Simpel toetje (Valentijn)
+7
minoessepoes
Minx
sanne-84
duckie
Highway
Inge
GreenGrass
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Simpel toetje (Valentijn)
Morgen is het Valentijn en ik wil eigenlijk mijn vriend verrassen met een leuk toetje. Ik heb geen zin om veel speciale dingen in huis te maken (budget & wil niet veel overhouden). Heeft iemand ideeën wat voor leuk simpel Valentijntoetje ik kan maken?
GreenGrass- Kletskop
- Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Re: Simpel toetje (Valentijn)
Een semifreddo
deze is wat uitgebreider maar je hebt simpelere versies
Semifreddo Praliné (voor 6 personen)
benodigdheden: (voor de semifreddo)
1 vanillestokje (ik gebruikte vanillesuiker uit een pakje)
60 gram fijne kristalsuiker
4 grote, verse scharreleieren, gespiltst
5 dl slagroom
zout
aardewerken schaal (ik heb het in een cakevorm gedaan)
Chocola (ik had witte chocola en melk chocola)
(voor de praliné) 300 gram gepelde hazelnoten (makkelijk is als ze geroosterd zijn) 200 gr suiker 4 el water
bakpapier pan met dikke bodem
bereiden: De caramel: Als je geen geroosterde hazelnoten kunt krijgen, rooster je de hazelnoten in een voorverwarmde oven (225 graden) in ongeveer 4 minuten bruin. Houd ze in de gaten, want als ze te donker worden, worden ze bitter en kun je ze niet meer gebruiken! Doe het water met de suiker in een pan met dikke bodem en zet de pan op matig tot hoog vuur. Het mengsel zal gaan bubbelen en in een heldere stroop veranderen. Geleidelijk zal het op bepaalde plekken of vanaf de zijkant gaan verkleuren. Schud de pan zachtjes en voorzichtig om, om zo de verschillende kleuren te mengen. Wanneer het stroopje goudbruin is strooi je er voorzichtig de hazelnoten in. Zet het vuur laag en roer, voorzichtig, tot alle hazelnoten van een laagje caramel zijn voorzien. Giet de caramel, wanneer die donker van kleur is op bakpapier, op een oppervlak dat niet smelten kan. Laat de caramel afkoelen tot een harde plak.
Let op: je moet constant bij de pan blijven, en ontzettend opletten dat je je niet verbrandt aan de caramel! geef niet toe aan de verleiding de caramel te proeven, wanneer dan ook! (ik was natuurlijk wel zo eigenwijs... doe het niet :-D)
Wanneer de plak volledig afgekoeld is (dit duurt ongeveer 20 minuten) breek je hem in grove stukken. Hak de stukken in een foodprocessor (of met de hand) tot ze ongeveer 1/2 cm groot zijn. Neem ongeveer de helft van de praliné uit de foodprocessor en laat de rest tot een poeder vermalen. (of verpak de stukken praliné in een keukendoek en bewerk ze met een deegroller) Spatel de praliné door de semifreddo. (je kunt wat apart houden voor de garnering)
Semifreddo: Hak de chocola in kleine stukjes
Haal de zaadjes uit het vanillestokje door het in de lengte door te snijden en de zaadjes uit beide helften te schrappen. klop de vamillezaadjes met de suiker en de eierdooiers in een grote kom tot het mengsel bleekgeel wordt. Klop in een andere (vetvrije!) kom de slagroom tot zich zachte pieken vormen (klop de slagroom niet te stijf!!!) Klop in een derde kom de eiwitten samen met een mespunt zout tot zich zeer stevige pieken vormen (d.w.z. dat je het eiwitschuim alle kanten uit kunt trekkenen dat het zo blijft staan). Spatel de praliné, chocola, eiwit en de room heel voorzichtig door het eidooiermengsel. Het mengsel moet luchtig blijven! Schep het mengsel in een bak of schaal en dek af met huishoudfolie. Zet in de vriezer tot je het wilt serveren. (het moet wel halfbevroren zijn!)
Heeft best een tijd nodig! Ik had het in een cakeblik gedaan en de buitenkanten waren goed, alleen de binnenkant nog wat zacht. Heeft denk wel 5uur nodig om op te stijven. Je kan het ook in kleine vormpjes doen (bv muffinvormpjes)
tobleronemousse!
Voor 4 personen:
5 el melk, 200 gr. toblerone, 300 ml slagroom
Melk verwarmen, 2 hoekjes van de toblerone afbreken en apart leggen. De rest in stukken hakken en au bain marie smelten. De melk er ondertussen al roerend bij gieten en daarna een beetje af laten koelen.
Slagroom stijfkloppen en hem door de nog vloeibare toblerone spatelen (toblerone moet wel goed afgekoeld zijn). Afgedekt min. 4 uur koud wegzetten.
Maak met 2 lepels quenelles van de mousse. Serveer in glazen en rasp er de achtergehouden toblerone overheen.
Of een bordje 3 quenelles leggen als een waaier, op de quenelles een hazelnoot en overgieten met (witte) chocoladesaus
deze is wat uitgebreider maar je hebt simpelere versies
Semifreddo Praliné (voor 6 personen)
benodigdheden: (voor de semifreddo)
1 vanillestokje (ik gebruikte vanillesuiker uit een pakje)
60 gram fijne kristalsuiker
4 grote, verse scharreleieren, gespiltst
5 dl slagroom
zout
aardewerken schaal (ik heb het in een cakevorm gedaan)
Chocola (ik had witte chocola en melk chocola)
(voor de praliné) 300 gram gepelde hazelnoten (makkelijk is als ze geroosterd zijn) 200 gr suiker 4 el water
bakpapier pan met dikke bodem
bereiden: De caramel: Als je geen geroosterde hazelnoten kunt krijgen, rooster je de hazelnoten in een voorverwarmde oven (225 graden) in ongeveer 4 minuten bruin. Houd ze in de gaten, want als ze te donker worden, worden ze bitter en kun je ze niet meer gebruiken! Doe het water met de suiker in een pan met dikke bodem en zet de pan op matig tot hoog vuur. Het mengsel zal gaan bubbelen en in een heldere stroop veranderen. Geleidelijk zal het op bepaalde plekken of vanaf de zijkant gaan verkleuren. Schud de pan zachtjes en voorzichtig om, om zo de verschillende kleuren te mengen. Wanneer het stroopje goudbruin is strooi je er voorzichtig de hazelnoten in. Zet het vuur laag en roer, voorzichtig, tot alle hazelnoten van een laagje caramel zijn voorzien. Giet de caramel, wanneer die donker van kleur is op bakpapier, op een oppervlak dat niet smelten kan. Laat de caramel afkoelen tot een harde plak.
Let op: je moet constant bij de pan blijven, en ontzettend opletten dat je je niet verbrandt aan de caramel! geef niet toe aan de verleiding de caramel te proeven, wanneer dan ook! (ik was natuurlijk wel zo eigenwijs... doe het niet :-D)
Wanneer de plak volledig afgekoeld is (dit duurt ongeveer 20 minuten) breek je hem in grove stukken. Hak de stukken in een foodprocessor (of met de hand) tot ze ongeveer 1/2 cm groot zijn. Neem ongeveer de helft van de praliné uit de foodprocessor en laat de rest tot een poeder vermalen. (of verpak de stukken praliné in een keukendoek en bewerk ze met een deegroller) Spatel de praliné door de semifreddo. (je kunt wat apart houden voor de garnering)
Semifreddo: Hak de chocola in kleine stukjes
Haal de zaadjes uit het vanillestokje door het in de lengte door te snijden en de zaadjes uit beide helften te schrappen. klop de vamillezaadjes met de suiker en de eierdooiers in een grote kom tot het mengsel bleekgeel wordt. Klop in een andere (vetvrije!) kom de slagroom tot zich zachte pieken vormen (klop de slagroom niet te stijf!!!) Klop in een derde kom de eiwitten samen met een mespunt zout tot zich zeer stevige pieken vormen (d.w.z. dat je het eiwitschuim alle kanten uit kunt trekkenen dat het zo blijft staan). Spatel de praliné, chocola, eiwit en de room heel voorzichtig door het eidooiermengsel. Het mengsel moet luchtig blijven! Schep het mengsel in een bak of schaal en dek af met huishoudfolie. Zet in de vriezer tot je het wilt serveren. (het moet wel halfbevroren zijn!)
Heeft best een tijd nodig! Ik had het in een cakeblik gedaan en de buitenkanten waren goed, alleen de binnenkant nog wat zacht. Heeft denk wel 5uur nodig om op te stijven. Je kan het ook in kleine vormpjes doen (bv muffinvormpjes)
tobleronemousse!
Voor 4 personen:
5 el melk, 200 gr. toblerone, 300 ml slagroom
Melk verwarmen, 2 hoekjes van de toblerone afbreken en apart leggen. De rest in stukken hakken en au bain marie smelten. De melk er ondertussen al roerend bij gieten en daarna een beetje af laten koelen.
Slagroom stijfkloppen en hem door de nog vloeibare toblerone spatelen (toblerone moet wel goed afgekoeld zijn). Afgedekt min. 4 uur koud wegzetten.
Maak met 2 lepels quenelles van de mousse. Serveer in glazen en rasp er de achtergehouden toblerone overheen.
Of een bordje 3 quenelles leggen als een waaier, op de quenelles een hazelnoot en overgieten met (witte) chocoladesaus
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10
Pannenkoeken met banaan (of aardbeien maar die zijn reteduur:P) en vanilleijs! Nog lekkerder: De banaan even bakken in de pan met wat suiker..
Gast- Gast
Tiramisu? Makkelijk en erg lekker
Ik gebruik altijd dit recept en doe er dan flink wat amaretto door
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/226102/tiramisu?rq=tiramisu
Ik gebruik altijd dit recept en doe er dan flink wat amaretto door
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/226102/tiramisu?rq=tiramisu
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
deze is wel heeeel simpel maar ik vind hem nog steeds erg lekker
yoghurt met jam en stukjes banaan erdoor... wel even van te voren maken dat de jam goed zn smaak kan afgeven
yoghurt met jam en stukjes banaan erdoor... wel even van te voren maken dat de jam goed zn smaak kan afgeven
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Tiramisu hebben we al een keer samen gemaakt, dus niet orgineel.
Ik zit nu te kijken om muffins (kleintjes) te maken en deze te versieren met een mix van bosbessensiroop/poedersuiker.
Verder wil ik een deel van de muffins kaneel-appel smaak geven. Ik neem aan dat ik gewoon wat kaneel en appel bij de dr. oetkermix kan gooien?
Iemand nog andere ideeën om nog een andere muffin dan te maken?
Ik zit nu te kijken om muffins (kleintjes) te maken en deze te versieren met een mix van bosbessensiroop/poedersuiker.
Verder wil ik een deel van de muffins kaneel-appel smaak geven. Ik neem aan dat ik gewoon wat kaneel en appel bij de dr. oetkermix kan gooien?
Iemand nog andere ideeën om nog een andere muffin dan te maken?
GreenGrass- Kletskop
oew inge die klinken wel erg lekker!!
tis dat ik morgen al iets ga maken (kerstrifle) maar anders had k het wel geweten!
qua muffin: ipv appel/kaneel: chocola, of met jam, of met banaan, of..
tis dat ik morgen al iets ga maken (kerstrifle) maar anders had k het wel geweten!
qua muffin: ipv appel/kaneel: chocola, of met jam, of met banaan, of..
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
nee joh geen mix gebruiken dat is echt geldklopperij. is trouwens niet muffin maar cc recept
ik gebruik altijd
100 gram bloem
100 gram boter
100 gram suiker
1 ei
een beetje vocht (melk of amaretto of iets anders vochtigs tot je een mooi mengseltje hebt) dan eventjes een minuut of 15 in de oven op 170 graden licht ook aan je oven is even uitproberen.
ik gebruik altijd
100 gram bloem
100 gram boter
100 gram suiker
1 ei
een beetje vocht (melk of amaretto of iets anders vochtigs tot je een mooi mengseltje hebt) dan eventjes een minuut of 15 in de oven op 170 graden licht ook aan je oven is even uitproberen.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Ik zou niet een cc recept gebruiken voor muffins. Muffins zijn normaal wat steviger van structuur en vooral minder zoet. Gewoon even een muffin recept google.
Wat ik ook lekker vind zijn muffins met een stukje spijs in het midden en wat speculaas kruiden door het beslag, de combinatie banaan en chocola maar het aller lekkerst vind ik zelf met blauwe bessen erdoor!
Wat ik ook lekker vind zijn muffins met een stukje spijs in het midden en wat speculaas kruiden door het beslag, de combinatie banaan en chocola maar het aller lekkerst vind ik zelf met blauwe bessen erdoor!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Fairytale schreef:nee joh geen mix gebruiken dat is echt geldklopperij. is trouwens niet muffin maar cc recept
ik gebruik altijd
100 gram bloem
100 gram boter
100 gram suiker
1 ei
Waarschijnlijk is het in totaal goedkoper, maar ik moet een groot deel van de producten eerst aanschaffen. Ik vind het zonde om veel suiker aan te schaffen en dan niet op te kunnen maken bijvoorbeeld. Uiteindelijk kost het me dan nog meer geld ook! Zo'n pak van dr Oetker kost 1.73, wel moet hier nog boter en eieren bij. Maar dan ben ik met 2,5 euro in totaal wel klaar. De eieren kan ik zelfs van de week voor een ander gerecht gebruiken!
GreenGrass- Kletskop
Ik heb voor m'n vriend (we hebben het afgelopen zaterdag al gevierd) een appelflapje in hartjesvorm gemaakt met een bolletje straciatella-ijs en een bolletje vanille-ijs, maar dit kan bijvoorbeeld ook (eerruug lekker) met kaneelijs..
litllejoy- Prater
- Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11
Simpele versie tiramisu:
1 pakje mascarpone
1 beker verse slagroom (ongezoet)
1 cake
koffielikeur
cacao
Slagroom kloppen en mengen met mascarpone. Cake in plakjes snijden en drenken in koffielikeur. Laagjes cake met likeur en mascarpone/slagroommengsel maken, beginnen met cake en eindigen met mascarpone/slagroom. Bovenop cacao strooien. Zo lang mogelijk in de koelkast zetten om op te stijven.
1 pakje mascarpone
1 beker verse slagroom (ongezoet)
1 cake
koffielikeur
cacao
Slagroom kloppen en mengen met mascarpone. Cake in plakjes snijden en drenken in koffielikeur. Laagjes cake met likeur en mascarpone/slagroommengsel maken, beginnen met cake en eindigen met mascarpone/slagroom. Bovenop cacao strooien. Zo lang mogelijk in de koelkast zetten om op te stijven.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik maak vaak een gezond taartje:
Eierkoek (liefst vers van de bakker) als bodem
Daarop een flinke scherp magere kwark (ik zelf strooi er meestal nog zoetstof overheen)
Daarna snijd ik een appel en een kiwi in gelijke schijfjes en leg ze om en om in een rondje
Daaroverheen strooi ik iets van frambozen of bosbessen.
Super lekker!
Eierkoek (liefst vers van de bakker) als bodem
Daarop een flinke scherp magere kwark (ik zelf strooi er meestal nog zoetstof overheen)
Daarna snijd ik een appel en een kiwi in gelijke schijfjes en leg ze om en om in een rondje
Daaroverheen strooi ik iets van frambozen of bosbessen.
Super lekker!
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Wat is het geworden?
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Overheerlijke muffins!
Hij vond het erg leuk en lief
Hij vond het erg leuk en lief
GreenGrass- Kletskop
Ahhh leuk, ziet er lekker uit.
Ik heb nog wel een tip, als ik geen tijd heb maar wel iets moois wil opdienen, kan je ook chocolademousse kopen en dan in wijnglazen opdienen met versiering van bijv aardbeijen. Ziet er leuk uit, maar is super simpel (en goedkoop).
Ik heb nog wel een tip, als ik geen tijd heb maar wel iets moois wil opdienen, kan je ook chocolademousse kopen en dan in wijnglazen opdienen met versiering van bijv aardbeijen. Ziet er leuk uit, maar is super simpel (en goedkoop).
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Simpel toetje voor/met kinderen?
» Valentijn
» Valentijn
» Krijg jij wat met Valentijn??
» (Heel..) simpel curry recept?
» Valentijn
» Valentijn
» Krijg jij wat met Valentijn??
» (Heel..) simpel curry recept?
Pagina 1 van 1