Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande)

+2
Fayebella
VanillaRose
6 plaatsers

Ga naar beneden

Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande) Empty Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande)

Bericht  VanillaRose wo 5 jan 2011 - 7:20

Wat houden jullie aan het eind van de maand over als al jullie vaste lasten eraf zijn?
Dus ook eten en benzine enzo.
Ik heb een leuk huurhuis gezien waarop ik nu 2e sta maar hou maar 130 euro over aan het eind van de maand en krijg ook geen huurtoeslag. Wel krijg ik straks zorgtoeslag 50 euro ong. extra maar ja nog geen vetpot. Ik vind dit zelf wel weinig en twijfel of ik het zal doen of niet. Ben wel op zoek naar een betere baan op dit moment. Dus wel uitzicht op meer loon straks. Wat vinden jullie? is dit te doen of moet ik wel meer overhouden straks?

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 487
Punten : 622
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande) Empty Re: Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande)

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 7:31

130 euro is wel érg weinig. Ikzelf houd per maand ongeveer 200 euro over, ik ga uit van 50 per week. En dat is dus voor levensonderhoud, maar ook de leuke dingetjes enzo. Nou ben ik niet zo'n big spender, dus voor mijzelf is het goed te doen.
Waarom kom je trouwens niet in aanmerking voor huurtoeslag, maar wel voor zorgtoeslag?

Gast
Gast

Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande) Empty Re: Wat houden jullie over voor leuke dingen?(alleenstaande)

Bericht  VanillaRose wo 5 jan 2011 - 8:44

Die 130 euro is niet voor levensonderhoud hoor, meer voor leuke dingen doen, kleding kopen, dagjes weg enz. Maar ja ook voor eventueel sparen wat wel erg krap word. Moet er wel bij zeggen dat ik alles ruim berekend heb hoor, want wil niet voor verrassingen te komen staan. Ik krijg geen huurtoeslag om dat mijn jaarinkomen hoger is dan de maximumgrens. Niet veel hoger maar net genoeg om er naast te vissen helaas. Zorgtoeslag krijg ik volgens de berekening gewoon.

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  VanillaRose wo 5 jan 2011 - 8:49

Is er dan niemand die ook advies heeft? confused

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Fayebella wo 5 jan 2011 - 9:03

Dus je hebt ook je boodschappen al bij die vaste lasten geteld? Dan denk ik dat het wel kan met 130 euro per maand. Ik hou ongeveer 250 euro over en daar spaar ik dan wel 100 euro van. Dus 150 euro voor vanalles te doen. Elk weekend van vrijdag t/m zondag op stap zit er niet meer in. Maar als je al weet dat je een keer een duurdere maand hebt, dan kun je daar al rekening mee houden.

Maar ik denk dat je voor jezelf moet afwegen of je nog langer wilt wachten op een ander huis. Hier sta je 5 jaar op de wachtlijst voor een huis via de woningbouw. Dus ik zou echt wel kiezen om dat huis te nemen en dan maar wat zuiniger aan doen.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 9:04

O ja, ik lees net dat je het levensonderhoud er buiten hebt. nerd Tja... het is natuurlijk persoonlijk. De één gaat graag uit, de ander niet. De één koopt veel kleding, ik nauwelijks.
Maar gaat huur- en zorgtoeslag niet volgens dezelfde berekening dan? Ik krijg daar dezelfde papieren voor en ze gebruiken dezelfde inkomensgrens. Nou heb ik totaal geen verstand van dit soort zaken, maar toch.

Gast
Gast

Bericht  VanillaRose wo 5 jan 2011 - 9:27

Fayebella schreef:Dus je hebt ook je boodschappen al bij die vaste lasten geteld? Dan denk ik dat het wel kan met 130 euro per maand. Ik hou ongeveer 250 euro over en daar spaar ik dan wel 100 euro van. Dus 150 euro voor vanalles te doen. Elk weekend van vrijdag t/m zondag op stap zit er niet meer in. Maar als je al weet dat je een keer een duurdere maand hebt, dan kun je daar al rekening mee houden.

Maar ik denk dat je voor jezelf moet afwegen of je nog langer wilt wachten op een ander huis. Hier sta je 5 jaar op de wachtlijst voor een huis via de woningbouw. Dus ik zou echt wel kiezen om dat huis te nemen en dan maar wat zuiniger aan doen.

Ja de boodschappen zitten al bij mijn vaste lasten en die heb ik vrij ruim berekend inderdaad. Dus als ik goedkoop boodschappen doe dan hou ik meer over voor leuke dingen. Hier sta je gemiddeld 10 jaar ingeschreven voor een portiekflat of anders 14 jaar voor een eengezinswoning(regio Amsterdam). Momenteel ben ik 9,5 jaar ingeschreven en ook al 28 dus wil inmiddels ook weleens een huisje voor mezelf. Wegens verbroken relatie zit ik na samenwonen momenteel weer bij mijn ouders dus ook niet ideaal. En bovendien ben ik nog nooit zo dichtbij geweest. Ik denk ook wel dat als het huisje bevalt ik het zal doen. Alleen even hopen dat nr. 1 afzegt dan haha. angel

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  VanillaRose wo 5 jan 2011 - 9:29

SadButTrue schreef:O ja, ik lees net dat je het levensonderhoud er buiten hebt. nerd Tja... het is natuurlijk persoonlijk. De één gaat graag uit, de ander niet. De één koopt veel kleding, ik nauwelijks.
Maar gaat huur- en zorgtoeslag niet volgens dezelfde berekening dan? Ik krijg daar dezelfde papieren voor en ze gebruiken dezelfde inkomensgrens. Nou heb ik totaal geen verstand van dit soort zaken, maar toch.

Ik weet eigenlijk niet hoe dat precies gaat, momenteel ontvang ik het nog niet omdat ik nog fiscaal partner van mijn ex ben. Als dat straks klaar is heb ik er wel recht op volgens mij. Mijn ouders krijgen bijvoorbeeld ook geen huurtoeslag maar wel zorgtoeslag. Ik heb het berekend op de site van de belastingdienst.

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 9:45

O oké, nou, dan zal dat wel kloppen!
Nu ik er zo over nadenk: mijn ex (die officieel nog thuiswoont en zo'n 1200 euro verdient) krijgt ook zorgtoeslag en dat vond ik zó raar, aangezien hij totaal geen vaste lasten heeft op een klein bedrag kostgeld na, eigenlijk dus die complete 1200 euro ter beschikking heeft en toch zorgtoeslag krijgt. Neutral Nou heeft de belastingdienst natuurlijk geen inzage in je uitgavenpatroon (maar goed ook), maar ik vind het een beetje krom dat je zorgtoeslag kunt krijgen als je - pak 'em beet - duizend euro in de maand kunt spenderen aan leuke dingen.

Gast
Gast

Bericht  Fayebella wo 5 jan 2011 - 9:59

VanillaRose schreef:
Fayebella schreef:Dus je hebt ook je boodschappen al bij die vaste lasten geteld? Dan denk ik dat het wel kan met 130 euro per maand. Ik hou ongeveer 250 euro over en daar spaar ik dan wel 100 euro van. Dus 150 euro voor vanalles te doen. Elk weekend van vrijdag t/m zondag op stap zit er niet meer in. Maar als je al weet dat je een keer een duurdere maand hebt, dan kun je daar al rekening mee houden.

Ja de boodschappen zitten al bij mijn vaste lasten en die heb ik vrij ruim berekend inderdaad. Dus als ik goedkoop boodschappen doe dan hou ik meer over voor leuke dingen. Hier sta je gemiddeld 10 jaar ingeschreven voor een portiekflat of anders 14 jaar voor een eengezinswoning(regio Amsterdam). Momenteel ben ik 9,5 jaar ingeschreven en ook al 28 dus wil inmiddels ook weleens een huisje voor mezelf. Wegens verbroken relatie zit ik na samenwonen momenteel weer bij mijn ouders dus ook niet ideaal. En bovendien ben ik nog nooit zo dichtbij geweest. Ik denk ook wel dat als het huisje bevalt ik het zal doen. Alleen even hopen dat nr. 1 afzegt dan haha. angel

Nou dan wist ik het wel. Ik vond die 5 jaar bij ons al lang......

Wat betreft de huur- en zorgtoeslag. Je doet dat inderdaad via hetzelfde inkomen wat je opgeeft. Want dat is je bruto-inkomen per jaar. Maar voor huurtoeslag ligt de grens op maximaal ongeveer 22.000 euro en voor zorgtoeslag ligt de maximale grens op ongeveer 32.000 wat je mag verdienen bruto per jaar. Dus daar zit het verschil waarom vaak nog wel zorgtoeslag krijgt en ook waarom de ex van sbt ook nog huurtoeslag ontvangt, omdat hij onder het bruto-inkomen zit van maximaal 32.00 euro. Dan maakt het niks uit of je vaste lasten hebt of niet.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 10:18

Bedankt voor de uitleg, weet ik dat ook weer. smile

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 10:35

Ik houd na aftrek van de vaste lasten ca 900 euro van mijn salaris over, waarvan ik 300 euro spaar. Van die 600 euro moeten de boodschappen dan nog af en benzine. Dat is bij elkaar ca 300 euro, dus ik heb 300 euro per maand voor leuke dingen, kleding, kadootjes, enz. Ik heb nu een huis gekocht, dus mijn vaste lasten gaan wel omhoog. Ik probeer te besparen door goedkoop boodschappen te doen (bij de Lidl, 1x per week alles kopen), weinig auto rijden (dat gaat prima omdat mijn werk op fietsafstand is), minder (merk)kleding kopen en soms niet mee te gaan als mijn vrienden iets gaan doen. Of thuis een wijntje doen ipv naar de kroeg. Ook heb ik een sim only abonnement, wat een paar tientjes per maand kan schelen en probeer ik op energiekosten te besparen door de verwarming niet onnodig aan te zetten (als ik maar een paar uurtjes thuis ben kan ik ook wel met een dikke trui en een dekentje op de bank), lichten altijd uit, geen apparaten op stand-by, enz.

Gast
Gast

Bericht  Toet wo 5 jan 2011 - 10:50

Eens even kijken, nadat alle vaste lasten er af zijn.. En dan tel ik roken ook mee, want dat is iedere maand hetzelfde bedrag. Hou ik ongeveer 170-200 euro over, maar daar moet ik ook nog kleding en verzorgingsproducten van kopen.
Eigenlijk veel te weinig, want ik wil/ga ieder weekend stappen. Maargoed, ik ben nog een student, dus ik hoop op meer geld zodra ik een baan heb. Op het moment kan ik niet eens sparen (ook niet voor een vakantie o.i.d.) en daar baal ik heel erg van.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 20:56

toetje_ ; ik denk dat je wel kán sparen als je dat wilt, maar je kiest ervoor om niet te sparen en dus wat vaker op stap te gaan .. toch?

Ik kan je niet helpen, wij wonen wel samen, maar zijn ook nog alles aan het uitvogelen!
Als ik jou was zou ik iig dat huis gaan bekijken, en als het goed voelt ; doen! Je vind wel een weg om ermee om te gaan, en zo heb je tenminste weer lekker een plekje voor jezelf!

Gast
Gast

Bericht  Natural wo 5 jan 2011 - 21:08

Ik ben student en woon sinds juni samen met mijn vriend, die in september weer start met een opleiding.
Op dit moment hou ik ongeveer €200,00 voor mezelf over per maand. In het begin had ik hier moeite mee en gaf ik meer uit dan ik had. Inmiddels ben ik eraan gewend en leef ik er ook naar. Merk dat ik veel geld uitgaf aan onzinnige dingen. Als je bereid bent om het met iets minder te doen, moet het lukken denk ik. Het zal even wennen zijn, maar dat weegt niet op tegen het gevoel van vrijheid als je weer je eigen huisje hebt.

Waar je wel op moet letten, (als ik het zo lees heb je er al rekening mee gehouden) is dat je soms onverwachte rekeningen krijgt. Denk hierbij aan kosten voor een bezoek aan het ziekenhuis o.i.d. Ik schrok ervan toen ik in november de rekening van de tandarts binnen kreeg, maar omdat mijn vriend wel overal aan denkt, had ik hiervoor gespaard.

Succes met je keuze!

Natural
Natural
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 174
Punten : 184
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:30

Ik zou het niet doen. Ik hou zelf ruim €200 over per maand maar dat vind ik al erg krap, bijna niet te doen zelfs! Ik neem aan dat je wel leuke dingen wilt doen met vriendinnen.. Ik ga zelf wel vaak 2x per maand stappen en nog zeker 2x per maand borrelen, dan zit ik al snel over de €100. Dan nog kleding, dingen voor mn huis, sparen (lukt bijna niet) en dan is het alweer op!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:34

@Reeza, ik ga ieder weekend stappen en zit sowieso 1x per week nog gewoon in de kroeg, maar dan kom ik geen eens aan €100 per maand daarvoor.. Het is maar net wat je uitgeeft;)

Ik hou straks €500 over ongeveer en daar moet ik ook van sparen.. Ik wil het liefst €300 sparen, dus dan heb ik ook 'maar' €200 over..

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 5:02

@ Donnaa: klopt, maar jij drinkt ws. bier en ik niet :P (en stappen kost in A'dam sowieso wel meer denk ik, plus ik ben nog geld kwijt voor de bus).

Gast
Gast

Bericht  VanillaRose do 6 jan 2011 - 7:05

Hoe doen jullie het eigenlijk met gemeentelijke heffingen en kosten als hoogheemraadschap enzo? Sparen jullie hiervoor? want de gemeentelijke heffingen zijn hier wel een paar honderd euro.

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 7:06

VanillaRose schreef:Hoe doen jullie het eigenlijk met gemeentelijke heffingen en kosten als hoogheemraadschap enzo? Sparen jullie hiervoor? want de gemeentelijke heffingen zijn hier wel een paar honderd euro.
z

Die betaal ik per maand. Daar moet je dus ook nog rekening mee houden. Is voor mij zo'n €60 maar ik heb wel een koophuis.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 7:06

Nee, ik drink geen bier, dat lust ik niet eens.. Ik drink mixjes of wijn ofzo.. Maar een MC Flurry is in Amsterdam al duurder, dus dan zal drank/uitgaan dat wel helemaal zijn :P

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes do 6 jan 2011 - 7:23

Ik zou het ook wel krap vinden, zeker omdat je er ook nog kleding van moet kopen, nou koop je vast niet elke maand voor zo'n groot bedrag kleding maar een nieuwe winterjas, schoenen of spijkerbroek hakt dan wel een heel groot gat in je budget. Dan nog een keer stappen en uit eten of een dagje weg en je houdt echt niks meer over. En dan is er dus echt helemaal geen ruimte om op vakantie te gaan. Dan nog de kosten voor cadeautjes voor verjaardagen waar je naar toe moet, rond Sinterklaas en Kerst heb je maak meer kosten enz.

En dan kan je dus ook niks sparen, ik weet niet of je rekening hebt gehouden met onvoorziene kosten? Wat nou als je wasmachine kapot gaat, je fiets gestolen word of je auto grote mankementen heeft?

minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Zonnetje do 6 jan 2011 - 8:08

Toen ik op kamers woonde, hield ik per maand ook 150-200 euro over om leuke dingen van te doen, kleding van te kopen, cadeautjes etc. Toen was het voor mij wel haalbaar, omdat ik geen auto had of andere dure dingen (verwarmingsketel, wasmachine, keukenapparatuur, zonnewering) die zomaar kapot konden gaan. Nu ik samenwoon en wel een auto heb en regelmatig kosten van iets dat kapot gaat, de gemeentelijke heffingen of een dure tandartsrekening (toen ik studeerde, betaalden mijn ouders die), ben ik blij dat ik wat meer over houd per maand.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: