Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

+7
holaagirl
SarahKey
Funk
studiebol
-Ieniemienie-
Annie24
Fearie
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 1:34

L. mag zo langzamerhand beginnen met fruit/groente. Omdat ze nog niet alle flessen leegdrinkt wil ik dit vanaf 1 mei gaan doen, dan is ze dik 5 maanden.

Hoe ga ik dit doen? Ik snap wel dat ik het tussen de voedingen in moet doen, tijdstiptechnisch gaat me het wel lukken, maar ik wil eerder weten wat voor soort bijvoeding bijv.


Eerst fruit? Dan groente? Of tegelijk starten?
3 dagen 1 soort en dan een andere proberen toch?


Ik zit te denken aan de eerste maanden puur appel, peer, banaan.
Als dit goed gaat kan ik gaan mengen bijv.

Groente ga ik gewoon beginnen met wortelen/bonen/bloemkool.
Zoutloos koken toch, hoe lang?


Ik vind het maar wat hoor, moet er even aan wennen haha nog tips of dingen die ik fout doe/kan doen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Fearie zo 1 apr 2012 - 1:38

Zoutloos koken moet volgens mij sowieso het eerste jaar.

Ikzelf ben begonnen met hapjes groente rond 17.00 uur. Dat was bij D. dus tussen 2 voedingen in (tussen de 15.00 en 19.00 uur voeding). Na een week ben ik met fruit begonnen rond 10.00 uur (afhankelijk vanaf hoe laat D. wakker werd).
Ik probeerde steeds 3x dezelfde groente of fruitsoort en na 3 dagen weer een nieuwe smile

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Annie24 zo 1 apr 2012 - 1:42

Met bonen bedoel je bruine bonen denk ik hé? Dan kan je beter de kartonnen verpakking kopen waarvan je de bonen 24 uur moet laten weken voor gebruik (groeibonen noem ik ze altijd Laughing ) In de potten met bruine bonen zit te veel zout.

Wij zijn begonnen met gewoon 1 soort te geven voor 3 dagen en als er geen reactie op kwam gingen we soorten met elkaar mengen. We zijn trouwens met groente begonnen en daarna pas fruit. Waarom weet ik niet meer laughcry
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 1:46

Annie ik bedoelde gewoon sperziebonen haha, bruine bonen eten wij niet eens =) maar dank je wel!

Ik dacht juist echt puur met fruit te beginnen dat was makkelijker..

*edit* fruit is gewoon banaan schillen en pureren bijv.. die groente (we eten zelf vaak potjes) moet ik dan flink voor aan de bak haha

Welke appel nemen jullie altijd?


Laatst aangepast door Parel op zo 1 apr 2012 - 1:48; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Annie24 zo 1 apr 2012 - 1:48

Parel schreef:Annie ik bedoelde gewoon sperziebonen haha, bruine bonen eten wij niet eens =) maar dank je wel!

Ik dacht juist echt puur met fruit te beginnen dat was makkelijker..

ooooowwwwwwww laughcry Ach, voor het geval je L. wel bruine bonen wil geven in de toekomst kan je altijd nog aan mijn 'groeibonen' tip denken Laughing
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 1:49

Absoluut!
En anders komen we gewoon bij jou eten!
Zeggen we het wel even van tevoren want die bonen moeten natuurlijk groeien..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  -Ieniemienie- zo 1 apr 2012 - 1:51

Ik ben met T begonnen toen hij 5 maanden was.
Ik ben begonnen met groente (wortelen). Ik doe ze in de babycook. Dan worden ze gaar gestoomd.
Idd geen zout ed toevoegen. Dan pureren. Ik maak veel porties tegelijk en dan vries ik het in. (in ijsblokvormen)
ALs ze bevroren zijn druk ik ze eruit en bewaar ik de blokjes per soort in een zakje (scheelt veel ruimte)

Ik ben begonnen met groente omdat hij dan niet meteen went aan het zoete. Hoorde dat als je het andersom doet, dat ze na het fruit, de groente niet meer willen/lusten omdat dat niet zoet is.

Maar goed meneertje eet dus al ruim een maand helemaal niks. Elke dag weer bied ik het aan. Maar hij moet er niks van hebben. Dus toch ook maar gestart met fruit. Maar ook dat wil hij niet haha. Nja ik blijf het gewoon aanbieden en ooit zal hij wel wat eten haha!

Ik doe elk soort een week lang elke dag proberen. Regaeert hij er goed op. dan begin ik met de volgende.
Heb tot nu toe nog niet zoveel geprobeerd. Omdat hij nog niks eet.
Maar hij krijgt nu dus:
Groente: Wortel en sperzieboontjes
Fruit: Banaan, peer en appel

Vond het ook niks hoor. Ze worden dan ineens zo groot Sad
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 1:54

Goeie tips Ien!
Dan starten wij wellicht ook maar met groente, van die ijsblokjesvormen vind ik een goede!
Dan kan ik het dus gewoon per week koken, en ze eten idd toch niks in het begin. Doe je dan 1 ijsblokje per keer, zeg maar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 2:35

Parel schreef:Annie ik bedoelde gewoon sperziebonen haha, bruine bonen eten wij niet eens =) maar dank je wel!

Ik dacht juist echt puur met fruit te beginnen dat was makkelijker..

*edit* fruit is gewoon banaan schillen en pureren bijv.. die groente (we eten zelf vaak potjes) moet ik dan flink voor aan de bak haha

Welke appel nemen jullie altijd?

Uit de vriezer zijn ook vaak groente die al helemaal klaar zijn voor gebruikt (maar daar zit geen zout bij). En om het makkelijk te maken pak ik ook vaak groente die voorverpakt zijn (op de groente afdeling). Wel duurder maar dat scheelt zoveel tijd. (Ja, ook wel wat vitamine, maar nog altijd beter dan potjesgroente). smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  studiebol zo 1 apr 2012 - 2:37

Oooh ik lees ook ff mee.

Banaan kan je gewoon pureren, maar hoe doen jullie dat met appel? Ook pureren, dan is het best hard misschien nog? Of moet je dan een appel koken? Haha ik snap er nog niet veel van..

Kan je fruit ook invriezen? Lijkt mij niet zo lekker namelijk :shock:
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Funk zo 1 apr 2012 - 2:42

Ik doe het ook in de babycook, echt superhandig, die is zijn geld dubbel en dwars waard. 1 x in de week maak ik een hele voorraad. Wij zijn ook begonnen met groenten (worteltjes en courgette)
Vond ie heerlijk. Begonnen met 1 blokje groenten en 1 blokje aardappels. Inmiddels 2 blokjes vlees/vis, 2 blokjes aardappel en 2 blokjes groenten. (ijsblokvormpjes dus idd)

Qua groenten eet hij: courgette (echt lekker zoet), worteltjes (niet vaker dan 2 x per week), broccoli, sperziebonen, witlof en bloemkool.

Qua fruit: Banaan, peer, appel, mango, kiwi.

Ik doe rond een uur of 11 fruit en 's middags rond 5 uur avondeten. Uurtje later papfles en naar bed. Gaat prima.

Ik las laatst weer dat het helemaal niet nodig is dat je meerdere malen hetzelfde achter elkaar geeft om te wennen. Let er wel of dat ze bepaalde groenten maar 2 keer per week ofzo mogen.
Succes!! Het is heel leuk om te zien hoe ze steeds meer gaan lusten/eten!
Funk
Funk
Prater
Prater

Aantal berichten : 1379
Punten : 1796
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  SarahKey zo 1 apr 2012 - 3:34

pas op met kiwi geven voor het eerste jaar. Kan je kindje erg op reageren. (Wij geven op het kdv daarom geen kiwi)
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast zo 1 apr 2012 - 3:58

A. heeft vandaag voor het eerst peer gehad en hij vond er geen reet aan haha.
Terwijl H. zowat de lepel erbij op wilde eten. Ach ja, morgen weer proberen.

De eerste tijd maak ik alles gewoon per dag klaar.
De rest eet H. wel op of ik.
Als hij straks beter gaat eten en grotere porties dan maak ik 1x per week voor de hele week.
Ik heb bij de Hema potjes gehaald (5 voor 3.- volgens mij) en die vries ik dan op.
Blakbandje erop met wat er in zit en de datum en klaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  -Ieniemienie- zo 1 apr 2012 - 5:25

Ja ik doe idd elke dag een blokje ontdooien.
Ik probeer er dan aan te denken om hem de avond ervoor uit de vriezer te halen en in de koelkast te leggen.
Zo'n blokje is een mooie hoeveelheid in het begin (zeker als hij het toch niet eet) zonde om alles anders weg te gooien.
En als hij meer gaat eten neem ik gewoon meer blokjes per dag. En zo kan ik ook combineren. Bv een blokje peer en een blokje banaan. Maar M at wel altijd goed en daar waren de hoeveelheden al snel te klein. En ben toen ik bakjes in gaan vriezen.

Fruit kan je gewoon invriezen ja. Het word wat bruin van kleur, maar het smaakt gewoon goed en ook blijven de meeste vitamines gewoon in takt.

Appel kan je gewoon 'rauw' pureren ja. Met een beetje goede staafmixer krijg je het gewoon helemaal glad.
Maar je kan hem ook even koken/stomen als je dat lekkerder lijkt.
Soms doe ik als de peren nog erg hard/niet helemaal rijp zijn, ze even stomen. Dat lijkt me wat lekkerder.

Hier ook een grote fan van de babycook. Ben bij M begonnen met gewoon koken. Maar manmanman wat maakte ik er dan een bende van haha! Pan voor dit, pan voor dat haha. Nu doe ik alles bij elkaar, zet de knop aan en klaar is kees.
Ben zo blij dat we hem toen toch aangeschaft hebben. Het is zn geld zeker waard geweest!
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  holaagirl zo 1 apr 2012 - 7:05

Hier vond meneer vers fruit heerlijk! Banaan, mango etc. Groente was geen succes. Zeker niet de groente die ik voor hem kookte! (wortel, bloemkool, broccoli etc.) De groente potjes van olvarit vrat meneer wel. Prima, na een paar keer opgegeven en kreeg hij lekker de potjes...
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Annie24 zo 1 apr 2012 - 7:10

Parel schreef:Absoluut!
En anders komen we gewoon bij jou eten!
Zeggen we het wel even van tevoren want die bonen moeten natuurlijk groeien..

Laughing

Tegenwoordig komen ze gewoon uit pot en dan even goed afspoelen laughcry
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Annie24 zo 1 apr 2012 - 7:13

Hier hebben we tegenwoordig ook vaak diepvriesgroenten. Bij de AH heb je kilozakken, dus we hebben alle smaken in de vriezer liggen hier. Veel makkelijker en als ik de media moet geloven ook gezonder omdat de groenten direct ingevroren worden waardoor er geen vitamines verloren gaan Question

Meiden met een babycook; hebben jullie al scheurtjes/barstjes in het plastic van de mengkom?
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Star007 zo 1 apr 2012 - 20:15

D. krijgt 7.00 een fles, rond 10.00 een fruithap, 11.00 een fles, 15.00 een fles,tussen 17.00-18.00 een groentehap en dan tussen 19.00-20.00 nog een fles.

Ik koop meestal veel fruit en groente in 1 keer en ga dan 1 keer per week een uurtje aan de gang.

Fruit: De eerste week bood ik fruit apart van elkaar aan, maar dat vond ze niet zo lekker volgens mij. Ik ben dus al snel begonnen met combineren van fruit. Favoriet is hier Mango-banaan. Een aantal combi's die ik ook wel maak: Banaan-peer, Appel-Peer, Banaan-Appel. Als ik appel gebruikt ( Meestal jonagold of pink lady's trouwens) Dan doe ik de appelblokjes altijd een paar minuutjes koken. Het is dan veel beter pureerbaar. Je kunt de appelblokjes ook in een bakje met water in de magnetron zetten. Het fruithapje is meestal wel wat bruinsig als het uit de vriezer komt, maar het smaakt nog prima hoor.

Groente: Ik koop een hele bloemkool, verse sperziebonen, verse wortelen of courgette. Deze maak ik schoon en kook ze dan ongeveer 10 minuten, beetje afhankelijk van de groente. Dit pureer ik dan en verdun het met wat flesvoeding of kookvocht. Groente heb ik nog niet gecombineerd. Ik ga binnekort ook een aardappel aan de groente toevoegen.

Verder heb ik nog een tip voor je ; het boek Opperdepop van de AH. Hier staan eenvoudige receptjes en andere weetjes in en het is ook duidelijk verdeeld op leeftijd van je kindje.
Ik gebruik trouwens kleine diepvriesbakjes van de Xenos om de hapjes in te doen. In het begin deed ik 2 eetlepels per bakje en nu ongeveer 3 a 4 eetlepels.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Linda ma 2 apr 2012 - 0:40

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Toen wij begonnen met bijvoeding heb ik 3 dagen lang hetzelfde gegeven, daarna een dagje niks, even kijken of er een reactie kwam. En daarna weer wat anders 3 dagen achter elkaar.

Ik heb dit allergievriendelijke introductieschema gebruikt, het is uiteraard ook geschikt voor kindjes die kv krijgen. Grrr.. ik krijg de link niet onder m'n tekst.

Ik heb mijn dochter nooit wakker gemaakt voor eten. Ze at met ons mee als ze wakker was. Zo hoef je ook geen ingewikkelde schema's erop na te houden. Als ze sliep sloegen we het over. Het eerste jaar is melk het belangrijkste, de rest is bijvoeding.

Je kan inderdaad het beste zoutloos eten. Zout is voor de nieren erg slecht (voor ons ook, maar voor kinderen helemaal). Ik heb trouwens nooit speciaal voor haar gekookt, ze at gewoon wat wij ook aten. In het begin natuurlijk zonder pittige kruiden e.d. Ik vond dat altijd erg handig. Als we aardappels, groente en vlees aten, haalde ik haar portie er op tijd uit en liet dat even afkoelen. Was voor haar ook leuk om te zien dat ze "hetzelfde" at als wij.

Als je groente stoomt behoud je meer vitamines dan wanneer je het kookt. Bij de blokker/ikea e.d. kan je van die stoommandjes voor een paar euro kopen. Ik vind gestoomde groente echt veel lekkerder dan gekookt, veel puurder.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  meisje ma 2 apr 2012 - 4:01

Wij zijn met 6 maanden begonnen en dan met groente. Ik heb het voedselintroductieschema gebruikt wat Linda hierboven plaatst.

Ik heb eerst wortel, courgette, bloemkool en pompoen gegeven. Daarna ben ik gaan combineren. Hier reageerde ze heel erg op de bloemkool. Dus die krijgt ze voorlopig even niet meer.

Ik gaf steeds 2/3 dagen hetzelfde. Na 2 weken ben ik er ook fruit bij gaan geven. Ze krijgt hier appel, peer, mango of meloen. Kiwi en aardbei moet je mee uitkijken voor het jaar (staat ook in dat schema)
Het fruit ben ik ook al snel gecombineerd gaan geven.

Appel kook ik eventjes kort. Dan wordt de appel zachter en kun je hem beter pureren. Hier krijgt ze gecombineerd rapley en gepureerd. Appel kun je ook raspen trouwens.

Ik zou eens in de Opperdepop van de Ah kijken of op keukenkikker.nl. Daar kun je ook veel hapjes vinden.

Ik maak ook altijd een voorraad groente. Fruit nooit. En ze eet ook altijd wat van ons mee (wij koken ook altijd zoutloos)

Ik heb haar nooit wakker gemaakt voor fruit/groente. Ze is nu 7,5 maand en krijgt rond 10.30 fruit en om 18.00/18.30 groente (dan eten we zelf ook)
meisje
meisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 802
Punten : 872
Registratiedatum : 24-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Floor ma 2 apr 2012 - 4:10

Ik dacht dat je maar 1x per dag wat gaf in het begin maar lees hier dus 's morgens fruit en dan 's middags groente. Dat wist ik dus niet.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  meisje ma 2 apr 2012 - 4:12

Floor schreef:Ik dacht dat je maar 1x per dag wat gaf in het begin maar lees hier dus 's morgens fruit en dan 's middags groente. Dat wist ik dus niet.

Wij hebben de eerste 2-3 weken maar 1 ding gegeven. Daarna is er dus meer bijgekomen. Wij zijn ook pas met 6 maanden begonnen.
meisje
meisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 802
Punten : 872
Registratiedatum : 24-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Floor ma 2 apr 2012 - 4:32

Aha, ik dacht dat dat ook 'zo hoorde' maar 1 ding bijvoeding geven en veel later pas 2x per dag.
Ik heb nog geen idee wanneer we beginnen met bijvoeding, ik denk met 6 maanden (mijn man vind veel eerder ook niet nodig en ik eigenlijk ook niet).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 4:34

Ik ben met 5 maanden begonnen met 1 keer per dag. Eerst fruit. Gewoon 1 soort per keer. Na 3 weken ben ik ook groente gaan geven. Dus 1 keer per dag fruit en 1 keer per dag groente. 1 soort 4 dagen achter elkaar.

nu eet M 1 heel stuk fruit per dag en een potje groente/aardappel per dag. Ik vries in potjes van de hema (Setje van 4 gekleurde potjes) in.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 6:31

Fijn allemaal, dank!
Wij gaan gewoon eens op het gemakje kijken hoe en wat, hebben weinig haast.

Wij hebben overigens ook weinig tot geen schema, als ze wakker is krijgt ze idd te eten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente Empty Re: Hoe/wat beginnen met fruit en/of groente

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum