Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Reflux bij borstvoeding

+10
woezel
Twellie
nillis
blondje1313
Happydobby
Floor
Supertalentje
Linda
meisje
Aimee
14 plaatsers

Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Reflux bij borstvoeding

Bericht  Aimee zo 15 apr 2012 - 21:56

Ik kom net terug van de huisarts met Luuk omdat hij nu zo'n twee weken gigantisch spuugt en onrustig drinkt aan de borst. Het spugen is niet alleen mondjes melk terug, maar ook een hele hoop maagzuur en soms een juist hele dikke brijige substantie. Zodra hij aan de borst ligt drinkt hij2/3 minuten rustig, waarna hij ineens heel onrustig wordt (aanhappen,loslaten,mopperen,aanhappen,loslaten,mopperen etc.).
Nou wist mijn HA niet zo goed wat hij ermee aanmoet, omdat dit overmatig spugen pas een paar weken is. Hij heeft vermoedens van reflux(ook omdat hij eigenlijk na elke voeding wel de hik heeft, weinig slaapt en veel huilt), maar wil wachten met stappen ondernemen totdat ik weer bij het CB ben geweest en hij meer zicht heeft op zijn groei. Voor nu kwam hij niet verder dan de voeding indikken met Johannesbroodpitmeel, maar dit werkt niet bij BV en ik wil liever geen KV geven.

Zijn er hier BV mama's die ervaring hebben met reflux bij hun kindje? En zo ja, wat hebben jullie eraan gedaan(buiten het bedje iets rechtop en rechtop zitten na de voeding)?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Gast zo 15 apr 2012 - 21:59

De oudste dochter van Meisje heeft dit ook gehad.
(Kreeg ook bv)
H. ook maar die kreeg flesvoeding, dan is de voeding heel goed in te dikken.

Het enige dat je zou kunnen proberen is een papje maken van de JBPM en proberen met een lepeltje/spuitje te geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  meisje zo 15 apr 2012 - 22:05

Inderdaad mijn oudste dochter heeft dat ook gehad.
De dokter heeft nooit bevestigd dat het reflux was, maar ze heeft bijna een jaar gespuugd. En niet zo'n klein beetje ook.
Ik hield haar veel rechtop, bedje stond omhoog en vooral vaak omkleden Wink

Mij lukte het ook niet om de voeding in te dikken.
Ik heb wel eens zo'n papje gemaakt van te voren, maar als ze honger had, moest het water nog gekookt worden, ingedikt, etc.
En vervolgens kreeg ik het er heel moeilijk in. Na de voeding moet je het dan nog een keer geven, maar wat ik van te voren had gemaakt was dan te dik geworden, dus moest het weer opnieuw gemaakt worden
Ik heb het wel geteld 3 dagen gedaan en toen opgegeven. Het had voor ons niet het gewenste resultaat.

Naar mate ze ouder werd en meer vast voedsel kreeg werd het hier minder.
Ze is altijd wat aan de lichte kant geweest, maar dat is allemaal goed gekomen Very Happy
meisje
meisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 802
Punten : 872
Registratiedatum : 24-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Linda zo 15 apr 2012 - 22:06

Indikken van voeding schijnt niet altijd goed te zijn.

Hier is een link waar een en ander uitgelegd wordt.
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/spugen-1.html

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Gast zo 15 apr 2012 - 22:11

Ik weet dat Joyce bv geeft, elke voeding kolft en het maximaal indikt met Nutriton.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Supertalentje zo 15 apr 2012 - 22:17

Maar is het echt reflux?

K. Heeft precies hetzelfde sinds een week of 3. Volgens CB komt het omdat het klepje dat de maag afsluit nog niet goed werkt en hij nu meer voeding krijgt dus er ook meer terug kan komen. K. Groeit nog erg goed dus ik 'wacht' tot het overgaat. Ik vind het advies van de HA ook niet zo gek.

Ik ben geen fan van JBM, maar je zou misschien een voeding kunnen afkolven, dit verdikken en dan kijken of het helpt?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Aimee zo 15 apr 2012 - 22:21

Bedankt voor jullie reacties!

Linda: Ik had dit stuk ook al op bv.com gevonden en is ook een reden dat ik liever niet indik.

Meisje:Ja, het omkleden vind Luuk volgens mij nog wel het meest vervelend Wink Fijn om te lezen dat het bij jullie vanzelf beter ging... Over 3 maanden wil ik pas beginnen met bijvoeding, dus dan is het nog even afzien.

Parel: Maar het zoontje van Joyce heeft toch een behoorlijke heftige vorm(stoppen met ademen enzo)? Voorlopig wil ik liever niet indikken, ik quote even van de site van Linda:
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat dit werkt en het kan juist méér klachten geven. Dit komt doordat de ingedikte melk minder snel uit de maag van je kindje in de darm kan stromen. Hierdoor kan de inhoud van de maag gedurende langere tijd omhoog in de slokdarm komen en deze irriteren. Ook kan je kindje langere tijd een vol gevoel in zijn maagje hebben. Hierdoor kan hij minder vaak of lang aan de borst gaan drinken. Op den duur kan hij zo te weinig melk binnenkrijgen en kan jouw melkproductie teruglopen. Bovendien kunnen deze toevoegingen darmkrampen, diarree en verstopping veroorzaken.
Ik snap heel goed dat moeders het wel doen hoor, vooral bij KV omdat het dan vrij makkelijk in te dikken is, maar ik wil zelf liever andere methodes proberen (als die er zijn).

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Aimee zo 15 apr 2012 - 22:23

Supertalentje schreef:Maar is het echt reflux?

K. Heeft precies hetzelfde sinds een week of 3. Volgens CB komt het omdat het klepje dat de maag afsluit nog niet goed werkt en hij nu meer voeding krijgt dus er ook meer terug kan komen. K. Groeit nog erg goed dus ik 'wacht' tot het overgaat. Ik vind het advies van de HA ook niet zo gek.

Ik ben geen fan van JBM, maar je zou misschien een voeding kunnen afkolven, dit verdikken en dan kijken of het helpt?

Ik vind het advies ook niet gek, maar omdat Luuk er nu wel echt last van lijkt te hebben(vanmorgen lag hij drijfnat en ijskoud in z'n bedje), wil ik graag alvast wat proberen om te kijken of het helpt. De klachten komen overeen met reflux, dus misschien als het het niet is, willen bepaalde dingen wel helpen om de klachten te verminderen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Floor zo 15 apr 2012 - 22:27

Misschien een andere houding met voeden, dat hij rustiger kan drinken en minder last heeft van reflux?
Verder zou ik het niet weten, onze zoon krijgt er medicatie voor maar hij heeft flesvoeding.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Happydobby zo 15 apr 2012 - 22:45

Mijn zoontje had/heeft dit ook, Ik gaf tot 7/8 maanden ook borstvoeding en ik legde M. altijd aan in de madonna houding met een kussen eronder zodat hij schuin lag, verder zo lang mogelijk rechtophouden, ik was bij de HA geweest en die zei dat voedingsstoffen na 30 minuten opgenomen zijn. Alles wat daarna dus uitgespuugd word was volgens haar geen ramp als je kindje gewoon goed groeit. JBPM ook geprobeerd met zo'n papje (waardeloos)

Tips, Goed rechtophouden na de voeding (half uur)
Rechtop in de draagdoek.

Geen bijvoeding tot 6 maanden geven, helpt niet, mijn zoontje is nu 9 maanden, heeft vanmorgen om half 8 fles bambix gehad en 50 minuten later brengen we hem bij de opvang en spuugd weer. Warm eten,melk yoghurt maakt allemaal niks uit.

Als je kindje verder goed groeit is het niet erg, mijn HA was geen voorstander van medicatie bij baby's.
Je kan ook de osteopaat proberen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Supertalentje zo 15 apr 2012 - 23:23

Aimee schreef:
Supertalentje schreef:Maar is het echt reflux?

K. Heeft precies hetzelfde sinds een week of 3. Volgens CB komt het omdat het klepje dat de maag afsluit nog niet goed werkt en hij nu meer voeding krijgt dus er ook meer terug kan komen. K. Groeit nog erg goed dus ik 'wacht' tot het overgaat. Ik vind het advies van de HA ook niet zo gek.

Ik ben geen fan van JBM, maar je zou misschien een voeding kunnen afkolven, dit verdikken en dan kijken of het helpt?

Ik vind het advies ook niet gek, maar omdat Luuk er nu wel echt last van lijkt te hebben(vanmorgen lag hij drijfnat en ijskoud in z'n bedje), wil ik graag alvast wat proberen om te kijken of het helpt. De klachten komen overeen met reflux, dus misschien als het het niet is, willen bepaalde dingen wel helpen om de klachten te verminderen.

Ik denk dat je nu niet meer kunt doen dan het zo aangenaam mogelijk voor hem maken zolang hij dit heeft.

Maar is het mogelijk om later nog reflux te ontwikkelen?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  blondje1313 zo 15 apr 2012 - 23:42

Mijn neefje spuugde tot een jaar ook erg veel, bij hem dachten ze (op het kdv) dat dit kwam omdat het gewoon zo'n druktemakertje is.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  nillis zo 15 apr 2012 - 23:51

T had ook reflux is met 7 weken ontdekt. ik gaf bv, maar kolfde alle voedingen al af omdat T niet aan de borst wilde drinken. Wij dikten ook in met jbpm. Verder kun je er voor zorgen om het kindje na de voeding 30 minuten recht op te houden. Wij voeden T ook recht op, maar dat lukt natuurlijk niet bij bv. En daarnaast hadden we onder de poten bij het hoofdeind twee houten klossen waardoor het bedje omhoog stond. Hopelijk heb je baat bij de tips. Ik zou het wel inde gaten houden, want als de slokdarm echt kapot gaat door het spugen ben je veel verder van huis en bij ons heeft het wel 3 maand geduurd voordat het weer rustiger werd met drinken en spugen. Als je nog vragen hebt dan laat het maar weten.
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Twellie ma 16 apr 2012 - 0:35

Wat het beste werkt is gewoon heel erg veel rechtop houden: vasthouden of in de draagdoek. Het bedje of wieg heel schuin zetten, zelfs het aankleedkussen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  woezel ma 16 apr 2012 - 1:00

Mijn middelste heeft ook reflux gehad.
Ik gaf bv en hij had medicijnen (motilium en zantac)

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  meisjesmama ma 16 apr 2012 - 1:38

Hier 2 refluxbaby's ze hebben allebei aan de medicijnen gezeten van de jmpb raakte ze helemaal verstopt. De jongste heeft ook borstvoeding gehad maar daarbij dus medicijnen.

@supertalentje dat het maagklepje niet goed sluit dat is toch reflux.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Aimee ma 16 apr 2012 - 1:45

Supertalentje schreef:
Aimee schreef:
Supertalentje schreef:Maar is het echt reflux?

K. Heeft precies hetzelfde sinds een week of 3. Volgens CB komt het omdat het klepje dat de maag afsluit nog niet goed werkt en hij nu meer voeding krijgt dus er ook meer terug kan komen. K. Groeit nog erg goed dus ik 'wacht' tot het overgaat. Ik vind het advies van de HA ook niet zo gek.

Ik ben geen fan van JBM, maar je zou misschien een voeding kunnen afkolven, dit verdikken en dan kijken of het helpt?

Ik vind het advies ook niet gek, maar omdat Luuk er nu wel echt last van lijkt te hebben(vanmorgen lag hij drijfnat en ijskoud in z'n bedje), wil ik graag alvast wat proberen om te kijken of het helpt. De klachten komen overeen met reflux, dus misschien als het het niet is, willen bepaalde dingen wel helpen om de klachten te verminderen.

Ik denk dat je nu niet meer kunt doen dan het zo aangenaam mogelijk voor hem maken zolang hij dit heeft.

Maar is het mogelijk om later nog reflux te ontwikkelen?

ja dat wil ik ook doen, daarom hoop ik op tips van de refluxkindjes-mama's. Die hebben ervaring met dezelfde klachten en hoe daarmee om te gaan. Het gaat mij echt niet om de stempel reflux, weet dus ook niet of het uberhaubt mogelijk is om dit nog te ontwikkelen. Maar omdat de symptomen overeenkomen, wilde ik graag ervaringen horen smile

Omhoog houden deden we al zoveel mogelijk, maar ik zal er nog meer op gaan letten (aankleedkussen en box bijv.)

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Supertalentje ma 16 apr 2012 - 1:53

meisjesmama schreef:Hier 2 refluxbaby's ze hebben allebei aan de medicijnen gezeten van de jmpb raakte ze helemaal verstopt. De jongste heeft ook borstvoeding gehad maar daarbij dus medicijnen.

@supertalentje dat het maagklepje niet goed sluit dat is toch reflux.

Reflux is het terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm. Omdat bij bijna alle baby's dat maagklepje nog niet helemaal ontwikkeld is spugen bijna alle baby's (geven mondjes terug) en dit is allemaal reflux, maar hier op het forum wordt vaak alleen gesproken over 'ernstige reflux'. Daarnaast zijn er nog meer (veel minder voorkomende) oorzaken die reflux kunnen veroorzaken zoals voedselintolerantie.

@Aimee:
Als je het echt zeker wilt weten heb ik gevonden hoe ze de diagnose stellen: http://www.mlds.nl/ziekten/43/reflux-bij-babys/diagnose/
En dit is de wijze van behandeling: http://www.mlds.nl/ziekten/43/reflux-bij-babys/behandeling/

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Gast ma 16 apr 2012 - 2:22

Let er trouwens wel op bij dingen omhoog zetten dat je niet met boeken/handdoeken gaat werken.
Dit vanwege de kans op een voorkeurshouding.
Zet een bedje bijvoorbeeld met bakstenen onder de poten omhoog en geen handdoeken onder het matrasje.

Meestal gaat het spugen meer en meer over zodra ze kunnen zitten. Dan stroomt het natuurlijk minder makkelijk terug omhoog.
Als je bijvoeding geeft en je kindje ligt nog steeds veel/kruipt dan komt het alsnog omhoog.
al scheelde het hier wel iets hoor, mar ik zou er niet mee beginnen in de hoop dat het dan helemaal over zou zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Tiara ma 16 apr 2012 - 2:52

Mijn dochter had ook reflux en ik geef ook bv. Ik heb dan wel medicatie gehad, dat was hier wat echt de doorslag gaf. Wat ik wel deed is rechtop voeden, alles schuin, jbpm deed ik ook wel een tijdje als het spugen weer erger werd, paar hapjes van te voren, tussendoor en erna, dit hielp voor het spugen een klein beetje. Verder heel veel rechtop houden,dragen.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  meisjesmama ma 16 apr 2012 - 2:59

@supertalentje tsja ik weet er helaas alles vanaf van spugen, voedselintollerantie en verborgen reflux.

@aimee bij ons is de reflux nooit getest maar begonnen met medicijnen en dat hielp mega goed!
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Tania ma 16 apr 2012 - 3:01

J. kreeg flesvoeding en ging op dezelfde leeftijd als jouw zoontje veel meer spugen. Hij spuuge toen echt hele flessen meteen weer uit. We zijn toen in gaan dikken en toen ging het meteen veel beter.

M. heeft veel last van het omhoog komen van voeding. Zij spuugt het niet uit maar huilde wel hele avonden en was dan ontroostbaar. Ook bij haar is dat veel minder geworden sinds we indikken.

Hier hielp het indikken dus wel heel goed. Alleen rechtop houden enz. hielp hier niet.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  duckie ma 16 apr 2012 - 7:22

A. heeft toen ze 3 maand was in het zkh gelegen met verborgen reflux, ze spuugde nooit maar het kwam wel telkens omhoog tot het op een gegeven moment zo geiriteerd was dat ze na 3 min drinken het uitgilde van de pijn.... toen heeft ze in het zkh nexium gekregen en ging het steeds beter... ook heeft ze daarna nog een tijdje motilium erbij gehad om het eten sneller van de maag naar de darmen te laten gaan... hier hadden we het bedje een tijdje aan 1 kant omhoog staan maar op een gegeven moment spookte mw elke nacht het hele bed door dus dat dat ook geen zin meer... ik ben iom de kinderarts met 4 maand begonnen met bijvoeden zodat ze wat meer vaster eten kreeg.... verder heb ik toen alle voedingen gekolfd omdat ze niet meer aan de borst wou drinken omdat dat met liggen toch niet zo fijn ging (heb toen van allerlei houdingen geprobeerd ed) en met de fles kon ze wat rechterop drinken

ohja hier groeide ze verder wel goed dus daar viel hier niet zo veel aan te zien
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reflux bij borstvoeding Empty Re: Reflux bij borstvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum