Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 5:15

Zijn er hier studenten die de studie journalistiek, logopedie of Nederlands doen of hebben gedaan? Ik ga nu mijn laatste jaar mbo in en daarna wil ik doorstuderen op het hbo in waarschijnlijk een van deze richtingen. Via internet kan ik wel veel informatie vinden, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen. En is er toevallig ook iemand die de studie logopedie op de HAN heeft gevolgd en het traject in samenwerking met de Radboud Universiteit heeft gedaan?
Nouja, mocht je een van deze studies doen/gedaan hebben; Wat vind je ervan? Valt het mee/tegen? Ervaar je het als moeilijk/makkelijk? Hoe zien je dagen/weken er een beetje uit? Hoe zit het met stages en is het makkelijk om een stageplek te vinden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Vancity_girl vr 29 jul 2011 - 13:44

Ik heb logopedie gestudeerd in E.indhoven.
Ik vond het een leuke studie en vrij makkelijk.
Het is voor mij al weer even geleden ( 2004 afgestudeerd, jeetje ik word oud laughcry ) Maar wij moesten elke dag naar school ongeveer van 9 tot 3 geloof ik. Het rooster veranderde wel regelmatig, volgens mij elk blok. Een schooljaar had 4 blokken als ik me goed herinner.
We hadden dan na elk blok een tentamen met daarin alle stof, dat waren dan stellingen en dan moest je aangeven of ze juist of onjuist waren. IKT( integrale kennis toets) noemde ze dat. Ik vond die toetsen altijd best makkelijk maar de manier van toetsen ligt niet iedereen. Verder hadden we ook regelmatig praktijktoetsen, dan moest je bijv met elkaar een logopedische situatie nadoen en dan werd je beoordeeld op je vaardigheden.
Stageplaatsen was altijd een gedoe. Er waren nooit veel plaatsen in de buurt en die paar die er waren werden dan vaak verloot. Het kwam dus regelmatig voor dat ik ver moest reizen voor een stage. Je mocht wel zelf stage regelen, maar dan mocht dat weer niet bij een stageplek die al op de lijst stond en dat waren zo ongeveer alle mogelijkheden.

Dit is allemaal wel al lang geleden dus misschien heb je meer aan iemand die nu logopedie studeerd ( Dromertje) Maar als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel, succes met je keuze!
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 23:16

Bedankt voor je informatie! Werk je nu zelf ook als logopedist? Zoja, bevalt het?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 23:20

Ik heb het eerste jaar Journalistiek in Zwolle gedaan maar ben gestopt omdat het voornamelijk gericht was op schrijven voor een krant en ik wil zelf een andere kant op in de media die ze daar helaas niet helemaal onderwezen op de manier die ik verwacht had. Eventueel kan ik wel wat vragen beantwoorden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Vancity_girl wo 3 aug 2011 - 18:48

Jolee schreef:Bedankt voor je informatie! Werk je nu zelf ook als logopedist? Zoja, bevalt het?

Ik heb 1.5 jaar gewerkt als logopedist, en dat beviel niet echt laughcry

Dat lag ook wel aan de setting waarin ik werkte. 4 verschillende scholen zodat je dus nooit echt bij het team hoorde.
Verder vond ik het na het eerste schooljaar wel redelijk eentonig worden.
Ik denk dat er hele leuke banen zijn hoor, en ga straks waarschijnlijk ook wel weer proberen wat te vinden in de logopedie ( woon nu nog in het buitenland)
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Marin wo 3 aug 2011 - 20:58

Megara schreef:Ik heb het eerste jaar Journalistiek in Zwolle gedaan maar ben gestopt omdat het voornamelijk gericht was op schrijven voor een krant en ik wil zelf een andere kant op in de media die ze daar helaas niet helemaal onderwezen op de manier die ik verwacht had. Eventueel kan ik wel wat vragen beantwoorden.

+1

Alleen heb ik dan 2 jaar gedaan, en na 2 jaar had ik m'n propedeuse nog niet. Ik vond het niet echt een uitdagende opleiding, en heel erg breed, maar dan net zodanig breed dat je alleen de oppervlakte leerde en nooit de diepte in ging. Ik vond het wel erg leuk wonen in Zwolle, wat je misschien op 't eerste gezicht niet zou denken. Heb er een onwijs leuke studententijd gehad.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 0:13

Bedankt meiden, lees het nu pas dat er nog meer reacties waren gekomen. Wel een beetje tegenvallers dus..Dat schrikt me wel een beetje af. Maar wel goed dat jullie dat zo vertellen, dan kan ik het mee nemen in mijn overweging. Thanks.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 0:20

Ik heb ook logopedie gestudeerd (niet HAN) en de studie viel best mee maar het werk is best saai.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Phileine ma 8 aug 2011 - 0:26

Ik studeer Nederlands aan de universiteit en dat bevalt mij erg goed. Met de andere opleidingen heb ik geen ervaring, al heb ik wel gehoord dat het moeilijk is om met hbo journalistiek aan de bak te komen, omdat er eigenlijk teveel mensen die studie volgen. Er zijn dus simpelweg niet genoeg banen om iedereen aan het werk te krijgen. Nederlands hbo leidt vooral op tot docent, maar volgens mij zijn er inmiddels ook meerdere richtingen in het hbo voor Nederlands, zodat je eventueel ook een andere kant op kunt. Met de universitaire studie Nederlands kun je ontzettend veel kanten op. Je kunt docent middelbaar onderwijs worden, maar ook meer de kant van het bedrijfsleven op.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 1:04

mozzarella schreef:Ik heb ook logopedie gestudeerd (niet HAN) en de studie viel best mee maar het werk is best saai.

+10000

Ik heb het na vier maanden weer gezien (heb vorige week mijn ontslag ingediend laughcry ). De studie vond ik wel leuk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 9:50

Ik ben pas 3 jaar geleden afgestudeerd maar doe al 1,5 jaar wat anders hahaha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 11:49

Hm, wel jammer om te lezen dat het werken als logopedist tegen valt. Wel eerlijk hoor..maar ik had niet zoveel negatieve reacties verwacht. In ieder geval goed om mee te nemen in de keuze die ik uiteindelijk ga maken. Nog flink orienteren dan maar. Misschien evt in universitaire studies.. Ik ben nog niet helemaal thuis in hoe het in zijn werk gaat op hbo en uni, maar klopt het dat je met je propedeuse naar de universiteit kan? En hoe zit dat dan met studieschuld omdat je je hbo dan niet afmaakt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 12:09

Bij Journalistiek zijn de studies wel verschillend ingericht per locatie. Zo zijn ze in Utrecht al veel eerder gericht op televisie als in Zwolle, naar wat ik gehoord heb. Het blijft altijd een beetje afwachten hoe een studie bevalt. Ik vond het zelf ook heel erg moeilijk om van te voren hoogte te krijgen van hoe het er aan toe gaat binnen een studie. Zoiets merk je vaak pas echt als je er begonnen bent en dan is het helaas niet altijd positief. Kijk anders ook eens naar een studie als Media, Informatie & Communicatie. Al ligt het er ook een beetje aan welke richting je precies op wilt binnen de media- of communicatiewereld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Phileine ma 8 aug 2011 - 19:08

Jolee schreef:Hm, wel jammer om te lezen dat het werken als logopedist tegen valt. Wel eerlijk hoor..maar ik had niet zoveel negatieve reacties verwacht. In ieder geval goed om mee te nemen in de keuze die ik uiteindelijk ga maken. Nog flink orienteren dan maar. Misschien evt in universitaire studies.. Ik ben nog niet helemaal thuis in hoe het in zijn werk gaat op hbo en uni, maar klopt het dat je met je propedeuse naar de universiteit kan? En hoe zit dat dan met studieschuld omdat je je hbo dan niet afmaakt?

Je hebt nu die nieuwe regeling, volgens mij mag je dan een of twee jaar uitlopen. Dus als je direct na je eerste jaar hbo universiteit gaat doen, is er niks aan de hand. Binnen tien jaar moet je een diploma halen en dat is dan minstens op het niveau waar je aan begonnen bent. Een stap hoger is dus geen probleem, dat rekenen ze gewoon bij elkaar.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 19:32

Jolee schreef:Hm, wel jammer om te lezen dat het werken als logopedist tegen valt. Wel eerlijk hoor..maar ik had niet zoveel negatieve reacties verwacht. In ieder geval goed om mee te nemen in de keuze die ik uiteindelijk ga maken. Nog flink orienteren dan maar. Misschien evt in universitaire studies.. Ik ben nog niet helemaal thuis in hoe het in zijn werk gaat op hbo en uni, maar klopt het dat je met je propedeuse naar de universiteit kan? En hoe zit dat dan met studieschuld omdat je je hbo dan niet afmaakt?

Op zich wil ik logopedie helemaal niet afraden hoor. Het is een vrij breed beroep, je kan in allerlei settings werken dus bevalt het ene je niet, zijn er nog andere mogelijkheden. Bovendien is het als je daaraan denkt, later heel goed combineerbaar met eventuele kinderen en heb je veel vrijheid in de manier en tijdstippen waarop je je werkzaamheden uitoefent. Dus er zitten zeker ook voordelen aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten? Empty Re: Ervaringen van Journalistiek/Logopedie/Nederlands studenten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum