Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje

3 plaatsers

Ga naar beneden

Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje Empty Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje

Bericht  mamvan2 vr 13 apr 2012 - 21:14

Ik heb 2 kinderen, 1 van bijna 3 en 1 van 4 maanden.

Nu is de oudste al een tijd van haar speentje af, eerst mocht ze hem nog wel snachts om in te slapen maar niet meer overdags. We zijn ook vrij vroeg begonnen dat weer af te leren. Dit vanwege dat het beter is voor de tandjes en een speen is voor zuigbehoefte,en in princiepe hebben alleen baby s zuigbehoefte. Ben er verders niet voor of tegen.

Maar goed, pas ging ik met een vriendin op pad met de kids en haar kindje krijgt nog wel een speen overdag wanneer ze maar wil en nu vroeg ik me even hardop af of ik de speen niet te vroeg eruit had gedaan? aangezien ze vaak zeurt dat ze dan ook een speen wil,ze ziet het ook van de jongste die mag wel en zij niet...Vriendin zei meteen dat ze vond dat ik m te snel weg heb gedaan, maar op zich vind ik dat als het enigszins kan,dat je het dan beter kunt laten.

Ik vraag me dus eigenlijk af, hoe denken jullie hierover? Heb ik er goed aan gedaan door zo vroeg mogelijk die speen eruit te doen? of heeft zij gelijk en ben ik hier te snel in geweest...

Laatst aangepast door mamvan2 op ma 23 apr 2012 - 22:51; in totaal 1 keer bewerkt

mamvan2
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 4
Punten : 11
Registratiedatum : 13-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje Empty Re: Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje

Bericht  Twellie vr 13 apr 2012 - 21:18

Ik vind niet dat je de speen vroeg hebt afgeleerd, ik wou dat ik er al vanaf was Very Happy . Maar zie zo tegen het afleren op dat we het steeds uitstellen. De jongste hebben we gewoon geen speen meer gegeven.

En je laatste alinea: ja, kindjes nemen gedrag van elkaar over. Je dochter heeft de leeftijd dat je dingen met haar kunt bespreken, dus je zou eens kunnen informeren waarom ze dan weer een luier om wil en daar op inspelen?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje Empty Re: Speen & en gedrag na spelen met vriendinnentje

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 22:35

wat betreft die speen: baby's hebben bij de geboorte een zuigbehoefte, die zuigbehoefte verdwijnt tussen de 6 en 12 maanden. Als het kindje daarna nog behoefte heeft aan een speen is het niets meer dan een speenverslaving. De speen zorgt ervoor dat er lange tijd iets onnatuurlijks tegen de kaken en de tong drukt. De kaak kan hierdoor wat naar boven en/of voren groeien, zodat je van die typische 'speen/duimmondjes' krijgt (google maar eens op open beet). De tong ligt normaal tegen je gehemelte aan, maar als daar een speen tussen zit kan dat niet, die speen wordt dus lam gelegd onder in de mond en verliest daardoor kracht, gevolg is dat kinderen onduidelijker kunnen gaan spreken en bijvoorbeeld kunnen gaan slissen. Ook zal de kracht van de lipspieren afnemen, omdat er continu iets tussen zit en de lippen niet meer netjes kunnen sluiten. Dit kan voor open-mond gedrag zorgen en dat kan er weer voor zorgen dat een kind meer gaat mondademen, daardoor vaker verkouden is en daardoor de mond nog vaker open heeft en de spieren nog verder verslappen. Zelfs het slikken kan daardoor verkeerd ontwikkelen. Het ene kind is hier gevoeliger voor dan het andere kind, maar dit zijn wel gevolgen die heel veel voorkomen en ik als l ogopedist erg vaak behandel. Je hebt er dus heel goed aan gedaan om die speen zo snel mogelijk af te bouwen.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 8:36

Ik vind niet dat je `m te vroeg hebt afgepakt hoor.
Persoonlijk vind ik 3 te oud om nog een tutje te hebben.
En ik ben heel blij dat A. er geen hoefde.
(Al was het afleren/afbouwen bij H. totaal geen probleem)

Gast
Gast

Bericht  maiadebij za 14 apr 2012 - 9:46

N is sinds een maand of 2 van zijn speen af, zonder problemen overigens. Het ging zo makkelijk dat ik me afgevraagd heb waarom ik hem er niet eerder vanaf gehaald heb. Je merkt zelf het beste aan je kindje of hij er wel of geen moeite mee heeft of had... J heeft geen speen, ik heb echt geen zin meer in dat gedoe met een speen. Dan is hij weer zoek, gooien ze hem uit bed. En dan inderdaad nog het feit dat het niet goed is voor de kaak... de eerste maanden was ik even iets meer als anders een levende speen, nu ben ik blij dat we er nooit aan begonnen zijn.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: