Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 9:44

Ik zit nog steeds in een soort dilemma.

Ik ben eind dit schooljaar klaar met mijn opleiding tot Interieurvormgever. Heel erg leuk veld om in te werken (qua styling/schrijven/communicatief) maar niet als daadwerkelijk ontwerper (denk aan project inrichting o.i.d.).

Nu twijfel ik al bijna een jaar om toch verder te studeren en mijn oude opleiding communicatie weer op te pakken. Ik ambieer een PR/communicatieve/styling functie in de lifestyle wereld (Interieur of Mode). Ik dacht zelf aan een duale hbo communicatie studie maar ineens bedacht ik mij dat dit wel eens extreem duur kon worden door die langstudeerboete.

Vandaar mijn vraag. Hoe zit dat nou precies in mijn situatie.

Ik ben in schooljaar 2007/2008 begonnen met de hbo opleiding Communicatie. Ik heb nog ingeschreven gestaan in het jaar 2008/2009. (2 studiejaren).

Vervolgens ben ik gestopt en direct in 2009/2010 begonnen aan mijn huidige opleiding waar ik dus 4 jaar heb gezeten.

In totaal heb ik dus 6 jaar hbo gedaan maar wel TWEE verschillende opleidingen.

Als ik nu duaal of deeltijd (verkort! 2 tot 3 jaar) communicatie wil gaan doen val ik dan onder de groep langstudeerders?

En hoe zit het met een premaster in die richting. Is dat een mogelijkheid met mijn vooropleidingen? Moet ik dan ook rekening houden met die boete, of geldt dat niet bij een (pre)master. En is zo'n traject te combineren met een parttime baan?


Sorry voor al mijn vragen maar ik vind het echt onduidelijk beschreven op Internet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 14:37

Het gaat om het totaal aantal jaren hbo, hoeveel studies maakt niet uit. Ik ben ook de sjaak.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Xanna vr 2 maa 2012 - 17:59

Volgens mijn studieadviseur loop je bij een tweede bacheloropleiding geen kans op een langstudeerboete, omdat je namelijk geen collegegeld gaat betalen, maar instellingsgeld. Dus het aantal (afgemaakte) studies maakt in jouw geval wel degelijk uit. De langstudeerboete hangt samen met de periode waarin jij je eerste bachelor behaalt, voor een bachelor is dat nu officieel 5 jaar, vanaf het 6e jaar ga je betalen, dan tellen zoals Leaf zegt ook de jaren HBO mee van opleidingen waar je mee gestopt bent. Maar omdat het straks om een bachelor studie gaat, nadat je er al een behaald hebt, moet je instellingsgeld betalen. Duaal of deeltijd maakt daarbij niet uit, het gaat puur om je inschrijving.
De hoogte van het instellingsgeld is afhankelijk van de onderwijsinstelling en kan erg variëren (van een paar duizend per jaar, tot duizenden euro's (in mijn geval 7000 euro per jaar). Het maakt in deze dus niet uit of je al eerder ingeschreven hebt gestaan voor die opleiding; al zou ik in jouw geval wel vrijstellingen proberen te regelen, zodat je de opleiding misschien iets kunt verkorten.

Wat betreft een premaster; je zou bij de universiteit kunnen kijken of je opleiding toegang geeft tot de premaster, vaak staat het wel beschreven in de studiegids. Ik heb ook een premaster gedaan, van 120ects in 2 jaar, maar kon er niet parttime naast werken, maar ook dat zal per premaster verschillen...Een premaster of master valt niet onder het instellingsgeld (als je tenminste voor je premaster geen bachelordiploma krijgt), wel geldt op de master de langstudeerboete, wanneer je meer dan 1 jaar later klaar bent dan voorgeschreven (dus het aantal jaren studie begint bij een master opnieuw te tellen). Het jaar premaster valt zover ik weet niet onder één van deze twee regelingen. Bij een master, na al een afgeronde master, betaal je weer instellingsgeld.

Kortom een lang verhaal, zoek het goed uit en maak desnoods vrijblijvend een afspraak met een studieadviseur van de instelling waar je zou willen studeren, zij kunnen je vaak precies vertellen wat op jouw situatie van toepassing is.

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 22:59

Xanna,

Ik had inderdaad al gezien dat een bepaalde groep 7000 euro betaalt. Helaas val ik daar dan ook onder. Dat kan ik jammer genoeg echt niet opbrengen.

Echt balen. Ik ga nog eens goed verder zoeken, wie weet is er een andere optie om een baan te vinden in de richting die ik wil.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  TukTuk vr 2 maa 2012 - 23:15

Punk'd schreef:Xanna,

Ik had inderdaad al gezien dat een bepaalde groep 7000 euro betaalt. Helaas val ik daar dan ook onder. Dat kan ik jammer genoeg echt niet opbrengen.

Echt balen. Ik ga nog eens goed verder zoeken, wie weet is er een andere optie om een baan te vinden in de richting die ik wil.

En is studeren in België geen optie voor je? Dan betaal je slechts 573 euro per jaar aan collegegeld en heb je niks te maken met langstudeerboete en instellingsgeld etc.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 23:31

Kan je die opleiding dan niet via een thuisstudie doen? NTI, LOI, NHA etc? Want dan betaal je volgens mij gewoon de normale prijs.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 23:37

AngelNyn schreef:
Punk'd schreef:Xanna,

Ik had inderdaad al gezien dat een bepaalde groep 7000 euro betaalt. Helaas val ik daar dan ook onder. Dat kan ik jammer genoeg echt niet opbrengen.

Echt balen. Ik ga nog eens goed verder zoeken, wie weet is er een andere optie om een baan te vinden in de richting die ik wil.

En is studeren in België geen optie voor je? Dan betaal je slechts 573 euro per jaar aan collegegeld en heb je niks te maken met langstudeerboete en instellingsgeld etc.

Nee dat is geen optie. Ik woon samen en heb al eens eerder geprobeerd om alleen te wonen maar daar word ik zelf niet gelukkiger van. Misschien inderdaad een LOI cursus. Het is voornamelijk om op mijn cv te kunnen laten zien dat de tak van communicatie mij erg ligt en ik hier graag iets verder in wil doen.

Het zit ook al wel in mij zeg maar haha. Ben wel een type die past in zo'n omgeving.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten Empty Re: Hulp gevraagd (doorstuderen) - kosten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum