Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

GGD stopt met seksuele voorlichting

+4
Antibes
Rovine
Marsy28
TNMN
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 5:49

Ik las met verbazing dit artikel:

De GGD in het midden van Nederland stopt in 2012 op alle scholen met seksuele voorlichting. Dat staat in een bezuinigingsplan van de verantwoordelijke gemeenten dat volgende week waarschijnlijk wordt aangenomen. Het is de eerste keer dat een GGD hiermee zou stoppen.

De seksuele voorlichting wordt aangeboden aan ruim 500 basis- en middelbare scholen. Het betreft 25 gemeenten rond Utrecht, waaronder Amersfoort en Nieuwegein. De bestrijding van seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) hoort tot de wettelijke taken van gemeenten.

In de plannen wordt ook het opsporen en inlichten geschrapt van seksuele partners van mensen die zich bij soa-poli's melden. Verder wordt aanzienlijk gekort op tbc- en infectieziektenbestrijding.

De bezuiniging is een voorbode voor wat andere regio's te wachten staat: 'Bij vrijwel alle GGD's wordt de komende tijd flink gesneden', zegt Laurent de Vries, directeur van GGD Nederland.

Soa's, tienerzwangerschappen en seksuele dwang zullen zo toenemen, verwacht directeur Ton Coenen van Soa Aids Nederland en het Aids Fonds. 'Per jaar worden 200 duizend jongeren voor het eerst seksueel actief. Die moeten worden voorgelicht, en veel jongeren willen dat echt niet van hun ouders horen. Bovendien is dit niet alleen om soa's te voorkomen; het gaat ook over weerbaarheid. Een kwart van de meisjes heeft te maken gehad met seksuele handelingen die ze eigenlijk niet wilden.'

GGD Midden-Nederland moet 1 miljoen euro bezuinigen. 'Het water staat de gemeenten financieel gezien aan de lippen', zegt GGD-directeur Henk Kruisselbrink. 'Maar dit hakt er voor de GGD zwaar in. Er wordt al snel gekozen voor de zachte, preventieve kanten die lastig te meten zijn, zoals voorlichting.'

Ook bij de andere GGD's zal waarschijnlijk worden gekozen om te bezuinigen op voorlichting aan jongeren over seks, roken en alcohol, stelt De Vries van GGD Nederland. 'Wij maken ons daar grote zorgen over. Het gebeurt in een tijdgeest waarin de nadruk wordt gelegd op eigen verantwoordelijkheid; ouders moeten hun kinderen zelf voorlichten. Maar er wordt vergeten dat van elke euro voor preventie, er later twee of drie terugverdiend worden omdat er minder gezondheidsproblemen zijn.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3060413/2011/12/02/GGD-staakt-seksuele-voorlichting-op-school.dhtml

Wat vinden jullie, moeten/horen ouders zelf hun kinderen voorlichten? Valt er iets belangrijks weg als de GGD hiermee stopt?

Ik vind het een slechte zaak dat ze juist hierop bezuinigen. Nederland is juist een land waar zulk soort dingen goed geregeld zijn; kinderen krijgen het al van jonge leeftijd mee, en daarmee brengen we juist het aantal ongewenst zwangerschappen en tienermoeders naar beneden?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 5:51

Ik moet zeggen dat ik het ook nooit op school heb gehad. Dus enerzijds zie ik het nut van de voorlichting er niet van in als het niet consequent wordt gedaan op alle scholen.
Anderzijds is voorlichting wel belangrijk. Om de risico's in te perken maar ook om de waarde van seksualiteit te leren. Ik ben bang, dat als het weg valt, jongeren sneller met elkaar naar bed gaan en de consequenties daarvan (nog) niet (willen/kunnen) overzien. Dat gaat ook kosten met zich mee brengen op gegeven moment.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 5:54

Het is een taak van de ouders, seksuele voorlichting, maar ik denk dat er ook en héle grote groep ouders is die niet in staat is om goede voorlichting te geven. Hiermee mis je dus een hele grote groep, die later hun kinderen ook geen goede seksuele voorlichting gaan geven.

Ik vind het echt bizar hoe ze tegenwoordig denken aan alleen de korte-termijn gevolgen (bezuinigen), dat de kans er dik in zit dat dit straks juist extra geld gaat kosten komt niet in ze op? Net als dat diëtisten uit de basisverzekering is gegaan en logopedie er ook wel uit zal gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 5:55

Ben jij door je ouders voorgelicht YoYo?
Ik zat ook aan kosten voor de GGD te denken inderdaad; meer SOA/zwangerschap testen, abortus..
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Marsy28 di 7 feb 2012 - 5:55

Yoyo schreef:Ik moet zeggen dat ik het ook nooit op school heb gehad. Dus enerzijds zie ik het nut van de voorlichting er niet van in als het niet consequent wordt gedaan op alle scholen.
Anderzijds is voorlichting wel belangrijk. Om de risico's in te perken maar ook om de waarde van seksualiteit te leren. Ik ben bang, dat als het weg valt, jongeren sneller met elkaar naar bed gaan en de consequenties daarvan (nog) niet (willen/kunnen) overzien. Dat gaat ook kosten met zich mee brengen op gegeven moment.

Ik geef ook seksuele voorlichting op scholen maar vanuit een andere organisatie. We doen dit landelijk en praten naast seksualiteit ook over grenzen, relaties en (onbedoelde) zwangerschappen. Ik doe hoofdzakelijk het noorden: Groningen, Friesland, Drente. En heb nog 4 collega's in de rest van het land.

Overigens is dit wel al wat oud nieuws, intussen is het aangepast en gaan ze op andere manier bezuinigen.
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 5:57

Rejoy. schreef:Het is een taak van de ouders, seksuele voorlichting, maar ik denk dat er ook en héle grote groep ouders is die niet in staat is om goede voorlichting te geven. Hiermee mis je dus een hele grote groep, die later hun kinderen ook geen goede seksuele voorlichting gaan geven.

Waarom vind je het geen taak voor scholen?
Mijn ouders gaven mij een boek en als ik vragen had dan stelde ik ze maar :P Ik geloof dat heel veel ouders geen sexuele voorlichting geven.. geen idee waarom, schaamte?

Goede zaak Marsy!


Laatst aangepast door TNMN op di 7 feb 2012 - 5:57; in totaal 1 keer bewerkt
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 5:57

Maar dan nog Marsy, hier op de scholen doen ze het echt niet. Nog steeds niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Rovine di 7 feb 2012 - 6:00

Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 6:02

Ik wist niet eens dat ze ook echt langs gingen op scholen eerlijk gezegd. Ik dacht meer dat het bij de taak hoorde van een docent.
Ik vind de GGD wel een beetje tegenstrijdig worden trouwens hoor. Aan de ene kant stimuleren ze heel erg dat je je regelmatig laat testen op soa's maar als je dan een afspraak wilt maken moet je ook wel echt veel klachten hebben en dan nog testen ze alleen maar een paar.
Als verzekeringen nu eens condooms zouden vergoeden, denk dat dat ook wel zou bijdragen aan minder tienerzwangerschappen. Weet je hoe duur die krengen zijn :shock: Ik denk dat veel jongeren denken van: waarom condoom kopen, veel te duur, ik ga de pil wel slikken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Marsy28 di 7 feb 2012 - 6:04

Yoyo schreef:Maar dan nog Marsy, hier op de scholen doen ze het echt niet. Nog steeds niet.

Dan ligt het aan de school zelf. Wij benaderen de scholen allemaal, elk jaar. Als de school er geen heil in ziet, is het voor ons ook afgelopen..
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 6:04

Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

Klopt, maar dat vind ik altijd meer het klinische gedeelte, niet echt de gevoelens etc. erbij.

@Yasmin: condooms zijn inderdaad wel duur, maar ook weer niet schrikbarend. Voor 2/3€ kan je een pakje Kruidvat condooms kopen, toch?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Marsy28 di 7 feb 2012 - 6:05

Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

En dat vind ik ook heel goed! Maar een biologieleraar gaat wel in op de feitelijke zaken. Maar de persoonlijke zaken ga je hieraan voorbij. Tenminste, ik heb nog nooit een biologieleraar over voorbehoedsmiddelen horen hebben of waar je grenzen liggen qua seksualiteit (bijv.)
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Antibes di 7 feb 2012 - 6:06

TNMN schreef:
Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

Klopt, maar dat vind ik altijd meer het klinische gedeelte, niet echt de gevoelens etc. erbij.

@Yasmin: condooms zijn inderdaad wel duur, maar ook weer niet schrikbarend. Voor 2/3€ kan je een pakje Kruidvat condooms kopen, toch?

Hangt er vanaf hoeveel je neukt. nerd
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Ugly Betty di 7 feb 2012 - 6:06

Ik werk op de veluwe en daar zijn veel ouders die het moeilijk vinden om voorlichting te geven. Ik vind zeker dat de GGD en de school daarin ondersteunend moet zijn voor ouders.

(Overigens vind ik dat het door de hele opvoeding verweven moet zitten en zo'n ongemakkelijk moment moet zijn van "laten we er nu maar eens voor gaan zitten".)


Laatst aangepast door Ugly Betty op di 7 feb 2012 - 7:32; in totaal 1 keer bewerkt
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 6:08

Antibes schreef:
TNMN schreef:
Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

Klopt, maar dat vind ik altijd meer het klinische gedeelte, niet echt de gevoelens etc. erbij.

@Yasmin: condooms zijn inderdaad wel duur, maar ook weer niet schrikbarend. Voor 2/3€ kan je een pakje Kruidvat condooms kopen, toch?

Hangt er vanaf hoeveel je neukt. nerd

Je kan vast een family pack bij de Action vandaan halen :P
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Jeanette di 7 feb 2012 - 6:33

Zonde dat hierop wordt bezuinigd. Ook al vind ik het een deel verantwoording liggen bij de ouders, niet overal zal dat goed uitpakken en voorlichting door de GGD brengt meer preventie. Echt bizar hoe er op sommige dingen moet worden bezuinigd. Had de stekker uit die OV-chip kaart gestoken, dat had al veel gescheeld. laughcry
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 6:37

Waarom kan die voorlichting niet gewoon van school uitgegeven worden dan? Of denk ik te simpel?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Jeanette di 7 feb 2012 - 6:38

Zusje schreef:Waarom kan die voorlichting niet gewoon van school uitgegeven worden dan? Of denk ik te simpel?

Wordt vaak toch al? Ik heb het namelijk in groep 8 van de basisschool en in de brugklas nog gekregen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 7:00

Jeanette schreef:
Zusje schreef:Waarom kan die voorlichting niet gewoon van school uitgegeven worden dan? Of denk ik te simpel?

Wordt vaak toch al? Ik heb het namelijk in groep 8 van de basisschool en in de brugklas nog gekregen.

Ja, ik zit te denken maar kan me niet echt meer herinneren hoe of wat. Ik weet dat we een keer een voorlichtingsfilm hebben gekeken bij Biologie volgens mij en ook wel het een en ander bij Maatschappijleer. Qua basisschool weet ik het niet. De eerste dingen heeft mijn moeder ons vertelt. Zelfs hoe homo's het dan deden enzo. Vind het eigenlijk best stoer dat mijn moeder daar zo open in kon zijn. Ik zou niet weten of ik zo zou kunnen zijn als ik kinderen zou hebben haha Very Happy. Ik vind wel dat ze op zijn minst voorlichting moeten geven op school en wie dat dan doet maakt niet zo heel veel uit, naar mijn idee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  TNMN di 7 feb 2012 - 7:15

Zusje schreef:
Jeanette schreef:
Zusje schreef:Waarom kan die voorlichting niet gewoon van school uitgegeven worden dan? Of denk ik te simpel?

Wordt vaak toch al? Ik heb het namelijk in groep 8 van de basisschool en in de brugklas nog gekregen.

Ja, ik zit te denken maar kan me niet echt meer herinneren hoe of wat. Ik weet dat we een keer een voorlichtingsfilm hebben gekeken bij Biologie volgens mij en ook wel het een en ander bij Maatschappijleer. Qua basisschool weet ik het niet. De eerste dingen heeft mijn moeder ons vertelt. Zelfs hoe homo's het dan deden enzo. Vind het eigenlijk best stoer dat mijn moeder daar zo open in kon zijn. Ik zou niet weten of ik zo zou kunnen zijn als ik kinderen zou hebben haha Very Happy. Ik vind wel dat ze op zijn minst voorlichting moeten geven op school en wie dat dan doet maakt niet zo heel veel uit, naar mijn idee.

In het artikel staat geloof ik dat de GGD materialen en les aan de leraren geeft, zodat zij dit dus weer aan de kinderen kunnen doorgeven.
Wat goed van je mam dat ze het ook over homo's etc heeft, dat hebben mijn ouders nooit vertelt.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Rovine di 7 feb 2012 - 7:23

Marsy28 schreef:
Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

En dat vind ik ook heel goed! Maar een biologieleraar gaat wel in op de feitelijke zaken. Maar de persoonlijke zaken ga je hieraan voorbij. Tenminste, ik heb nog nooit een biologieleraar over voorbehoedsmiddelen horen hebben of waar je grenzen liggen qua seksualiteit (bijv.)


Jawel hoor, elk jaar kwam de bezemsteel met hulpstukken weer tevoorschijn. Very Happy En van de wat onbekendere voorbehoedsmiddelen maakte hij een raadspelletje, volgens mij is school ook de enige plek waar ik ooit een vrouwencondoom gezien heb.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 7:23

Ja ze was er heel open in. Ze liet ons eerst zelf nadenken maar toen we niks konden bedenken heeft ze het uitgelegd met als gevolg dat wij zaten van 'ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw' haha Very Happy. Ik kan het me echt nog herinneren dat ze het vertelde.

Heb idd niet het hele artikel gelezen (te veel tekst, ben gaar) maar dan nog, er zijn vast genoeg boeken over te vinden. Als je als school je daar een keer in verdiept en materialen voor aanschaft kun je minstens een paar jaar vooruit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Rush di 7 feb 2012 - 7:25

Ik heb nooit echt hele goede seksuele voorlichting gehad op school en dat vind ik wel vervelend achteraf.

Ik heb bijvoorbeeld hier op het forum geleerd dat je seks moet hebben tijdens je eisprong om zwanger te kunnen raken. Ik dacht altijd dat het moest als je ongesteld was, leek me zo vies toen.

Anyway. Wij leerden hoe een condoom om moest en dat er een pil bestond en welke SOA`s er waren, en dat was het.

Ik heb bijgeleerd in de Break Out, en later op het forum dus. :P
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 8:15

TNMN schreef:
Rovine schreef:Ik heb het wel gehad op de middelbare school. Maar dan door mijn biologieleraar en er was ook gewoon een hoofdstuk aan gewijd in ons biologieboek. Dat zou wellicht een oplossing zijn hiervoor.

Klopt, maar dat vind ik altijd meer het klinische gedeelte, niet echt de gevoelens etc. erbij.

@Yasmin: condooms zijn inderdaad wel duur, maar ook weer niet schrikbarend. Voor 2/3€ kan je een pakje Kruidvat condooms kopen, toch?
Ja maar die vertrouw ik op de één of andere manier niet zo. Die van Durex zijn 10 euro ofzo voor pakje. Gewoon euro per keer!!! :shock:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Susan di 7 feb 2012 - 9:17

Ik zou ook niet weten waarom scholen dat zelf niet kunnen.

Overigens heb ik op de basisschool nooit seksuele voorlichting gehad. Op de middelbare school heb ik het bij biologie wel gehad, in de tweede en later nog in de vierde, maar niet erg uitvoerig. Het ging vooral over de vrouwelijke cyclus en de bevruchting en weinig over seks zelf. Soa's kwamen ook erg beknopt aan bod.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

GGD stopt met seksuele voorlichting Empty Re: GGD stopt met seksuele voorlichting

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum