Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Normale mensen, bestaan die?

+8
Polly
Bolleke
Pussycat
Isis
Lieke128
Phileine
Shisha
Caro
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:47

Ik vraag me dat weleens af.
Ik werk natuurlijk met mensen die bestempeld worden als 'abnormaal' en ik merk dat ik mensen ook indeelde in 'normaal' en 'abnormaal'. Waarbij dan mensen waar je niets aan merkt en die redelijk geslaagd zijn 'normaal' zijn en mensen die 'mislukken' abnormaal. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Want ik merk ook dat als je je verdiept in verhalen en in mensen dat eigenlijk overal wel wát speelt. Of het nu persoonlijke problemen zijn of problemen op relatie of werkgebied, ik kom eigenlijk nog maar zelden mensen tegen waar níets aan de hand is.

Ik zie ook over het algemeen een hele hoop veroordeling en harde woorden over mensen die toegeven dat iets niet gaat. In de trant van 'dat zou mij nóóit overkomt' en 'dat zou ik héél anders doen'. Maar met de mensen die dat zeggen is over het algemeen op een ánder gebied wel weer wat aan de hand.

Hoe zien jullie dat?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:50

Grappig, ik was hier laatst ook mee bezig. Ik stelde laatst vast dat in ieder geval het grootste gedeelte van de wereldbevolking bestaat uit idioten.

Ik hoor natuurlijk niet bij dat gedeelte.

Cool

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Caro zo 1 apr 2012 - 22:50

Dan zou ik eerst gaan beginnen met na te gaan wat dan 'normaal' precies is. Ik denk dat het heel normaal is dat er altijd wel íets aan de hand is... welk leven loopt nu eenmaal 100% op rolletjes? In mijn ogen bestaat dat dus niet..
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:51

Maar als er iets met je aan de hand is dan ben je toch niet perse abnormaal? Het is toch juist normaal als er iets gebeurt in je leven? Tenminste ik weet niet precies wat jij bedoelt met "dat er wat speelt" maar bij mij speelt er ook het 1 en ander maar dat maakt mij toch niet niet normaal?

En abnormaal heeft zo'n negatieve lading terwijl afwijkend dat toch helemaal niet hoeft te zijn? Tenzij je een psychopatische seriemoordenaar bent..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:51

Charlie schreef:Grappig, ik was hier laatst ook mee bezig. Ik stelde laatst vast dat in ieder geval het grootste gedeelte van de wereldbevolking bestaat uit idioten.

Ik hoor natuurlijk niet bij dat gedeelte.

Cool

Normale mensen, bestaan die?  827601

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Shisha zo 1 apr 2012 - 22:53

Tja, wat is normaal?

Ik denk dat wat de een normaal vindt een ander misschien weer abnormaal vindt. Iedereen heeft weer een eigen visie/mening van wat normaal is dus eigenlijk zijn wij allemaal normaal. Of abnormaal.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:57

Powerbabe schreef:Maar als er iets met je aan de hand is dan ben je toch niet perse abnormaal? Het is toch juist normaal als er iets gebeurt in je leven? Tenminste ik weet niet precies wat jij bedoelt met "dat er wat speelt" maar bij mij speelt er ook het 1 en ander maar dat maakt mij toch niet niet normaal?

En abnormaal heeft zo'n negatieve lading terwijl afwijkend dat toch helemaal niet hoeft te zijn? Tenzij je een psychopatische seriemoordenaar bent..

Nou ja, ik werk ook wel met mensen die richting categorie psychopatische seriemoordenaar gaan (nou ja, geen seriemoordenaars, maar wel psychopaten en ook wel mensen die iemand hebben vermoord) en ik verbaas mezelf erover hoe normaal die mensen zijn hoor smile

Ik bedoel meer dat ik altijd een soort ideaalbeeld had, van mensen die het wél redden en mensen die het níet redden (en dan bedoel ik met redden: goede baan, leuk huis, leuke relatie, leuk sociaal leven, enz) Maar dat blijkt niet te kloppen smile want ook bij de mensen die in mijn oorspronkelijke categorie vallen is van alles aan de hand. Dan is er een leuk gezin en dan blijkt dat de ouders beiden vreemdgaan bijvoorbeeld, of blijken er enorme schulden te zijn of blijkt er een verslaving te spelen of enorme psychische problemen. Ik noem maar wat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 22:58

Ik zie mensen als mensen. iedereen heeft zijn eigen problemen of wat dan ook. betekend niet meteen dat iemand dan onder normaal of abnormaal valt. Want wat is normaal? Geen enkel mens is perfect of wat dan ook. En iedereen heeft wel zijn minpunten en pluspunten.

mensen met een enorme stempel als tbs, worden vaak meteen als fout ervaren. Terwijl er een heel verhaal achter kan zitten. Misschien als wij zo'n leven hadden gehad dat wij ook zulke fouten zouden maken. De dingen die je gedaan hebt of doet, maken je als mens niet meteen stom of fout. Wat je gedaan hebt, ja dat wel. Maar ik geloof dat er in elk mens wel iets moois zit, wat er door omstandigheden niet uit kan komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:00

Oh en als aanvulling op het laatste dus, als mensen daar achter komen, die problemen, dat er dan vaak keihard gereageerd wordt met 'zou mij niet gebeuren' of 'zoiets dóe je toch niet' enzovoorts.

Ik zie met terugwerkende kracht ook een aantal situaties waarin ik zo heb gereageerd, van die 'sappige roddels' die je dan hoort uit je omgeving als in 'goh, hoorde je dat, die en die is bij zijn vriendin weg en blijkt homo te zijn en heeft nu een vriend en laat zomaar zijn gezin achter' . Nu denk ik: jeetje, daar moet een heel verhaal en veel ellende achter zitten, ik heb ook wel tijden gehad dat ik dacht 'zoiets dóe je toch niet? Wat bezielt iemand'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Phileine zo 1 apr 2012 - 23:01

Dolcis_ schreef:Ik zie mensen als mensen. iedereen heeft zijn eigen problemen of wat dan ook. betekend niet meteen dat iemand dan onder normaal of abnormaal valt. Want wat is normaal? Geen enkel mens is perfect of wat dan ook. En iedereen heeft wel zijn minpunten en pluspunten.

mensen met een enorme stempel als tbs, worden vaak meteen als fout ervaren. Terwijl er een heel verhaal achter kan zitten. Misschien als wij zo'n leven hadden gehad dat wij ook zulke fouten zouden maken. De dingen die je gedaan hebt of doet, maken je als mens niet meteen stom of fout. Wat je gedaan hebt, ja dat wel. Maar ik geloof dat er in elk mens wel iets moois zit, wat er door omstandigheden niet uit kan komen.

Ik kan mij hier wel bij aansluiten. Je hebt in het leven niet altijd alles zelf in de hand en ik geloof niet dat sommige mensen vrij zijn in het maken van fouten. Iedereen heeft goede en kwade kanten en het is maar net hoe dat zich ontwikkelt.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Lieke128 zo 1 apr 2012 - 23:02

Ik denk het niet.

Ten eerste kan je eindeloos discussieren over wat normaal is. Ik in ieder geval niet, haha!

Ik had het er laatst nog met mijn moeder over, je ziet natuurlijk vaak genoeg mensen die op een bepaalde manier (uiterlijk, manier van praten, manier van doen) anders zijn en die zouden dan misschien niet normaal zijn. Maar die mensen vinden zichzelf (en hun cultuur) waarschijnlijk wel normaal en mensen die daar dan weer van afwijken niet normaal. Denk dus dat het meer is, dat als iemand (veel) afwijkt van je eigen normen, waarden, alles, dat diegene dan niet normaal zou zijn. Maar eigenlijk is iedereen dan abnormaal (of iedereen juist normaal op z'n eigen manier).

Ik werk met verstandelijk beperkte mensen en die mensen zijn op bepaalde vlakken anders dan mensen die niet verstandelijk beperkt zijn (ik wilde typen, anders dan normale mensen Normale mensen, bestaan die?  827601 ), maar eigenlijk zijn het natuurlijk ook gewoon normale mensen.

Ik ben er nog niet uit...Normale mensen, bestaan die?  394967

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:07

Ja, ik begrijp wel dat psychopatische (serie)moordenaars vaak normaal zijn, of in ieder geval zo overkomen, maar het feit dat ze iemand vermoorden dát vind ik niet normaal. Dat vind ik fout en dat keur ik af. Dat betekent niet dat iemand niet een "normaal" leven op kan bouwen. Ik vind eigenlijk mensen niet zo snel "niet normaal" dat denk ik echt nooit.. Wel zou ik dingen anders kunnen doen of het afwijkend vinden of zelfs afkeuren maar mensen zelf eigenlijk niet..

Ik kijk nu heel veel criminal minds, en ik weet wel dat het niet het echte leven is haha, maar vaak heb ik echt medelijden met de moordenaars omdat daar vaak heel duidelijk is waarom iemand zo is gaan denken dat het moorden noodzakelijk is. Dan denk ik echt ahh wat naar dat hem dat is overkomen. Dus op zich keur ik die mensen dan niet af, maar wel de acties die uit hun gesteldheid voortkomen.

Ik heb zelf helemaal niet de ervaring dat mensen hard oordelen over afwijkende situaties trouwens. Kun je een wat concreter voorbeeld geven?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Isis zo 1 apr 2012 - 23:16

Tja, wat is normaal he?

Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mijn schoonouders is het niet normaal dat mensen geen eigen huis kopen en kinderen willen. Dat vind ik nogal wat, om dat te stellen. Als je niet buiten je eigen referentiekader kan kijken, vind ik dat eigenlijk toch wat jammer.
Isis
Isis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:16

Ik heb dat ook hoor PB, ik keur die daden wel degelijk af, dat is gewoon fout én abnormaal. Maar de mensen zijn niet per se fout denk ik.

Concreet voorbeeld: een paar jaar geleden was er in mijn omgeving een vrouw die met kinderen en al vertrok en haar man achterliet. Dat kwam voor iedereen totaal onverwacht, ze was opeens weg. Ik weet nog dat ik daar ook een vrij duidelijke mening over had. Maar ze werd door haar hele omgeving compleet uitgekotst, zeker omdat ze daarna doorlopend in kroegen werd gesignaleerd en het met allerlei mannen aanlegde. Het was natuurlijk ook niet netjes, maar nu denk ik: joh, wat moet daar een ellende aan vooraf gegaan zijn voordat iemand daartoe komt.

Ander voorbeeld: in het nieuws toen van die berichten dat moeders hun baby vergaten en die overleed dan in de auto. Afschuwelijk. Maar de keiharde 'zal mij nooit overkomen' en 'dat doe je toch niet' die snap ik dan weer niet, toen al niet. Natuurlijk hoop je dat jou dat nooit zal overkomen, maar mensen zijn nou eenmaal redelijk feilbaar en je kunt dus niet echt iets uitsluiten. Dat het je nú in deze toestand niet zal overkomen geloof ik graag, maar dat je nooit in en toestand kunt terechtkomen waarin je dat wél kan overkomen zou ik niet zo zeker durven zeggen.

Ik weet zo even niet hoe ik dat kan verwoorden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Lieke128 zo 1 apr 2012 - 23:17

@ Powerbabe: doel je met je laatste zin op mijn reactie?

Da's een goeie! Nu ik er zo over nadenk denk ik dat het inderdaad niet veel met uiterlijk o.i.d. te maken heeft. Ik probeer een voorbeeld te bedenken, maar als ik iemand zie lopen die er bijvoorbeeld compleet anders uit ziet, dan denk ik niet: 'Dat is niet normaal', maar dan denk ik eerder 'dat zou ik nooit doen!'. Denk dat jij het ook beter formuleert door te zeggen dat het eerder de dingen zijn die mensen dóen die niet normaal zijn, dan de mensen zelf. Denk inderdaad aan een moordenaar, maar ook kleiner, bijvoorbeeld iemand die zijn zooi gewoon op de grond neergooit, iemand die asociaal hard rijdt, iemand die voordringt, die dingen vind ik niet normaal, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat die mensen niet normaal zijn.

Dan denk ik meer dat mensen met een beperking eerder worden bestempeld als abnormaal. Er wordt mij ook wel eens gevraagd, als ik een aantal dagen achter elkaar heb gewerkt: 'Ben je niet blij nu weer even tussen de normale mensen te zijn?'. Dat vind ik een hele rare vraag, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel.

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:18

Ik denk dat het begrip 'normaal' alleen in subjectieve zin bestaat en dient om mensen in categorieen in te delen. Objectief gezien is niemand normaal. Tenminste als ik naar mezelf kijk Normale mensen, bestaan die?  827601 Iedereen 'mankeert' wel iets, of dat nou in uiterlijke of innerlijke zin is. Normaal bestaat volgens mij niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:19

Er zit nogal een verschil in foute dingen doen en wie je bent.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Pussycat zo 1 apr 2012 - 23:22

Ik denk dat dit gewoon hoort bij het volwassen/ouder worden.
Iedereen heeft van die dingen in het leven waar die eerst zus tegen aan keek en nu zo.
Je blijft je natuurlijk ontwikkelen.
En nu je weet hoe het bij jezelf kan gaan sta je ook meer open voor anderen en hun ''problemen'' en kan je er mee begrip voor opbrengen dat iedereen het anders aanpakt.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Pussycat zo 1 apr 2012 - 23:26

Ik merk bijvoorbeeld inderdaad ook dat ik vaker zeg ''goh wat zielig voor die vrouw'' dan dat ik zeg ''nou ja net goed heeft ze zelf voor gezorgd'' o.i.d.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:27

Pussycat schreef:Ik denk dat dit gewoon hoort bij het volwassen/ouder worden.
Iedereen heeft van die dingen in het leven waar die eerst zus tegen aan keek en nu zo.
Je blijft je natuurlijk ontwikkelen.
En nu je weet hoe het bij jezelf kan gaan sta je ook meer open voor anderen en hun ''problemen'' en kan je er mee begrip voor opbrengen dat iedereen het anders aanpakt.

En toch zijn het vaak de volwassenen die elkaar afmaken om dat soort dingen hoor smile

Zie het gemiddelde forum. Of een gemiddelde verjaardag met roddels smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:29

Eucalypta schreef:Oh en als aanvulling op het laatste dus, als mensen daar achter komen, die problemen, dat er dan vaak keihard gereageerd wordt met 'zou mij niet gebeuren' of 'zoiets dóe je toch niet' enzovoorts.

Ik zie met terugwerkende kracht ook een aantal situaties waarin ik zo heb gereageerd, van die 'sappige roddels' die je dan hoort uit je omgeving als in 'goh, hoorde je dat, die en die is bij zijn vriendin weg en blijkt homo te zijn en heeft nu een vriend en laat zomaar zijn gezin achter' . Nu denk ik: jeetje, daar moet een heel verhaal en veel ellende achter zitten, ik heb ook wel tijden gehad dat ik dacht 'zoiets dóe je toch niet? Wat bezielt iemand'.

Nee lieke ik doelde op Euc, maar ik had deze en de opvolgende reactie niet goed gelezen. Dat zie ik inderdaad ook veel. Mensen vinden mij vaak vervelend omdat ik dan zeg ja maar wie weet is er dit of dit aan de hand en we kennen het verhaal niet. Maar ik ben ook niet roomser dan de paus af en toe denk ik ook wel dat dóe je toch niet?


Laatst aangepast door Powerbabe op zo 1 apr 2012 - 23:33; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Pussycat zo 1 apr 2012 - 23:31

Eucalypta schreef:
Pussycat schreef:Ik denk dat dit gewoon hoort bij het volwassen/ouder worden.
Iedereen heeft van die dingen in het leven waar die eerst zus tegen aan keek en nu zo.
Je blijft je natuurlijk ontwikkelen.
En nu je weet hoe het bij jezelf kan gaan sta je ook meer open voor anderen en hun ''problemen'' en kan je er mee begrip voor opbrengen dat iedereen het anders aanpakt.

En toch zijn het vaak de volwassenen die elkaar afmaken om dat soort dingen hoor Normale mensen, bestaan die?  561177

Zie het gemiddelde forum. Of een gemiddelde verjaardag met roddels Normale mensen, bestaan die?  561177

Misschien zijn die mensen minder ontwikkeld/hebben minder mee gemaakt?
Dat je volwassen bent wil niet zeggen dat je (veel) levenservaring hebt.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:34

Ik denk overigens dat het niet eens veel met levenservaring te maken heeft als men zo oordeelt, meer over een gebrek aan inlevingsvermogen of sensatiezucht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Bolleke zo 1 apr 2012 - 23:37

Ik denk dat die vraag niet te beantwoorden is, want was is dan normaal? Voor mij is het heel normaal om alleenstaand te zijn en een zoon te hebben, als mij dan gevraagd word of mijn partner zich ook wil inschrijven bij de nieuwe dokterspraktijk denk ik " oh ja, daar gaat iedereen automatisch van uit" . Dus wat is normaal? Men vind het normaal om samen door het leven te gaan, om trouw te blijven, en doe je dat niet vind men je al snel niet normaal.
Wat ik absoluut niet normaal vind is mensen als Robert M. die het opwindend vinden hun piemel in een 9 dagen oud kindje te steken.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 23:41

Nou ja, van dat laatste kun je vaststellen dat het niet normaal is. Pedofilie is ook niet voor niets een ziekte, dat is abnormaal, want mensen worden ervoor behandeld. Ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Normale mensen, bestaan die?  Empty Re: Normale mensen, bestaan die?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum