Zwangerschapsverlof
+5
Clapperdie
Puggle
Pien
Lejow
CCC
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
Zwangerschapsverlof
Afgelopen maandag heb ik een gesprek gehad met mijn directeur en leidinggevende mede over het onderwerp zwangerschapsverlof. Beetje vervelende situatie overigens, omdat ik door mijn eigen leidinggevende destijds ben doorgestuurd naar personeelszaken omdat zij hier niks vanaf wist en aangaf dit soort zaken niet te willen doen. Ik heb dus na 12 weken zwangerschap het vrouwtje van personeelszaken gemaild (hoofdkantoor zit in een andere plaats, en alles gaat inprincipe alleen per mailcontact). Hierbij heb ik haar gevraagd hoe het precies zit met verlof omdat ik hier niet mee bekend was en ook aangegeven wat mijn voorkeur is wat betreft het aantal weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan.
Afgelopen maandag in het gesprek is mij eigenlijk vrij duidelijk gemaakt dat mijn directeur en leidinggevende voor mij bepalen wanneer ik met verlof ga. Ik heb hierbij aangegeven dat ik al een deel met personeelszaken had opgepakt, en dat ik met haar afspraken heb gemaakt over een zwangerschapsverklaring ed. Omdat ik een beetje overrompeld werd in het gesprek, en de insteek niet erg positief was ben ik erg bang dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest over bepaalde zaken.
Ik heb hierbij nogmaals aangeven dat ik 4 weken van te voren met verlof wil gaan, en uitgelegd waarom (ik werk minimale uren op dit moment ivm afmeldingen van kinderen en teveel personeel) omdat ik per 1 maart maar 1.5 dag per week ga werken, kreeg dit overigens ook aan het einde van het gesprek te horen dat ik van 4 naar 1.5 dag terug ga. Ik denk dat het best haalbaar is met de uren die ik nu draai (20 uur per week) dat ik tot 4 weken van te voren doorwerk. Uiteindelijk dus aan het einde van het gesprek te horen gekregen dat ik maar 1.5 dag zal gaan werken per 1 maart, dus dat lijkt me al helemaal haalbaar. Maar hierop werd weer geantwoord dat zij zullen bekijken tegen die tijd wanneer ik met verlof ga. Want er zijn natuurlijk zaken die meespelen, ik snap natuurlijk ook wanneer mijn gezondheid het niet toelaat dat ik 6 weken van te voren met verlof ga, maar ik voelde me erg in een hoekje gedrukt en heb me niet duidelijk kunnen maken wat ik wil en wat ik verwcaht. Nu heb ik het gespreksverslag gekregen, en daar staat dus nu ook duidelijk in vermeld dat er in overleg word gekeken of ik werkbaar ben tegen die tijd en hoe mijn gezondheid is. Door deze zin heb ik mede het gevoel, dat zij hun mening doordrukken (er is nl. al gezegd in het gesprek dat het medio eind april zal worden dat ik met verlof ga ipv half mei), tot op heden zijn er nog geen redenen om vroegtijdig met verlof te gaan.
Ik heb van de week even de rechtsbijstand gebeld voor advies, zij gaven aan dat ik zelf inspraak hierin heb en dat ik ook voor een bepaalde datum mijn verlof aan zal moeten geven. Waar ik dan vanuit ga. Ik heb via de site van de rijksoverheid een overzichtje kunnen maken, waarbij er staat dat ik voor half april moet hebben aangegeven bij mijn werkgever of ik 4 of 6 weken van te voren met verlof ga. Omdat ik alles gewoon op een rijtje wil hebben en naar mijn verlof toe wil werken, vind ik het dus erg vervelend dat het nu gewoon nog openstaat en niks concreets is afgesproken. De rechtsbijstand gaf aan dat ze dit een rare situatie vinden, en dat dit best eens in een conflict kan uitlopen. Ik zit hier dus niet op te wachten en wil deze situatie gewoon even netjes afhandelen, zodat alle partijen weten waar we aantoe zijn ed. Ik heb nl. liever 2 weken langer met mijn kindje dan 2 weken alleen voor mezelf. Mocht het zo zijn dat we er niet uitkomen, zou ik de zaak kunnen aanmelden bij de rechtsbijstand maar dit wil ik liever voorkomen.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe dit is verlopen bij jullie en of jullie misschien advies hebben voor mij. Ik wil nl. niet dat het uit de hand loopt om niks. Dat maakt de werksfeer er natuurlijk niet beter op voor alle partijen.
Heel verhaal geworden uiteindelijk, maar merk dat het me best dwarszit en dat ik niet weet hoe ik hiermee om moet gaan.
Niet quoten ajb. wil het miss. ivm herkenbaarheid weghalen.
Afgelopen maandag in het gesprek is mij eigenlijk vrij duidelijk gemaakt dat mijn directeur en leidinggevende voor mij bepalen wanneer ik met verlof ga. Ik heb hierbij aangegeven dat ik al een deel met personeelszaken had opgepakt, en dat ik met haar afspraken heb gemaakt over een zwangerschapsverklaring ed. Omdat ik een beetje overrompeld werd in het gesprek, en de insteek niet erg positief was ben ik erg bang dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest over bepaalde zaken.
Ik heb hierbij nogmaals aangeven dat ik 4 weken van te voren met verlof wil gaan, en uitgelegd waarom (ik werk minimale uren op dit moment ivm afmeldingen van kinderen en teveel personeel) omdat ik per 1 maart maar 1.5 dag per week ga werken, kreeg dit overigens ook aan het einde van het gesprek te horen dat ik van 4 naar 1.5 dag terug ga. Ik denk dat het best haalbaar is met de uren die ik nu draai (20 uur per week) dat ik tot 4 weken van te voren doorwerk. Uiteindelijk dus aan het einde van het gesprek te horen gekregen dat ik maar 1.5 dag zal gaan werken per 1 maart, dus dat lijkt me al helemaal haalbaar. Maar hierop werd weer geantwoord dat zij zullen bekijken tegen die tijd wanneer ik met verlof ga. Want er zijn natuurlijk zaken die meespelen, ik snap natuurlijk ook wanneer mijn gezondheid het niet toelaat dat ik 6 weken van te voren met verlof ga, maar ik voelde me erg in een hoekje gedrukt en heb me niet duidelijk kunnen maken wat ik wil en wat ik verwcaht. Nu heb ik het gespreksverslag gekregen, en daar staat dus nu ook duidelijk in vermeld dat er in overleg word gekeken of ik werkbaar ben tegen die tijd en hoe mijn gezondheid is. Door deze zin heb ik mede het gevoel, dat zij hun mening doordrukken (er is nl. al gezegd in het gesprek dat het medio eind april zal worden dat ik met verlof ga ipv half mei), tot op heden zijn er nog geen redenen om vroegtijdig met verlof te gaan.
Ik heb van de week even de rechtsbijstand gebeld voor advies, zij gaven aan dat ik zelf inspraak hierin heb en dat ik ook voor een bepaalde datum mijn verlof aan zal moeten geven. Waar ik dan vanuit ga. Ik heb via de site van de rijksoverheid een overzichtje kunnen maken, waarbij er staat dat ik voor half april moet hebben aangegeven bij mijn werkgever of ik 4 of 6 weken van te voren met verlof ga. Omdat ik alles gewoon op een rijtje wil hebben en naar mijn verlof toe wil werken, vind ik het dus erg vervelend dat het nu gewoon nog openstaat en niks concreets is afgesproken. De rechtsbijstand gaf aan dat ze dit een rare situatie vinden, en dat dit best eens in een conflict kan uitlopen. Ik zit hier dus niet op te wachten en wil deze situatie gewoon even netjes afhandelen, zodat alle partijen weten waar we aantoe zijn ed. Ik heb nl. liever 2 weken langer met mijn kindje dan 2 weken alleen voor mezelf. Mocht het zo zijn dat we er niet uitkomen, zou ik de zaak kunnen aanmelden bij de rechtsbijstand maar dit wil ik liever voorkomen.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe dit is verlopen bij jullie en of jullie misschien advies hebben voor mij. Ik wil nl. niet dat het uit de hand loopt om niks. Dat maakt de werksfeer er natuurlijk niet beter op voor alle partijen.
Heel verhaal geworden uiteindelijk, maar merk dat het me best dwarszit en dat ik niet weet hoe ik hiermee om moet gaan.
Niet quoten ajb. wil het miss. ivm herkenbaarheid weghalen.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Zwangerschapsverlof
Pfffff, er lopen echt een stel gekken rond bij jou op je werk meis.
Jij mag zelf beslissen wanneer je met verlof gaat, tenzij je in de ziektewet zit, dan moet je 6 weken van te voren.
Dus ik zou als ik jou was gewoon aangeven: die datum ga ik met verlof, punt!
Bij mij werd het gewoon gevraagd, wanneer ik met verlof wilde gaan.
Jij mag zelf beslissen wanneer je met verlof gaat, tenzij je in de ziektewet zit, dan moet je 6 weken van te voren.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Lejow schreef:Pfffff, er lopen echt een stel gekken rond bij jou op je werk meis.
+1!!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Ja het lijkt steeds gekker te worden hier inderdaad, en het werkt nu totaal niet mee dat ik gewoon emotioneel onstabiel ben door die zwangerschap en dus ook niet goed zakelijk en vooral duidelijk kan zijn. Ik denk anders dat ik gewoon een printscreen van het sheetje van de rijksoverheid maak en die erbij verstuur zodat ik me aan alle afspraken heb gehouden. En de informatie erbij dat ik ook heb gekeken wat mijn wettelijke rechten zijn hierin. Word hier werkelijk dooodmoe van... Heb het idee dat ze me er echt proberen uit te werken op de een of andere manier. En soms denk ik ook... stel ik me nou aan? Ik wil al die drama niet, zeker omdat het zo simpel kan zijn...
CCC- Ratel
Je stelt je nie aan, zij speuren niet..
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik lees niet echt iets heel geks in dit stukje. Probeert je werkgever niet gewoon aan te geven dat wanneer je door zwangerschapsklachten eerder je taken niet meer goed zou kunnen verrrichten, je met verlof moet? Want dat is natuurlijk ook het recht van je werkgever om aan te geven.
Mochten ze het toch anders bedoeld hebben volgens jou, zou ik er gewoon even op terug komen op luchtige, maar beslissende toon in de zin van: 'Jullie weten toch dat de keuze aan de werknemer is he, of het verlof vier of zes weken voor de uitgerekende datum ingaat?' Wanneer het antwoord 'ja' is, zitten jullie gelijk op één lijn. Wanneer het antwoord 'nee' is, kun je met een onschuldig gezicht even wat overheidsinfo tevoorschijn halen.
Ik zou het echt zeker niet op de spits drijven met rechtsbijstand enzovoorts, maar dat alleen in uiterste nood doen.
Mochten ze het toch anders bedoeld hebben volgens jou, zou ik er gewoon even op terug komen op luchtige, maar beslissende toon in de zin van: 'Jullie weten toch dat de keuze aan de werknemer is he, of het verlof vier of zes weken voor de uitgerekende datum ingaat?' Wanneer het antwoord 'ja' is, zitten jullie gelijk op één lijn. Wanneer het antwoord 'nee' is, kun je met een onschuldig gezicht even wat overheidsinfo tevoorschijn halen.
Ik zou het echt zeker niet op de spits drijven met rechtsbijstand enzovoorts, maar dat alleen in uiterste nood doen.
Gast- Gast
Pien schreef:Lejow schreef:Pfffff, er lopen echt een stel gekken rond bij jou op je werk meis.
+1!!
Hier mocht ik het gewoon zelf bepalen. Je mag het ook zelf bepalen en dat weten hun natuurlijk ook wel. Misschien dat ze gewoon proberen bij je.
Laatst aangepast door Puggle op zo 12 feb 2012 - 0:35; in totaal 1 keer bewerkt
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Wat een vervelend situatie.
Probeer alles goed op papier te zetten en vraag nogmaals een gesprek aan. Geef aan dat je wat meer info hebt opgezocht en dat het aan jou is om aan te geven of je 4 of 6 weken met verlof wilt gaan. Vraag ook aan hun wat nou de precieze reden is dat ze willen dat je 6 weken van te voren met verlof gaat. Verder zou ik proberen telefonisch contact te zoeken met personeelszaken en daar even de situatie uitlegd. Misschien kan je ook even in het CAO kijken wat daar in staat?
Probeer alles goed op papier te zetten en vraag nogmaals een gesprek aan. Geef aan dat je wat meer info hebt opgezocht en dat het aan jou is om aan te geven of je 4 of 6 weken met verlof wilt gaan. Vraag ook aan hun wat nou de precieze reden is dat ze willen dat je 6 weken van te voren met verlof gaat. Verder zou ik proberen telefonisch contact te zoeken met personeelszaken en daar even de situatie uitlegd. Misschien kan je ook even in het CAO kijken wat daar in staat?
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Al ga je 5 weken en 3 dagen van te voren met verlof, je bepaalt het tot op de dag helemaal zelf.
Lejow- Lady Post-a-lot
Thnx meiden.... Ik heb sowieso 7 maart weer een gesprek, dus dan zal ik dat even aankaarten.
Ik heb inderdaad niet alles wat er in het gesprek aan bod is gekomen hier neergezet incl. het sfeertje... er was veel meer aan de hand en vandaar dat ik ook geen goed gevoel heb. Wbt dat zij in hun recht staan aan te geven als het niet meer gaat qua gezondheid, dat begrijp ik en dat was me ook geheel duidelijk. Alleen ga ik uit van het positieve aangezien ik nu ook nog lekker kan werken, maak ik me niet zo'n zorgen over de aankomende 13 weken.
Ik heb inderdaad niet alles wat er in het gesprek aan bod is gekomen hier neergezet incl. het sfeertje... er was veel meer aan de hand en vandaar dat ik ook geen goed gevoel heb. Wbt dat zij in hun recht staan aan te geven als het niet meer gaat qua gezondheid, dat begrijp ik en dat was me ook geheel duidelijk. Alleen ga ik uit van het positieve aangezien ik nu ook nog lekker kan werken, maak ik me niet zo'n zorgen over de aankomende 13 weken.
CCC- Ratel
Twellie schreef:Ik lees niet echt iets heel geks in dit stukje. Probeert je werkgever niet gewoon aan te geven dat wanneer je door zwangerschapsklachten eerder je taken niet meer goed zou kunnen verrrichten, je met verlof moet? Want dat is natuurlijk ook het recht van je werkgever om aan te geven.
Feitelijk heeft de werkgever daar niks over te zeggen, ze mogen dat alleen adviseren en in overleg met de arboarts doen. Maar zomaar, zonder reden dat zeggen kan niet. Tuurlijk, de werkgever heeft tot op zekere hoogte inspraak wanneer je met verlof gaat.. dit in verband met vervanging en dergelijke. Maar de zwangere geeft aan wanneer zij met verlof wil.
Gast- Gast
Lejow schreef:Pfffff, er lopen echt een stel gekken rond bij jou op je werk meis.
+1.
Al is het zo op mijn werk dat als de werknemer niet meer goed functioneert door de zwangerschap ik haar wel eerder met verlof kan sturen. Uiteraard bekijk je dit op dat moment en bespreek je dit met de werknemer.
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Wennes schreef:Lejow schreef:Pfffff, er lopen echt een stel gekken rond bij jou op je werk meis.
+1.
Al is het zo op mijn werk dat als de werknemer niet meer goed functioneert door de zwangerschap ik haar wel eerder met verlof kan sturen. Uiteraard bekijk je dit op dat moment en bespreek je dit met de werknemer.
Oke, ja dit is dus niet het geval.
Thnx dames, maakt me echt al wat rustiger om hier wat dingen van jullie over te lezen. Ik wil het volgende gesprek gewoon goed voorbereid ingaan en duidelijk kunnen stellen over wat ik wil.
Denken jullie dat het verstandig is dit via personeelszaken te mailen naar haar, omdat ik al eerder contact met haar had gehad. Of moet ik echt wachten tot 7 maart?
CCC- Ratel
Ik zou personeelszaken hier nog een keer over mailen. Die hoort er voor beide partijen te zijn dus voor jou en voor de werkgever. (Al is dit bij ons op het werk niet zo, die zit er alleen voor de werkgever). Maar ze mogen jou niet dwingen eerder te stoppen met werken zolang jij nog goed functioneerd en goed voelt. Het wordt anders als je van te voren al in de (gedeeltelijk)ziektewet zit voor een aantal uur per dag dan verplicht het UWV jou om 6 weken van te voren te stoppen met werken.
Is het niet mogelijk je directeur en leidinggevende een mail te sturen hoe je er zelf over denkt. Dit is voor jou misschien makkelijker omdat je dan alles op ´papier´ hebt en je zelf al aangeeft dat je het moeilijk vind om het droog te houden tijdens een gesprek.
Is het niet mogelijk je directeur en leidinggevende een mail te sturen hoe je er zelf over denkt. Dit is voor jou misschien makkelijker omdat je dan alles op ´papier´ hebt en je zelf al aangeeft dat je het moeilijk vind om het droog te houden tijdens een gesprek.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Choco, ik zou PZ even bellen en vragen wat de regels zijn omtrent zwangerschappen en de bedrijfsregeling. Daar moét PZ iets over weten! Denk dat je met bellen meer bereikt dan met mailen. Ook behoort PZ op de hoogte te zijn van alle wet en regelgevingen.
Hebben jullie 1 persoon voor personeelszaken of meerdere? Zou niet zozeer alles "vertellen" aan PZ, maar even informeren naar de regels binnen het bedrijf! Dan kan je daarna nog eens met je leidinggevende in overleg!
Hebben jullie 1 persoon voor personeelszaken of meerdere? Zou niet zozeer alles "vertellen" aan PZ, maar even informeren naar de regels binnen het bedrijf! Dan kan je daarna nog eens met je leidinggevende in overleg!
Gast- Gast
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mijn toenmalige werkgever regelde personeelszaken dat soort dingen. Ik gaf aan wat ik wilde en zij hebben toen bij het UWV gemeld hoeveel weken van te voren ik met verlof ging. Daarom zou ik inderdaad nog eens contact opnemen met personeelszaken en daar aangeven dat je voorkeur uitgaat naar 4 weken van te voren.
En moet het echt geregeld worden via je leidinggevende/directeur, dan kan je altijd nog even je partner meevragen naar zo'n gesprek. Die kan dan even bijspringen als er dingen gezegd worden waar jij/jullie het niet mee eens zijn en wat jij misschien door de emotionele lading van je zwangerschap niet kan verwoorden of waardoor je misschien wordt overrompeld.
En moet het echt geregeld worden via je leidinggevende/directeur, dan kan je altijd nog even je partner meevragen naar zo'n gesprek. Die kan dan even bijspringen als er dingen gezegd worden waar jij/jullie het niet mee eens zijn en wat jij misschien door de emotionele lading van je zwangerschap niet kan verwoorden of waardoor je misschien wordt overrompeld.
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Bij ons overleg je met de planner en de coördinator wanneer je met verlof wil. Dit gebeurt dan mits je niet eerder klachten hebt.
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Uitbetaling zwangerschapsverlof
» Zwangerschapsverlof en meerlingen
» Kado bij zwangerschapsverlof?
» Zwangerschapsverlof delen
» Kaartje zwangerschapsverlof.. Wat zet je er in?
» Zwangerschapsverlof en meerlingen
» Kado bij zwangerschapsverlof?
» Zwangerschapsverlof delen
» Kaartje zwangerschapsverlof.. Wat zet je er in?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: