Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is normaal om als spaargeld te hebben?

+27
Mida4you
Lejow
Coccinelle
Puggle
Sarah1985
Verona
ellibre
loura
Ugly Betty
SarahKey
Lynn_
Snoes
litllejoy
Paper Crown
mzcharlotte
Rush
Arwyn
Zonnetje
Linda
Blond
_Lacey_
Aagje!
SuperGrover
Dennenappel
rapa nui
Linnie1985
Macelka
31 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Wat is normaal om als spaargeld te hebben? Empty Wat is normaal om als spaargeld te hebben?

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 2:31

Voor 2 personen zonder kinderen. Of andere situaties mag natuurlijk ook

Ik begrijp dat het allemaal persoons gebonden is enzo en maar net is wat je wil maar ik vraag me af of er een norm bestaat wat gewoon normaal is of hoe je dat kunt berekenen?

En daarnaast ben ik benieuwd wat jullie normaal vinden.
Ik vraag me dit namelijk af omdat ik altijd denk dat wij weinig spaargeld hebben en weinig per maand sparen.

Groetjes Aimy.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is normaal om als spaargeld te hebben? Empty Re: Wat is normaal om als spaargeld te hebben?

Bericht  Macelka za 25 feb 2012 - 2:34

Wij hebben eerst alle kosten voor het huis/boodschappen uit gerekend hoeveel we daar voor kwijt zijn

En daarna al onze eigenvaste lasten uitgerekend en zo berekend hoeveel wij konden gaan sparen
Macelka
Macelka
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 369
Punten : 375
Registratiedatum : 02-07-11

Wat is normaal om als spaargeld te hebben? Empty Re: Wat is normaal om als spaargeld te hebben?

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 2:37

Macelka schreef:Wij hebben eerst alle kosten voor het huis/boodschappen uit gerekend hoeveel we daar voor kwijt zijn

En daarna al onze eigenvaste lasten uitgerekend en zo berekend hoeveel wij konden gaan sparen

Dat begrijp ik hebben wij ook gedaan.

Maar vraag me af wat nou eigenlijk normaal is, in een normale situatie om achter de hand te hebben.

Gast
Gast

Bericht  Macelka za 25 feb 2012 - 2:40

Aimy schreef:
Macelka schreef:Wij hebben eerst alle kosten voor het huis/boodschappen uit gerekend hoeveel we daar voor kwijt zijn

Dat begrijp ik hebben wij ook gedaan.

Maar vraag me af wat nou eigenlijk normaal is, in een normale situatie om achter de hand te hebben.

Laatst aangepast door Macelka op za 25 feb 2012 - 4:46; in totaal 1 keer bewerkt
Macelka
Macelka
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 369
Punten : 375
Registratiedatum : 02-07-11

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 2:41

Netjes!

Gast
Gast

Bericht  Linnie1985 za 25 feb 2012 - 2:42

Mijn vriend betaald de hyphotheek, gas en licht enz. En ik betaal benzine en boodschappen. Leuke dingen betaal de een en dan een keer de ander. Deze maand heb ik de helft van mijn salaris op mijn spaarrekening gezet. Wil dat eigenlijk iedere maand doen, maar 2x is het er niet van gekomen. En het moet wel voor bijv. onverwachte dingen.

En pas geleden hebben we een hele nieuwe handgemaakte deur laten zetten, en die is best aan de prijzige kant. Die betalen we samen daar zet ik ook geld voor opzij op mijn spaarrekening.

Heb deze maand 800 euro naar mijn spaarrekening gestort.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 2:46

Ik vraag niet hoeveel jullie sparen smile (mag je best vertellen hoor)

Maar hoeveel ongeveer normaal is om samen als spaargeld te hebben of daar een norm voor bestaat, + wat jullie normaal vinden om te hebben?

Ben benieuwd of wij een beetje in die richting komen.

Gast
Gast

Bericht  Linnie1985 za 25 feb 2012 - 2:50

Aimy schreef:Ik vraag niet hoeveel jullie sparen smile (mag je best vertellen hoor)

Maar hoeveel ongeveer normaal is om samen als spaargeld te hebben of daar een norm voor bestaat, + wat jullie normaal vinden om te hebben?

Ben benieuwd of wij een beetje in die richting komen.

Pfff Dat is echt bij iedereen verschillend. Ik stort gewoon iedere maand de helft van mn geld naar mijn spaarrekening, maar aangezien dat per maand verschild (we krijgen een paar honderd euro bonus als we de maand wat gedraaid moeten hebben, hebben gehaald).
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248

Bericht  rapa nui za 25 feb 2012 - 3:19

Kijk eens op de site van het Nibud www.nibud.nl . Daar kun je met de Buffer berekenaar uitrekenen hoeveel jij nodig zou zijn. En wat nog verstandiger zou zijn om te hebben. Hangt natuurlijk ook dingen af of je een koophuis hebt of niet.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 3:20

Bedankt rapa nui zal eens kijken!!

edit: Dit komt er bij ons uit:
Minimumbuffer € 4.300,00
Adviesbuffer € 9.400,00

:shock: :shock: :shock:

Gast
Gast

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 3:39

Haha ik zou dat niet heel serieus nemen eerlijk gezegd. Daar is eerder een topic over geweest (over die berekening van nibud) en ik meen me te herinneren dat er maar weinig mensen waren die achter die bedragen stonden. Als er iets stuk gaat, kan ik me niet voorstellen dat het zulke bedragen nodig heeft om het te fixen.

Minimumbuffer € 3.600,00
Adviesbuffer € 8.600,00

Bovenstaande zou voor mij gelden. Ik heb zo'n 1500 euro spaargeld. Als ik onder de 1000 kom word ik onrustig. Meestal vul ik het aan met mijn belastingteruggave enzo. Ik kan per maand niet sparen, daar hou ik te weinig voor over.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 3:45

Ze schatten inderdaad erg ruig bij de nibud jeetje!! Volgens mij hebben weinig mensen dat inderdaad.

Geef mij maar wat minder spaargeld dan en daarnaast lekker leven en op vakantie.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 4:04

Ze houden bij het Nibud ook rekening met eventueel baanverlies. Met de buffer zou je 2-3 maanden werkloos kunnen zijn.

Gast
Gast

Bericht  Dennenappel za 25 feb 2012 - 4:09

Het aparte vind ik ook dat ze enkel naar je inkomsten kijken en niet naar je uitgaven. Dat is toch ook wel bepalend lijkt mij.

Afijn, zelf wil ik meer dan 10.000 op mijn rekening hebben staan het liefst voor een rustig gevoel.
Op de gezamenlijke rekening probeer ik nu 100,- per maand te sparen. Op mijn eigen bekijk ik hoeveel erop staat en hoeveel ik nodig denk te hebben in de aankomende maand. De rest gaat naar mijn spaarrekening toe.

Zelf wil ik nu meer gaan sparen voor de toekomst; koophuis, trouwen, klussen, eventueel nieuwe badkamer & keuken en anders wat geld in de hypotheek leggen.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  SuperGrover za 25 feb 2012 - 4:13

Het Nibud zegt dat je sowieso 3600 euro moet hebben. Ik ben student, dus dat lijkt me behoorlijk overdreven. Als ik 3600 euro zou hebben, zou ik mezelf steenrijk vinden :p
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  rapa nui za 25 feb 2012 - 4:16

Ik vind die bedragen eigenlijk niet schrikbarend hoog. Ik geloof ook zeker wel dat dit verstandig is om te hebben. Ik heb het dan ook en het geeft mij een rustig gevoel, ook dat ik genoeg spaargeld heb om mijn hypotheek een paar maanden te kunnen betalen als er iets tussen komt/bedrijf geen salaris betaald oid. Ik vind een spaargeld van bv 1.500 als je een koophuis hebt erg weinig en zou me dan zeker niet prettig voelen. Ik kan me voorstellen dat je nu ook prettig wilt leven maar aan andere kant zie ik voorbeelden genoeg van mensen die dat ook hadden en dus weinig gespaard hadden ondanks dat ze de mogelijkheid in principe wel hadden en nu in de problemen komen doordat 1 persoon werkloos wordt. Als er dan iets stuk gaat, je moet wel de (hoge) hypotheek betalen dan kan het snel gaan en zit je zo in de schulden. Al je echt geen geld hebt om te sparen dan snap ik dat en houdt het op. Maar als er wel de mogelijkheid is dan vind ik het erg onverstandig om alleen bij het nu te leven.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 4:55

Ik heb een koophuis en heb nog nooit ongewild zonder werk gezeten. Bovendien zou ik recht op een uitkering hebben. Zie het trouwens ook niet gebeuren dat ik mijn baan verlies, ik werk in een erg gezond bedrijf gelukkig. Plus dat ze investeren in mij dus ik kan me niet voorstellen dat ik zou moeten wieberen. Ik heb geen dure dingen die kapot zouden kunnen gaan. Duurste zal wellicht de wasmachine zijn? Nou, in het ergste geval kan ik er eentje 2e hands kopen als dat gebeurd.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 25 feb 2012 - 5:32

Ik heb op dit moment zo'n 1500 euro, mijn vriend ook zoiets denk ik. Straks komt daar nog belastinggeld bij en dan geven we het grootste gedeelte weer uit aan verbouwingen aan het huis. Dan sparen we weer tot we een redelijk bedrag bij elkaar hebben en stoppen we 't waarschijnlijk net zo hard weer in het huis. Ik wil wel altijd een minimale buffer hebben van 1000 euro.

(Overigens hebben we daarnaast ook nog 2000 euro op de gezamenlijke spaarrekening staan, maar op de een of andere manier beschouw ik dat altijd als non-existing. Dat kan in geval van nood natuurlijk wel aangesproken worden.)

Gast
Gast

Bericht  Aagje! za 25 feb 2012 - 22:22

Wij hebben momenteel 9300 op de spaar rekening staan. Een gedeelte gaan we gebruiken voor een nieuwe keuken
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Bericht  _Lacey_ za 25 feb 2012 - 23:00

Ik zit ruim boven mijn adviesbuffer.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489

Bericht  Blond za 25 feb 2012 - 23:18

Ik zit net onder mijn adviesbuffer, maar over een maandje zal ik er wel op zitten, of erboven.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Linda zo 26 feb 2012 - 1:56

Wij zitten inmiddels flink onder het advies. En daar baal ik stevig van!

Onlangs is onze auto kapot gegaan, reparatiekosten bedroeg € 3000,-!!! Cry

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Gast zo 26 feb 2012 - 2:35

Wij zitten erg ruim boven onze adviesbuffer.

Gast
Gast

Bericht  Zonnetje zo 26 feb 2012 - 3:23

[quote="Aimy"]Bedankt rapa nui zal eens kijken!!

edit: Dit komt er bij ons uit:
Minimumbuffer € 4.300,00
Adviesbuffer € 9.400,00

Bij ons komt er precies hetzelfde uit. Wij zitten hier ruim boven, omdat we veel hebben kunnen sparen en het een prettig gevoel vinden om ruim spaargeld te hebben.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726

Bericht  Arwyn zo 26 feb 2012 - 4:09

SuperGrover schreef:Het Nibud zegt dat je sowieso 3600 euro moet hebben. Ik ben student, dus dat lijkt me behoorlijk overdreven. Als ik 3600 euro zou hebben, zou ik mezelf steenrijk vinden :p
Ik had dat wel, als student.
Ook tijdens mijn tweede opleiding, die ik wel volledig zelf moest betalen (de eerste niet) terwijl ik net uit huis was gegaan.
Had het thuis ook wel makkelijk qua kosten hoor, voor mijn tweede opleiding moest ik alleen dingen als kleding, telefoonrekening en dat soort dingen zelf betalen. Boeken voor school bijvoorbeeld betaalden mijn ouders. Op die manier kun je ook veel sneller zelf een buffer opbouwen.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: