Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor?

+4
Sneeuwvlok
sonly
Nora
Monte
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor? Empty Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor?

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 2:51

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en heb al wat dingetjes voorbereid, maar misschien zie ik nog dingen over het hoofd.

Dus wat doen jullie om je voor te bereiden?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor? Empty Re: Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor?

Bericht  Nora do 12 apr 2012 - 2:54

Ik bedenk altijd mn 3 positieve punten, 3 negatieve punten (die ik wel als positief kan verdraaien of een uitdaging noem) Daarnaast waarom ik bij specifiek dat bedrijf wil.

Dat is het wel zo'n beetje Embarassed
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837

Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor? Empty Re: Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprek voor?

Bericht  sonly do 12 apr 2012 - 2:56

Beetje nette kleding aan, zorgen dat je er verzorgd uitziet (maar dat doe ik normaal ook) en verder niks. Ik ga niet allerlei vragen verzinnen en voorbereiden ofzo.
Mocht het een baan zijn waar ze bijvoorbeeld vragen om een casus voor te bereiden, zou ik dat ook wel doen, maar ik ga het liefst gewoon zo er naar toe. (Als ze er niet om vragen, bereid ik dus verder ook niks voor)
Het loopt vaak toch anders dan je van tevoren verwacht. Dan heb ik juist het liefst zo min mogelijk verwachtingen.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887

Bericht  Sneeuwvlok do 12 apr 2012 - 3:02

Ik zou juist wel van te voren oefenen, er zijn altijd wel een standaard vragen die ze gaan stellen. Die zou ik op papier zetten en ook hardop oefenen, zodat dat er gewoon vloeiend uitkomt. Verder zou je ook voorbeelden kunnen bedenken bij bijvoorbeeld je negatieve eigenschappen, als je die op zo'n moment moet bedenken is dat vaak lastig denk ik
Sneeuwvlok
Sneeuwvlok
Prater
Prater

Aantal berichten : 591
Punten : 604

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 3:03

Net eruit zien lukt me wel Very Happy En ik heb nu bedacht waarom ik daar wil werken, ook in die functie. En waarom ik geschikt ben voor die functie. Ik heb geen idee verder wat ze nog kunnen vragen, misschien nog maar eens goed de vacature doornemen.

Edit: een paar goede en slechte eigenschappen zal ik dus nog gaan bedenken, is wel handig voor als ze dat vragen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Rovine do 12 apr 2012 - 3:21

-Uitzoeken wat gelijksoortige collega's verdienen en een bedrag vaststellen wat enige onderhandelingsruimte geeft.
-Aantal vragen opschrijven (ik vergeet ze altijd ter plekke).
-Website lezen en eventuele vacatures die erop staan goed lezen. Ook als ze niet relevant voor jou zijn kan het een beeld geven.
-Voorbeelden verzinnen bij bepaalde eigenschappen (ik klap daar altijd op zicht).

Wat ik trouwens ook altijd doe: even een foto van degene met wie ik het gesprek heb opzoeken via Facebook of Linkedin. Neemt bij mij een stukje zenuwen weg omdat ik degene met wie ik het gesprek heb al gezien heb. Is ook handig met herkennen als er iemand op je af stapt als ze zit te wachten ("is ie het nou wel of niet?").
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rose do 12 apr 2012 - 3:25

- vacature en website goed door gelezen
- verzorgd uitzien
- kijken hoe ik er kom, waar parkeren en hoelang doe ik er over om er te komen

Ik probeer altijd om mijn auto niet direct voor het bedrijf te zetten (als het niet anders kan is het jammer)
Het kan wezen dat diegene waarmee je een gesprek hebt naar buiten kijkt/kan kijken en dus even in de gaten houd of er een ´onbekend´ iemand aan komt.
Dus probeer er om te denken dat je niet nog even snel je haar gaat goed doen ofzo

En heel soms vragen ze diegene bij de receptie ook om je in de gaten te houden, dus hou daar ook rekening mee.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 3:27

Rovine schreef:-Uitzoeken wat gelijksoortige collega's verdienen en een bedrag vaststellen wat enige onderhandelingsruimte geeft.
-Website lezen en eventuele vacatures die erop staan goed lezen. Ook als ze niet relevant voor jou zijn kan het een beeld geven.
-Voorbeelden verzinnen bij bepaalde eigenschappen (ik klap daar altijd op zicht).

Wat ik trouwens ook altijd doe: even een foto van degene met wie ik het gesprek heb opzoeken via Facebook of Linkedin. Neemt bij mij een stukje zenuwen weg omdat ik degene met wie ik het gesprek heb al gezien heb. Is ook handig met herkennen als er iemand op je af stapt als ze zit te wachten ("is ie het nou wel of niet?").
Geld komt toch helemaal niet aan de orde bij een 1e gesprek, ik heb dat nog nooit gehad. En inderdaad die voorbeelden bij eigenschappen is wel een goede, daar kan ik ook nog wel de mist in gaan. En dat van die foto is op zich wel een goede tip maar doe het nooit omdat ik het idee heb dat ik dan nog zenuwachtiger wordt.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 3:29

Rose schreef:- vacature en website goed door gelezen
- verzorgd uitzien
- kijken hoe ik er kom, waar parkeren en hoelang doe ik er over om er te komen

Ik probeer altijd om mijn auto niet direct voor het bedrijf te zetten (als het niet anders kan is het jammer)
Het kan wezen dat diegene waarmee je een gesprek hebt naar buiten kijkt/kan kijken en dus even in de gaten houd of er een ´onbekend´ iemand aan komt.
Dus probeer er om te denken dat je niet nog even snel je haar gaat goed doen ofzo

En heel soms vragen ze diegene bij de receptie ook om je in de gaten te houden, dus hou daar ook rekening mee.
Dit moet ik inderdaad nog eens goed doen. En qua parkeren: ik ben met ov en neem dus echt ruim de tijd voor reizen en neem altijd bussen en treinen eerder(met als gevolg dat ik lang sta te wachten op station en bij bushaltes om maar niet te vroeg op gesprek te komen)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Marin do 12 apr 2012 - 3:30

Ik doe altijd echt alsof ik het hele gesprek voer. Dan denk je vaak aan andere dingen dan de standaard vragen. Van te voren concrete voorbeelden bedenken helpt ook. Onder druk kan ik dat nooit.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 3:40

Marin schreef:Ik doe altijd echt alsof ik het hele gesprek voer. Dan denk je vaak aan andere dingen dan de standaard vragen. Van te voren concrete voorbeelden bedenken helpt ook. Onder druk kan ik dat nooit.
Dat probeer ik ook altijd te doen maar vind het heel moeilijk. Omdat het altijd anders gaat dan je verwacht. Die voorbeelden bedenken ben ik nu aan het doen. Want ik kan natuurlijk wel goede eigenschappen noemen maar moet daar ook een voorbeeld bij kunnen geven.

Het is echt erg, ik krijg altijd al zenuwen als ik aan het voorbereiden ben en dat terwijl ik wel veel ''zin'' in het gesprek heb. Het zou echt een mooie baan zijn, bij een organisatie waar ik graag wil werken, dus ik ga echt hopen dat het morgen goed gaat en ik die baan ga krijgen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Rovine do 12 apr 2012 - 3:41

Monte schreef:
Rovine schreef:-Uitzoeken wat gelijksoortige collega's verdienen en een bedrag vaststellen wat enige onderhandelingsruimte geeft.

Geld komt toch helemaal niet aan de orde bij een 1e gesprek, ik heb dat nog nooit gehad. En inderdaad die voorbeelden bij eigenschappen is wel een goede, daar kan ik ook nog wel de mist in gaan. En dat van die foto is op zich wel een goede tip maar doe het nooit omdat ik het idee heb dat ik dan nog zenuwachtiger wordt.

Hmm, dat komt bij bij juist altijd naar voren bij een 1e gesprek, vaak op het einde. Ze vragen dan altijd wat ik wil verdienen (en proberen te ontfrutselen wat ik nu verdien, geef ik uiteraard geen antwoord op) om te kijken of elkaars verwachtingen niet te ver uit elkaar liggen.

Veel succes trouwens! Wat voor baan is het?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rose do 12 apr 2012 - 3:45

Ik heb van de week net een workshop solliciteren gehad en heb een vragenlijst mee gekregen ter voorbereiding.. hieronder even een paar vragen die ik zelf wel handig vind om voor te bereiden:

- Waarom wil je juist hier werken?
- Hoe zie je jezelf voer 2/5/10 jaar?
- Wat zijn je sterke/zwakke punten?
- Waarom heb je op deze functie gereageerd?
- Wat kun je ons bieden wat anderen niet hebben?
- Wat vind je het meest/minst aantrekkelijk aan deze baan?

En eventuele vragen die jij nog zou kunnen stellen:
- Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden en verantwoordelijkheden die van mij verwacht worden als ik hier werk?
- Wat voor resultaten verwacht u van mij?
- Zijn er nog punten in mijn beantwoording die verdere verduidelijking vragen?

Voor het eind:
- Hoe gaat de procedure verder?
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Bericht  Marin do 12 apr 2012 - 3:47

Ja dat is ook moeilijk voor te stellen, Monte. Vaak loopt het toch anders dan je denkt. Ik heb/had heel vaak dat ik toch veel minder zei dan dat ik in eerste instantie had bedacht. Dan baalde ik daarvan.

Wat voor baan is het? (pm?)

Heel veel succes in elk geval! Ik ga voor je duimen!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 3:53

Marin: je hebt een pm

Rose: echt super bedankt, met die vragen kan ik zeker wat

De anderen, ook bedankt, ik hoop echt dat het goed gaat morgen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Blond do 12 apr 2012 - 6:04

Alvast veel succes!

Wat ik altijd doe, is de volgende vragen voorbereiden:
- twee sterke en zwakke kanten van mezelf kunnen noemen
- waarom wil ik werken in het bedrijf
- waarom ben ik geschikt voor de functie (refereren aan eerdere banen/ ervaring)
- hoe zie ik mezelf over 5 jaar
- waarom heb ik gesolliciteerd
- vertel iets over jezelf vragen: relevante dingen noemen

E verder, nette jurk aan, zorgen dat ik precies weet hoe ik ergens moet komen. Haren vast, pareloorbellen in. NIET gaan zitten als de receptioniste je interviewer gaat bellen, ALTIJD blijven staan (anders kom je omhoog uit een ondergeschikte positie. Geleerd op sollicitatietraining). En verder, probeer zeker te zijn van je zaak en jezelf. Ik had het niet verwacht, maar ben altijd best goed in sollicitatiegesprekken. Door dus de bovenstaande dingen te doen. Oh, en neem een notitieboekje mee. Want a: je onthoud toch niet alles, en b: dan hoef je die mensen niet de hele tijd aan te kijken maar heb je een legale manier om weg te kijken.

Good luck! Ik ben ook wel benieuwd waar je gaat solliciteren Very Happy
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Monte do 12 apr 2012 - 7:02

_Chance schreef:Alvast veel succes!

Wat ik altijd doe, is de volgende vragen voorbereiden:
- twee sterke en zwakke kanten van mezelf kunnen noemen
- waarom wil ik werken in het bedrijf
- waarom ben ik geschikt voor de functie (refereren aan eerdere banen/ ervaring)
- hoe zie ik mezelf over 5 jaar
- waarom heb ik gesolliciteerd
- vertel iets over jezelf vragen: relevante dingen noemen

E verder, nette jurk aan, zorgen dat ik precies weet hoe ik ergens moet komen. Haren vast, pareloorbellen in. NIET gaan zitten als de receptioniste je interviewer gaat bellen, ALTIJD blijven staan (anders kom je omhoog uit een ondergeschikte positie. Geleerd op sollicitatietraining). En verder, probeer zeker te zijn van je zaak en jezelf. Ik had het niet verwacht, maar ben altijd best goed in sollicitatiegesprekken. Door dus de bovenstaande dingen te doen. Oh, en neem een notitieboekje mee. Want a: je onthoud toch niet alles, en b: dan hoef je die mensen niet de hele tijd aan te kijken maar heb je een legale manier om weg te kijken.

Good luck! Ik ben ook wel benieuwd waar je gaat solliciteren Very Happy
Dank je voor je tips, ik zal zo alles nog eens doornemen en dan moet het goed komen als ik overal een antwoord op heb. Ik hou het nog even voor me waar het is en wat voor functie want het is best specifiek(het is wel bij een onderwijsinstelling). Over een tijdje zal ik het wel zeggen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Blond vr 13 apr 2012 - 5:09

Hoe is het gegaan?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Monte vr 13 apr 2012 - 5:32

Oh he, lief dat je er naar vraagt. Het gesprek ging wel goed, maar ze gaven (weer) aan dat ik iets te hoog ben qua niveau. De vacature is op mbo+/hbo niveau(ik ben zelf hbo). En daarnaast waren en zoveel reacties dat ze vrij veel mensen op 1e gesprek laten komen, maandag weet ik meer.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 9:09

Je bent inmiddels vast al geweest, is het goed gegaan?

Ik zoek informatie over het bedrijf op, zodat ik me in kan lezen. Ik schrijf een aantal goede en slechte eigenschappen op.
Ik schrijf ook een aantal vragen op die ik wil stellen.
Zorg dat mijn kleding schoon en netjes is. Print de vacaturetekst uit en mijn C.V. zodat ik die bij de hand kan houden tijdens het gesprek.

Tijdens het gesprek heb ik mijn notitieblokje gewoon naast me liggen. Als ze vragen of ik nog vragen heb, loop ik mijn lijstje nog even door. Meestal hebben ze tijdens de intro al mijn vragen al beantwoord. Dan zeg ik 'nee ik heb verder geen vragen, op alle vragen die ik voor mezelf had heb ik inmiddels antwoord gekregen'.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 9:09

Monte schreef:Oh he, lief dat je er naar vraagt. Het gesprek ging wel goed, maar ze gaven (weer) aan dat ik iets te hoog ben qua niveau. De vacature is op mbo+/hbo niveau(ik ben zelf hbo). En daarnaast waren en zoveel reacties dat ze vrij veel mensen op 1e gesprek laten komen, maandag weet ik meer.

Oeh spannend! Wel fijn dat het voor jouw gevoel wel goed ging.

Gast
Gast

Bericht  Marin vr 13 apr 2012 - 10:06

Spannend, hoop dat het niveau niet te zwaar zal tellen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: