Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

4 plaatsers

Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Chocoholic vr 19 apr 2013 - 8:05

Ik ben bezig met het analyseren van de resultaten van mijn enquête in SPSS. Tot nu toe heb ik crosstables gebruikt bij de wat vragen waarbij maar 1 keuze mogelijk was. Maar ik heb ook vragen waarbij een rangorde is gevraagd + vragen waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn. Ik zal even twee voorbeeldvragen geven zodat jullie snappen wat ik bedoel.

"Zet deze volgende redenen in rangorde van 1-5 (waarbij 1 belangrijkste reden en 5 minst belangrijke)". Ipv van dat ik het antwoord onder elkaar heb van elk respondent, weergeeft Excel dit in 5 verschillende columns, dus naast elkaar. Dus bv respondent 1 heeft geantwoord: 2-1-4-3-5. Hiervoor kan ik toch gewoon simpele dummy variables voor maken toch? Maar zet ik die data van de 5 verschillende columns dan ook als 5 columns in SPSS? Of hoe moet ik dit doen?

En dan de andere voorbeeld vraag: 'Wat doet u zoal op vakantie'? waarbij ze meerdere antwoorden konden aankruisen. Ook hier heb ik dan meerdere columns (13 zelfs). Het moeilijke hierbij is dus dat er meerdere antwoorden zijn aangekruist door de respondenten, dus hoe moet ik dit in hemelsnaam aanpakken?

Ik zou het HEEL erg waarderen als iemand mij hiermee wil helpen! Yes
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Chocoholic vr 19 apr 2013 - 21:47

Joehoe, I need help! bounce Zit al heel de tijd op Google te kijken ervoor, maar vind geen goede oplossingen.
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Elin vr 19 apr 2013 - 23:54

Ik zal een poging doen Wink. Heb dit soort vragen nog nooit in SPSS gebruikt, maar kan je niet van elke reden (bij vb. 1) een variabele maken zodat je ze in 5 kolommen hebt? En dan de volgorde van antwoorden aangeven per deelnemer.

En voor vb. 2 lijkt het me hetzelfde idee: voor elke categorie een variabele maken en als iemand 'ja' heeft ingevuld een 1 neerzetten en bij 'nee' een 0 (of welk ander getal dan ook).

Sorry als ik onzin loop te verkondigen, want ik heb geen idee of dit mogelijk is als je het vanuit Excel in SPSS zet.

Succes ermee in ieder geval! Ik heb zelf een SPSS bijbel (maar die heb ik hier niet bij de hand) waar ik niet zonder kan Embarassed
Elin
Elin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 398
Punten : 411
Registratiedatum : 14-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Emelin vr 19 apr 2013 - 23:55

Heb je ook de module Custom Tables in SPSS? Hiermee kun je voor je laatste probleem een Multiple Response Set aanmaken. Als het goed is staat dit bij Analyze --> Tables. Tenminste, ik ga ervan uit dat de kolommen gevuld zijn met 0 en 1? Dan kun je de als 'counted value' (oid, heb geen SPSS op deze computer) 1 aangeven.

Je eerste 'probleem', dat ligt eraan wat je precies wilt weergeven? Als je gewoon een frequency draait van al je kolommen dan krijg je de procentuele verdeling - hoe vaak is iets op 1 gezet, hoe vaak op 2, enz. Je kunt ook de gemiddelde positie van ieder item bepalen met de mean. Dan kun je je items goed vergelijken.

Kun je hier wat mee? Lastig uit te leggen zo!

Emelin
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 4
Punten : 4
Registratiedatum : 04-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Chocoholic za 20 apr 2013 - 0:30

Ah fijn, antwoorden! Very Happy

Elin: Wat je aangeeft is inderdaad een manier om de date van Excel in SPSS te krijgen, maar die gegevens heb ik dus al. (Is gewoon een kwestie van kopiëren en plakken) Het probleem is dat ik niet weet welke stap ik erna het beste kan volgen, sorry als het niet helemaal duidelijk was. Wink Maar bedankt!

Emelin: Bij dat eerste heb ik nu in de tussentijd maar gewoon de mean berekent, dan weet je inderdaad ook welke gemiddeld het hoogst scoren. De frequenties heb ik zelf in een tabel gezet (met %), aangezien SPSS de variabelen per tabel laat zien, en dat vind ik onoverzichtelijk.

Ook al heb ik de Multiple Response manier zien langs komen in het Analyse rijtje, ik heb er nooit meegewerkt. Ik moet dan ook eerst een variabelen set creëren, en ik kom daar niet zo 1, 2, 3 uit met mijn eerste pogingen, maar ik zal wel even kijken of ik dat via YT kan vinden oid. (Kolommen zijn inderdaad alleen 0 of 1) In ieder geval bedankt voor je hulp!

Edit: Multiple Response is gelukt! :cheering:
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Elin za 20 apr 2013 - 5:01

Haha, ik dacht al dat je er weinig aan zou hebben (ben zelf niet echt een SPSS wonder, probeer altijd van alles uit Hulp gevraagd aan SPSS kenners! 394967). Maar fijn dat je weer wat verder bent gekomen!
Elin
Elin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 398
Punten : 411
Registratiedatum : 14-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Marin za 20 apr 2013 - 5:55

SuperGrover is helaas in 't buitenland momenteel. Ze had je vast kunnen helpen!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Chocoholic za 20 apr 2013 - 20:23

Oh ja! Ik wist dat er in ieder geval 1 iemand er heel veel van af wist, maar kon me niet herinneren wie. :P Gelukkig ben ik al een stuk verder gekomen door Emelin. Yes Ik wou echt dat ik een SPSS wonder was, dan zou ik echt de meest geweldige dingen analyseren. Datgene wat ik nu heb ziet er niet zo heel ingewikkeld uit, maar relaties (regression) uitleggen is niet direct gelinkt met mijn onderzoeksvraag/deelvragen, dus moet het eigenlijk maar bij percentages en frequenties houden denk ik aangezien mijn onderzoeksvraag gaat over 'to what extent'. :nopompom:
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd aan SPSS kenners! Empty Re: Hulp gevraagd aan SPSS kenners!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum