Vragen bij abortus
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vragen bij abortus
Voor mijn studie ben ik bezig met een ethisch dilemma over onderzoek op foetaal weefsel, verkregen na abortus provocatus.
Nu vroeg ik me af of er hier meiden zijn die ooit een zwangerschap hebben laten afbreken en of zij heel misschien een een paar vragen zouden willen beantwoorden? Alles kan ook via PM of mail uiteraard.
Nu vroeg ik me af of er hier meiden zijn die ooit een zwangerschap hebben laten afbreken en of zij heel misschien een een paar vragen zouden willen beantwoorden? Alles kan ook via PM of mail uiteraard.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Re: Vragen bij abortus
Je zou me er echt een heel groot probleem mee doen, want we lopen echt enorm vast helaas.
Antibes- Ratel
Antibes schreef:Voor mijn studie ben ik bezig met een ethisch dilemma over onderzoek op foetaal weefsel, verkregen na abortus provocatus.
Ik beantwoord ze wel! Kom maar op!
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
2CKC2 schreef:Antibes schreef:Voor mijn studie ben ik bezig met een ethisch dilemma over onderzoek op foetaal weefsel, verkregen na abortus provocatus.
Ik beantwoord ze wel! Kom maar op!
Oh heel graag, hier? Of liever via PM?
Antibes- Ratel
Youandi schreef:Ik denk dat hier best een groot taboe op heerst..
Dat was ook wel het idee toen we dat dilemma formuleerden ja, we wilden iets dat net iets minder veelbesproken was dan bijvoorbeeld abortusgrens, euthanasie, onderzoek op zwangere vrouwen of donorsysteem.
Antibes- Ratel
Volgens de 'Wet Foetaal Weefsel' mag dit gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek (met uitzondering van de geslachtscellen), mits de moeder hiervoor direct toestemming verleend. Ze wordt hierbij ingelicht over aard en doel van het onderzoek. De vrouw wordt pas geinformeerd over de mogelijkheid om het weefsel af te staan voor onderzoek, nadat als vaststaat dat het weefsel ter beschikking zal komen (dus als de beslissing over de abortus al is genomen). De vader/verwekker kan hier enkel bezwaar tegen aantekenen (indien hij hiervan weet uiteraard), toestemming is niet direct nodig. Indien de vader bezwaar aantekent, zal het weefsel niet worden gebruikt. Het weefsel wordt - tenzij dat voor het onderzoek noodzakelijk is - in principe zo bewaard dat het niet meer herleidbaar is naar de ouders.
Edit: onder foetaal weefsel wordt verstaan, weefsel <24 weken.
Vragen (eventueel via PM ook te beantwoorden, nogmaals, je zou me enórm helpen en wat je niet wilt beantwoorden, kun je gewoon open laten):
Bent u bekend met deze wet?
Wat zijn de reacties die dit bij u oproept?
Bent u gevraagd om het weefsel af te staan voor onderzoek?
Zou u dit willen doen en waarom wel/niet?
Deze is heel privé en als je hem niet wilt beantwoorden is dat uiteraard ok: Was de vader/verwekker op de hoogte van de abortus? En was hij betrokken bij de beslissing over het afgeven van het foetale weefsel (indien van toepassing)?
Zou het niet in de wet veranderd moeten worden (net als bij de donor discussie) dat weefsel in principe beschikbaar komt voor onderzoek, tenzij de ouders hier bezwaar tegen aantekenen? Het weefsel wordt anders meestal vernietigd.
Zou het niet minstens aan alle vrouwen gevraagd moeten worden?
Op het moment zijn er beperkingen over het gebruik van foetaal weefsel, zo mogen geslachtscellen bijvoorbeeld niet gebruikt worden. Bent u het hiermee eens, of vindt u dat er meer/minder type weefsels (bijv. hersenen) beschikbaar zou moeten zijn?
Edit: onder foetaal weefsel wordt verstaan, weefsel <24 weken.
Vragen (eventueel via PM ook te beantwoorden, nogmaals, je zou me enórm helpen en wat je niet wilt beantwoorden, kun je gewoon open laten):
Deze is heel privé en als je hem niet wilt beantwoorden is dat uiteraard ok: Was de vader/verwekker op de hoogte van de abortus? En was hij betrokken bij de beslissing over het afgeven van het foetale weefsel (indien van toepassing)?
Zou het niet in de wet veranderd moeten worden (net als bij de donor discussie) dat weefsel in principe beschikbaar komt voor onderzoek, tenzij de ouders hier bezwaar tegen aantekenen? Het weefsel wordt anders meestal vernietigd.
Op het moment zijn er beperkingen over het gebruik van foetaal weefsel, zo mogen geslachtscellen bijvoorbeeld niet gebruikt worden. Bent u het hiermee eens, of vindt u dat er meer/minder type weefsels (bijv. hersenen) beschikbaar zou moeten zijn?
Laatst aangepast door Antibes op zo 29 jan 2012 - 21:59; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes- Ratel
Begrijp ik nu goed dat dit gaat om abortussen na 24 weken?Antibes schreef:Volgens de 'Wet Foetaal Weefsel' mag dit gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek (met uitzondering van de geslachtscellen), mits de moeder hiervoor direct toestemming verleend. Ze wordt hierbij ingelicht over aard en doel van het onderzoek. De vrouw wordt pas geinformeerd over de mogelijkheid om het weefsel af te staan voor onderzoek, nadat als vaststaat dat het weefsel ter beschikking zal komen (dus als de beslissing over de abortus al is genomen). De vader/verwekker kan hier enkel bezwaar tegen aantekenen (indien hij hiervan weet uiteraard), toestemming is niet direct nodig. Indien de vader bezwaar aantekent, zal het weefsel niet worden gebruikt. Het weefsel wordt - tenzij dat voor het onderzoek noodzakelijk is - in principe zo bewaard dat het niet meer herleidbaar is naar de ouders.
Edit: onder foetaal weefsel wordt verstaan, weefsel >24 weken.
Nee! Haakje staat verkeerd! Thanks, even aangepast.
Antibes- Ratel
Nee.
Geen. Ik vind het niet meer dan normaal dat het gebruikt wordt voor de wetenschap.
Ik heb er grof gezegd niets meer aan,het maakt mij daarom niet uit of het medisch vernietigd wordt of dat 'het' wordt gebruikt voor andere doeleinden.
Nee.
Op dit moment zeg ik ja, maar ik kan me voorstellen met alle emoties van dien dat een vrouw nee zegt.
Deze
is heel privé en als je hem niet wilt beantwoorden is dat uiteraard ok:
Was de vader/verwekker op de hoogte van de abortus? En was hij
betrokken bij de beslissing over het afgeven van het foetale weefsel
(indien van toepassing)?
Hij was op de hoogte maar ik ben niet gevraagd om het weefsel af te staan.
Zou het niet in de wet veranderd moeten
worden (net als bij de donor discussie) dat weefsel in principe
beschikbaar komt voor onderzoek, tenzij de ouders hier bezwaar tegen
aantekenen? Het weefsel wordt anders meestal vernietigd.
Nee. De wet kan niet alles voor je bepalen,zeker je emoties die ermee gemoeid zijn niet.
Nee. Wel moet de vrouw van te voren weten dat er zoiets bestaat doormiddel van een folder oid alvorens de abortus gedaan is, de keus is aan haarzelf.
Op
het moment zijn er beperkingen over het gebruik van foetaal weefsel, zo
mogen geslachtscellen bijvoorbeeld niet gebruikt worden. Bent u het
hiermee eens, of vindt u dat er meer/minder type weefsels (bijv.
hersenen) beschikbaar zou moeten zijn?
Het maakt weinig uit welke cellen er gebruikt worden, dus ik denk dat ik geen bezwaar zou hebben dat ze ook de geslachtcellen gebruikt worden.
Nee.
Geen. Ik vind het niet meer dan normaal dat het gebruikt wordt voor de wetenschap.
Ik heb er grof gezegd niets meer aan,het maakt mij daarom niet uit of het medisch vernietigd wordt of dat 'het' wordt gebruikt voor andere doeleinden.
Nee.
Op dit moment zeg ik ja, maar ik kan me voorstellen met alle emoties van dien dat een vrouw nee zegt.
Deze
is heel privé en als je hem niet wilt beantwoorden is dat uiteraard ok:
Was de vader/verwekker op de hoogte van de abortus? En was hij
betrokken bij de beslissing over het afgeven van het foetale weefsel
(indien van toepassing)?
Hij was op de hoogte maar ik ben niet gevraagd om het weefsel af te staan.
Zou het niet in de wet veranderd moeten
worden (net als bij de donor discussie) dat weefsel in principe
beschikbaar komt voor onderzoek, tenzij de ouders hier bezwaar tegen
aantekenen? Het weefsel wordt anders meestal vernietigd.
Nee. De wet kan niet alles voor je bepalen,zeker je emoties die ermee gemoeid zijn niet.
Nee. Wel moet de vrouw van te voren weten dat er zoiets bestaat doormiddel van een folder oid alvorens de abortus gedaan is, de keus is aan haarzelf.
Op
het moment zijn er beperkingen over het gebruik van foetaal weefsel, zo
mogen geslachtscellen bijvoorbeeld niet gebruikt worden. Bent u het
hiermee eens, of vindt u dat er meer/minder type weefsels (bijv.
hersenen) beschikbaar zou moeten zijn?
Het maakt weinig uit welke cellen er gebruikt worden, dus ik denk dat ik geen bezwaar zou hebben dat ze ook de geslachtcellen gebruikt worden.
Echt enorm bedankt CKC! En andere twee dames via PM ook. Jullie hebben me hier echt enorm mee geholpen, bedankt voor jullie openheid.
Antibes- Ratel
Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee maar vind dit soort etnische kwesties altijd wel interressant om te lezen. Zelf moet ik er ook vaak over na denken en dan kom je er achter dat het eigenlijk een groot grijs gebied is.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb zelf geen abortus ondergaan, maar waar ik wel benieuwd naar ben: voor wat voor wetenschappelijk onderzoek gebruiken ze dat foetale weefsel? Wat kunnen ze er precies mee onderzoeken?
Gast- Gast
Op internet staat dit:
Wetenschappers onderzoeken of foetaal weefsel te gebruiken is bij de
therapeutische toepassingen. Zo is onderzoek gedaan naar het gebruik van
foetale neurale cellen voor de ziekte van Parkinson en de ziekte van
Huntington. Ook worden mogelijkheden onderzocht om therapieën te
ontwikkelen met behulp van stamcellen.
http://www.ceg.nl/themas/bekijk/toepassing-en-gebruik-van-foetaal-weefsel
Wetenschappers onderzoeken of foetaal weefsel te gebruiken is bij de
therapeutische toepassingen. Zo is onderzoek gedaan naar het gebruik van
foetale neurale cellen voor de ziekte van Parkinson en de ziekte van
Huntington. Ook worden mogelijkheden onderzocht om therapieën te
ontwikkelen met behulp van stamcellen.
http://www.ceg.nl/themas/bekijk/toepassing-en-gebruik-van-foetaal-weefsel
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10
Klopt, er zijn verschillende toepassingen voor foetaal weefsel. Veel mensen zijn bijvoorbeeld wel op de hoogte van stamcelonderzoek en de mogelijkheden daarvan, maar beseffen zich niet dat die stamcellen ook weer ergens vandaan moeten komen (daar had ikzelf ook niet eens eerder bij stilgestaan dan bij deze cursus). Dus het wordt gebruikt voor stamcelonderzoek.
Verder kan het ook van belang zijn voor verschillende ziekten, zoals hier genoemd Huntington en Parkinson (toevallig heb ik mijzelf daar ook al een jaar ongeveer in verdiept) kunnen veel baat hebben bij onderzoek met foetaal weefsel. Er zijn wel verschillende neuronale cellijnen (zenuwcellen op kweek voor in het lab), maar een cellijn is wat anders dan daadwerkelijk weefsel onderzoek. Het laatste is natuurlijk realistischer voor de in vivo situatie. Weefselbiopten zijn alleen niet zo makkelijk te verkrijgen, vooral niet als je het over hersenweefsel hebt (bij huntington/parkinson)! Vandaar dat foetaal weefsel hierbij erg veelbelovend kan zijn.
Wat ze er precies mee of op kunnen onderzoeken, is lastig te beschrijven, omdat de mogelijkheden erg breed zijn. Eigenlijk kunnen ze gewoon onderzoeken wat ze in normaal weefselonderzoek doen. Denk aan samenstelling onderzoeken (bijv. bij de genoemde ziekten heb ik tijdens mijn scriptie ontdekt dat ze nog altijd niet de samenstelling weten van bepaalde eiwitsystemen in humane neuronen, wel in proefdieren en wel in humane andere celtypen, maar dat is waarschijnlijk toch anders in neuronen).
Verder kan het ook van belang zijn voor verschillende ziekten, zoals hier genoemd Huntington en Parkinson (toevallig heb ik mijzelf daar ook al een jaar ongeveer in verdiept) kunnen veel baat hebben bij onderzoek met foetaal weefsel. Er zijn wel verschillende neuronale cellijnen (zenuwcellen op kweek voor in het lab), maar een cellijn is wat anders dan daadwerkelijk weefsel onderzoek. Het laatste is natuurlijk realistischer voor de in vivo situatie. Weefselbiopten zijn alleen niet zo makkelijk te verkrijgen, vooral niet als je het over hersenweefsel hebt (bij huntington/parkinson)! Vandaar dat foetaal weefsel hierbij erg veelbelovend kan zijn.
Wat ze er precies mee of op kunnen onderzoeken, is lastig te beschrijven, omdat de mogelijkheden erg breed zijn. Eigenlijk kunnen ze gewoon onderzoeken wat ze in normaal weefselonderzoek doen. Denk aan samenstelling onderzoeken (bijv. bij de genoemde ziekten heb ik tijdens mijn scriptie ontdekt dat ze nog altijd niet de samenstelling weten van bepaalde eiwitsystemen in humane neuronen, wel in proefdieren en wel in humane andere celtypen, maar dat is waarschijnlijk toch anders in neuronen).
Antibes- Ratel
Het lijkt mij best 'goed' om hiermee onderzoek te doen. Zo kan de mensheid er mee geholpen worden toch?! Gewoon vrouwen laten tekenen als ze bezwaar hebben, verder automatisch hier op over gaan. Ik ben zelf niet bepaald voor abortus (wil niemand voor het hoofd stoten, maar is gewoon mijn persoonlijke visie), maar als het dan toch gebeurd...
Bij ICSI (en IVF) staat ook gewoon in het contract dat het 'restmateriaal' of 'onbruikbare materiaal' gebruikt wordt voor bijvoorbeeld oefenen en onderzoek. Als je hier bezwaar tegen hebt kun je het speciaal aangeven. Ik vind dat wel prima. Als het je gevraagd wordt na een punctie ben je misschien al gauw geneigd om 'nee' te zeggen omdat er dan toch emoties bij komen kijken. Terwijl er natuurlijk (m.i.) helemaal niks mis mee is om het te gebruiken voor onderzoek.
Als we vroeger nooit waren begonnen met het ontleden van menselijke lichamen na overlijden wisten we nu ook niet wat we nu weten. En dat was vroeger zelfs iets waar de doodstraf op stond (als ik het me goed herinner). Kun je nagaan hoe de grenzen steeds verschuiven.
Bij ICSI (en IVF) staat ook gewoon in het contract dat het 'restmateriaal' of 'onbruikbare materiaal' gebruikt wordt voor bijvoorbeeld oefenen en onderzoek. Als je hier bezwaar tegen hebt kun je het speciaal aangeven. Ik vind dat wel prima. Als het je gevraagd wordt na een punctie ben je misschien al gauw geneigd om 'nee' te zeggen omdat er dan toch emoties bij komen kijken. Terwijl er natuurlijk (m.i.) helemaal niks mis mee is om het te gebruiken voor onderzoek.
Als we vroeger nooit waren begonnen met het ontleden van menselijke lichamen na overlijden wisten we nu ook niet wat we nu weten. En dat was vroeger zelfs iets waar de doodstraf op stond (als ik het me goed herinner). Kun je nagaan hoe de grenzen steeds verschuiven.
Le Chat Noir- Prater
- Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10
Antibes schreef:Youandi schreef:Ik denk dat hier best een groot taboe op heerst..
Dat was ook wel het idee toen we dat dilemma formuleerden ja, we wilden iets dat net iets minder veelbesproken was dan bijvoorbeeld abortusgrens, euthanasie, onderzoek op zwangere vrouwen of donorsysteem.
Ik vind het heel goed dat jullie hier onderzoek naar doen. Hopelijk verkrijgen jullie genoeg informatie
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» kdv vragen, wie werkt daar en mag ik wat vragen stellen?
» Abortus bij verkeerde vrouw.
» Wat zijn redenen voor een abortus?
» Zelfs abortus is dus geen 100% garantie..
» Vrouwen die abortus plegen mag je verkrachten
» Abortus bij verkeerde vrouw.
» Wat zijn redenen voor een abortus?
» Zelfs abortus is dus geen 100% garantie..
» Vrouwen die abortus plegen mag je verkrachten
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: