Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Ik ga solliciteren voor de hbo-v opleiding bij mij in het ziekenhuis waar ik nu als oproepkracht werk. Volg nu nog een masteropleiding maar wil heel graag de gezondheidszorg in en merk dat ik het ziekenhuis zo super interessant vind.
Ik ben nu dus bezig met een sollicitatiebrief maar vind het heel lastig om een duidelijk beeld te krijgen wat nou precies het werk van een verpleegkundige inhoudt. Weet natuurlijk wel op grote lijnen dat er veel begeleiding van patienten bij hoort, natuurlijk ook papierwerk en het wassen/aankleden gedeelte. Maar wat zijn nou eigenlijk de core-competenties (?) van een verpleegkundige? Ik wil namelijk echt een duidelijk beeld hebben van het beroep.
Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan helpen
Ik ben nu dus bezig met een sollicitatiebrief maar vind het heel lastig om een duidelijk beeld te krijgen wat nou precies het werk van een verpleegkundige inhoudt. Weet natuurlijk wel op grote lijnen dat er veel begeleiding van patienten bij hoort, natuurlijk ook papierwerk en het wassen/aankleden gedeelte. Maar wat zijn nou eigenlijk de core-competenties (?) van een verpleegkundige? Ik wil namelijk echt een duidelijk beeld hebben van het beroep.
Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan helpen
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Wat leuk dat je gaat solliciteren.
Op deze site staat veel info over de beroepsrollen van een verpleegkundige met bijbehorende competenties en gedragsindicatoren.
http://www.wifi-assen.nl/~mahuuon/antropos/Bahan/competensi.htm
Ik hoop dat je er wat mee kan en succes met solliciteren
Op deze site staat veel info over de beroepsrollen van een verpleegkundige met bijbehorende competenties en gedragsindicatoren.
http://www.wifi-assen.nl/~mahuuon/antropos/Bahan/competensi.htm
Ik hoop dat je er wat mee kan en succes met solliciteren
Ugly Betty- Kletskop
- Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Je hebt als HBO-verpleegkundige vijf rollen waarin jij je profileert als verpleegkundige:
- Ontwerper
- Regisseur
- Beroespbeoefenaar
- Coach
- Deskundigheidsbervordering
Volgens mij zijn dit ze, maar ik weet het niet meer precies. Kort gezegd: je verpleegt en verzorgd je patiënten, je bent hun advocaat, je werkt en denkt mee over innovaties en ontwikkelingen in de zorg en je coach collega's en stagiaires. Ik denk echt niet dat je dit allemaal moet kunnen benoemen in een sollicitatiegesprek. Je moet vooral aan kunnen geven waarom jij zo graag in de zorg wil werken. Als ik een gesprek zou voeren met een sollicitant zou ik meer interesse hebben voor iemand die vanuit zijn hart verteld over het hoe en waarom dat iemand die de feiten opnoemt.
Superleuk dat je verpleegkunde wilt gaan studeren. Ik vind het een fantastisch beroep, helemaal nu ik me gespecialiseerd heb. Ik ben overigens ook leerling-verpleegkundige geweest in het ziekenhuis, tijdens mijn HBO-V tijd. Beste keuze die ik had kunnen maken. Ik heb zoveel geleerd in die jaren!
- Ontwerper
- Regisseur
- Beroespbeoefenaar
- Coach
- Deskundigheidsbervordering
Volgens mij zijn dit ze, maar ik weet het niet meer precies. Kort gezegd: je verpleegt en verzorgd je patiënten, je bent hun advocaat, je werkt en denkt mee over innovaties en ontwikkelingen in de zorg en je coach collega's en stagiaires. Ik denk echt niet dat je dit allemaal moet kunnen benoemen in een sollicitatiegesprek. Je moet vooral aan kunnen geven waarom jij zo graag in de zorg wil werken. Als ik een gesprek zou voeren met een sollicitant zou ik meer interesse hebben voor iemand die vanuit zijn hart verteld over het hoe en waarom dat iemand die de feiten opnoemt.
Superleuk dat je verpleegkunde wilt gaan studeren. Ik vind het een fantastisch beroep, helemaal nu ik me gespecialiseerd heb. Ik ben overigens ook leerling-verpleegkundige geweest in het ziekenhuis, tijdens mijn HBO-V tijd. Beste keuze die ik had kunnen maken. Ik heb zoveel geleerd in die jaren!
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Lady4 schreef:Je hebt als HBO-verpleegkundige vijf rollen waarin jij je profileert als verpleegkundige:
- Ontwerper : bijvoorbeeld ontwerpen van onderzoeken protocollen ed.
- Regisseur : coordineren van zorg (verschillende disciplines op elkaar afstemmen, zorgen dat alles gebeurd)
- Beroespbeoefenaar : bijvoorbeeld geven en bijwonen van klinische lessen, lezen van magazines.
- Coach : coachen/begeleiden van collega's en stagiaires
- Zorgverlener : uitvoeren van zorg
De rol zorgverlener miste je.
Ik sluit me verder aan bij lady 4
Ik loop stage als hbo-ver in een ziekenhuis wat ik merk dat je vooral doet naast de verzorging en het regelwerk,
is een medisch deel, meedenken met de arts
heel veel observeren en doorgeven aan bv de arts, dietiste of fysiotherapeut.
begeleiden van de patienten en voor hen opkomen.
De opleiding is erg leuk! Soms wel pittig (niet elk jaar even zwaar vond ik, maar dit is per school of ziekenhuis afhankelijk), je krijgt een hoop opdrachten, maar je leert enorm veel.
Succes!
Sjeels- Fluisteraar
- Aantal berichten : 27
Punten : 28
Registratiedatum : 25-11-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Wacht even, ik heb ze héél compleet. Ga ze even voor je opzoeken.
Bijlage 1: Operationalisatie van de kerncompetenties.
Zorgverlener 1 Zorg
Zorg voor zieken, gehandicapten en stervenden Om de last van ziekte, handicap of sterven te verlichten verleent de hbo-verpleegkundige op professioneel verantwoorde wijze verpleegkundige zorg op menselijke maat. Bij het Bij het verlenen van verpleegkundige zorg door een hbo-verpleegkundige gaat het om:
• zich verplaatsen in degene die haar zorg nodig heeft;
• samenwerken met de zorgvrager en zijn familie;
• met gebruik van wetenschappelijke kennis een assessment doen of een diagnose stellen;
• gebruikmaken van wetenschappelijke kennis, klinische expertise en patiënten voorkeuren bij het uitvoeren van interventies; zo nodig afwijken van de vigerende protocollen en deze afwijking beargumenteren en verantwoorden;
• een plan van zorg opstellen, uitwerken en evalueren volgens de professionele standaarden;
• verslagleggen van de zorg volgens de geldende professionele en wettelijke standaarden;
• fysieke, psychosociale en (medisch-)technische hulp bieden;
• integreren van morele handelingen, mentale handelingen en technische handelingen;
• beargumenteerde afwegingen maken in de soms strijdige belangen van de individuele zorgvrager en een groep zorgvragers;
• gebruikmaken van de informatie technologie;
zodat de kwaliteit van leven van de zorgvrager verbetert, doordat zijn genezingsproces wordt bevorderd, de ziekenhuis goed wordt doorstaan, zijn leefwereld verbetert, of – indien hij zich in een terminale fase bevindt – hij zo vredig mogelijk kan sterven.
Zorgverlener 2 Zorg
Individuele en collectieve preventie Om risico’s voor de gezondheid en complicaties van onderzoek of behandeling te verminderen, past de hbo-verpleegkundige primaire, secundaire en tertiaire preventie toe Bij het verlenen van primaire, secundaire en tertiaire preventie door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• het scheppen van een klimaat waarin preventie kan gedijen;
• op een professionele wijze prognoses geven over de risico’s die een zorgvrager loopt;
• gerichte keuzes maken uit verschillende beïnvloedingstechnieken;
• vroegtijdig en proactief interventies uitvoeren, zo mogelijke gebaseerd op wetenschappelijke inzichten;
• het evalueren van genomen maatregelen en interventies;
• gebruikmaken van interventiemethoden die de zorgvrager stimuleren tot gewenst gedrag;
• beïnvloeden van de omgeving waardoor deze veiliger wordt;
• uitvoering geven aan collectieve en preventieve maatregelen;
zodat de zorgvrager minder risico’s loopt op verstoring van zijn gezondheid, zijn leefomgeving veiliger wordt en zijn ziektelast niet wordt vergroot.
Zorgverlener 3 Zorg GVO
Om de gezonde leefstijl bij patiënten en hun familieleden te bevorderen geeft de hbo-verpleegkundige op basis van een programmatische aanpak informatie, voorlichting en af\advies aan individuen en groepen
Bij het geven van gezondheidsvoorlichting en opvoeding en patiënten voorlichting door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• vertonen van voorbeeldgedrag door werkers in de gezondheidszorg;
• een situatie analyse maken, op basis waarvan besloten wordt dat GVO nodig is:
• zich verplaatsen in degene op wie GVO gericht is;
• programmatische voorlichting geven aan individu of groep, ondersteund door andere
maatregelen;
• de juiste media kiezen voor voorlichting en beïnvloeding;
• geven van informatie op een verantwoorde manier;
• zo nodig barrières wegnemen die het de zorgvrager moeilijk maken om inderdaad wat met de betreffende informatie te doen;
• feitelijke informatie aan de zorgvrager verstrekken over zaken die met onderzoek of behandeling te maken hebben;
• op zo’n wijze instructie geven dat d zorgvrager het begrijpt en hij de instructie kan opvolgen;
• meewerken aan uitvoering van GVO-programma’s;
• op een methodische wijze verantwoorde manier groeps- en individuele voorlichting geven en daarbij met verschillende GVO-modellen kan werken;
• samenwerken met professionals, patiëntenvoorlichters en patiënten, cliënten- en consumenten organisaties;
zodat het individu en zijn familie beter in staat zijn een gezonde lefstijl te onderhouden, en zodat
bovendien een gezonde leefstijl bij de bevolking in het algemeen wordt bevorderd.
Regisseur 4 Zorg
Zorg voor zieken, gehandicapten en stervenden Om de zorg te laten verlopen als een continu integraal proces dat gericht is op het welzijn van de zorgvrager coördineert de hbo-verpleegkundige de zorg.
Bij het coördineren van de zorg door hbo-verpleegkundigen gaat het om:
• inschatten van de behoefte aan coördinatie;
• maatregelen treffen zodat wordt voorkomen dat de zorgvrager iedere keer opnieuw zijn verhaal moet vertellen;
• maatregelen treffen zodat wordt voorkomen dat de zorgvrager van het kastje naar de muur gestuurd wordt;
• zorgen dat de juiste activiteiten op het juiste moment door de juiste persoon wordt verricht;
• op een proactieve wijze concrete aanwijzingen geven aan zorgvragers, familieleden en zorgverleners over mensen en middelen die aangewend moeten worden om de zorg te realiseren;
• het voorkomen van overlap in activiteiten;
• het inschakelen van de juiste instelling en personen op het juiste moment;
• zo te communiceren met andere professionals en de zorgvrager dat dit mogelijk verwarring in verwachting opheft;
• rekening houden met de rechten en plichten van de zorgvrager;
zodat verschillende zorgactiviteiten als samenhangend geheel op een efficiënte en effectieve
wijze tot het gestelde doel leiden, en de zorgverlening de zorgvrager niet meer belast dan
onvermijdelijk is.
Regisseur 5 Zorg
Individuele en collectieve preventie en GVO
Om te zorgen dat de doelen van een preventieprogramma worden gerealiseerd, coördineert de hbo-verpleegkundige de afgesproken activiteiten
Bij coördinatie van preventie en voorlichtingsactiviteiten door hbo+verpleegkundigen gaat het om:
• leidinggeven aan de uitvoering van vastgestelde programma´s;
• samenwerken met andere disciplines;
• activiteiten & cursussen organiseren;
• mensen aanspreken op het nakomen van afspraken;
• deelnemen aan multidisciplinair overleg;
• voorlichting en andere preventieve activiteiten inhoudelijk op elkaar afstemmen;
• meewerken aan wetenschappelijk onderzoek;
• activiteiten evalueren;
• feedback geven;
zodat de doelen die zijn vastgelegd in een programma zo efficiënt mogelijk worden gerealiseerd.
Ontwerper 6 Organisatie van zorg
Zorgprogrammering Om verpleegkundige deskundig-heid te waarborgen in een integrale aanpak van zorg, behandeling en voorlichting werk de hbo-verpleegkundige mee aan de ontwikkeling en vaststelling van nieuwe zorgprogramma’s.
Bij deelname aan zorgprogrammeringsprojecten gaat het om werken vanuit een doelgroepen aanpak:
• gebruiken van expertise over de doelgroep;
• rekening houden met de rechten en plichten van de doelgroep;
• multidisciplinair werken;
• de eigen vakdeskundigheid beknopt en concreet kunnen verwoorden;
• grenzen van eigen de vakdeskundigheid kennen en daarmee om kunnen gaan;
• openstaan voor de deskundigheid van andere disciplines;
• feedback geven en feeback ontvangen;
• evalueren van de effectiviteit en efficiency van zorgarrangementen;
• bondig mondeling en schriftelijk formuleren;
• beleidsmatig werken;
zodat de te verlenen zorg doelmatiger wordt en efficiënter en effectiever wordt uitgevoerd, en
organisaties en professionals opener en flexibeler kunnen opereren.
Ontwerper 7 Organisatie van zorg
Verpleegbeleid
Om de zorgverlening op de afdeling zo efficiënt, effectief en goed mogelijk op de afdeling te laten verlopen, levert de hbo-verpleegkundige een bijdrage aan het tot stand komen van het verpleegbeleid.
Bij het meewerken van de vormgeving van het verpleegbeleid op een afdeling door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• rekening houden met de waarden van de zorggebruiker;
• kritisch het eigen vakgebied beoordelen;
• oplossingen bedenken voor individuele en groepsvraagstukken;
• oplossingsrichtingen formuleren voor dagelijkse problemen;
• verpleegmodellen kunnen toepassen en vakinhoud vertalen naar dagelijks handelen;
• het expliciet maken van de dagelijkse ergernissen en dagelijkse uitdagingen;
• uitdragen van beroepswaarden;
• rekening houden met de waarden van zorgvragers bij de afdelingsontwikkeling;
• continu de eigen werkstijl en afdeling willen en durven veranderen;
• openstaan voor ontwikkelingen binnen de organisatie;
zodat het functioneren van de totale afdeling met verpleegkundigen in verschillende diensten zo
synchroon mogelijk verloopt met de zorg voor de individuele patiënt en de professionele
verantwoordelijkheid van de verpleegkundige.
Ontwerper 8 Organisatie van zorg
Kwaliteitszorg
Om de kwaliteit van de zorg te bewaken en te waarborgen parti-cipeert de hbo-verpleegkundige in het ontwerpen van kwaliteitszorg op afdelingsniveau
Bij de ontwikkeling van kwaliteitszorg door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• initiatieven nemen voor kwaliteitsverbetering op afdelingsniveau;
• een bijdrage leveren aan ontwikkeling en vaststelling van kwaliteitscriteria;
• een bijdrage leveren aan ontwikkelingen en vaststelling van meetinstrumenten;
• initiëren en meewerken aan vraaggestuurde zorgverlening;
• samenwerken met kwaliteitsfunctionarissen;
• deelname aan kwaliteitsgroepen met cliënten, patiënten en consumenten organisaties;
• voorstellen doen voor kwaliteitsverbetering door verbetering van rapportage- en registratiesystemen;
• voorstellen doen voor overleg gericht op verbetering van communicatie;
• voorstellen doen voor en participeren in de ontwikkeling en vaststelling van meetinstrumenten;
• meewerken aan de invoering van uitgewerkte modellen voor kwaliteitsverbetering;
• participeren in de ontwikkeling en vaststelling van protocollen en richtlijnen;
zodat de zorg transparant wordt omdat er ijkpunten voor kwaliteit beschikbaar komen, waaraan
de dagelijkse en de interventies getoetst kunnen worden.
Coach 9 Organisatie van zorg
Zorgprogrammering en verpleegbeleid Om de doelen van het verpleegbeleid en de zorgprogramma’s te realiseren kan de hbo-verpleegkundige andere verpleeg-kundigen en verzorgenden helpen en steunen bij het uitvoeren van de vastgestelde taken en functies.
Bij het geven van begeleiding bij de uitvoering van zorgprogramma’s en verpleegbeleid gaat het om:
• het inzicht vergroten over de doelgroep van een zorgprogramma;
• het inzicht en acceptatie vergroten van verpleegbeleid;
• informatie geven over nieuwe werkwijzen en methoden;
• een voorbeeld functie vervullen;
• beter omschrijven van de problemen die worden ondervonden bij de uitvoering van de taken en functies en mogelijke oorzaken daarvan;
• het inzicht in eigen gevoelens en gedrag vergroten;
• instructie geven over de methoden en technieken;
zodat verpleegkundigen en verzorgenden met plezier en efficiënt hun taken en functies kunnen
uitvoeren, die leiden tot het realiseren van de doelstelling van het verpleegbeleid en het
zorgprogramma.
Coach 10 Organisatie van zorg
Werkbegeleiding Om stagiaires en collega-verpleeg-kundigen en –verzorgenden te steunen in hun professionele identiteit, staat de hbo-verpleegkundige de collega met raad en daad ter zijde.
Bij het geven van werkbegeleiding in de rol van coach door hbo-verpleegkundige gaat het om:
• nieuwe collega´s inwerken;
• de ander stimuleren en motiveren om zich te uiten over haar waarneming en gevoelens;
• feedback ontvangen en geven op gedrag en gevoelens;
• een voorbeeld rol vervullen;
• reflecteren op eigen individueel en groepsgedrag;
• advies geven;
• inzicht geven in en beargumenteren van de afdelingsgewoontes;
• ingaan op signalen van onzekerheid;
zodat de collega of toekomstige collega kan groeien in haar beroep, en als teamlid kan
functioneren en leren op de werkplek.
Beroepsbeoefenaar 11 Beroep
Beroepsinnovatie Om het beroep van de verpleegkun-dige te ontwikkelen tot een professie die aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen van de eenentwintigste eeuw, vervult de hbo-verpleegkundige een actieve rol in de vernieuwing van het beroep en het bevorderen van het beroepsbewustzijn
Bij beroepsinnovatie door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• zich identificeren met de waarden van het beroep;
• de beroepswaarden in de dagelijkse praktijk uitdragen;
• het begrijpen van de situatie waarin de verpleegkundige verkeert als zich professionaliserend beroep;
• concreet maken van wet- en regelgeving in de beroepspraktijk en beroepsontwikkeling;
• deelname aan professionele verenigingen en hiervan afgeleide werkgroepen en vakgroepen;
• opzetten en deelnemen aan verpleegkundige adviesraden;
• participeren in de ontwikkeling van nieuwe classificatiesystemen, standaarden en modellen en deze toepassen in de praktijk;
• participeren in verplegingswetenschappelijk onderzoek;
• participeren in ethische commissies;
zodat de verpleegkundige beroepsgroep zich kan ontwikkelen tot een professioneel niveau dat
pas bij de maatschappelijke waarden en normen van de 21e eeuw.
Beroepsbeoefenaar 12 Beroep
Deskundigheidsbevordering Om de kwaliteit van het verpleegkun-dig beroep op het vereiste peil te houden zodat het kan voldoen aan de maatschappelijke criteria, werkt de hbo-verpleegkundige actief mee aan de bevordering van de deskundigheid van de beroepsgroep.
Bij deskundigheidsbevordering door hbo-verpleegkundigen gaat het om:
• het ontwikkelen en uitdragen van een levenslange leerhouding;
• zelf leermogelijkheden zien en gebruiken;
• instrueren, adviseren en voorlichten over methoden, technieken, classificatiesystemen, modellen en verpleegkundige theorieën;
• klinische lessen bijwonen en verzorgen;
• het bijwonen van en een bijdrage leveren aan symposia en congressen;
• vakliteratuur bijhouden en deze bespreken in de praktijk;
• volgen en geven van bijscholing;
zodat de samenleving kan blijven vertrouwen op vakkundige verpleegkundigen, en de
verpleegkundige een gerespecteerd lid is van de beroepsgroep.
Bijlage 1: Operationalisatie van de kerncompetenties.
Zorgverlener 1 Zorg
Zorg voor zieken, gehandicapten en stervenden Om de last van ziekte, handicap of sterven te verlichten verleent de hbo-verpleegkundige op professioneel verantwoorde wijze verpleegkundige zorg op menselijke maat. Bij het Bij het verlenen van verpleegkundige zorg door een hbo-verpleegkundige gaat het om:
• zich verplaatsen in degene die haar zorg nodig heeft;
• samenwerken met de zorgvrager en zijn familie;
• met gebruik van wetenschappelijke kennis een assessment doen of een diagnose stellen;
• gebruikmaken van wetenschappelijke kennis, klinische expertise en patiënten voorkeuren bij het uitvoeren van interventies; zo nodig afwijken van de vigerende protocollen en deze afwijking beargumenteren en verantwoorden;
• een plan van zorg opstellen, uitwerken en evalueren volgens de professionele standaarden;
• verslagleggen van de zorg volgens de geldende professionele en wettelijke standaarden;
• fysieke, psychosociale en (medisch-)technische hulp bieden;
• integreren van morele handelingen, mentale handelingen en technische handelingen;
• beargumenteerde afwegingen maken in de soms strijdige belangen van de individuele zorgvrager en een groep zorgvragers;
• gebruikmaken van de informatie technologie;
zodat de kwaliteit van leven van de zorgvrager verbetert, doordat zijn genezingsproces wordt bevorderd, de ziekenhuis goed wordt doorstaan, zijn leefwereld verbetert, of – indien hij zich in een terminale fase bevindt – hij zo vredig mogelijk kan sterven.
Zorgverlener 2 Zorg
Individuele en collectieve preventie Om risico’s voor de gezondheid en complicaties van onderzoek of behandeling te verminderen, past de hbo-verpleegkundige primaire, secundaire en tertiaire preventie toe Bij het verlenen van primaire, secundaire en tertiaire preventie door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• het scheppen van een klimaat waarin preventie kan gedijen;
• op een professionele wijze prognoses geven over de risico’s die een zorgvrager loopt;
• gerichte keuzes maken uit verschillende beïnvloedingstechnieken;
• vroegtijdig en proactief interventies uitvoeren, zo mogelijke gebaseerd op wetenschappelijke inzichten;
• het evalueren van genomen maatregelen en interventies;
• gebruikmaken van interventiemethoden die de zorgvrager stimuleren tot gewenst gedrag;
• beïnvloeden van de omgeving waardoor deze veiliger wordt;
• uitvoering geven aan collectieve en preventieve maatregelen;
zodat de zorgvrager minder risico’s loopt op verstoring van zijn gezondheid, zijn leefomgeving veiliger wordt en zijn ziektelast niet wordt vergroot.
Zorgverlener 3 Zorg GVO
Om de gezonde leefstijl bij patiënten en hun familieleden te bevorderen geeft de hbo-verpleegkundige op basis van een programmatische aanpak informatie, voorlichting en af\advies aan individuen en groepen
Bij het geven van gezondheidsvoorlichting en opvoeding en patiënten voorlichting door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• vertonen van voorbeeldgedrag door werkers in de gezondheidszorg;
• een situatie analyse maken, op basis waarvan besloten wordt dat GVO nodig is:
• zich verplaatsen in degene op wie GVO gericht is;
• programmatische voorlichting geven aan individu of groep, ondersteund door andere
maatregelen;
• de juiste media kiezen voor voorlichting en beïnvloeding;
• geven van informatie op een verantwoorde manier;
• zo nodig barrières wegnemen die het de zorgvrager moeilijk maken om inderdaad wat met de betreffende informatie te doen;
• feitelijke informatie aan de zorgvrager verstrekken over zaken die met onderzoek of behandeling te maken hebben;
• op zo’n wijze instructie geven dat d zorgvrager het begrijpt en hij de instructie kan opvolgen;
• meewerken aan uitvoering van GVO-programma’s;
• op een methodische wijze verantwoorde manier groeps- en individuele voorlichting geven en daarbij met verschillende GVO-modellen kan werken;
• samenwerken met professionals, patiëntenvoorlichters en patiënten, cliënten- en consumenten organisaties;
zodat het individu en zijn familie beter in staat zijn een gezonde lefstijl te onderhouden, en zodat
bovendien een gezonde leefstijl bij de bevolking in het algemeen wordt bevorderd.
Regisseur 4 Zorg
Zorg voor zieken, gehandicapten en stervenden Om de zorg te laten verlopen als een continu integraal proces dat gericht is op het welzijn van de zorgvrager coördineert de hbo-verpleegkundige de zorg.
Bij het coördineren van de zorg door hbo-verpleegkundigen gaat het om:
• inschatten van de behoefte aan coördinatie;
• maatregelen treffen zodat wordt voorkomen dat de zorgvrager iedere keer opnieuw zijn verhaal moet vertellen;
• maatregelen treffen zodat wordt voorkomen dat de zorgvrager van het kastje naar de muur gestuurd wordt;
• zorgen dat de juiste activiteiten op het juiste moment door de juiste persoon wordt verricht;
• op een proactieve wijze concrete aanwijzingen geven aan zorgvragers, familieleden en zorgverleners over mensen en middelen die aangewend moeten worden om de zorg te realiseren;
• het voorkomen van overlap in activiteiten;
• het inschakelen van de juiste instelling en personen op het juiste moment;
• zo te communiceren met andere professionals en de zorgvrager dat dit mogelijk verwarring in verwachting opheft;
• rekening houden met de rechten en plichten van de zorgvrager;
zodat verschillende zorgactiviteiten als samenhangend geheel op een efficiënte en effectieve
wijze tot het gestelde doel leiden, en de zorgverlening de zorgvrager niet meer belast dan
onvermijdelijk is.
Regisseur 5 Zorg
Individuele en collectieve preventie en GVO
Om te zorgen dat de doelen van een preventieprogramma worden gerealiseerd, coördineert de hbo-verpleegkundige de afgesproken activiteiten
Bij coördinatie van preventie en voorlichtingsactiviteiten door hbo+verpleegkundigen gaat het om:
• leidinggeven aan de uitvoering van vastgestelde programma´s;
• samenwerken met andere disciplines;
• activiteiten & cursussen organiseren;
• mensen aanspreken op het nakomen van afspraken;
• deelnemen aan multidisciplinair overleg;
• voorlichting en andere preventieve activiteiten inhoudelijk op elkaar afstemmen;
• meewerken aan wetenschappelijk onderzoek;
• activiteiten evalueren;
• feedback geven;
zodat de doelen die zijn vastgelegd in een programma zo efficiënt mogelijk worden gerealiseerd.
Ontwerper 6 Organisatie van zorg
Zorgprogrammering Om verpleegkundige deskundig-heid te waarborgen in een integrale aanpak van zorg, behandeling en voorlichting werk de hbo-verpleegkundige mee aan de ontwikkeling en vaststelling van nieuwe zorgprogramma’s.
Bij deelname aan zorgprogrammeringsprojecten gaat het om werken vanuit een doelgroepen aanpak:
• gebruiken van expertise over de doelgroep;
• rekening houden met de rechten en plichten van de doelgroep;
• multidisciplinair werken;
• de eigen vakdeskundigheid beknopt en concreet kunnen verwoorden;
• grenzen van eigen de vakdeskundigheid kennen en daarmee om kunnen gaan;
• openstaan voor de deskundigheid van andere disciplines;
• feedback geven en feeback ontvangen;
• evalueren van de effectiviteit en efficiency van zorgarrangementen;
• bondig mondeling en schriftelijk formuleren;
• beleidsmatig werken;
zodat de te verlenen zorg doelmatiger wordt en efficiënter en effectiever wordt uitgevoerd, en
organisaties en professionals opener en flexibeler kunnen opereren.
Ontwerper 7 Organisatie van zorg
Verpleegbeleid
Om de zorgverlening op de afdeling zo efficiënt, effectief en goed mogelijk op de afdeling te laten verlopen, levert de hbo-verpleegkundige een bijdrage aan het tot stand komen van het verpleegbeleid.
Bij het meewerken van de vormgeving van het verpleegbeleid op een afdeling door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• rekening houden met de waarden van de zorggebruiker;
• kritisch het eigen vakgebied beoordelen;
• oplossingen bedenken voor individuele en groepsvraagstukken;
• oplossingsrichtingen formuleren voor dagelijkse problemen;
• verpleegmodellen kunnen toepassen en vakinhoud vertalen naar dagelijks handelen;
• het expliciet maken van de dagelijkse ergernissen en dagelijkse uitdagingen;
• uitdragen van beroepswaarden;
• rekening houden met de waarden van zorgvragers bij de afdelingsontwikkeling;
• continu de eigen werkstijl en afdeling willen en durven veranderen;
• openstaan voor ontwikkelingen binnen de organisatie;
zodat het functioneren van de totale afdeling met verpleegkundigen in verschillende diensten zo
synchroon mogelijk verloopt met de zorg voor de individuele patiënt en de professionele
verantwoordelijkheid van de verpleegkundige.
Ontwerper 8 Organisatie van zorg
Kwaliteitszorg
Om de kwaliteit van de zorg te bewaken en te waarborgen parti-cipeert de hbo-verpleegkundige in het ontwerpen van kwaliteitszorg op afdelingsniveau
Bij de ontwikkeling van kwaliteitszorg door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• initiatieven nemen voor kwaliteitsverbetering op afdelingsniveau;
• een bijdrage leveren aan ontwikkeling en vaststelling van kwaliteitscriteria;
• een bijdrage leveren aan ontwikkelingen en vaststelling van meetinstrumenten;
• initiëren en meewerken aan vraaggestuurde zorgverlening;
• samenwerken met kwaliteitsfunctionarissen;
• deelname aan kwaliteitsgroepen met cliënten, patiënten en consumenten organisaties;
• voorstellen doen voor kwaliteitsverbetering door verbetering van rapportage- en registratiesystemen;
• voorstellen doen voor overleg gericht op verbetering van communicatie;
• voorstellen doen voor en participeren in de ontwikkeling en vaststelling van meetinstrumenten;
• meewerken aan de invoering van uitgewerkte modellen voor kwaliteitsverbetering;
• participeren in de ontwikkeling en vaststelling van protocollen en richtlijnen;
zodat de zorg transparant wordt omdat er ijkpunten voor kwaliteit beschikbaar komen, waaraan
de dagelijkse en de interventies getoetst kunnen worden.
Coach 9 Organisatie van zorg
Zorgprogrammering en verpleegbeleid Om de doelen van het verpleegbeleid en de zorgprogramma’s te realiseren kan de hbo-verpleegkundige andere verpleeg-kundigen en verzorgenden helpen en steunen bij het uitvoeren van de vastgestelde taken en functies.
Bij het geven van begeleiding bij de uitvoering van zorgprogramma’s en verpleegbeleid gaat het om:
• het inzicht vergroten over de doelgroep van een zorgprogramma;
• het inzicht en acceptatie vergroten van verpleegbeleid;
• informatie geven over nieuwe werkwijzen en methoden;
• een voorbeeld functie vervullen;
• beter omschrijven van de problemen die worden ondervonden bij de uitvoering van de taken en functies en mogelijke oorzaken daarvan;
• het inzicht in eigen gevoelens en gedrag vergroten;
• instructie geven over de methoden en technieken;
zodat verpleegkundigen en verzorgenden met plezier en efficiënt hun taken en functies kunnen
uitvoeren, die leiden tot het realiseren van de doelstelling van het verpleegbeleid en het
zorgprogramma.
Coach 10 Organisatie van zorg
Werkbegeleiding Om stagiaires en collega-verpleeg-kundigen en –verzorgenden te steunen in hun professionele identiteit, staat de hbo-verpleegkundige de collega met raad en daad ter zijde.
Bij het geven van werkbegeleiding in de rol van coach door hbo-verpleegkundige gaat het om:
• nieuwe collega´s inwerken;
• de ander stimuleren en motiveren om zich te uiten over haar waarneming en gevoelens;
• feedback ontvangen en geven op gedrag en gevoelens;
• een voorbeeld rol vervullen;
• reflecteren op eigen individueel en groepsgedrag;
• advies geven;
• inzicht geven in en beargumenteren van de afdelingsgewoontes;
• ingaan op signalen van onzekerheid;
zodat de collega of toekomstige collega kan groeien in haar beroep, en als teamlid kan
functioneren en leren op de werkplek.
Beroepsbeoefenaar 11 Beroep
Beroepsinnovatie Om het beroep van de verpleegkun-dige te ontwikkelen tot een professie die aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen van de eenentwintigste eeuw, vervult de hbo-verpleegkundige een actieve rol in de vernieuwing van het beroep en het bevorderen van het beroepsbewustzijn
Bij beroepsinnovatie door de hbo-verpleegkundige gaat het om:
• zich identificeren met de waarden van het beroep;
• de beroepswaarden in de dagelijkse praktijk uitdragen;
• het begrijpen van de situatie waarin de verpleegkundige verkeert als zich professionaliserend beroep;
• concreet maken van wet- en regelgeving in de beroepspraktijk en beroepsontwikkeling;
• deelname aan professionele verenigingen en hiervan afgeleide werkgroepen en vakgroepen;
• opzetten en deelnemen aan verpleegkundige adviesraden;
• participeren in de ontwikkeling van nieuwe classificatiesystemen, standaarden en modellen en deze toepassen in de praktijk;
• participeren in verplegingswetenschappelijk onderzoek;
• participeren in ethische commissies;
zodat de verpleegkundige beroepsgroep zich kan ontwikkelen tot een professioneel niveau dat
pas bij de maatschappelijke waarden en normen van de 21e eeuw.
Beroepsbeoefenaar 12 Beroep
Deskundigheidsbevordering Om de kwaliteit van het verpleegkun-dig beroep op het vereiste peil te houden zodat het kan voldoen aan de maatschappelijke criteria, werkt de hbo-verpleegkundige actief mee aan de bevordering van de deskundigheid van de beroepsgroep.
Bij deskundigheidsbevordering door hbo-verpleegkundigen gaat het om:
• het ontwikkelen en uitdragen van een levenslange leerhouding;
• zelf leermogelijkheden zien en gebruiken;
• instrueren, adviseren en voorlichten over methoden, technieken, classificatiesystemen, modellen en verpleegkundige theorieën;
• klinische lessen bijwonen en verzorgen;
• het bijwonen van en een bijdrage leveren aan symposia en congressen;
• vakliteratuur bijhouden en deze bespreken in de praktijk;
• volgen en geven van bijscholing;
zodat de samenleving kan blijven vertrouwen op vakkundige verpleegkundigen, en de
verpleegkundige een gerespecteerd lid is van de beroepsgroep.
Evalynn- Prater
- Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Sjeels schreef:Lady4 schreef:Je hebt als HBO-verpleegkundige vijf rollen waarin jij je profileert als verpleegkundige:
- Ontwerper : bijvoorbeeld ontwerpen van onderzoeken protocollen ed.
- Regisseur : coordineren van zorg (verschillende disciplines op elkaar afstemmen, zorgen dat alles gebeurd)
- Beroespbeoefenaar : bijvoorbeeld geven en bijwonen van klinische lessen, lezen van magazines.
- Coach : coachen/begeleiden van collega's en stagiaires
- Zorgverlener : uitvoeren van zorg
De rol zorgverlener miste je.
Ik sluit me verder aan bij lady 4
Ik loop stage als hbo-ver in een ziekenhuis wat ik merk dat je vooral doet naast de verzorging en het regelwerk,
is een medisch deel, meedenken met de arts
heel veel observeren en doorgeven aan bv de arts, dietiste of fysiotherapeut.
begeleiden van de patienten en voor hen opkomen.
De opleiding is erg leuk! Soms wel pittig (niet elk jaar even zwaar vond ik, maar dit is per school of ziekenhuis afhankelijk), je krijgt een hoop opdrachten, maar je leert enorm veel.
Succes!
En dat vind ik het allerleukste aan mijn werk. Meedenken, nadenken, verbanden leggen, conclusies trekken. Niet alleen maar afgaan op de conclusies en opdrachten van een arts, maar zelf bedenken wat er aan de hand is en wat je hier mee gaat doen. Wat dat betreft zit ik aardig op mijn plek op de S.EH.
Komt bij mij misschien ook wel omdat ik, achteraf gezien, heeel stiekem liever Geneeskunde had willen studeren.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Lady4 schreef:Sjeels schreef:Lady4 schreef:Je hebt als HBO-verpleegkundige vijf rollen waarin jij je profileert als verpleegkundige:
- Ontwerper : bijvoorbeeld ontwerpen van onderzoeken protocollen ed.
- Regisseur : coordineren van zorg (verschillende disciplines op elkaar afstemmen, zorgen dat alles gebeurd)
- Beroespbeoefenaar : bijvoorbeeld geven en bijwonen van klinische lessen, lezen van magazines.
- Coach : coachen/begeleiden van collega's en stagiaires
- Zorgverlener : uitvoeren van zorg
De rol zorgverlener miste je.
Ik sluit me verder aan bij lady 4
Ik loop stage als hbo-ver in een ziekenhuis wat ik merk dat je vooral doet naast de verzorging en het regelwerk,
is een medisch deel, meedenken met de arts
heel veel observeren en doorgeven aan bv de arts, dietiste of fysiotherapeut.
begeleiden van de patienten en voor hen opkomen.
De opleiding is erg leuk! Soms wel pittig (niet elk jaar even zwaar vond ik, maar dit is per school of ziekenhuis afhankelijk), je krijgt een hoop opdrachten, maar je leert enorm veel.
Succes!
En dat vind ik het allerleukste aan mijn werk. Meedenken, nadenken, verbanden leggen, conclusies trekken. Niet alleen maar afgaan op de conclusies en opdrachten van een arts, maar zelf bedenken wat er aan de hand is en wat je hier mee gaat doen. Wat dat betreft zit ik aardig op mijn plek op de S.EH.
Komt bij mij misschien ook wel omdat ik, achteraf gezien, heeel stiekem liever Geneeskunde had willen studeren.
+1!
Ik vind dat ook een van de leukste dingen, maar zou toch niet graag geneeskunde doen.
Ik vind het patientencontact ook erg leuk, vooral als je mensen wat uitlegt en dan ineens een lichtje ziet branden!
Ik denk dat je als arts toch iets verder van de zorgvragers afstaat..
Sjeels- Fluisteraar
- Aantal berichten : 27
Punten : 28
Registratiedatum : 25-11-10
Re: Vraag aan de verpleegkundigen / studenten hbo-v (ziekenhuis)
Ik moet toegeven dat ik misschien ook liever geneeskunde had gedaan. Had alleen na de havo geen zin meer om nog twee jaar op die verschrikkelijke middelbare school te blijven om vwo te gaan doen... Achteraf heb ik daar misschien wel lichtelijk spijt van, maar ik heb nu wél plezier in wat ik doe. Denk niet dat ik nog twee jaar vwo op had kunnen brengen en dan de cijfers halen die voor geneeskunde nodig zijn ivm inloting.
Dan maar nurse practitioner er nog aan vast plakken!
Dan maar nurse practitioner er nog aan vast plakken!
Evalynn- Prater
- Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11
Soortgelijke onderwerpen
» Bijhouden van kennis Verpleegkundigen
» Vraagje aan verpleegkundigen (liefst met kinderen)
» Studenten ov
» 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'
» Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?
» Vraagje aan verpleegkundigen (liefst met kinderen)
» Studenten ov
» 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'
» Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum