Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bijna afgestudeerd als juf....

+8
Middleme
silly-one
nina
Darius
GreenGrass
Printje
Aziraphale
Blond
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 5:17

Over vijf maanden hoop ik mijn diploma van de PABO op zak te hebben. Dit soort berichten word ik dan niet blij van...

http://nos.nl/video/340433-duizenden-banen-weg-in-basisonderwijs.html



Ontslaggolf in basisonderwijs


Schoolklas
NOS
Toegevoegd: maandag 13 feb 2012, 08:43
In het basisonderwijs verdwijnen duizenden banen. Volgens de PO-raad, de koepelorganisatie voor het basisonderwijs, komt dat door "de opeenstapeling van bezuinigingen".

Volgens de raad komen basisscholen steeds meer in de financiële problemen, omdat naast de bezuinigingen van het Rijk de scholen ook minder geld krijgen van andere subsidiegevers, zoals gemeenten. Volgens bestuurslid Simone Walvisch worden klassen daardoor groter, is er minder geld voor conciërges en wordt er bezuinigd op schoonmakers.

Door de bezuinigingen komen veelal jonge leerkrachten op straat te staan. De PO-raad vreest dat de huidige studenten aan de pabo's straks geen werk zullen vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 5:31

Zulke berichten zijn ook niet leuk voor leerkrachten die telkens een tijdelijke een aanstelling krijgen..!
Moet nu de bond mailen, en dan hopen dat de stichting mij wel een vaste aanstelling moet geven.
Maargoed, dat zal maar voor 2 dagen in de week zijn..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 5:33

Tja dit is niets nieuws.

En helaas ook niet iets dat alleen voor deze branche geldt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 5:44

Dat is zo balen.. Vroegere klasgenoten van mij hebben daar nu al last van, dat ze geen werk kunnen vinden. Zelfs geen invalplek. Ik weet nog dat iedereen riep (toen ik aam de pabo begon) dat als ik klaar zou zijn ik echt zo aan de slag kon.. Helaas is de situatie in het echt toch totaal het tegenovergestelde. Chipp, is het een optie om
door te leren?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 6:01

Dat werd bij mij ook gezegd inderdaad, dat die vergrijzing eraan zat te komen dus we hadden allemaal zo kans op een vaste baan!
Helaas heeft vrijwel niemand in mijn regio een vaste aanstelling voor meer dan 2 dagen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Blond ma 13 feb 2012 - 6:18

Princess schreef:Dat werd bij mij ook gezegd inderdaad, dat die vergrijzing eraan zat te komen dus we hadden allemaal zo kans op een vaste baan!
Helaas heeft vrijwel niemand in mijn regio een vaste aanstelling voor meer dan 2 dagen.

Klopt, zeiden ze ook bij mijn Pabo. Van alle meiden die ik nog spreek/volg op FB hebben er maar zeer weinig werk. Een goede vriendin van me staat voor de klas op het Praktijkonderwijs, de rest valt in (en dan kunnen ze lang niet elke dag werken). En helaas, in de kinderopvang kan je ook niet meer bijklussen, want die bezuinigen ook enorm.

Ik ben nog door gaan studeren, is dat voor jou geen optie?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 8:38

Ik woon in dezelfde regio Princess. Helemaal onverwacht is het dus niet.

Optie tot doorleren zou ik goed moeten onderzoeken, of we dat financieel redden. Daarnaast, ik heb geen idee wat. Ik wil vanalles, maar ook weer niet. Ik was van plan om ervaring op te doen en erachter te komen welke richting ik op wil. Nu goed nadenken en heel veel solliciteren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Aziraphale ma 13 feb 2012 - 9:06

Ik las dat na 2017 de vergrijzing dan écht begint maar eerlijk gezegd geloof ik er niets meer van.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Printje ma 13 feb 2012 - 9:10

In 'mijn' tijd waren dit soort berichten er ook al, weliswaar minder maar toch, ik had zelf binnen een jaar een baan. Maar de regels zijn allemaal wel strakker geworden wanneer je wel/niet aangenomen kan worden dat was toen veel soepeler.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 9:12

Aziraphale schreef:Ik las dat na 2017 de vergrijzing dan écht begint maar eerlijk gezegd geloof ik er niets meer van.

Heb het artikel verder niet gelezen maar waarom geloof je dit niet? Ik bedoel, er is nu een grote generatie die binnenkort 65 jaar wordt. Dat kun je niet helemaal ontkennen natuurlijk. Al is het wel weer zo dat er veel mensen om me heen erg jong sterven. Ik weet niet of dit alleen bij mij is maar ik begin het idee te krijgen dat die generatie daarvoor veel ouder werd...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Aziraphale ma 13 feb 2012 - 9:15

Zusje schreef:
Aziraphale schreef:Ik las dat na 2017 de vergrijzing dan écht begint maar eerlijk gezegd geloof ik er niets meer van.

Heb het artikel verder niet gelezen maar waarom geloof je dit niet? Ik bedoel, er is nu een grote generatie die binnenkort 65 jaar wordt. Dat kun je niet helemaal ontkennen natuurlijk. Al is het wel weer zo dat er veel mensen om me heen erg jong sterven. Ik weet niet of dit alleen bij mij is maar ik begin het idee te krijgen dat die generatie daarvoor veel ouder werd...

Omdat ze al jaren roepen dat de vergrijzing begint in het basisonderwijs en ik inmiddels 5 jaar werk en er nog niks is vergrijsd en de oude 'garde' nog steeds met tegenzin alle vernieuwingen tegenhoudt.

Ik heb na 3 jaar invallen wel een vast contract gekregen trouwens, ze hadden een foutje gemaakt bij het bestuur en mijn interimdirecteur heeft het stil gehouden om mij te kunnen houden nerd Heb echt geluk gehad, meiden die tegelijk met mij begonnen met invallen hebben nu nog geen vaste baan.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  GreenGrass ma 13 feb 2012 - 9:24

Chipp schreef:Ik woon in dezelfde regio Princess. Helemaal onverwacht is het dus niet.

Optie tot doorleren zou ik goed moeten onderzoeken, of we dat financieel redden. Daarnaast, ik heb geen idee wat. Ik wil vanalles, maar ook weer niet. Ik was van plan om ervaring op te doen en erachter te komen welke richting ik op wil. Nu goed nadenken en heel veel solliciteren.

Is een duale opleiding (werken/leren) op een middelbare school anders geen optie? Het is wel een totaal andere leeftijdsgroep, maar het is wel lesgeven...
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Darius ma 13 feb 2012 - 10:04

Daarom gaan we op 6 maart ook staken!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  nina ma 13 feb 2012 - 10:19

GreenGrass schreef:
Chipp schreef:Ik woon in dezelfde regio Princess. Helemaal onverwacht is het dus niet.

Optie tot doorleren zou ik goed moeten onderzoeken, of we dat financieel redden. Daarnaast, ik heb geen idee wat. Ik wil vanalles, maar ook weer niet. Ik was van plan om ervaring op te doen en erachter te komen welke richting ik op wil. Nu goed nadenken en heel veel solliciteren.

Is een duale opleiding (werken/leren) op een middelbare school anders geen optie? Het is wel een totaal andere leeftijdsgroep, maar het is wel lesgeven...
Dat doe ik inderdaad. En dat bevalt heel erg goed!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  silly-one ma 13 feb 2012 - 10:28

Darius schreef:Daarom gaan we op 6 maart ook staken!

Ik weet niet of het BO gaat staken, maar op het VO wil de bond gaan staken, maar de communicatie was al niet super hierover ( ik zit zelf niet bij een bond, maar dit begreep ik van collega's).

En tja, het onderwijs loop momenteel niet erg hard leeg en dat heeft vooral te maken met de bezuinigingen van Den Haag, maar ook dat de meeste scholen krimpen qua leerlingen aantal. Ik hoor nog maar weinig over groeischolen. Het is heel vervelend, maar ik ga al 2,5 jaar van invalbaan naar invalbaan. Ik zit nu via een uitzendbureau op een middelbare school en geef wiskunde. Iets totaal anders, maar echt super leuk. Wil ook best de opleiding gaan volgen als de school dat gaat vragen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 19:27

Nina, wil jij even een PM sturen met wat je precies doet? Middelbaar onderwijs lijkt me ook erg leuk, daar heb ik vier jaar geleden over getwijfeld!

Ik wist het natuurlijk wel een beetje, de verhalen van anderen zijn me bekend. Alleen weet ik nu niet zo goed wat ik wil. Een baan zoeken in het onderwijs (invallen), een andere baan zoeken of doorleren...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Middleme ma 13 feb 2012 - 19:59

Hier nog een die van de zomer hoopt af te studeren... Je hoort alleen maar over krimp, bezuinigen, grotere klassen, rddf ed. Ouders vragen of ik na mn adfstuderen in de stichting blijf maar daar heb ik een heel hard hoofd in zo...
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Atelier Madame ma 13 feb 2012 - 20:34

heel erg vervelend, hoorde van de week idd dat er een hele grote groep pabostudent wordt opgeleid voor niets eigenlijk. Ik vraag me ook af, is er in het middelbaar onderwijs ook echt een tekort? Want volgens mij is met sommige vakken (geschiedenis, nederlands en engels) ook nog steeds geen baan te vinden.

Overigens zit ik in een compleet andere sector met mijn studie (ruimtelijk.e ordeni.ng) waar de studenten 5 jaar geleden de collegebanken werden uitgetrokken (toen ik mijn studie begon). Inmiddels moeten mensen toch echt wel alles op alles zetten om een baan te kunnen vinden.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 7:22

Ik heb van de week gehoord dat ik voor volgend jaar ook weer op de invallijst sta. Bluhh, baal ervan, had zo gehoopt dat ik kon blijven!
M'n directeur wilde dat ik de AOB zou mailen omdat ik nu inval in vacaturetijd en dat zou weer anders zijn.
Dus ik kreeg heel netjes al na een dag een mail terug na de aob, alleen snap ik niks van die mail, artikel hier en rechten daar..
Maargoed, heb het mailtje naar hem doorgestuurd dus hopelijk hoor ik volgende week iets van hem.

Overigens schijnt over 3 jaar de 'grijze golf' te zijn. Maargoed, met alle bezuinigingen zal er weinig ruimte overblijven voor de nieuwe mensen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 7:27

Balen Princess! Hopelijk heb je bepaalde rechten opgebouwd, waardoor je niet helemaal op nul hoeft te beginnen! Welke school/stichting werk je?

Ik ben veel aan het kijken naar vacatures, ook heel andere dingen dan onderwijs. Drie jaar wachten is voor mij te lang. En dan moet je alsnog afwachten hoe het loopt, tegen die tijd is er zo'n groot overschot aan opgeleide leerkrachten, dat de grijze golf wel erg groot moet zijn...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 7:37

Ik werk voor stichting **, binnen de stichting moeten er 8 mensen uit, dus de kans dat ik een vaste aanstelling ga krijgen is heel klein. Maar ik wacht de vertaling van het mailtje door m'n directeur nog even af Wink
Vorig jaar hoorde ik de week voor de zomervakantie dat ik weer een jaar werk had en dus niet op de invallijst hoefde, dus ik ga hard hopen dat dat dit jaar weer zo gaat.

Ik snap dat 3 jaar wachten te lang is. Maar het nadeel van buiten het onderwijs werken en dus niet ingeschreven staan als invaller is dat je helemaal niets opbouwt. Ze mogen je 3 jaar-aanstellingen geven en daarna moeten ze je een vaste aanstelling geven. Al is het dan maar voor 2 dagen, dan ben je iig binnen.


Laatst aangepast door Princess op za 18 feb 2012 - 8:42; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 7:51

Dat moet dan toch wel voor dezelfde school/stichting zijn? Dat is momenteel ook niet makkelijk. Pff, ik vind het gewoon erg lastig. Ik had gehoopt dat de grijze golf inmiddels wel begonnen was, dat was de voorspelling toen ik begon.

Voor jou dus hopen dat er toch een plekje komt! Welke groep heb je nu?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 8:07

Ja, toen ik zou afstuderen, alweer 4 jaar geleden, zou die grijze golf er ook zijn. :S
Die drie jaar ingeschreven staan moet wel voor dezelfde stichting zijn idd, dat maakt het lastig. De stichting hier is wel groot gelukkig, vallen aardig wat scholen onder en als je eenmaal goed bekend staat word je ook wel vaker gebeld. Maar de onzekerheid is altijd balen.

Ik heb nu groep 5-6, dat heeft ook wel m'n voorkeur!

Hier is trouwens wel een groot tekort aan invalkrachten, dus met mensen op de lijst zijn ze altijd heel blij. Ga je je wel inschrijven bij een stichting of helemaal niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 8:16

Ja, ik ga me wel inschrijven. Sowieso bij PIO en ik denk ook bij 'jouw' stichting. Verder goed rondkijken en open sollicitaties naar scholen hier in de buurt. Ik heb stage gelopen bij L.ogos, maar die hebben vacaturestop en boventallig personeel. Heel jammer, komt wel ruimte op mijn stageschool en ze waren erg tevreden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gast za 18 feb 2012 - 8:42

Ik heb ook nog even gewerkt voor L.ogos, op mijn oude basisschool!
Ik hoop voor je dat je ertussen gaat komen met invalwerk!
Wie weet komen we elkaar volgend schooljaar nog wel tegen, als je in deze regio komt werken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijna afgestudeerd als juf.... Empty Re: Bijna afgestudeerd als juf....

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum