Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

+6
Printje
Blond
Arwyn
Susan
Summerlovin
Niekske
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Niekske ma 26 maa 2012 - 20:09

Ik las vanmorgen dit artikel in de metro: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ipad-basisschool-komt-dichterbij/SrZlcA!boEtEQWVHHxH2/

Ik ben benieuwd wat de juffen op dit forum ervan vinden. Ik haal zelf al mijn wenkbrauwen op bij de naam Maurice de Hond en ik vind het een bizar idee. Niet zo zeer het invoeren van de Ipad, maar het idee om de kinderen zelf te laten bepalen wat en wanneer ze leren. Je legt een enorme verantwoordelijkheid bij de ouders en ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is.
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 20:35

Ik vind het zelf laten bepalen wat te leren juist goed. Ik ben ook van mening dat een kind dan beter leert (innerlijke motivatie ipv extern). Dat is eigenlijk gewoon Montessori onderwijs en daar ben ik zeker een voorstander van.

De iPad vind ik ook geen slecht idee. Kinderen leren steeds meer visueel, ik vind het juist goed dat daar op ingespeeld wordt.

Dus al met al: nee, geen slecht idee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 20:37

over dit onderwerp is nog niet zo lang geleden een topic over geweest, toen net bekend werd dat 1 school alleen nog met ipads ging werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Niekske ma 26 maa 2012 - 20:42

Lily schreef:over dit onderwerp is nog niet zo lang geleden een topic over geweest, toen net bekend werd dat 1 school alleen nog met ipads ging werken.

Ik had al gezocht, maar kon em niet meer vinden smile jij toevallig wel?
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 20:42

Als aanvulling op het lespakket lijkt het me een prima idee. Of je ze nu aan een computer zet of dat je ze laat werken met een Ipad. Ik ben absoluut voorstander van onderwijs dat aangepast is naar de manier van denken en leren van het kind. Als een Ipad beter werkt dan een boek of een schoolbord, be my guest. Zelf het schoolrooster bepalen lijkt me eigenlijk alleen maar heel erg prettig. Natuurlijk wel met regelmaat indien dat voor het kind prettig is. Maar zo maak je de combi werk en ouderschap wel makkelijker omdat de tijd anders in te delen valt. Je bent niet afhankelijk van het systeem dat een ander heeft bedacht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 21:04

Niekske schreef:
Lily schreef:over dit onderwerp is nog niet zo lang geleden een topic over geweest, toen net bekend werd dat 1 school alleen nog met ipads ging werken.

Ik had al gezocht, maar kon em niet meer vinden smile jij toevallig wel?

het was een soortgelijk topic, topictitel is: Ipad, school verplicht brugklassers aanschaf Ipad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 21:07

Lily schreef:
Niekske schreef:
Lily schreef:over dit onderwerp is nog niet zo lang geleden een topic over geweest, toen net bekend werd dat 1 school alleen nog met ipads ging werken.

Ik had al gezocht, maar kon em niet meer vinden Ipad - basisscholen, goed idee of niet? 561177 jij toevallig wel?

het was een soortgelijk topic, topictitel is: Ipad, school verplicht brugklassers aanschaf Ipad.

Dit artikel richt zich dan weer op de basisschool in plaats van het voortgezet onderwijs.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 21:09

ja ik moet zeggen dat ik beide topics niet uitgebreid heb doorgelezen maar kon me herinneren dat er laatst iets soortgelijks was, maar dan weet ik nu dat de ene over het voorgezet onderwijs gaat en deze over het basisschoolonderwijs

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Summerlovin di 27 maa 2012 - 4:35

Het idee van een ipad vind ik wel goed. Maar dat de kinderen zelf kunnen bepalen wanneer ze naar school kunnen komen en wanneer niet vind ik niet zo'n goed idee..

Edit: Ik vind trouwens niet dat alles via de ipad gedaan moet worden, maar denk dat het voor sommige vakken handig kan zijn.
Summerlovin
Summerlovin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1700
Punten : 1803
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Het noorden van Noord-Holland.

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Susan di 27 maa 2012 - 5:42

Ik weet zeker dat Ezra er wel veel aan zou hebben. Niet aan die variabele tijden, maar wel aan die iPad.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Arwyn di 27 maa 2012 - 5:44

Voor het basisonderwijs vind ik het eerlijk gezegd niet zo'n goed idee.
Als hulpmiddel, oké. Er zijn vast genoeg kinderen die er baat bij hebben. Maar op de manier zoals het gisteren bij De Wereld Draait Door gebracht werd, gaat het mij toch wat te ver ('Waarom moet je netjes leren schrijven, het is toch alleen maar voor jezelf'. Daar sta ik dus echt niet achter, je moet vaak genoeg even een kattenbelletje voor iemand achterlaten, toch wel handig als die ander het dan ook kan lezen! Daarnaast zijn er ook nog best wat mensen die hun eigen handschrift een dag later al niet meer kunnen ontcijferen, dat vind ik toch best slecht).
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast di 27 maa 2012 - 5:45

Dit doet me denken aan iederwijs, daar was zoveel om te doen toen ik op de Pabo zat.
Iederwijs gaat er ook vanuit dat elk kind leert vanuit intrinsieke motivatie (?), dus ze leren wat en wanneer ze willen.
Ik vind dat veel te ver gaan, ik vind absoluut dat je moet voldoen aan de onderwijsbehoefte van een kind afzonderlijk maar je kunt er ook in doorslaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Susan di 27 maa 2012 - 5:47

Ja, maar je zou op een iPad ook kunnen leren schrijven, er zijn vast wel apps voor. Wij hebben ons georiënteerd op de SkoolMate, een soort laptop/tablet voor op school en daar kon dat ook op.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Arwyn di 27 maa 2012 - 5:48

Susan schreef:Ja, maar je zou op een iPad ook kunnen leren schrijven, er zijn vast wel apps voor. Wij hebben ons georiënteerd op de SkoolMate, een soort laptop/tablet voor op school en daar kon dat ook op.
Daar kun je wel op schrijven, maar de meeste kinderen kunnen er niet goed op léren schrijven. Als je het eenmaal kunt, lukt dat wel inderdaad, maar met de pennetjes die daarbij zitten, kun je kinderen niet echt een goede pengreep aanleren bijvoorbeeld.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Blond di 27 maa 2012 - 9:14

Ik vind het geen slecht idee. Wel vind ik dat uitgevers het digitaal lesmateriaal moeten verbeteren. Daar zitten ongelofelijk veel kinderziektes in, en het begin van dit schooljaar werkte de helft niet naar behoren. Digitaal lesmateriaal is behoorlijk prijzig, dus de kwaliteit moet flink omhoog. Zodra dat zo is, dan vind ik het een goed idee dat er IPad klassen en dergelijke ontstaan (die ontstaan trouwens al op verschillende middelbare scholen).
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast di 27 maa 2012 - 9:19

Ik ben er op dit moment nog geen voorstander van. Eerst moet het lesmateriaal dusdanig goed doordacht en getest worden, alvorens het uitgevoerd wordt.

Ook heb ik het idee dat bepaalde basisvaardigheden niet digitaal aangeleerd kunnen worden, dus nee, ik zie het niet zo zitten op de basisschool.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Printje di 27 maa 2012 - 9:21

Ik vind het een zeer slecht idee, ik sta zelf voor de klas, het is juist zo belangrijk dat kinderen leren om echt te schrijven, te werken met echte materialen en zo kan ik nog wel meer vaardigheden opnoemen die zo'n stom ding niet kan bieden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Filoria wo 28 maa 2012 - 11:04

Niekske schreef:Ik ben benieuwd wat de juffen op dit forum ervan vinden. Ik haal zelf al mijn wenkbrauwen op bij de naam Maurice de Hond en ik vind het een bizar idee. Niet zo zeer het invoeren van de Ipad, maar het idee om de kinderen zelf te laten bepalen wat en wanneer ze leren. Je legt een enorme verantwoordelijkheid bij de ouders en ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is.
Amen.

Die Ipads lijken me prima, zo lang het een (klein) onderdeel van het lesprogramma is. Zoals Printje zegt: er zijn allerlei vaardigheden die je niet op een Ipad kunt leren.

En dat vrije onderwijs waarbij kinderen 50 weken per jaar zelf mogen bepalen op welke tijden ze naar school komen en weer weggaan... bizar. Kinderen hebben juist regelmaat en structuur nodig.

@Jolicious: ik ben het wel met jou eens over de kracht van intrinsieke motivatie. En ik sta ook achter montessorionderwijs. Ik vind het bijvoorbeeld mooi dat ze daar rekening houden met de gevoelige periode van kinderen. Extra rekentaken aanbieden als dat op dat moment de interesse heeft etc. Maar dat is toch heel iets anders dan kinderen de volledige vrijheid geven om hun eigen week in te plannen en helemaal zelf te laten kiezen wat ze willen leren? Dan ga je inderdaad meer richting Iederwijs, een vorm van onderwijs waar de inspectie niet voor niets moeite mee heeft. Hoe zie jij dat?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gast wo 28 maa 2012 - 11:16



Los van dat de kinderen belangrijke basis dingen leren, is het ook belangrijk om naar school te gaan voor hun sociale ontwikkeling. Leren met andere kinderen om te gaan.
Dat gaat niet als je thuis met je snufferd achter een iPad zit en naar school mag wanneer je wilt.
Ouders die werken zullen hun kind toch op school af zetten, en ik kan me ook niet voorstellen dat kinderen die thuis zouden moeten werken niet afgeleid worden door hun eigen omgeving.
Ik zou het wel weten, als ik kind was ging ik mooi met mijn barbies spelen en zou mijn moeder me de hele dag achter mijn kont aan moeten zitten dat ik aan het werk zou moeten.


Misschien dat dit ooit ingevoerd kan worden, maar ik zie het de komende jaren niet gebeuren. Het onderwijs heeft al niet veel geld, als elke leerling dan nog eens een iPad moet hebben... denk niet dat ouders daar voor op willen draaien ook. Niet dat boeken goedkoop zijn, maar die iPad zal ook software en digiboeken en al die dingen nodig hebben...

Ik zou het misschien wel gaan proberen op de middelbare scholen. En dan uit testen bij de hogere klassen, die toch al zelfstandig kunnen werken. Niet bij basisscholieren.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Antibes wo 28 maa 2012 - 18:28

Arwyn schreef:
Susan schreef:Ja, maar je zou op een iPad ook kunnen leren schrijven, er zijn vast wel apps voor. Wij hebben ons georiënteerd op de SkoolMate, een soort laptop/tablet voor op school en daar kon dat ook op.
Daar kun je wel op schrijven, maar de meeste kinderen kunnen er niet goed op léren schrijven. Als je het eenmaal kunt, lukt dat wel inderdaad, maar met de pennetjes die daarbij zitten, kun je kinderen niet echt een goede pengreep aanleren bijvoorbeeld.

Maar hele generaties hebben leren schrijven op een lei.. Ik denk echt dat daar wel een oplossing voor is hoor.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Antibes wo 28 maa 2012 - 18:30

Filoria schreef:
Niekske schreef:Ik ben benieuwd wat de juffen op dit forum ervan vinden. Ik haal zelf al mijn wenkbrauwen op bij de naam Maurice de Hond en ik vind het een bizar idee. Niet zo zeer het invoeren van de Ipad, maar het idee om de kinderen zelf te laten bepalen wat en wanneer ze leren. Je legt een enorme verantwoordelijkheid bij de ouders en ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is.
Amen.

En dat vrije onderwijs waarbij kinderen 50 weken per jaar zelf mogen bepalen op welke tijden ze naar school komen en weer weggaan... bizar. Kinderen hebben juist regelmaat en structuur nodig.

Er zijn echt best wel aardig wat onderzoeken die aantonen dat er ochtend/dag/avond-mensen zijn. Dat dat grotendeels genetisch bepaald is via je biologische klok en dat het qua productiviteit voor kinderen (en vooral pubers, maar ook volwassenen later) ook enorm verschil kan maken als bijv. avondmensen wat later zouden mogen beginnen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Filoria do 29 maa 2012 - 0:40

Dat later beginnen kan ik ook nog wel inkomen, maar bij dat idee van de Hond zouden kinderen alleen tussen 11u en 15u verplicht op school moeten zijn, de rest mogen ze zelf bepalen. Dan krijg je dus complete chaos in een klas: een komen en gaan van kinderen, een leerkracht die de halve dag bezig is met praten met ouders die hun kind komen brengen of halen etc...

Het lijkt me voor de kinderen die juist 's ochtends productief zijn niet zo bevorderlijk als er zoveel onrust om hen heen is.

Verder vraag ik me ernstig af of dit hele idee nu echt bedoeld is voor kinderen die hier baat bij zouden hebben, of dat het meer iets is waar werkende ouders blij van worden. 50 weken per jaar school en zelf je vakanties mogen bepalen is ideaal natuurlijk.

Maar of dat goed is voor de structuur op een school... ik denk het niet.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Printje do 29 maa 2012 - 8:04

Antibes schreef:
Filoria schreef:
Niekske schreef:Ik ben benieuwd wat de juffen op dit forum ervan vinden. Ik haal zelf al mijn wenkbrauwen op bij de naam Maurice de Hond en ik vind het een bizar idee. Niet zo zeer het invoeren van de Ipad, maar het idee om de kinderen zelf te laten bepalen wat en wanneer ze leren. Je legt een enorme verantwoordelijkheid bij de ouders en ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is.
Amen.

En dat vrije onderwijs waarbij kinderen 50 weken per jaar zelf mogen bepalen op welke tijden ze naar school komen en weer weggaan... bizar. Kinderen hebben juist regelmaat en structuur nodig.

Er zijn echt best wel aardig wat onderzoeken die aantonen dat er ochtend/dag/avond-mensen zijn. Dat dat grotendeels genetisch bepaald is via je biologische klok en dat het qua productiviteit voor kinderen (en vooral pubers, maar ook volwassenen later) ook enorm verschil kan maken als bijv. avondmensen wat later zouden mogen beginnen.

Dat vrije onderwijs vind ik echt helemaal niets (ook al niet hahaha) Hoe denkt die beste man dat wij ons onderwijs dan nog moeten geven? En toetsen? Wanneer doe je dat, voor ieder kind anders zeker dat is natuurlijk geen doen?
Daarnaast geeft het enorm veel onrust als er op allerlei tijden kinderen komen en gaan, en je onderwijs wordt er echt niet beter op.Idiote ideeen zijn het.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Jeanette do 29 maa 2012 - 21:52

Zero schreef:

Los van dat de kinderen belangrijke basis dingen leren, is het ook belangrijk om naar school te gaan voor hun sociale ontwikkeling. Leren met andere kinderen om te gaan.
Dat gaat niet als je thuis met je snufferd achter een iPad zit en naar school mag wanneer je wilt.
Ouders die werken zullen hun kind toch op school af zetten, en ik kan me ook niet voorstellen dat kinderen die thuis zouden moeten werken niet afgeleid worden door hun eigen omgeving.
Ik zou het wel weten, als ik kind was ging ik mooi met mijn barbies spelen en zou mijn moeder me de hele dag achter mijn kont aan moeten zitten dat ik aan het werk zou moeten.


Misschien dat dit ooit ingevoerd kan worden, maar ik zie het de komende jaren niet gebeuren. Het onderwijs heeft al niet veel geld, als elke leerling dan nog eens een iPad moet hebben... denk niet dat ouders daar voor op willen draaien ook. Niet dat boeken goedkoop zijn, maar die iPad zal ook software en digiboeken en al die dingen nodig hebben...

Ik zou het misschien wel gaan proberen op de middelbare scholen. En dan uit testen bij de hogere klassen, die toch al zelfstandig kunnen werken. Niet bij basisscholieren.


+1 Helemaal mee eens!! Daarnaast als alles via de Ipad moet verlopen in de les, worden de kinderen alleen maar meer te gefixeerd op Ipads en dergelijk digitaal materiaal. Ik vind persoonlijk dat nu al te veel kinderen daar aan te gifixeerd zijn en amper met vriendjes spelen. Ik wil niet al deze kinderen over een kam scheren, maar het gebeurt steeds vaker en ik denk mede als dit door gevoerd wordt, dat het alleen maar erger wordt. Wat is er trouwens mis met schrijven??
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Susan do 29 maa 2012 - 22:10

Ik denk dat als iPads in de klas worden gebruikt, kinderen juist niet meer gefixeerd raken op dat soort dingen, het wordt dan juist veel normaler en veel functioneler en ik denk dat kinderen dan juist minder de behoefte krijgen om er continu op te zitten.

Sowieso vind ik mensen van de 'oudere' generatie (dus onze generatie en ouder) heel angstig reageren op moderne technologie bij kinderen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ipad - basisscholen, goed idee of niet? Empty Re: Ipad - basisscholen, goed idee of niet?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum