Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Belastingdienst, wat vraag jij terug?

+8
Fred
Susan
silly-one
nisavi
nina
Inge
Bolleke
Live Laugh Love
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Live Laugh Love ma 10 jan 2011 - 0:14

Vorig jaar 'geleerd' dat je ook college geld en je bril kan declareren. Wat vragen jullie nog meer terug?
Ben op zoek naar ideeen!
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:18

Mijn laptop ga ik ook terugvragen. Al snap ik er geen zak van, kan dat gewoon met een TJ biljet of moet ik dan een T biljet hebben?

Vorig jaar had ik ook collegegeld en boeken teruggevraagd maar dus niks noppes nada gekregen...Heb ik dan iets fout gedaan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Bolleke ma 10 jan 2011 - 0:19

Je college geld? Kun je dat terug krijgen?? Dat wist ik niet!
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:22

kruimelje schreef:Je college geld? Kun je dat terug krijgen?? Dat wist ik niet!

Ja, maar alleen als je geen recht meer hebt op stufi volgens mij. Dat had ik al niet meer, maar toch was het niet gelukt...

Wolletjes, waar zit jeeee? Volgens mij is zij daar goed in Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:29

Volgens mij kan je je collegegeld niet terugkrijgen, zou wel heel vreemd zijn. Het bedrag dat je aan lesgeld zelf hebt betaald wordt volgens mij in mindering gebracht van je bruto inkomen over 2010 waardoor je meer zou kunnen terugkrijgen enz.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Inge ma 10 jan 2011 - 0:33

Volgens mij kan je alles indienen wat je gekocht hebt en nodig was voor school (boeken, printer, laptop dat soort dingen)... collegegeld werd bij mij er ook bij gerekend (ook toen ik stufi kreeg)


edit: dit vond ik op internet: Studiekosten zijn in bepaalde gevallen aftrekbaar
Deze aftrekpost is alleen mogelijk als je geen studiefinanciering meer ontvangt of studiefinanciering in de vorm van een lening. In dat geval mag je een forfaitair bedrag van 165,39 per maand aftrekken voor collegegeld, boeken en leermiddelen als pennen en papier. Omdat het om een forfaitair bedrag gaat, maakt het dus niet uit of je daadwerkelijk aan dit bedrag komt. In totaal komt dit neer op een aftrekpost van maximaal 1900 euro in een jaar.


Laatst aangepast door Inge op ma 10 jan 2011 - 0:46; in totaal 2 keer bewerkt
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:34

Je kan het ook niet terugkrijgen, maar als blijkt dat je moet betalen, dan kan het collegegeld en allerlei andere studieverwante kosten opgegeven worden en in mindering worden gebracht op het te betalen bedrag. Ik meen dat je ziektekosten ook niet meer terug kan vragen, maar daar ben ik niet zeker van! Degene die hier het meeste over weet is volgens mij Jojootje!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:35

Liva schreef:Volgens mij kan je je collegegeld niet terugkrijgen, zou wel heel vreemd zijn. Het bedrag dat je aan lesgeld zelf hebt betaald wordt volgens mij in mindering gebracht van je bruto inkomen over 2010 waardoor je meer zou kunnen terugkrijgen enz.

Kan wel, op een TJbiljet (ik doe alles schriftelijk, dus niet digitaal) staan daar aparte kostenposten voor op het formulier. Voor collegegeld en geld dat je hebt uitgegeven aan studieboeken. Ik zal we teveel verdient hebben ofzo, mijn vriend kreeg het over 2010 wel bijna helemaal terug.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 0:35

Liva schreef:Volgens mij kan je je collegegeld niet terugkrijgen, zou wel heel vreemd zijn. Het bedrag dat je aan lesgeld zelf hebt betaald wordt volgens mij in mindering gebracht van je bruto inkomen over 2010 waardoor je meer zou kunnen terugkrijgen enz.

Dat klopt volgens mij! Plus dat je je eigen collegeld moet betalen. Dus als je ouders je collegegeld betalen, kunnen zij dat als aftrekpost opgeven en niet jij.

Ik heb geen idee wat wij allemaal terug gaan vragen. Ik snap er helemaal niks meer van sinds mijn man voor zichzelf is begonnen. Daar moeten we een boekhouder maar eens naar vragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  nina ma 10 jan 2011 - 0:43

Dromertje schreef:
Liva schreef:Volgens mij kan je je collegegeld niet terugkrijgen, zou wel heel vreemd zijn. Het bedrag dat je aan lesgeld zelf hebt betaald wordt volgens mij in mindering gebracht van je bruto inkomen over 2010 waardoor je meer zou kunnen terugkrijgen enz.

Dat klopt volgens mij! Plus dat je je eigen collegeld moet betalen. Dus als je ouders je collegegeld betalen, kunnen zij dat als aftrekpost opgeven en niet jij.

Ik heb geen idee wat wij allemaal terug gaan vragen. Ik snap er helemaal niks meer van sinds mijn man voor zichzelf is begonnen. Daar moeten we een boekhouder maar eens naar vragen.
Hè... maar ik krijg al jaren studiegeld terug. Volgens mij zelfs in de tijd dat ik wél studiefinanciering kreeg. Weet niet eens of ik de vergoeding van de studiefinanciering er toen afhaalde. Bij ons helpt altijd een vriend van ons, die accountant is...
Ik wil dit jaar (2011) en vorig jaar (2010) heel graag mijn studiekosten terugkrijgen. Betaal 170 euro per maand zelf + mijn boeken kostten samen ongeveer 500 euro..
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  nisavi ma 10 jan 2011 - 0:48

Live Laugh Love schreef:Vorig jaar 'geleerd' dat je ook college geld en je bril kan declareren. Wat vragen jullie nog meer terug?
Ben op zoek naar ideeen!

Declareren is denk ik niet het juiste woord.

En brillen kun je niet meer opgeven als zorgkosten (hulpmiddel) in de aangifte.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  silly-one ma 10 jan 2011 - 0:50

Mijn reiskosten die ik heb gemaakt met het openbaar vervoer. Deze schijn je dus ook te kunnen aftreken. Mijn vader heeft het gisteren uitgezocht, maar ik was te druk bezig met koken. Dus ik ga daar nog wel achter aan.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  nisavi ma 10 jan 2011 - 0:53

silly-one schreef:Mijn reiskosten die ik heb gemaakt met het openbaar vervoer. Deze schijn je dus ook te kunnen aftreken. Mijn vader heeft het gisteren uitgezocht, maar ik was te druk bezig met koken. Dus ik ga daar nog wel achter aan.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/inkomsten/inkomsten-06.html

Klopt, als je aan de voorwaarden voldoet. Zie de link.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  silly-one ma 10 jan 2011 - 0:56

nisavi schreef:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/inkomsten/inkomsten-06.html

Klopt, als je aan de voorwaarden voldoet. Zie de link.

Ik heb al een 'werkgeversverklaring' mijn locatie directeur wist niet eens wat het was. Lekker omslachtig, maar ja lang leven het OV-Chip systeem dat je alles kan terug vinden. Ach ik ga het allemaal wel zien als ik mijn aangifte ga doen. Ik weet dat het kan en dat ik iets van 10 of 20 per week kan aftrekken, omdat ik deels reiskosten vergoeding heb gekregen en deze moet ik in mindering brengen. Ach alles wat je kan aftrekken is meegenomen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 1:06

Ik bedacht me dat ik maar eens de huurtoeslag moet aanvragen. Volgens mijn berekening kan ik nog 1500 euro terugkrijgen van 2010.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Susan ma 10 jan 2011 - 1:08

Liva schreef:Volgens mij kan je je collegegeld niet terugkrijgen, zou wel heel vreemd zijn. Het bedrag dat je aan lesgeld zelf hebt betaald wordt volgens mij in mindering gebracht van je bruto inkomen over 2010 waardoor je meer zou kunnen terugkrijgen enz.

Dit klopt inderdaad. Je kunt bepaalde kosten aftrekken van je belastbaar inkomen, dat houdt niet in dat je die bedragen terugbetaald krijgt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Fred ma 10 jan 2011 - 1:53

Idd. en een bril is in 2010 ook niet meer aftrekbaar. Het is niet voor niets geweest dat veel mensen eind 2009 nog vlug een nieuwe bril kochten. Sowieso zijn in 2010 heel veel ziektekosten niet meer aftrekbaar zoals aanvullende verzekering etc..

Dat maakt het voor mijn werk (accountantskantoor) wel een stuk gemakkelijker.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gast ma 10 jan 2011 - 1:59

Kan je ook de kosten van een thuis studie invullen?
Dat is toch ook een soort van lesgeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  nina ma 10 jan 2011 - 2:00

Marin schreef:Ik bedacht me dat ik maar eens de huurtoeslag moet aanvragen. Volgens mijn berekening kan ik nog 1500 euro terugkrijgen van 2010.
Wat heb jij een boel spaarpotjes op die manier!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Fred ma 10 jan 2011 - 2:20

Patriesje schreef:Kan je ook de kosten van een thuis studie invullen?
Dat is toch ook een soort van lesgeld.

Dat ligt er aan of je een particulier of ondernemer bent. Met ondernemingsaftrekposten ben ik beter in dan particuliere.

Dit vond ik op internet (al is dus het grootste deel in dat stukje van toepassing als je een onderneming hebt, tussenhaakjes heb ik gezet wat voor een onderneming van toepassing is):

Studiekosten opvoeren als particulier of als ondernemer?
Studiekosten zijn onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar. De studie dient te zijn gericht op een financieel-economische verbetering van de positie in de maatschappij. Voor de aftrek geldt een drempel van 500 euro en een maximum van 15.000 euro. Als de studie wordt gevolgd als hobby of persoonlijke interesse dan zijn de kosten niet aftrekbaar. Het motief moet zijn: verwerving van inkomen! Bovendien moet dit ook redelijkerwijs binnen de mogelijkheden liggen. Iemand van 65 jaar die een studie rechten gaat volgen zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn. (particulier en onderneming)

De kosten van een studie komen ten laste van de winst uit onderneming als de studie gevolgd wordt in het kader van de onderneming. Als men echter een studie volgt om later een ander vak te gaan uitoefenen, zijn de bijbehorende kosten geen ondernemingskosten maar scholingsuitgaven. (onderneming)

De aftrek van ondernemingskosten zou fiscaal goed uitkomen vanwege het vermijden van de 'drempel' van 500 euro. Bovendien kan een lagere winst tot een hogere zelfstandigenaftrek leiden. Verder kan bij opvoer onder scholingsuitgaven geen kosten worden opgevoerd voor reis- en verblijfkosten. Dit kan dus wel bij opvoer in de onderneming. (onderneming)

Let op voor sommige kosten is er een aftrekbeperking. Slechts voor 75% zijn aftrekbaar de kosten van congressen, seminars, excursies en studiereizen e.d. Reiskosten voor een zakelijke cursus of opleiding zijn wel volledig aftrekbaar. (onderneming)

Verder kunt u de gemaakte uren meetellen voor het urencriterium! (onderneming)

Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Zwoesj ma 10 jan 2011 - 2:57

Fred, kunnen we jou niet inhuren voor het invullen van onze aangiften? :P
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Fred ma 10 jan 2011 - 3:23

Mij best... (doe ik wel eens tegen een goedkopere prijs dan een gemiddelde accountantskantoor hanteerd).. haha.. Maar zo moeilijk is het echt niet.

Als particulier zijn de aangiftes in principe niet zo moeilijk.

Alleen een paar punten in je lezen zou de aangifte enigzins moeilijk (voor een leek dan) kunnen zijn:

Dat is als je voor het eerst of tweede keer een huis koopt (ivm extra kosten aftrek van oa notaris);
Bij samenwonen en kinderen (wel of nog niet fiscaal partner ivm 6 maanden samen wonen);
Successie (bij een erfenis).

Ik denk dat eigenlijk de meeste mensen (particulieren) de aangiftes best zelf kunnen doen maar toch verbaas ik me hoeveel mensen het bij een accountantskantoor in laten vullen.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Zwoesj ma 10 jan 2011 - 3:50

Dat is als je voor het eerst of tweede keer een huis koopt (ivm extra kosten aftrek van oa notaris);

hier krijgen wij mee te maken, weet niet goed hoe we dat moeten gaan doen aangezien we in december vorig jaar de sleutel gehad hebben. Huis is al wel begin 2010 gekocht, dus daar moet ik me nog even in gaan verdiepen. Maar heb er echt de ballen verstand van angel
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Fred ma 10 jan 2011 - 4:02

Bij de notariskosten staat vaak een * achter de kosten op de factuur die je mag aftrekken (opvoeren) in de inkomstenbelastingaangifte. Daarnaast is de hypotheekrente aftrekbaar (een punt dat nogal ter discussie ligt en waar veel politieke partijen anders over denken).

Echter de WOZ-waarde van het huis moet je wel opvoeren. Deze geldt voor jou niet heel het jaar (ivm je niet het hele jaar het huis bezit) waardoor het eigen woningforfait lager zal zijn dan het volgend jaar.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Zwoesj ma 10 jan 2011 - 4:33

We gaan wel eens kijken waar we op uit gaan komen. Dankje voor de tips Fred!
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, wat vraag jij terug? Empty Re: Belastingdienst, wat vraag jij terug?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum