Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht? Empty Zorgtoeslag met terugwerkende kracht?

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 4:56

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van zorgtoeslag met terug werkende kracht?

Ik heb in 2011 mijn zorgtoeslag stop gezet omdat ik over 2010 heel veel heb moeten terug betalen. Nu ben ik het even aan het narekenen en kom ik tot de conclusie dat ik nog recht heb op bijna 100 euro. Maar hoe ga ik dat nu aanvragen?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht? Empty Re: Zorgtoeslag met terugwerkende kracht?

Bericht  Snoopy zo 18 maa 2012 - 5:01

Hoe heb je het stopgezet?
Heb je niet gewoon je gezamenlijk inkomen hoog gezet waardoor de bijdrage 0 euro is?
Want volgens mij berekenen ze het automatisch en krijg je vanzelf bericht.
Anders even op de website van belastingdienst toeslagen kijken.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht? Empty Re: Zorgtoeslag met terugwerkende kracht?

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 5:17

Snoopy schreef:Hoe heb je het stopgezet?
Heb je niet gewoon je gezamenlijk inkomen hoog gezet waardoor de bijdrage 0 euro is?
Want volgens mij berekenen ze het automatisch en krijg je vanzelf bericht.
Anders even op de website van belastingdienst toeslagen kijken.

Ik heb toen met een mannetje van de belasting telefoon gebeld en mee gedeeld dat ik het wilde stop zetten, dat is toen gebeurd.

Vandaag heb ik inderdaad op de toeslagen site gekeken, maar niet kunnen vinden hoe dat werkt.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 5:24

Je kunt het gewoon opnieuw aanvragen voor 1 april 2012.

Gast
Gast

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 5:28

Maura schreef:Je kunt het gewoon opnieuw aanvragen voor 1 april 2012.

Moet ik dan even bellen de belastingdienst of is daar een formulier voor? Want ik neem aan dat ik dan ook moet aangeven hoeveel ik al ontvangen heb?

Ik heb trouwens ook een bedrag terug moeten betalen over 2011 toen ik het heb stop gezet. Maar nu kom ik er achter dat ik het voor niks heb terug betaald.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 5:31

Prosecco schreef:
Maura schreef:Je kunt het gewoon opnieuw aanvragen voor 1 april 2012.

Moet ik dan even bellen de belastingdienst of is daar een formulier voor? Want ik neem aan dat ik dan ook moet aangeven hoeveel ik al ontvangen heb?

Ik heb trouwens ook een bedrag terug moeten betalen over 2011 toen ik het heb stop gezet. Maar nu kom ik er achter dat ik het voor niks heb terug betaald.

Je kunt het gewoon over het hele jaar aanvragen. Stel dat je het op 01-03 hebt stopgezet, dan heb je al twee maanden gekregen en zullen ze dit bedrag van het overige recht aftrekken. Heb je het op 01-01 stopgezet, dan heb je dus recht over het hele jaar op een bepaald bedrag incl. de maanden die je hebt terugbetaald.

Het enige wat je hoeft te doen is het aanvragen over het hele jaar, de rest gaat als vanzelf. En het aanvragen kan gewoon via www.toeslagen.nl.

Gast
Gast

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 5:37

Dus als ik nu dat hele formulier invul, en er staat dat ik recht heb op 40 euro per maand, dan krijg ik 40x12-al ontvangen bedrag?

Dat hoef ik niet zelf door te geven maar regelen zij?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 5:44

Ik weet niet of ik de vraag goed heb begrepen en of mijn uitleg afdoende is. Maar als je over 2011 wel zorgtoeslag hebt ontvangen, maar hebt moeten terugbetalen, omdat je het hebt laten stopzetten aan het begin van 2011, dan heb je recht op 12x40 euro.

Heb je zes keer zorgtoeslag ontvangen en moest je drie maanden terugbetalen (voorbeeldje natuurlijk), dan heb je nog recht op 9x40 euro.

Dus als de uitkomst van het aanvragen 480 euro is, maar je hebt dus al drie maanden gehad in 2011, dan krijg je dus 480-120= 360 euro. Maar dat hoef jezelf niet uit te rekenen, dat doet de BD wel voor je. smile

Gast
Gast

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 5:50

Maura schreef:Ik weet niet of ik de vraag goed heb begrepen en of mijn uitleg afdoende is. Maar als je over 2011 wel zorgtoeslag hebt ontvangen, maar hebt moeten terugbetalen, omdat je het hebt laten stopzetten aan het begin van 2011, dan heb je recht op 12x40 euro.

Heb je zes keer zorgtoeslag ontvangen en moest je drie maanden terugbetalen (voorbeeldje natuurlijk), dan heb je nog recht op 9x40 euro.

Dus als de uitkomst van het aanvragen 480 euro is, maar je hebt dus al drie maanden gehad in 2011, dan krijg je dus 480-120= 360 euro. Maar dat hoef jezelf niet uit te rekenen, dat doet de BD wel voor je. smile

In totaal had ik recht op **euro. Ik heb ** ontvangen, maar ** terug moeten betalen. Dat betekent dat ik nu nog recht heb op **. Dus als ik het goed begrijp stuur ik gewoon een aanvraag in met mijn loon vanaf mijn jaaropgaaf en dan komt het allemaal goed?

Laatst aangepast door Prosecco op zo 18 maa 2012 - 9:39; in totaal 1 keer bewerkt
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 6:09

Ja, dan moet het helemaal goedkomen. smile

Gast
Gast

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 6:10

Maura schreef:Ja, dan moet het helemaal goedkomen. smile

Top, ontzettend bedankt!
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  NoName88 zo 18 maa 2012 - 7:29

Doe je geen aangifte inkomstenbelasting over 2011? Volgens mij krijg je (binnen 6 weken) nadat je definitieve aanslag IB is opgelegd vanzelf een definitieve aanslag zorgtoeslag over datzelfde jaar.
NoName88
NoName88
Prater
Prater

Aantal berichten : 849
Punten : 900
Registratiedatum : 31-07-11

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 7:36

NoName88 schreef:Doe je geen aangifte inkomstenbelasting over 2011? Volgens mij krijg je (binnen 6 weken) nadat je definitieve aanslag IB is opgelegd vanzelf een definitieve aanslag zorgtoeslag over datzelfde jaar.

dat is toch alleen zo als je de zorgtoeslag aangevraagd heb? Zoals ik van TS begrijp, heeft zij helemaal geen zorgtoeslag aangevraagd.

Gast
Gast

Bericht  NoName88 zo 18 maa 2012 - 7:45

Rejoy. schreef:
NoName88 schreef:Doe je geen aangifte inkomstenbelasting over 2011? Volgens mij krijg je (binnen 6 weken) nadat je definitieve aanslag IB is opgelegd vanzelf een definitieve aanslag zorgtoeslag over datzelfde jaar.

dat is toch alleen zo als je de zorgtoeslag aangevraagd heb? Zoals ik van TS begrijp, heeft zij helemaal geen zorgtoeslag aangevraagd.

Ze heeft toch al wel iets ontvangen (en weer terugbetaald)? Of lees ik nu iets verkeerd?
NoName88
NoName88
Prater
Prater

Bericht  flower zo 18 maa 2012 - 8:17

Als ik het goed lees heeft ze terug betaald over 2010 en toen stop gezet?

In iedergeval ik kwam er tijdens belasting aangifte achter dat ik recht had op 165 euro over 2011, dit heb ik via internet alsnog aangevraagd en moet inderdaad voor 1 april!

Ik had mijn zorgtoeslag in 2009 al stop gezet dus waarschijnlijk had ik er vorig jaar ook recht op maar dat kan ik geloof ik niet meer terug krijgen..
flower
flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 735
Punten : 883
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 8:21

Als je je inkomen wijzigt en daar komt uit dat je boven de grens voor Zorgtoeslag zit, dan ontvang je over dat jaar niets, maar wordt er wel automatisch gekeken naar de IB aangifte. Als dat dan minder is dan wat je hebt ontvangen, dan wordt het uitgekeerd. Net als dat je ook teveel kunt ontvangen over een jaar en dan moet terugbetalen.

Zoals ik van TO heb begrepen heeft ze het stop gezet, wat zegt dat ze het zelf weer moet aanvragen wil ze recht hebben op het bedrag.

Gast
Gast

Bericht  Prosecco zo 18 maa 2012 - 9:41

Ik had inderdaad zorgtoeslag over 2011, wat elke maand werd gestort. Maar toen moest ik voor 2010 een enorm bedrag terug betalen, dus uit voorzorg heb ik 2011 stop gezet.

Maar nu kwam ik er dus achter dat ik toch nog recht had op een x bedrag.

Verder doe ik ook gewoon aangifte, maar er is mij verteld dat ik het met terugwerkende kracht zelf moest aanvragen, omdat ik het stop heb gezet (zei het mannetje aan de belasting telefoon)
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 18 maa 2012 - 18:43

Ik heb nog nooit zorgtoeslag ontvangen. Kwam er afgelopen jaar pas achter dat ik er al heel lang recht op had. Ik heb verschillende banen gehad vorig jaar dus besloten dat ik het dan maar met terugwerkende kracht aanvraag, is makkelijker. Maar het heeft dus ook nooit bij mijn IB gezeten volgens mij hoor. Dat moet je toch los aanvragen?

Gast
Gast

Bericht  NoName88 ma 19 maa 2012 - 1:18

Zusje schreef:

Ik heb nog nooit zorgtoeslag ontvangen. Kwam er afgelopen jaar pas achter dat ik er al heel lang recht op had. Ik heb verschillende banen gehad vorig jaar dus besloten dat ik het dan maar met terugwerkende kracht aanvraag, is makkelijker. Maar het heeft dus ook nooit bij mijn IB gezeten volgens mij hoor. Dat moet je toch los aanvragen?

Blijkbaar (als ik meerdere bovenstaande reacties lees) geldt dat dus alleen als je al wel zorgtoeslag hebt gekregen over het betreffende jaar, dan volgt de definitieve aanslag vanzelf. De eerste keer moet je inderdaad wel zelf aanvragen. En blijkbaar als je hem zelf stop hebt laten zetten moet je het ook zelf weer aanvragen.
NoName88
NoName88
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: