Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ziek kind en werk

+5
Vancity_girl
Liadan
Poisongirl
Star007
Susan
9 plaatsers

Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Ziek kind en werk

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 23:33

Onze dochter is ziek.

Gisteravond had ze al een keer overgegeven maar daarna gewoon de hele nacht prima geslapen en vanmorgen was ze vrolijk en gezellig. Ze dronk gewoon haar papfles leeg en ik stond op het punt om haar naar de gastouder te gaan brengen toen deze papfles er in grote golven toch weer uit kwam. En daarna gaf ze nog 2x over.

Manlief was al naar zijn werk gegaan, dus aan mij de taak om oppas te regelen. Gastouder gebeld, maar die had liever niet dat ze kwam (begrijpelijk). Schoonouders gingen een dag weg en konden dus ook niet en mijn ouders moeten gewoon werken en zijn niet heel vertrouwd voor onze dochter.

Ik werk als leidinggevende in de kinderopvang en zou vanmorgen op het kinderdagverblijf op de groep staan. Collega gebeld die mij gelukkig kon vervangen. De rest van de dag had ik geen afspraken, maar nog wel een hoop administratie te doen. Ik heb mijn baas gebeld en de situatie uitgelegd en voorgesteld om thuis te werken vandaag. De uren die ik dan niet werk omdat ik voor I. zorg, schrijf ik af van mijn overuren waarvan ik er nog heel veel heb staan.

Ze was er op z'n zachtst gezegd niet blij mee en vond dat het niet vaker voor moest komen (begin januari ben ik ook een dag thuis geweest omdat zoon 40 graden koorts had en ook die dag heb ik gewoon gewerkt). Ik vond haar reactie begrijpelijk, maar ook een beetje gemeen.

Ik werk altijd hard en ze weet dat mijn kinderen de afgelopen periode vaak ziek zijn geweest en dat ik dan altijd iets regelde zodat ik zelf kon komen werken. Ik werk heel hard, mijn contract is 24 uur, maar ik werk regelmatig 30 uur of meer per week. En nu is mijn kind ziek en heb ik echt geen andere mogelijkheid voor opvang en dan krijg ik voor mijn gevoel ineens de volle laag.

Terwijl I. sliep, heb ik de hele ochtend gewerkt, dus ik maak heus wel uren en thuis werk ik harder dan op kantoor. Ik doe mijn werk gewoon en ben gewoon telefonisch bereikbaar voor overleg met collega's. Ik werk vaker thuis en dat gaat ook altijd goed.

Ben ik nou de enige die niet snapt waarom mijn baas hier kwaad van wordt? En hoe doen jullie dit met zieke kinderen en werk?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Susan ma 12 maa 2012 - 23:38

Zoals ik het lees heeft ze puur vanuit zichzelf gereageerd en zich verder niet ingeleefd in jouw situatie. Natuurlijk, als je werkgever bent is het heel vervelend als een van je werknemers onverwacht niet kan komen werken, maar jij kunt er nou eenmaal niks aan doen. Je kunt je dochter moeilijk alleen thuis laten, je bent op dit moment de enige die voor haar kan zorgen, dus doe je dat. Jouw werkgever heeft genoeg ervaring met de kinderopvang om te weten dat je een ziek kind niet naar de opvang kan brengen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Star007 ma 12 maa 2012 - 23:43

Ik was net van plan om over iets soortgelijks een topic te openen. Ik vraag me dus af of je recht hebt op (betaald)zorgverlof als je kindje ziek is. D. is heeft op het moment koorts en is echt niet lekker. Toevallig ben ik zelf vandaag vrij. Stel dat ik moest werken dan had ik graag thuis willen blijven, aangezien ze dan niet naar het kdv mag ( en ik dat ook niet wil als ze ziek is !) en de opa's en oma's ook gewoon werken.

Vervelend dat je leidinggevende zo reageerde.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Poisongirl ma 12 maa 2012 - 23:43

Susan schreef:Zoals ik het lees heeft ze puur vanuit zichzelf gereageerd en zich verder niet ingeleefd in jouw situatie. Natuurlijk, als je werkgever bent is het heel vervelend als een van je werknemers onverwacht niet kan komen werken, maar jij kunt er nou eenmaal niks aan doen. Je kunt je dochter moeilijk alleen thuis laten, je bent op dit moment de enige die voor haar kan zorgen, dus doe je dat. Jouw werkgever heeft genoeg ervaring met de kinderopvang om te weten dat je een ziek kind niet naar de opvang kan brengen.

+1! kan me je gevoel dan ook helemaal voorstellen. beterschap voor je meisje!
Poisongirl
Poisongirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Susan ma 12 maa 2012 - 23:49

Star007 schreef:Ik was net van plan om over iets soortgelijks een topic te openen. Ik vraag me dus af of je recht hebt op (betaald)zorgverlof als je kindje ziek is. D. is heeft op het moment koorts en is echt niet lekker. Toevallig ben ik zelf vandaag vrij. Stel dat ik moest werken dan had ik graag thuis willen blijven, aangezien ze dan niet naar het kdv mag ( en ik dat ook niet wil als ze ziek is !) en de opa's en oma's ook gewoon werken.

Vervelend dat je leidinggevende zo reageerde.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/kortdurend-zorgverlof
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Star007 ma 12 maa 2012 - 23:53

Susan schreef:
Star007 schreef:Ik was net van plan om over iets soortgelijks een topic te openen. Ik vraag me dus af of je recht hebt op (betaald)zorgverlof als je kindje ziek is. D. is heeft op het moment koorts en is echt niet lekker. Toevallig ben ik zelf vandaag vrij. Stel dat ik moest werken dan had ik graag thuis willen blijven, aangezien ze dan niet naar het kdv mag ( en ik dat ook niet wil als ze ziek is !) en de opa's en oma's ook gewoon werken.

Vervelend dat je leidinggevende zo reageerde.

[url=http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/kortdurend-zorgverlof
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/kortdurend-zorgverlof[/quote[/url]]

Hier staat het inderdaad duidelijk beschreven.

Pritt: Zoals je in de link van susan kan lezen, heb jij ook gewoon recht op het zorgverlof in deze situatie en heeft je leidinggevende eigenlijk geen recht op zo te reageren.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 22:36

Bedankt voor jullie reacties.

I. heeft gisteren zowat de hele dag geslapen, dus ik heb gewoon goed kunnen werken.

Aan het einde van de dag heb ik mijn bazin een mail gestuurd waarin ik heb verteld dat ik teleurgesteld was in haar reactie 's ochtends en dat ik had gehoopt op iets meer begrip. Ik heb nogmaals de situatie uitgelegd en ook benadrukt dat dit de enige optie was op dat moment.

Ik heb ook verteld dat het heus geen gemakzucht was dat ik thuis ben gebleven, maar dat het gewoon niet anders kon en dat ik alsnog mijn werk voor die dag gewoon heb uitgevoerd.

Ik kreeg een aardig mailtje terug, dat ze heus wel begrip had voor de situatie en ook wel snapte dat ik een spugend kind niet zomaar weg ging brengen. Ze had gezien dat ik veel gedaan had voor het werk gisteren en daar was ze blij om. Het ging haar er alleen om dat dit geen voorbeeld voor andere collega's moest worden. Niet iedereen werkt thuis even efficient en daarom heeft ze liever dat iedereen gewoon naar kantoor komt.

Voor gisteren kon ik inderdaad een dag zorgverlof krijgen, maar omdat ik dus gewoon gewerkt heb was het eigenlijk niet nodig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 23:56

Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen. Als een ziek kind bijvoorbeeld door de partner of grootouders kan worden opgevangen, dan vervalt het recht op dit kortdurend zorgverlof. Het verlof is dus expliciet bedoeld voor situaties waarin geen andere oplossing is.


Dat staat in het stukje wat Susan gevonden heeft. Als je dus een partner hebt, vervalt de zorgverlof of lees ik dat nu verkeerd?

Fijn dat het goed is gekomen Pritt, ik kan me beide reacties (van jou en je baas) wel voorstellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Star007 di 13 maa 2012 - 23:59

@Lieskuh: Er staat als je partner of de grootouders de zorg op zich kunnen nemen. Als je partner en de grootouders ook werken, kunnen zij het ook niet doen, en dan mag je dus zorgverlof opnemen.

edit: Tenminste zo lees ik het..
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gast wo 14 maa 2012 - 0:23

Oké maar dat geldt dan dus ook voor je partner. Moeders hoeven niet altijd degene te zijn die thuis moeten blijven natuurlijk. Ik heb het idee dat moeders in 99% van de gevallen zich afmelden bij het werk en de papa's in kwestie eigenlijk niet.

Hier werkt dat in ieder geval niet zo en is het vaak om en om.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Liadan wo 14 maa 2012 - 0:31

Ik vraag me af of je zorgverlof op kan nemen als je kind geopereerd wordt, of moet je dan gewoon verlof opnemen? Weet iemand dit?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Vancity_girl wo 14 maa 2012 - 1:18

Mijn ( thuiswonende) broer wordt binnenkort geopereerd en mijn ouders hebben daar beide zorgverlof voor aangevraagd. Volgens mij mag je geen zorgverlof opnemen voor tijdens de operatie, je hoeft dan immers niet voor je kind te zorgen want het is in het ziekenhuis. Mijn ouders hebben verlof opgenomen om voor mijn broer te kunnen zorgen als hij weer thuis komt uit het ziekenhuis. Bij mijn moeders werk deden ze hier wel heel moeilijk over, omdat volgens hun thuiszorg oid ook wel de zorg op zich kon nemen. Ze zeiden wel dat als het om een klein kind zou gaan dat je dan uiteraard zorgverlof krijgt, ze zijn dan minder streng. ( op mijn moeders werk igg)

Ik denk dus dat je voor na de operatie wel zorgverlof op kan nemen maar tijdens misschien niet, maar dat weet ik niet zeker.
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  meisjesmama wo 14 maa 2012 - 2:15

Liadan schreef:Ik vraag me af of je zorgverlof op kan nemen als je kind geopereerd wordt, of moet je dan gewoon verlof opnemen? Weet iemand dit?

Onze jongste haar neusamandelen moesten er uit en ik heb voor die dag zorgverlof gehad.
Ik denk ook dat het ook aan je werkgever ligt.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Liadan wo 14 maa 2012 - 2:27

meisjesmama schreef:
Liadan schreef:Ik vraag me af of je zorgverlof op kan nemen als je kind geopereerd wordt, of moet je dan gewoon verlof opnemen? Weet iemand dit?

Onze jongste haar neusamandelen moesten er uit en ik heb voor die dag zorgverlof gehad.
Ik denk ook dat het ook aan je werkgever ligt.
Oke, hier is een operatie hier nu nog niet aan de orde maar zit er wel aan te komen over een paar maanden, maar dan zal ik het wel niet krijgen want mijn werkgever is niet bepaald makkelijk in dit soort dingen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gast wo 14 maa 2012 - 10:36

Hier waren Dylan zijn opnames geen zorgverlof aangezien er in het ziekenhuis voor je kind wordt gezorgd..Suspect Ja Duh,, alleen wil/moet je daar als ouders toch zijn?!

Hier had ik er dus geen recht op alleen heb ik daar toen met mijn baas in overleg calamiteiten verlof van gemaakt zodat ik het wel doorbetaald kreeg. Vond dat echt belachelijk en had anders ook de goed keuring gehad om me ziek te melden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gast wo 14 maa 2012 - 12:53

Liadan schreef:Ik vraag me af of je zorgverlof op kan nemen als je kind geopereerd wordt, of moet je dan gewoon verlof opnemen? Weet iemand dit?

Zorgverlof is volgens mij voor acute situaties.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Liadan wo 14 maa 2012 - 20:21

Sunprincess schreef:
Liadan schreef:Ik vraag me af of je zorgverlof op kan nemen als je kind geopereerd wordt, of moet je dan gewoon verlof opnemen? Weet iemand dit?

Zorgverlof is volgens mij voor acute situaties.
oh ik dacht dat dat calamiteitenverlof was?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Poisongirl wo 14 maa 2012 - 20:32

calamiteitenverlof is inderdaad voor onvoorziene onverwachte situaties:

Calamiteitenverlof is verlof dat u kunt opnemen als u onverwachts direct vrij
van uw werk moet nemen. Dit geldt voor noodgevallen en bijzondere persoonlijke
omstandigheden.

Voorbeelden van situaties waarin u gebruik kunt maken van calamiteitenverlof:




  • U moet zaken regelen rond een sterfgeval in uw familie.
  • U moet snel een oppas vinden of verzorging regelen voor een ziek
    familielid.

  • U moet een loodgieter regelen omdat uw waterleiding is gesprongen.
  • Uw partner bevalt (ander kort verzuimverlof).
  • U moet aangifte doen van de geboorte van uw kind (ander kort verzuimverlof).
Uw werkgever mag een redelijk verzoek om calamiteitenverlof niet weigeren.
Hij kan u achteraf wel vragen om aan te tonen dat het opnemen van
calamiteitenverlof noodzakelijk was.


Het recht op kortdurend zorgverlof voor werknemers is bedoeld om zelf
noodzakelijke zorg aan (pleeg)kinderen, de partner of ouders te kunnen geven. De
werkgever betaalt tenminste 70% van het loon door.


oor het recht op kortdurend zorgverlof kunnen werknemers inspringen op
situaties waarin (pleeg) kinderen, de partner of ouders zorg nodig hebben. Een
ouder hoeft niet op het adres van de werknemer ingeschreven te staan. Dat geldt
wel voor de partner en het kind. Voor pleegkinderen geldt dat er een
pleegcontract moet zijn.
Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze
zorg kan verlenen. Als een ziek kind bijvoorbeeld door de partner of grootouders
kan worden opgevangen, dan vervalt het recht op dit kortdurend zorgverlof. Het
verlof is dus expliciet bedoeld voor situaties waarin geen andere oplossing is.



Werknemers kunnen meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen.
Daarbij geldt dat het aantal uren zorgverlof maximaal 2 keer het aantal uren
mag zijn dat er per week wordt gewerkt. Iemand die 24 uur per week werkt, mag
in een periode van 12 maanden (dus niet alleen van het begin tot het einde van
het jaar, maar ook bijvoorbeeld van april tot april) dus maximaal 48 uur
kortdurend zorgverlof opnemen.


Over het recht op kortdurend zorgverlof, de duur en de betaling van het
verlof, kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt tussen werkgevers en
werknemers. Deze afspraken kunnen worden vastgelegd in cao’s
of in afspraken tussen de werkgever en de ondernemingsraad of
personeelsvertegenwoordiging.


Deze afspraken gelden boven de wettelijke regelingen. Daaraan zijn echter wel
beperkingen. Werknemers en werkgevers kunnen afspreken dat de werknemer een deel
van het kortdurend zorgverlof compenseert met vakantiedagen. Daarvoor mogen
alleen de bovenwettelijke vakantiedagen worden gebruikt. Dit zijn de
vakantiedagen die een werknemer heeft boven op het
minimum aantal
vakantiedagen.
Poisongirl
Poisongirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  SparklingEyes do 15 maa 2012 - 0:47

Mijn baas en de baas van mijn man zijn hier heel schappelijk in. Als 1 van de kinderen ziek is, kijken we wie in staat is om thuis te blijven of hem op te halen ( als hij op het hdv ziek wordt).

Voor mijn man is dit vaakiets gemakkelijker, omdat hij 's avonds nog vanuit huis kan werken of als ze slapen. In mijn werk kan dat helaas niet..

Gelukkig is het nog niet heel vaak gebeurd.

SE
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Coccinelle do 15 maa 2012 - 8:19

Lieskuh schreef:Oké maar dat geldt dan dus ook voor je partner. Moeders hoeven niet altijd degene te zijn die thuis moeten blijven natuurlijk. Ik heb het idee dat moeders in 99% van de gevallen zich afmelden bij het werk en de papa's in kwestie eigenlijk niet.

Hier werkt dat in ieder geval niet zo en is het vaak om en om.

Hier is het zo dat mijn vriend opstaat om naar zijn werk te gaan als mijn dochter nog slaapt, als ze dan wakker wordt en blijkt dat ze echt te ziek is om naar het kdv te gaan zal ik in eerste instantie thuis moeten blijven (mocht ik geen andere oplossing kunnen vinden). Als ze echt goed ziek is en we zeker weten dat ze de volgende dag ook niet naar het kdv kan blijft mijn vriend ook een dag thuis.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Flower_L vr 16 maa 2012 - 7:46

Wij kunnen beide thuiswerken. Niet veel voorgekomen, maar als...dan doen we om en om.
Al neem ik dan wel deel dag vrij, gezien ik thuiswerken en kind geen combi vind.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziek kind en werk Empty Re: Ziek kind en werk

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum