Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht?

4 plaatsers

Ga naar beneden

GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht? Empty GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht?

Bericht  Rose wo 29 feb 2012 - 4:35

Op dit moment zijn wij geen fiscaal partners.
Maar als we dat wel zouden zijn kunnen we meer van de belasting terug krijgen over 2011 dan nu het geval is.

Nu vraag ik mij af als we nu een Geregistreerd Partnerschap aangaan kunnen we dan van die tijd dat we al samen woonden de belastingaangifte op fiscaal partners zetten of werkt het echt pas vanaf het moment dat je GP bent aangegaan?

Laatst aangepast door Rose op wo 29 feb 2012 - 5:15; in totaal 1 keer bewerkt
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht? Empty Re: GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht?

Bericht  Schaapke wo 29 feb 2012 - 4:37

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat zit, wel weet ik dat per januari 2011 de regels aangepast zijn en dat je voor dat jaar óf in dat jaar moest trouwen, GP, etc. moest hebben wilde je nog fiscaal partners zijn.

Schaapke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10

GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht? Empty Re: GP&belastingteruggave/Fiscaal partner, terugwerkende kracht?

Bericht  Rose wo 29 feb 2012 - 4:41

Wanneer begint uw fiscaal partnerschap?

U bent getrouwd of geregistreerd partner

• Bent u heel 2011 getrouwd of geregistreerd partner? Dan bent u heel 2011 fiscale partners.
  • Trouwt u in 2011? Dan bent u vanaf de trouwdatum fiscale partners.
  • Bent u in 2011 getrouwd en woonde u daarvoor met uw partner samen?
    En staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan
    bent u al fiscale partners vanaf het moment dat u op hetzelfde adres
    staat ingeschreven.

U bent ongetrouwd en staat op hetzelfde adres ingeschreven

• Gaat u in 2011 ongetrouwd samenwonen en voldoet u aan 1 van de andere voorwaarden
    voor fiscaal partnerschap? Uw fiscaal partnerschap begint op het moment
    dat u allebei op hetzelfde adres staat ingeschreven in de GBA.
  • Stond u al vóór 1 januari 2011 samen ingeschreven? Dan bent u fiscale partners vanaf 1 januari 2011.
  • Staat u op hetzelfde adres ingeschreven en voldoet u in de loop van
    2011 aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u
    fiscale partners vanaf het moment dat u voldoet aan 1 van de
    voorwaarden.
  • Staat u het hele jaar samen ingeschreven op hetzelfde adres? Dan bent u heel 2011 fiscale partners.

Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent in 2011 fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

• U bent getrouwd.
  • U bent geregistreerd partner.
  • U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven
    bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent
    allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract
    afgesloten.
  • U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

• U hebt samen een kind.
    • 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
    • U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
    • U bent samen eigenaar van een woning.

Het bovenstaande heb ik nu gevonden op de site van de belastingdienst.
Het enige wat bij ons kan kloppen is het laatste; U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: U bent samen eigenaar van een woning.

Maar wij wonen in een huurwoning dus ben je dan officieel wel eigenaar? Wij staan bij de woningbouw wel samen ingeschreven op het huis.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Schaapke wo 29 feb 2012 - 4:47

Rose schreef:[size=12]Wanneer begint uw fiscaal partnerschap?

Het bovenstaande heb ik nu gevonden op de site van de belastingdienst.
Het enige wat bij ons kan kloppen is het laatste; U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: U bent samen eigenaar van een woning.

Maar wij wonen in een huurwoning dus ben je dan officieel wel eigenaar? Wij staan bij de woningbouw wel samen ingeschreven op het huis.

Nee, dan ben je geen eigenaar.

Schaapke
Prater
Prater

Bericht  Rose wo 29 feb 2012 - 4:58

Heb maar eventjes met de belastingdienst gebeld...
En als we nu een GP zouden aangaan tel het ook pas vanaf 2012 en niet vanaf het moment dat je al samen woont.
En een huurhuis ben je ook geen eigenaar, wat ook wel logisch is.

Baal er wel van dat we er nu pas achter komen want we wonen al ±2,5 jaar samen dus we hadden wel fiscaal partners kunnen zijn No

Het enigste wat we nog zouden kunnen doen is even uitzoeken of ik ook bij mijn vriend zijn pensioen ben aangegeven als partner.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Schaapke wo 29 feb 2012 - 5:01

Rose schreef:Heb maar eventjes met de belastingdienst gebeld...
En als we nu een GP zouden aangaan tel het ook pas vanaf 2012 en niet vanaf het moment dat je al samen woont.
En een huurhuis ben je ook geen eigenaar, wat ook wel logisch is.

Baal er wel van dat we er nu pas achter komen want we wonen al ±2,5 jaar samen dus we hadden wel fiscaal partners kunnen zijn No

Het enigste wat we nog zouden kunnen doen is even uitzoeken of ik ook bij mijn vriend zijn pensioen ben aangegeven als partner.

Dit kan echt pas vanaf het moment dat je GP o.i.d. bent aangegaan.

Schaapke
Prater
Prater

Bericht  Rose wo 29 feb 2012 - 5:04

Lol, dat zou ik net gaan typen..
Verdorie dan zijn we dus op geen enkele mogelijkheid fiscaal partners No

Hoe zit het dan als je voor 1 januari 2011 al samenwoonde?
Want dan was je wel elkaars fiscaal partner toch?
Want toen woonden we al samen..
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Schaapke wo 29 feb 2012 - 7:32

Poeh, dat weet ik niet....

Schaapke
Prater
Prater

Bericht  Winegum wo 29 feb 2012 - 23:44

Rose schreef:Lol, dat zou ik net gaan typen..
Verdorie dan zijn we dus op geen enkele mogelijkheid fiscaal partners No

Hoe zit het dan als je voor 1 januari 2011 al samenwoonde?
Want dan was je wel elkaars fiscaal partner toch?
Want toen woonden we al samen..

Voor 1 januari 2011 was je inderdaad wel elkaars fiscale partners als je dat zou willen. Maar dan had je dat wel aan moeten geven in je belastingaangifte van 2011 bijvoorbeeld. Per 1 januari kan je dus idd niet meer met terugwerkende kracht fiscale partners worden, helaas.

Je bent ook niet officieel nabestaande van je partners pensioenfonds als je elkaars fiscale partner ben. Dit moet je zelf nog met het pensioenfonds regelen. Per pensioenfondsen gelden hier regels voor. Of je moet getrouwd/GP of samenlevingscontract hebben, zoveel tijd samen wonen etc. Dat moet je even uitzoeken bij de pensioenfonds waar het om gaat.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Rose do 1 maa 2012 - 0:35

Ik heb ook al even met het pensioenfonds gebeld en daar staan we ook niet als partners geregistreerd.
Dus het is helaas pindakaas No
Als we dit nou allemaal eerder hadden geweten hadden we rond de €1000 terug gekregen en nu moet mijn vriend €80 betalen en ik krijg ´maar´ €400 terug.

Maar eens even kijken of we dit jaar dan toch misschien GP aan gaan.
We willen met de tijd wel trouwen maar nu nog niet. Vind het wel jammer dat je bij GP ook getuigen moet hebben, want dan komt het voor mijn gevoel op hetzelfde neer als trouwen.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Winegum do 1 maa 2012 - 0:50

Samenlevingscontract kan ook he. Ja je moet wel wat betalen, maar als je zeker weet dat je nog niet echt wil trouwen de komende jaren, dan is dat wel een goed alternatief. Dat haal je er wel uit als je nu al 600 verlies hebt gedraaid.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Rose do 1 maa 2012 - 1:28

Winegum schreef:Samenlevingscontract kan ook he. Ja je moet wel wat betalen, maar als je zeker weet dat je nog niet echt wil trouwen de komende jaren, dan is dat wel een goed alternatief. Dat haal je er wel uit als je nu al 600 verlies hebt gedraaid.

Samenlevingscontract vind ik zonde van het geld als je ook nog wil gaan trouwen.
Daarom is GP wel wat makkelijker kan je gratis op maandagmorgen Wink

Ach nog maar eens goed overleggen wat we willen en gaan doen.
Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen :P
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Rose do 1 maa 2012 - 1:35

Pippa schreef:.
? Verkeerde topic?
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Bericht  Jade di 6 maa 2012 - 0:59

Wij hebben een samenlevingsovereenkomst afgesloten. Hiervan moeten wij een kopie naar ons pensioenfonds sturen (met begeleidende brief).

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: