Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borsten leeg kolven

4 plaatsers

Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Borsten leeg kolven

Bericht  Sanne di 10 apr 2012 - 10:28

Ik heb een dochtertje van 3 weken oud. De borstvoeding ging zo hard dat ik vandaag contact heb opgenomen met een lactatiekundige. De bv spoot er iedere keer uit, waardoor H. zich enorm verslikte en moeilijk aanhapte. De lactatiekundige heeft me gezegd mijn borsten helemaal leeg te kolven en dan te gaan blokvoeden. Volgens haar zou ik wel merken wanneer mijn borsten leeg waren.

Nou, niet dus. Ik heb vanavond gekolfd en de opbrengst was niet eens zo bijster veel, 50 cc aan de ene kant, 75 cc aan de andere kant. Het heeft me een uur gekost aan het kolfapparaat. Op den duur kwam er bijna niets meer en ben ik gestopt. Mijn borsten voelden soepel aan, maar ik kon nog met gemak melk uit mijn borst duwen met de hand. Dus wat is leeg? Heb ik nou wel leeg gekolfd of niet? Hoe voel je dat?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Twellie di 10 apr 2012 - 10:29

Echt leeg bestaat niet, er wordt zo snel nieuwe melk weer aangemaakt. 'Leeg' zou ik gewoon interpreteren als soepel aanvoelend en dat er met kolven weinig tot niets meer uitkomt.

Persoonlijk vind ik het met drie weken ook nog voor vroeg voor zulke oplossingen (behalve als er borstontsteking dreigt), want volgens mij is stuwing dan nog wel redelijk normaal. Meestal wordt dat vanzelf beter.


Laatst aangepast door Tuinstoel op di 10 apr 2012 - 10:42; in totaal 1 keer bewerkt
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Teddyaapje di 10 apr 2012 - 10:37

Met kolven krijg je meestal niet zoveel melk eruit als wat een kindje eruit krijgt en sommige vrouwen krijgen er zelfs helemaal niks uit met de kolf terwijl ze live heel goed kunnen voeden. Het kan zijn dat je even moet wennen/ oefenen met kolven.

Er zijn een aantal foefjes voor (kolven met baby of foto van de baby naast je, of juist de geur van je kindje bij je hebben enz). Ik zelf kolf t meeste als ik er niet aan denk dat ik aant kolven ben en bijv. naar de tv kijken, anderen moeten zich juist concentreren op het kolven.

En borsten zijn eigenlijk nooit helemaal 100% leeg, er wordt constant melk aangemaakt.

Wat je ook zou kunnen doen is als je weer zo'n sterk toeschietreflex hebt tijdens het voeden is de melk even weglaten lopen (in een doekje flesje, altijd handig om wat in de vriezer te hebben) en daarna weer aan te leggen.

Heb je nog iets afgesproken met de lk? Dat ze je bijv. nog belt over hoe het gaat?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Sanne di 10 apr 2012 - 10:52

@ tuinstoel. Ik weet niet of het te vroeg is voor deze oplossing. Het lastige is dat H. er last van heeft. Ze kan moeilijk aanhappen, omdat mijn tepel drijfnat is van de melk. Ik blijf met doekjes in de weer. En ze laat steeds los, omdat het met stralen tegelijk haar mond instroomt, ze kan er echt niet tegen drinken.

@ teddyaapje. Ik heb al geprobeerd de eerste melk na de TSR weg te laten stromen, maar dat hielp niet. Het blijft stromen. Het is zo erg dat ik, terwijl H. gewoon slaapt, boven de wasbak sta met twee lekkende borsten waar de melk echt uit stroomt.
Als het met paar dagen niet beter zou zijn, moest ik weer contact opnemen met de lactatiekundige.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Twellie di 10 apr 2012 - 11:49

Oh, dat klinkt inderdaad wel als heel flinke overproductie. Anders had ik je ook de tip van Teddyaapje gegeven, maar nu weet ik het eigenlijk niet zo goed.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 14:26

Ik herken t ook.. Heb nog geen oplossing gevonden

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  *Lookie* di 10 apr 2012 - 22:53

Helpt het ook niet om tijdens het kolven de borst wat te masseren? Richting de tepel zeg maar. Wel vervelend probleem trouwens!
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Sanne di 10 apr 2012 - 23:50

*Lookie* schreef:Helpt het ook niet om tijdens het kolven de borst wat te masseren? Richting de tepel zeg maar. Wel vervelend probleem trouwens!

Dat kan ik nog proberen inderdaad. Vanochtend heb ik in totaal 100 cc gekolfd. H. drinkt wel rustiger na die tijd.
Vannacht was echter drama. Ik moest 's avonds nog een keer kolven van de lactatiekundige. Dat heb ik gisteravond gedaan en daarna H. weer aangelegd. Vanaf 22:00 uur tot 02:00 uur ben ik bezig geweest met voeden, H. valt in slaap, ik leg haar in de wieg, H. wordt gelijk wakker, huilen en wil weer drinken... En vanochtend was het weer als vanouds, voeding die eruit spuit. Best lastig probleem, ik hoop dat ik het onder controle krijg.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borsten leeg kolven Empty Re: Borsten leeg kolven

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum