Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 8:41

Klantdienstwijzer home > Ik wil naar Nederland komen >

Overzicht: kort verblijf voor visumplichtige nationaliteiten

U wilt naar Nederland komen voor een verblijf van korter dan drie maanden, voor bijvoorbeeld een vakantie of familiebezoek. U moet hiervoor een visum aanvragen. Het beleid om visumplicht in te voeren of af te schaffen kan wisselen als gevolg van politieke omstandigheden. Raadpleeg hierom de lokale Nederlandse vertegenwoordiging of het Ministerie van Buitenlandse zaken.
Overzicht voorwaarden

* U hebt een geldig reisdocument (bijvoorbeeld paspoort). Het reisdocument moet nog drie maanden langer geldig zijn dan het einde van de visumperiode, en mag niet ouder zijn dan tien jaar.
* U vormt geen gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van één van de Schengenlanden.
* U hebt voldoende geld. Dit is minimaal een bedrag van € 34 per dag voor de duur van het verblijf in Nederland.
* U moet het reisdoel aannemelijk maken. U kunt dit aantonen met een originele uitnodigingsbrief / bewijs van garantstelling uit Nederland.
* U hebt een medische reisverzekering.




Om het dik gedrukte gaat het. Een vriendin van me wil graag een weekje naar NL komen eind april en blijft dan bij mij slapen. Wat moet ik in zo'n brief schrijven? Mijn adres en dat ik voor haar garant zal staan als ze hier is? Van wanneer tot wanneer ze welkom is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:17

Moet je daar echt een visum voor aanvragen? Het gaat immers maar om een week...

Maar ik denk inderdaad dat ze een uitnodiging van jou hand willen zien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:18

Isa schreef:Moet je daar echt een visum voor aanvragen? Het gaat immers maar om een week...

Maar ik denk inderdaad dat ze een uitnodiging van jou hand willen zien.

Ja zij heeft wel een visum nodig, ook voor een vakantie. Je wilt niet weten wat er soms voor nodig is om naar NL te komen. Ik heb mijn vriendin gevraagd de NLse ambassade daar morgen te bellen en te vragen of ik het ook mag inscannen en zo kan versturen. Wat zij erin willen hebben staan. Vind het wel gek dat ik zo'n brief moet schrijven haha maar goed, ik vind het leuk als ze komt!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:20

Tjemig! Wat idioot! Ze komt simpelweg op bezoek om vakantie te vieren, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Als ze nu naar NL kwam om te werken, dan vond ik het nog een ander verhaal... Maar dit?!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:21

Isa schreef:Tjemig! Wat idioot! Ze komt simpelweg op bezoek om vakantie te vieren, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Als ze nu naar NL kwam om te werken, dan vond ik het nog een ander verhaal... Maar dit?!

Ik vind het vooral irritant eigenlijk maar ergens begrijp ik het soms ook wel hoor smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  rapa nui do 13 jan 2011 - 9:23

Volgens mij is zo'n bewijs van garantstelling een formulier dat jij bij jouw gemeente moet invullen en ondertekenen.

zie bv http://www.eindhoven.nl/producten/Bewijs-van-garantstelling-enof-particuliere-logiesverstrekking.htm

of http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Garantverklaring.htm
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:29

Hey super! Dit is het idd. Als de IND dat nou ook even duidelijk op de site zet Very Happy. Of ik ben kippig, kan ook. Zaterdag gelijk ff regelen dan. Thanx!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Zora do 13 jan 2011 - 9:35

Haha je had ze wel een lolletje kunnen bezorgen daar, als je een eigen brief had geschreven ipv dat standaardformulier Very Happy

Lieve ambassadeurmeneren,

ik wil heel graag dat mijn vriendin bij komt logeren. Ik beloof dat ze bij mij mag slapen, en dat ik ervoor zorg dat ze ook weer teruggaat. Zou dat mogen alstublieft?

Groetjes, ZvB


angel
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:59

Haha ik had het wel iets zakelijker geschreven hoor Wink. Maar ik had mijn vriendin al gezegd dat ze daar maar moest vragen wat ze precies wilde. Toen kreeg ik hier het antwoord, perfect! Ik ga het woensdag ff regelen voor haar en krijg het als het goed is gelijk mee. Dan nog hopen dat de post er niet al te lang over doet dit keer naar Kaapstad...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 10:33

ZvB, toen ik nog voor een ambassade werkte, kregen wij die vraag ook regelmatig. Ik hoorde toen regelmatig dat een gewone brief ook voldoende was, maar dat het origineel wel bij de ambassade van aanvraag visum moest zijn. Een kopie was toen niet voldoende. En het was toen idd voldoende om een briefje te schrijven wie jij was, wie de aanvrager van het visum was (soms ook in welke "relatie" je met die persoon stond), van wanneer tot wanneer die persoon in NL zou verblijven, dat jij garant zou staan en je adres. Áls zo iemand dan uiteindelijk niet terug gaat, ben jij daar verantwoordelijk voor namelijk. Best nasty dus!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Kiara do 13 jan 2011 - 10:48

Uit ervaring weet ik hier het een en ander van: mijn vriend moet steeds een visum hebben om hier te komen.

Een garantstelling is iets anders dan een uitnodigingsbrief. De garantstelling haal je bij de gemeente (in persoon) en door deze te ondertekenen verklaar je dat onder andere medische kosten die niet verzekerd zijn en alle kosten van een eventuele uitzetting indien je vriendin niet tijdig terugkeert op jou verhaald kunnen worden. Dit is wel iets om over na te denken. Het kan immers nare gevolgen hebben.
De uitnodigingsbrief is meer een begeleidend schrijven bij het pakket papier voor de visumaanvraag. Hierin kun je zetten hoe je haar kent, wat ze bij je komt doen en wanneer ze teruggaat e.d.

Een garantstelling is alleen nodig indien je vriendin niet zelf in haar verblijfskosten kan voorzien. Kan ze aantonen dat ze dit wel kan (dat is die 34euro per verblijfsdag), dan kan ze zelf een visum aanvragen en hoef jij niet garant te staan. Zij moet dan wel aantonen wat ze komt doen en waar ze verblijft (bv. hotelreservering). Aangezien ze bij jou verblijft zou je hier wel de uitnodigingsbrief voor kunnen gebruiken.
Uit je bericht maak ik op dat je vriendin zelf betaald en is een garantstelling dus niet nodig. Is dit niet zo, dan ben je er nog niet, want dan moet jij ook allerlei loonstroken, contracten, kopie paspoort e.d. opsturen. In dat geval, lees nog eens wat verder op ind.nl of buitenlandsepartner.nl.

Vergeet niet dat je vriendin moet aantonen dat ze weer tijdig terugkeert naar ZA; de meeste visumaanvragen worden afgewezen vanwege 'vestigingsgevaar'. Studeert je vriendin, heeft ze werk en mag ze daar een weekje vrij van enzenz.

Pff, wat je allemaal niet moet doen voor een weekje vakantie bij een vriendin...
Kiara
Kiara
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 73
Punten : 76
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 11:04

Mijn vriendin heeft werk en een opleiding en gaat dus ook zeker wel gewoon terug. Even voor de duidelijkheid, er zijn veel mensen geweest die dit soort verklaringen van mij wilden (maar dan om langer dan 3 maanden) te blijven, soms zelfs mensen die ik maar 1 keer had ontmoet. Ik teken dit soort dingen echt niet zomaar voor iemand. Alleen als ik iemand 100% vertrouw en dat doe ik in dit geval. Ze blijft ook met een reden bij mij logeren. Het is een lieve vriendin van mij smile.

Via de site van de gemeente lees ik dat ik het formulier zo kan ophalen met mijn paspoort en een handtekening. Geen loonstrookjes nodig hoor. Gaat denk ik meer gelden als het om een partner gaat. Dat is niet het geval. Ze verblijft inderdaad wel bij mij maar zal voor haar visum ook een medische verzekering nodig hebben. Laten we hopen dat ze het niet nodig heeft maar ze zal dus verzekerd zijn als ze hierheen komt. Voor haar visum moet ze ook minimaal 34 euro per dag hebben dus dat zit ook goed. Als ze die dingen niet heeft, krijgt ze geen visum, komt ze niet en valt ze dus ook niet onder mijn verantwoordelijkheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Kiara do 13 jan 2011 - 11:46

De procedure en voorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde. Het doet niet ter zake wat je relatie met de gast is (partner, familie of gewone vriend/vriendin).
Er is sprake van een keuze: gast heeft zelf 34 euro per dag óf de referent staat garant en moet dan loonstrookjes e.d meesturen met de visumaanvraag.
De verklaring bij de gemeente kun je inderdaad gewoon ophalen met paspoort en handtekening. M.i.v. 1 januari is er een nieuwe verklaring, opgesplitst in een logies- en garantstellingsdeel. Men hoeft, afhankelijk van de situatie niet beide delen in te vullen / ondertekenen.
Kiara
Kiara
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 73
Punten : 76
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL? Empty Re: Originele uitnodiging, bewijs van garantstelling uit NL?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum