stop eerder met exclusief borstvoeding geven
+2
Liadan
nisavi
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
stop eerder met exclusief borstvoeding geven
Hebben jullie dit artikel al gelezen?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1824492/2011/01/14/Stop-eerder-met-enkel-borstvoeding-geven.dhtml
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1824492/2011/01/14/Stop-eerder-met-enkel-borstvoeding-geven.dhtml
Gast- Gast
Re: stop eerder met exclusief borstvoeding geven
Ik zit net op een ander forum ook een topic te lezen over dit artikel.
Meestal krijg je hier toch wel de standaard reacties over.
Ik sta zelf open voor alle onderzoek. Of het nu voor of tegen mijn voorkeur is voor iets. Ik woon niet in NL en hier adviseerde de kinderarts iets wat in NL niet hoeft (is niet nodig volgens NL). Juist hier komen ze daarop terug en vinden ze het wel nodig.
Als het goed onderzocht en bewezen is, is het toch goed om te weten en kunnen wij als mensen hierop handelen.
Meestal krijg je hier toch wel de standaard reacties over.
Ik sta zelf open voor alle onderzoek. Of het nu voor of tegen mijn voorkeur is voor iets. Ik woon niet in NL en hier adviseerde de kinderarts iets wat in NL niet hoeft (is niet nodig volgens NL). Juist hier komen ze daarop terug en vinden ze het wel nodig.
Als het goed onderzocht en bewezen is, is het toch goed om te weten en kunnen wij als mensen hierop handelen.
nisavi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb het nu gelezen en persoonlijk denk ik dat 1 zo'n onderzoek weinig zegt. Wat zij eruit hebben gekregen klopt vast wel, maar is het huidige advies niet gebaseerd op veel meer onderzoek?! Ik zou iig niet op 1 onderzoek afgaan als ik mijn kind toch eerder voeding zou willen geven.
Ook staat er in dat in NL al wordt geadviseerd om met 4 maanden te beginnen, maar hier wordt toch echt geadviseerd om met 6 te beginnen.
Ook staat er in dat in NL al wordt geadviseerd om met 4 maanden te beginnen, maar hier wordt toch echt geadviseerd om met 6 te beginnen.
Gast- Gast
Ik kan het onderzoek niet echt serieus nemen aangezien de helft van de onderzoekers banden heeft met kunstvoedingindustrie.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
ik zit ondertussen op het DenV forum te kijken en daar staat hetzelfde onderwerp. Op borstvoeding.com staat er ook een stukje over:
http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/risico.html
Hier noemen ze andere risico's van te vroeg beginnen met bijvoeden als een verhoogd risico op obesitas, verhoogd infectierisico en meer kans op het ontwikkelen van bepaalde kankersoorten.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is naar cijfers, hoe groot is het risico dat ze obisitas krijgen als je te vroeg begint met bijvoeden, hoe groot is de kans op allergieen als je 6 maanden exclusief bv geeft? Ik krijg bij deze artikelen een beetje het gevoel dat je je kind ik weet niet wat aan doet als je iets 'verkeerds' doet. (voor zover dat verkeerd is dan).
Hier noemen ze andere risico's van te vroeg beginnen met bijvoeden als een verhoogd risico op obesitas, verhoogd infectierisico en meer kans op het ontwikkelen van bepaalde kankersoorten.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is naar cijfers, hoe groot is het risico dat ze obisitas krijgen als je te vroeg begint met bijvoeden, hoe groot is de kans op allergieen als je 6 maanden exclusief bv geeft? Ik krijg bij deze artikelen een beetje het gevoel dat je je kind ik weet niet wat aan doet als je iets 'verkeerds' doet. (voor zover dat verkeerd is dan).
Gast- Gast
Alles blijft veranderen.. Zo adviseren ze dit en een paar jaar later mag het juist niet...
Bij J ason moest je met 4 maanden beginnen met vast voedsel en bij J ordan (4 jaar later) pas met 6 maanden. En nu gaan ze weer testen en komen de eerste alweer met het advies voor 4 maanden....
Bij J ason moest je met 4 maanden beginnen met vast voedsel en bij J ordan (4 jaar later) pas met 6 maanden. En nu gaan ze weer testen en komen de eerste alweer met het advies voor 4 maanden....
knets- Fluisteraar
- Aantal berichten : 246
Punten : 265
Registratiedatum : 30-11-10
Dromertje schreef:ik zit ondertussen op het DenV forum te kijken en daar staat hetzelfde onderwerp. Op borstvoeding.com staat er ook een stukje over:
Tja op een borstvoeding site weet je dat ze natuurlijk alles gaan opnoemen wat weer slechter is als je het anders doet. En natuurlijk vice versa op andere soort sites.
Dat gevoel dat jij beschrijft krijg ik er ook altijd van, maar zo wordt het nu eenmaal snel gebracht. Ik leg dat gevoel dan ook snel naast me neer.
nisavi- Fluisteraar
knets: ik bladerde laatst het CB boekje door van het zusje van mijn man en zij mochten 12 jaar geleden met 3 (!!!) maanden al starten met fruit.
nisavi: ik weet dat ik daar ook wel zo'n site voor uitgezocht heb, maar dat was alleen maar om te illustreren dat er ook tegens zijn.
nisavi: ik weet dat ik daar ook wel zo'n site voor uitgezocht heb, maar dat was alleen maar om te illustreren dat er ook tegens zijn.
Gast- Gast
Dromertje schreef:knets: ik bladerde laatst het CB boekje door van het zusje van mijn man en zij mochten 12 jaar geleden met 3 (!!!) maanden al starten met fruit.
Oh maar dat begreep ik ook wel. Ben het ook met je eens.
nisavi- Fluisteraar
Dat klopt! Ik heb mijn eigen boekje ook nog van het cb en daar staat ook in vanaf 3 maanden! Verder ben ik het met Knets eens. Het is dan zo met bijvoeden en dan zo. Ik weet het niet meer hoor,ze veranderen toch iedere keer.Dromertje schreef:knets: ik bladerde laatst het CB boekje door van het zusje van mijn man en zij mochten 12 jaar geleden met 3 (!!!) maanden al starten met fruit.
sheila123- Prater
- Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10
Ach, het verandert om de zoveel jaar, dus ik hecht sowieso niet echt meer veel aan dat soort onderzoeken (ook niet van die 6 maanden). Kijk naar je kind, het geeft zelf wel aan als het niet meer genoeg heeft aan borst of flesvoeding.
Gast- Gast
Ik vind het ook wel erg lastig wat wel en niet te geloven. De een zegt dit, de ander zegt dat.. het ene onderzoek wijst dit uit, het andere weer dat. Weet het echt niet meer! Ik denk overigens ook dat ze over een paar jaar weer met nieuwe adviezen gaan komen. Er blijven onderzoeken komen en elke keer komt er vast weer iets anders uit.
Ik kreeg vroeger ook met 3,5/4 maanden al mijn eerste fruithapje. Ik heb het idee dat N. al wel toe is aan bijvoeding (groente of fruit), maar durf nog niet te beginnen omdat mijn vriend en ik vroeger allebei allergieën hebben gehad, waar we nu overigens geen last meer van hebben.
We zijn nu wel begonnen met een papfles (gewone rijstebloem) omdat N. gewoon toe was aan 'meer'. Binnenkort wil ik haar echt een papje gaan geven, zodat ze vast kan wennen aan het happen en eten van een lepeltje. Deze pap wil ik dan aanmaken met rijstebloem met vanillesmaak, zodat ze niet het idee heeft een 'fles van een bord' te eten. Denken jullie dat dit veel kwaad kan wat betreft de allergieën?
N. krijgt overigens Hypo Allergeen flesvoeding en heeft de eerste zes weken volledig borstvoeding gehad.
Ik kreeg vroeger ook met 3,5/4 maanden al mijn eerste fruithapje. Ik heb het idee dat N. al wel toe is aan bijvoeding (groente of fruit), maar durf nog niet te beginnen omdat mijn vriend en ik vroeger allebei allergieën hebben gehad, waar we nu overigens geen last meer van hebben.
We zijn nu wel begonnen met een papfles (gewone rijstebloem) omdat N. gewoon toe was aan 'meer'. Binnenkort wil ik haar echt een papje gaan geven, zodat ze vast kan wennen aan het happen en eten van een lepeltje. Deze pap wil ik dan aanmaken met rijstebloem met vanillesmaak, zodat ze niet het idee heeft een 'fles van een bord' te eten. Denken jullie dat dit veel kwaad kan wat betreft de allergieën?
N. krijgt overigens Hypo Allergeen flesvoeding en heeft de eerste zes weken volledig borstvoeding gehad.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Parisienne: ik weet niet of op die manier duidelijk wordt dat het pap-eten van een bord anders is dan uit een fles, maar maakt dat heel veel uit? Ik heb hier alleen de neutrale bambix in huis, maar ik kan me zo voorstellen dat door de vanillesmaak zoetmakers (suiker?) in de pap zit.
Gast- Gast
Parisienne schreef:Ik vind het ook wel erg lastig wat wel en niet te geloven. De een zegt dit, de ander zegt dat.. het ene onderzoek wijst dit uit, het andere weer dat. Weet het echt niet meer! Ik denk overigens ook dat ze over een paar jaar weer met nieuwe adviezen gaan komen. Er blijven onderzoeken komen en elke keer komt er vast weer iets anders uit.
Ik zou voorzichtig zijn met de rijstebloem met vanillesmaak, die wordt sterk afgeraden voor kindjes met aanleg voor allergiën/eczeem etc vanwege de hulpstof die erin zit. Ik weet ook niet precies wat erin zit maar dit is mij verteld door de allergoloog. J.uul krijg nu sinds 2 dagen ook een papfles en dat mocht zolang het de neutrale rijstebloem was.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Fiwen schreef:Parisienne schreef:Ik vind het ook wel erg lastig wat wel en niet te geloven. De een zegt dit, de ander zegt dat.. het ene onderzoek wijst dit uit, het andere weer dat. Weet het echt niet meer! Ik denk overigens ook dat ze over een paar jaar weer met nieuwe adviezen gaan komen. Er blijven onderzoeken komen en elke keer komt er vast weer iets anders uit.
Ik zou voorzichtig zijn met de rijstebloem met vanillesmaak, die wordt sterk afgeraden voor kindjes met aanleg voor allergiën/eczeem etc vanwege de hulpstof die erin zit. Ik weet ook niet precies wat erin zit maar dit is mij verteld door de allergoloog. J.uul krijg nu sinds 2 dagen ook een papfles en dat mocht zolang het de neutrale rijstebloem was.
Oke, dankje. Ik twijfelde nog maar ik wacht nu denk ik nog wel even met de vanillesmaak. Ik heb alleen het idee dat het zo 'lekkerder' wordt voor mijn meisje.. vind die Hypo Allergeen voeding maar vies! Mijn moedergevoelens overtreffen even mijn verstand Ik weet ook dat zij niet beter weet, maar wil haar toch wel eens iets 'lekkers' geven. Maargoed.. ik wacht dus even en ga het zelf eerst overleggen met de kinderarts (moeten we over een paar weken weer naartoe). Kijken wat zij zegt.
@ Dromertje: het maakt ook eigenlijk niet veel uit. Zoals ik net al zei: ik wilde het gewoon wat lekkerder maken voor haar Gevoel vs. verstand.. haha! Ik denk dat ik de pap eerst gewoon ga aanmaken met de normale rijstebloem en wacht af wat de kinderarts zegt over die met vanillesmaak. Gaan jullie ook over een tijdje pap geven van een bordje, of alleen een papfles en daarna groente en fruit volges die ene methode (sorry, ben even de naam kwijt)?
Parisienne- Ratel
@ Parisienne: heb je wel eens gewone flesvoeding geprobeerd? Dat smaakt ook naar karton De smaakbeleving van kinderen en baby's zijn heel anders dan de smaakbeleving van volwassenen en daarom moet je eigenlijk ook niet van je eigen smaakbeleving uitgaan.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik heb ook helemaal niks met je keuzes te maken, maar persoonlijk wil ik Y. niet aan de zoete smaken laten wennen, voor ze de andere smaken van bijv. verschillende groentes kent. Ik zou inderdaad wel even het advies van de kinderarts afwachten, als er een andere smaak aanzit, dan zitten er ook andere toegevoegde stoffen in die misschien wel voor en allergische reactie zouden kunnen zorgen.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik heb ook helemaal niks met je keuzes te maken, maar persoonlijk wil ik Y. niet aan de zoete smaken laten wennen, voor ze de andere smaken van bijv. verschillende groentes kent. Ik zou inderdaad wel even het advies van de kinderarts afwachten, als er een andere smaak aanzit, dan zitten er ook andere toegevoegde stoffen in die misschien wel voor en allergische reactie zouden kunnen zorgen.
Gast- Gast
Parisienne schreef: Gaan jullie ook over een tijdje pap geven van een bordje, of alleen een papfles en daarna groente en fruit volges die ene methode (sorry, ben even de naam kwijt)?
Wij hebben geprobeert om J.uul pap met een lepeltje te geven maar dat lukt nu nog niet dus daar wachten we nog even mee. Als ze straks ook groente/fruit krijgt en beter met een lepel om kan gaan dan gaan we haar 's ochtens pap met een lepeltje geven. Pap van een lepeltje is blijkbaar beter voor de mond motoriek en de ontwikkeling van de spraak later.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Dromertje schreef:@ Parisienne: heb je wel eens gewone flesvoeding geprobeerd? Dat smaakt ook naar karton De smaakbeleving van kinderen en baby's zijn heel anders dan de smaakbeleving van volwassenen en daarom moet je eigenlijk ook niet van je eigen smaakbeleving uitgaan.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Zoals ik al zei: moedergevoel vs. verstand Is die gewone flesvoeding ook zo vreselijk vies? Ik dacht dat het aan de H.A. voeding lag! Hahah! Hebben de gewone nog nooit geprobeerd.
@ Fiwen: ik ga binnenkort N. ook pap van een lepeltje geven.. ben benieuwd hoe ze het vindt!
Parisienne- Ratel
Soortgelijke onderwerpen
» Borstvoeding geven beu!
» n.a.v. Wie wil nog wel borstvoeding geven?
» Afvallen en borstvoeding geven
» Geen borstvoeding geven.
» Eerder bevallen ook eerder werken?
» n.a.v. Wie wil nog wel borstvoeding geven?
» Afvallen en borstvoeding geven
» Geen borstvoeding geven.
» Eerder bevallen ook eerder werken?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: