Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zijn hier mensen uit de verpleging die

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zijn hier mensen uit de verpleging die Empty Zijn hier mensen uit de verpleging die

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 9:53

verstand hebben van een maagsonde?

Mijn man heeft een darmoperatie gehad en heeft een maagsonde omdat hij misselijk was/is. Ze zei dat dat ding nog een paar dagen moet blijven zitten en wanneer het blijft lopen duurt het nog wel even voordat hij naar huis mag.

Nu lees ik overal dat er tegenwoordiig juist na een darmoperatie geen maagsonde meer gegeven wordt en dat de patient dan eerder opknapt.

Zijn er hier mensen die hier verstand van hebben?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zijn hier mensen uit de verpleging die Empty Re: Zijn hier mensen uit de verpleging die

Bericht  Lady4 ma 30 jan 2012 - 9:58

Ik heb nog nooit gehoord dat je na een darmok geen maaghevel meer geeft. Bij mijn weten wordt het vaak juist wel gedaan. De darmen liggen na zo'n operatie vaak (gedeeltelijk) stil, waardoor je erg misselijk kunt worden omdat je een slechte passage naar je darm krijgt. Dan is een hevel echt wel een uitkomst. Zo'n ding loopt soms liters. Het lijkt mij dat je man zich eerder beter dan slechter zal voelen met een hevel.

Hoe is de operatie gegaan?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Zijn hier mensen uit de verpleging die Empty Re: Zijn hier mensen uit de verpleging die

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 10:03

Oke dank je wel, maar kan hij met zo'n ding wel gewoon eten dan?

Hij voelt zich op zich goed, operatie is goed gegaan. Je raadt nooit wat het was............er zat nog een stuk blinde darm dat ze de vorige keer vergeten waren eruit te halen!! dat bracht alle ellende.

Hoelang meot zo'n sonde dan blijven zitten? Want ze zeiden dat hij binnen 5-7 dagen wel weer naar huis mocht maar is dat dan wel realistisch denk je.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Ayla ma 30 jan 2012 - 10:06

Lekker slordig Printje! Hoop dat hij snel opknapt.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 10:08

Ayla schreef:Lekker slordig Printje! Hoop dat hij snel opknapt.

Ja he nogal.....we weten nog niet wat en of we er verder nog iets mee gaan doen. Aan de ene kant denk ik wat ishet nut maar aan de andere kant ben ik zo boos, het heeft er dus zo verdorie 2 jaar gezeten zonder dat ze het gezien hebben op een vd mri's ofzo.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Ayla ma 30 jan 2012 - 10:13

Ja en wat als het hem fataal was geworden? Zou er in ieder geval info over inwinnen bij een advocaat ofzo, kijken of je sterk staat. Vind dat er veel medische missers gemaakt worden (of het valt me op).
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Bericht  Lady4 ma 30 jan 2012 - 10:14

Na een buikoperatie moet je het eten altijd rustig opbouwen. Wanneer je gelijk een bord nasi met sate gaat eten kunnen je darmen dit nog niet aan met als gevolg dat ze er vaak helemaal mee ophouden (ileus). Dus eerst wat vloeibaar voedsel, daarna eens een broodje en zo bouw je het op. Ik neem aan dat de verpleegkundigen op zijn afdeling dat ook wel weten.

De hevel hoeft niet langer dan nodig, als hij niet meer zoveel loopt kunnen ze er een klem opzetten. Wanneer je die klem er na een paar uur af haalt kun je zien of hij dan nog erg gaat lopen of niet. Zo ja, dan blijft hij nog even zitten, zo nee dan mag hij er vrij snel uit. Daarnaast kunnen ze kijken of je vriend erg misselijk wordt wanneer de hevel op de klem zit. Als dat zo is, moet hij ook nog even blijven zitten.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Lady4 ma 30 jan 2012 - 10:19

Ayla schreef:Ja en wat als het hem fataal was geworden? Zou er in ieder geval info over inwinnen bij een advocaat ofzo, kijken of je sterk staat. Vind dat er veel medische missers gemaakt worden (of het valt me op).

Het is zeker een misser, ik zal het niet bagetalliseren. Maar waarom moet altijd alles voor het gerecht uitgevochten worden? Het blijft mensenwerk, we zijn geen robots. En waar mensen werken worden, helaas, ook fouten gemaakt.

De angst voor claims, klachten en het moeten verschijnen voor de tuchtraad is in de medische wereld zo groot geworden, dat we ontzettend aan het overdiagnostiseren zijn. Scan hier, echo daar, alles om te voorkomen dat we iets missen en waardoor we aangeklaagd kunnen worden. Dat maakt dat de zorg in Nederland zo ontzettend duur is geworden. We leven echt in een claim-tijdperk.

Laatst aangepast door Lady4 op ma 30 jan 2012 - 23:22; in totaal 3 keer bewerkt
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 10:19

Bedankt voor je antwoorden, ik maakte me alweer enorme zorgen..omdat ze dus zeiden dat ze niet wisten hoelang die sonde nog bleef dan. Maar ze kijken hoogstwaarschijnlijk dus per dag ofzo? Dus ook met dat ding nog in kun je in feite wel gewoon wat eten?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 ma 30 jan 2012 - 10:25

Die hevel is helemaal niet iets ernstigs ofzo hoor. Het is puur om ervoor te zorgen dat je vriend niet heel misselijk wordt. Als je maaginhoud nog niet goed kan passeren naar de darmen kun je daar heel misselijk van worden. Een hevel zorgt ervoor dat de maaginhoud afvloeit en dit voorkomt misselijkheid. Je kunt dus ook gewoon drinken, want alles komt er via de hevel wel weer uit. Nogmaals, met eten moet je de eerste dagen wat voorzichtig zijn en kijken wat de darmen aankunnen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 10:30

Ja maar wat ik dan niet helemaal snap, je mag dus drinken maar het komt er sowieso weer uit, of alleen als je eigenlijk moet overgeven? Want hij mag gewoon drinken maar de maagsonde mag er pas uit als er niets meer uitkomt, maar dat kan dan toch niet als alles wat in de maag komt er sowieso via die sonde weer uitgaat?

want ze geven hem dus steeds drinken, maar de sonde mag er dus pas uit als er niets meer inzit maar hoe kan dat dan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Ayla ma 30 jan 2012 - 10:47

Hm Lady daar heb je ook een punt... Ik maak ook fouten eerlijk is eerlijk. En dan kan je wel zeggen "je werkt met mensen, je mág geen fouten maken" maar ik denk dat we ook voornamelijk de verhalen horen die fout gaan, en worden zoveel operaties op een dag uitgevoerd, dan gaat er wel is eentje niet helemaal goed.

Printje komt het drinken wat in zijn maag komt er dan weer via dat ding uit? Dan krijgt hij toch geen voedingsstoffen binnen?
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 10:53

[quote="Ayla"]Hm Lady daar heb je ook een punt... Ik maak ook fouten eerlijk is eerlijk. En dan kan je wel zeggen "je werkt met mensen, je mág geen fouten maken" maar ik denk dat we ook voornamelijk de verhalen horen die fout gaan, en worden zoveel operaties op een dag uitgevoerd, dan gaat er wel is eentje niet helemaal goed.

Printje komt het drinken wat in zijn maag komt er dan weer via dat ding uit? Dan krijgt hij toch geen voedingsstoffen binnen?[/quote]

Dat snap ik dus ook niet, hij mag drinken maar als alles er toch sowieso weer uitkomt kan dat ding toch nooit weg? Omdat ze dan toch niet kunnen controleren of zijn maag het weer aankan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 ma 30 jan 2012 - 23:20

Alles wat hij drinkt komt er in principe weer uit. Maar als het goed is houden ze bij wat hij drinkt en kijken ze hoeveel er weer uit komt. Als dat veel meer is, weet je dat de hevel er nog niet uit kan. Op niet al te lange termijn zullen de ze hevel wel een keer gaan afklemmen, waardoor het er niet meer uitloopt. Als hij dan niet misselijk wordt en de hevel niet heel veel gaat lopen wanneer ze de klem er weer afhalen, kun je concluderen dat de passage naar de darm redelijk tot goed is.

Waarschijnlijk heeft krijgt hij nu via het infuus ook vocht toegediend. Hierin zitten ook elektrolyten etc, die het lichaam nodig heeft.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 30 jan 2012 - 23:43

Hij smste net dat de artsen vandaag de maagsonde willen afdoppen als het goed is.. Hopelijk blijft het dan ook echt goed gaan.

Edit: Lady4 bedankt voor je duidelijke antwoorden iedere keer. Je stelt me zo wel wat gerust.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 di 31 jan 2012 - 0:32

Ik doe het graag. Kan me voorstellen dat het allemaal wat beangstigend is wanneer je niet goed snpat wat er precies gebeurd. Dat afdoppen is overigens hetzelfde als het afklemmen waar ik het over had.

Als je nog meer wilt weten, vraag je maar!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 31 jan 2012 - 0:38

Lady4 wat weet jij toch veel. Je hebt al menig forummer hier gerustgesteld (mij ook wel eens). Thanx daarvoor!

Gast
Gast

Bericht  Lady4 di 31 jan 2012 - 0:46

Wat lief Charlie! Het is mijn werk en ik vind het fijn dat ik daarmee ook hier mensen gerust kan stellen. Net zoals ik het soms handig vind om gebruik te kunnen maken van andere forummers en hun expertise.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan di 31 jan 2012 - 2:05

Printje, wat naar dat er een stuk blinde darm was blijven zitten. Maar wel fijn dat jullie nu weten dat het dat was. Houdt hij er door de fout nog wat aan over of gaat hij nu dan waarschijnlijk eindelijk volledig herstellen? Want hij had ook een fistel die regelmatig opspeelt toch? Of is hij daar nu ook aan geopereerd?
Ik hoop dat je man snel helemaal opknapt, sterkte.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Printje di 31 jan 2012 - 3:59

Liadan; ze denken nu dat er nooit echt een fistel gezeten heeft maar dat hij dus steeds last kreeg van dat stukje blindedarm... Als het goed is zou hij nu helemaal moeten opknappen. Hij was vanmiddag toch nog wel wat misselijk, maagsonde was afgedopt, maar toen ze met een spuit probeerde er iets uit te krijgen kwam er eigenlijk niets uit terwijl hij wel gedronken had, dat was goed zei de zuster.

Ben benieuwd hoelang die misselijkheid nog blijft, ik denk dat dat nog vd narcose ofzo komt, het is immers ook nog geen 24 uur geleden gebeurd.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje wo 1 feb 2012 - 9:21

Inmiddels gaat het hier soms wat stapjes vooruit en dan weer eentje terug. Maag wil nog niet helemaal doen wat de bedoeling is.. Ze hebben naar de darmen geluisterd en die klonken wel goed.
Er staat dat hij zondag naar huis mag maar dat geloof ik nog niet zo...

Lady sorry maar weer een vraagje; hij vertelde dat hij, om zijn maag op gang te helpen, iets van medicijnen krijgt. Weet jij wat hij bedoeld...En hoelang kan zoiets eigenlijk duren? Dat de maag zo van streek is? Kan dat ook komen doordat hij nog een epidurale?? medicatie heeft?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lady4 do 2 feb 2012 - 1:37

Er is inderdaad een medicijn dat de maaglediging bevordert, volgens mij is dat erytromicine. Ik ben niet bekend met maagklachten als gevolg van een epiduraal, wel dat de darmen daardoor ook slechter op gang komen. Maar het zou heel goed kunnen hoor. Het is nu pas donderdag dus het kan best zijn dat je vriend zich zondag voldoende herstelt voelt om naar huis te gaan. Ze zullen het per dag wel een beetje bekijken lijkt me.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: