pureren of rapley methode. wat doen jullie ??
+16
maiadebij
Pien
Flip Fluitketel
*Troela*
Mamsie
Tazz
teletascha
Parisienne
Happydobby
Tania
Susan
Darius
woezel
Liadan
TukTuk
schuddebuikje
20 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: pureren of rapley methode. wat doen jullie ??
Hoe groot en zwaar is hij dan?mama2be schreef:Hij krijgt nu al 5 flessen van 200ml( 180 water en 5,5 schep) Moest wat minderen van de arts ivm gewicht.
Gast- Gast
Ik kan zelf ook niet zo goed tegen dat gesmeer hoor. Als N. zelf eet heb ik ook altijd billendoekjes in de buurt om, zodra ze klaar is, alles gelijk af te doen. Haar gezichtje en handen maak ik gelijk schoon en ik houd op deze manier dus ook de rest van het huis zo netjes mogelijk!teletascha schreef:Wij pureren alles. Ik ben zelf niet zo van het 'gesmeer', dus wij hebben gekozen voor pureren.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Stofzuiger schreef:Hoe groot en zwaar is hij dan?mama2be schreef:Hij krijgt nu al 5 flessen van 200ml( 180 water en 5,5 schep) Moest wat minderen van de arts ivm gewicht.
De laatste keer wegen en meten was 12 december. En toen zat hij op 61,5 cm en 7440gr. Gaat in zijn gewicht dus sneller als in de lengte. Maar ik hoef hem geen flessen te geven van 150+5 want daar heeft hij echt niet genoeg aan. En sinds een aantal dagen is hij ook elke keer eerder wakker, begint net voor 6 uur. Terwijl hij de avond ervoor een papfles krijgt. De volgende keer wegen en meten is begin februari, dus ben benieuwd wat hij dan heeft gedaan. Heb nu wel het idee dat het iets minder snel gaat in gewicht.
Gast- Gast
mama2be schreef:Stofzuiger schreef:Hoe groot en zwaar is hij dan?mama2be schreef:Hij krijgt nu al 5 flessen van 200ml( 180 water en 5,5 schep) Moest wat minderen van de arts ivm gewicht.
De laatste keer wegen en meten was 12 december. En toen zat hij op 61,5 cm en 7440gr. Gaat in zijn gewicht dus sneller als in de lengte. Maar ik hoef hem geen flessen te geven van 150+5 want daar heeft hij echt niet genoeg aan. En sinds een aantal dagen is hij ook elke keer eerder wakker, begint net voor 6 uur. Terwijl hij de avond ervoor een papfles krijgt. De volgende keer wegen en meten is begin februari, dus ben benieuwd wat hij dan heeft gedaan. Heb nu wel het idee dat het iets minder snel gaat in gewicht.
Nou had hij overigens voor de laatste keer wegen wel net een fles gehad, dus zal ook iets meegespeeld hebben. Maar feit blijft dat het een spekkie is haha
Gast- Gast
Hier beide keer de eerste keer vast voedsel gegeven op de dag dat ze 6 maanden werden, daarvoor is slecht voor de darmen. Ik snap daarom ook niet dat er moeders al daarvoor, met 4 maanden vast voedsel gaan geven.
Mijn dochtertje kon toen al goed zitten en kon in de kinderstoel eten met een kussentje voor extra steun. Mijn zoontje zat rechtop in het wipstoeltje.
Ik ben begonnen met groente en toen dat een beetje ging, ook met fruit. En al snel ging hij mee met het dagelijkse ritme. Voor ontbijt en lunch een broodkorstje met (room)boter toen ze 7 maanden waren, dan mag je met brood beginnen. En uiteindelijk met de pot mee.
Vloeibaar voedsel kunnen ze veel makkelijker in stikken dan in stukjes. Vloeibaar stroomt zo de keel in zonder dat ze daar controle over hebben en is moeilijker op te hoesten dan een stukje voedsel.
Mijn dochtertje kon toen al goed zitten en kon in de kinderstoel eten met een kussentje voor extra steun. Mijn zoontje zat rechtop in het wipstoeltje.
Ik ben begonnen met groente en toen dat een beetje ging, ook met fruit. En al snel ging hij mee met het dagelijkse ritme. Voor ontbijt en lunch een broodkorstje met (room)boter toen ze 7 maanden waren, dan mag je met brood beginnen. En uiteindelijk met de pot mee.
Vloeibaar voedsel kunnen ze veel makkelijker in stikken dan in stukjes. Vloeibaar stroomt zo de keel in zonder dat ze daar controle over hebben en is moeilijker op te hoesten dan een stukje voedsel.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Ik heb beide gedaan. Net wanneer het me goed uitkwam.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Stofzuiger schreef:Ik begreep dat andere kindjes (die niet achter lopen) betere mondmotoriek hebben omdat ze al snel alles in de mond stoppen, en onze jongens dat dus niet doen. En het zuigen en slikken reflex schijnt na 6 maanden zo goed als verdwenen, dus hoe eerder ze het leren, hoe beter het is. De meeste kindjes gaan ook op een lepeltje sabbelen als ze het voelen tegen de wang en in de mond, en dat deden hun helemaal niet.Liadan schreef:Huh wat raar, dan zouden kinderen die eten krijgen volgens rapley niet met/van een lepeltje kunnen eten of het moeilijker leren. Dat was hier bij mijn dochter echt niet het geval.Stofzuiger schreef:Mijn jongens zijn dan een week of 2 ouder, maar herken dit helemaal. De kinderarts adviseerde ons om nu al te starten met fruithapjes met een lepeltje omdat dat reflex bij 6 maanden verdwijnt en de mondmotoriek iets achter liep. Nu we het een paar dagen goed oefenen happen en zuigen ze al van het lepeltje, de eerste dagen moesten we het echt afsmeren, snapten ze er niks van.mama2be schreef:Ik heb er niet zoveel verstand van, van deze methode. Maar kan het alleen maar in combinatie met borstvoeding? Bij mij is de borstvoeding helaas niet gelukt en zitten dus aan de flesvoeding. Nou is ons zoontje bijna 5 maanden en wil ik aankomend weekend voor de 1e keer een hapje gaan geven. Maar ik zie hem nog geen eten vasthouden. Hij is een maand te vroeg geboren en begint nu pas een beetje te graaien naar dingen. Sinds van de week dat hij steeds aan zijn spuugdoekje zit. Maar voor de rest pakt hij eigenlijk nog niks zelf. Verder kan hij ook zijn hoofd nog niet echt heel stabiel rechtop houden. Krijgt inmiddels ook fysiotherapie.
Als dit echt goed gaat wil ik wel rapley gaan proberen.
Het had echt met de achterstand te maken hoor.
Als ik hun, zoals de kleine van schuddebuikje op de foto, een stuk banaan in hun hand zou geven gaat dat nog niet automatisch richting mondje. Speelgoed trekken ze wel naar zich toe, maar komt vaak op het gezichtje te liggen of naast het hoofdje als dat het de mond in gaat.
Mijn dochtertje is ook te vroeg geboren, en merkte het duidelijk met eten Met 6 maanden beetje begonnen met hapjes (gepureerd) maar dit ging echt niet, zijn er toen ook mee gestopt (tussendoor wel paar keer geprobeert)en gewoon doorgegaan met flesvoeding. Pas bij 8 maanden ging het steeds een beetje beter. Hier liep de mondmoteriek dus ook achter, maar vanaf dat ze doorhad hoe het moest ging het ook best snel.
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Wij deden een combinatie van pureren en rapley. En is erg goed bevallen.
Flip Fluitketel- Kletskop
- Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10
Wij pureren nu, ze eet weinig tot niets eigenlijk daarvan... Zodra ze 6 maanden is en we een kinderstoel hebben gaan we met rapley beginnen!!!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Mama2b: Wow, dat is zeker een spekkie. Hier is de grootste ook een spekkie, maar vergelijken met die van jou... Hij is 66 cm en 7710 gram.
Gast- Gast
het mooie van rapley vind ik dat er pas eten naar binnen gaat zodra een kind daar aan toe is. Dus als ze nog niets pakken/ naar hun mond brengen zijn ze ook nog niet aan vast voedsel toe. De 1 is er klaar voor met 5,5 maand de ander met 7 maanden.
In het begin zit de kokhalsreflex voor in de mond waardoor ze het al snel weer naar buiten werken en zich niet snel verslikken. Met de tijd verplaatst dat reflex zich naar achter in de mond dus leert het kind gaandeweg eten. Als ze na bijv pas met een jaar stukken eten krijgen verslikken zich sneller omdat ze dan leren eten terwijl het kolhalsreflex al achter in de mond zit.
Potjes van 8 maanden hebben stukjes door het gepureerde eten, dat is helemaal lastig voor kinderen. Moet je dan slikken of kauwen? En dan verslikken ze zich dus snel.
In het begin zit de kokhalsreflex voor in de mond waardoor ze het al snel weer naar buiten werken en zich niet snel verslikken. Met de tijd verplaatst dat reflex zich naar achter in de mond dus leert het kind gaandeweg eten. Als ze na bijv pas met een jaar stukken eten krijgen verslikken zich sneller omdat ze dan leren eten terwijl het kolhalsreflex al achter in de mond zit.
Potjes van 8 maanden hebben stukjes door het gepureerde eten, dat is helemaal lastig voor kinderen. Moet je dan slikken of kauwen? En dan verslikken ze zich dus snel.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
ik had t. laatst een wortel in de hand gegeven. hier sabbelde hij wel wat vanaf,
maar vervolgens blijft het in zijn mond zitten. hij snapt niet dat hij hierop moet kauwen,
hoe hebben jullie dat je kindje geleerd, of komt dit vanzelf?
verder geven wij fruit gepureerd en groenten ook, af en toe een stukje.
maar een kindje van 6 maanden kan toch nog geen appel eten? dat is toch veel te hard?
maar vervolgens blijft het in zijn mond zitten. hij snapt niet dat hij hierop moet kauwen,
maar een kindje van 6 maanden kan toch nog geen appel eten? dat is toch veel te hard?
koNijntje- Prater
- Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11
Wij hebben hoofdzakelijk rapley toegepast bij T. Als we zelf eens iets ongezonds aten, of als we om etenstijd zelf nog geen tijd hadden om te eten dan kreeg (krijgt) hij weleens een potje.
T. kreeg op de dag dat hij 6mnd was voor t eerst bijvoeding, daarvoor alleen bv (vooral gekolfd en met de fles). Hij vond t eten al meteen heel interessant en stopte het al goed in zn mond. Soms ging er 'perongeluk' wat naar binnen en stonden we vol trots naar zijn poepluier te kijken haha.
Sinds hij een maand of 9 is eet hij zoals een volwassene, zijn mondmotoriek ligt ver voor op andere kindjes van zijn leeftijd (aldus de eerst sceptische leidsters van het kdv). Ik vind het ook maar raar dat er zelfs potjes voeding zijn voor kindjes vanaf 15mnd die zo goed als glad zijn.
T. kreeg op de dag dat hij 6mnd was voor t eerst bijvoeding, daarvoor alleen bv (vooral gekolfd en met de fles). Hij vond t eten al meteen heel interessant en stopte het al goed in zn mond. Soms ging er 'perongeluk' wat naar binnen en stonden we vol trots naar zijn poepluier te kijken haha.
Sinds hij een maand of 9 is eet hij zoals een volwassene, zijn mondmotoriek ligt ver voor op andere kindjes van zijn leeftijd (aldus de eerst sceptische leidsters van het kdv). Ik vind het ook maar raar dat er zelfs potjes voeding zijn voor kindjes vanaf 15mnd die zo goed als glad zijn.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Echt eten doen ze ook nog niet met 6 maanden. Het is meer het ontdekken van eten, de textuur, smaak, geur etc. J at redelijk appel met 10 maanden maar dat is best snel. N was een jaar denk ik.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
koNijntje schreef:ik had t. laatst een wortel in de hand gegeven. hier sabbelde hij wel wat vanaf,
Dit moeten ze leren en gaat vanzelf. Een kindje moet toch ook leren lopen (enz), dat doen ze toch ook niet van de ene op de andere dag. Elk kindje leert dingen op zn eigen tempo en op een moment dat ze eraan toe zijn.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Voornamelijk pureren, ik heb wel eens een groter stuk groente gegeven aan D., maar toen sloegen de visioenen van een stikkend kind toe en heb ik het snel weer afgepakt. Ik gaf wel héél zachte groentes en fruit in stukjes.
Gast- Gast
Wij gingen van pureren, naar raspen, naar stukjes, naar geheel.
L kauwt weinig, en stukken in handje geven ging vaak niet goed. Ik voelde mij er niet fijn bij, daarom geen rapley.
L kauwt weinig, en stukken in handje geven ging vaak niet goed. Ik voelde mij er niet fijn bij, daarom geen rapley.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Konijntje, ik rasp de appel voor Kian, dan kan hij het goed opeten. Bij Yara deed ik de appel 10 sec. in de magnetron, dan was hij wat zachter en kon ze 'm ook eten.
Teddyaapje, dat vol trots naar de poepluier van je kind kijken herken ik, ik heb mijn vriend erbij geroepen om te laten zien dat er een stukje broccoli in zat, haha.
Teddyaapje, dat vol trots naar de poepluier van je kind kijken herken ik, ik heb mijn vriend erbij geroepen om te laten zien dat er een stukje broccoli in zat, haha.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Konijntje, ik rasp de appel voor Kian, dan kan hij het goed opeten. Bij Yara deed ik de appel 10 sec. in de magnetron, dan was hij wat zachter en kon ze 'm ook eten.
Haha, ik had hier laatst schijfjes champignons in de luier, ook hoepa door geslikt.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Twellie schreef:Voornamelijk pureren, ik heb wel eens een groter stuk groente gegeven aan D., maar toen sloegen de visioenen van een stikkend kind toe en heb ik het snel weer afgepakt. Ik gaf wel héél zachte groentes en fruit in stukjes.
Hier ook zo, en nog ben ik op een of andere manier erg bang voor verslikken..
Let ook altijd op als hij iets eet, want hij propt t liefste alles tegelijk in de mond..
Gast- Gast
Ik denk dat ik ga combineren. Voor beide methodes vind ik wel wat te zeggen namelijk. Hij vind het prachtig om vanalles in zijn mond te stoppen (gericht ook, hij kan zijn fles zelf oppakken en de speen naar zijn mond brengen, als de fles leeg is, anders issie te zwaar haha). En een lepeltje vind hij ook leuk. Dus in dat opzicht vind ik dat gepureerd eten goed is, is ook een bepaalde stuctuur. En voor dingen zoals banaan of brocolli en bloemkool zie ik Rapley juist wel weer zitten voor de coordinatie, structuur en inderdaad het zelf bepalen hoeveel hij wil eten.
Vanaf het nieuwe jaar willen we gaan beginnen, dus ik zal het er eens over hebben met vriendlief haha.
Vanaf het nieuwe jaar willen we gaan beginnen, dus ik zal het er eens over hebben met vriendlief haha.
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Stofzuiger schreef:Mama2b: Wow, dat is zeker een spekkie. Hier is de grootste ook een spekkie, maar vergelijken met die van jou... Hij is 66 cm en 7710 gram.
Haha ja het is een lekkere gezonde baby met babyvet haha. Het klinkt wel veel maar als je hem ziet valt het eigenlijk best wel mee. Heeft wel een lekkere bolle toet. En in tegenstelling tot in het begin dat hij maar heel weinig aankwam. Maar dat kwam doordat de borstvoeding niet gelukt is. Dus hij heeft even 1 en ander ingehaald. Maar de laatste keer wegen klopt denk ik niet helemaal, want hij had echt vlak daarvoor een fles op van 200ml. Ondanks dat moest hij toch iets minderen met de flesjes.
Gast- Gast
eten de kindjes dan al vanaf het begin met de pot mee ( behalve zout, scherp eten of dingen die ze nog niet mogen hebben ) of doen jullie 3 dagen hetzelfde ??
schuddebuikje- Prater
- Aantal berichten : 780
Punten : 880
Kian heeft de eerste week steeds 2 dagen hetzelfde gehad, daarna eigenlijk niet meer. Als wij groente eten die hij mag hebben dan eet hij die gewoon mee, ik haal zijn groente uit de pan voordat ik er zout/kruiden overheen doe (maar ik doe vrijwel nooit zout over de groente).
Maar meestal doe ik zijn eten in de babycook, is lekker makkelijk .
Maar meestal doe ik zijn eten in de babycook, is lekker makkelijk .
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
ik geef geen bijvoeding volgens de rapley methode, maar heb mijn zoontje vanmorgen een wortel in zijn handen gegeven om te kijken wat hij zou doen en hij heeft 'm helemaal opgegeten! *even een trots momentje!*
koNijntje- Prater
- Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Rapley-methode
» Boek over de Rapley-methode?
» 5:00 wakker; wat doen jullie/zouden jullie doen?
» Hoe doen jullie dit met roken en jullie kindjes?
» Wat doen jullie met jullie trouwdag?
» Boek over de Rapley-methode?
» 5:00 wakker; wat doen jullie/zouden jullie doen?
» Hoe doen jullie dit met roken en jullie kindjes?
» Wat doen jullie met jullie trouwdag?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: