Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

+17
Aimee
Happydobby
*Troela*
Knillis
Rush
woezel
Darius
loesje
M@niek
Susan
Marin
Jasmine
Tania
Vonne
Annie24
Thunder
Bruintje Beer
21 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Bruintje Beer wo 14 dec 2011 - 9:53

Lees net bij de tweede ook... dat MVj schrijf dat ze een dysmatuur kindje had bij de geboorte. En ik schrik hier eigenlijk wel van want haar dochter was zwaarder bij de geboorte namelijk 2860gram en 47cm bij 40 weken zwangerschap dan mijn zoontje bij zijn geboorte. Hij was 2605 gram en 47cm bij 39 weken.

Terwijl het ziekenhuis bij ons eigenlijk nooit over een dysmatuur kindje heeft gehad toen hij er eenmaal was.

Waar ligt die grens van een Dysmatuur kindje?
En wat zijn de gevolgen bij een eventuele volgende zwangerschap? Groeiecho's? Die heb ik al meerdere keren gehad bij de jongste vanwege de groeiachterstand van de oudste. En die zeggen ook niet veel want die waren goed maar toch ook weer niet bleek bij de geboorte.



Laatst aangepast door Bruintje Beer op wo 14 dec 2011 - 10:01; in totaal 1 keer bewerkt
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Thunder wo 14 dec 2011 - 9:59

Dat houdt toch in dat je kind een te laag gewicht heeft ten op zichte van de zwangerschapsduur?

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Bruintje Beer wo 14 dec 2011 - 10:00

Rataplan schreef:Dat houdt toch in dat je kind een te laag gewicht heeft ten op zichte van de zwangerschapsduur?
Jep.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Annie24 wo 14 dec 2011 - 10:03

Het 'probleem' bij een dysmatuur kindje is dat elk ziekenhuis/elke gyn/elke verloskundige daar anders over denkt.

Y. was 2675gram bij 39,5 weken en de gyn die mijn bevalling deed vond hem blijkbaar niet dysmatuur, want er stond niet over in mijn bevallingsverslag. Toen ik echter na 6 weken voor controle terugmoest, moest ik bij de gyn waar ik ook onder behandeling was tijdens het zwanger worden (de gyn die mijn bevalling had gedaan was op vakantie) en die vroeg meteen hoe het ging met mijn dysmatuur geboren zoontje, die vond hem dus wel dysmatuur.

Ook de vk vond hem dysmatuur, terwijl de kraamhulp dat weer niet vond. Toen we bij de huilpoli kwamen werd er wel gezegd dat zijn gedrag overeen kwam met een dysmatuur kindje en ook zij vroegen zich af waarom hij in mijn bevalverslag niet het stempeltje dysmatuur had gekregen. Ze hebben hem daar toen ook dezelfde behandeling gegeven als een dysmatuur kindje. Ook gaven zij aan dat als het na de bevalling al bekend was geweest dat hij het stempeltje dysmatuur had gekregen het misschien heel anders was gelopen allemaal. Dan blijk je in ons ziekenhuis begeleiding te krijgen en dat hadden we nu dus niet gehad. Ja, op de huilpoli, toen hij al 2 maanden was. Misschien had ons dus veel leed bespaard kunnen blijven, maarja, dat is achteraf Rolling Eyes

Er is dus niet écht een richtlijn voor. Het enige is dat het een kindje is die (redelijk) op tijd geboren is, maar met een (te) laag geboorte gewicht. Waar die grens ligt wbt gewicht en zwangerschapsduur staat nergens zwart op wit.

Na Y. zijn geboorte heb ik me suf gezocht op internet en er zijn veel vrouwen die het zich afvragen.

De gevolgen bij een zwangerschap kunnen dus ook verschillend zijn. De ene krijgt meer echo's omdat er erkend is/wordt erkend dat het 1e kindje een dysmatuur kindje was. Een ander niet omdat het 1e kindje niet als dysmatuur erkend is.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Vonne wo 14 dec 2011 - 10:05

Onze zoon was bij 39 weken en 5 dagen 2810 gram en 48 cm..

Ook te licht lijkt mij, maar nooit iets gehoord..
Vonne
Vonne
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 13
Punten : 14
Registratiedatum : 11-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Tania wo 14 dec 2011 - 10:10

Annie24 schreef:
Er is dus niet écht een richtlijn voor. Het enige is dat het een kindje is die (redelijk) op tijd geboren is, maar met een (te) laag geboorte gewicht. Waar die grens ligt wbt gewicht en zwangerschapsduur staat nergens zwart op wit.


Volgens mij kan een prematuur kindje ook dysmatuur zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Annie24 wo 14 dec 2011 - 10:13

Tania schreef:
Annie24 schreef:
Er is dus niet écht een richtlijn voor. Het enige is dat het een kindje is die (redelijk) op tijd geboren is, maar met een (te) laag geboorte gewicht. Waar die grens ligt wbt gewicht en zwangerschapsduur staat nergens zwart op wit.


Volgens mij kan een prematuur kindje ook dysmatuur zijn.

klopt, maar de grens wbt puur een dysmatuur kindje staat nergens zwart op wit of ik heb het niet kunnen vinden tijdens het zoeken Wink

De combi prematuur/dysmatuur heb ik toen niet naar gezocht, omdat dat in ons geval niet aan de orde was.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Tania wo 14 dec 2011 - 10:17

Annie24 schreef:
Tania schreef:
Annie24 schreef:
Er is dus niet écht een richtlijn voor. Het enige is dat het een kindje is die (redelijk) op tijd geboren is, maar met een (te) laag geboorte gewicht. Waar die grens ligt wbt gewicht en zwangerschapsduur staat nergens zwart op wit.


Volgens mij kan een prematuur kindje ook dysmatuur zijn.

klopt, maar de grens wbt puur een dysmatuur kindje staat nergens zwart op wit of ik heb het niet kunnen vinden tijdens het zoeken Wink

De combi prematuur/dysmatuur heb ik toen niet naar gezocht, omdat dat in ons geval niet aan de orde was.

Oh dan begreep ik het verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat alleen kindjes die a terme geboren zijn dysmatuur konden zijn smile .

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Jasmine wo 14 dec 2011 - 10:28

Bij ons in het ziekenhuis hadden ze daar een schemaatje voor.

Heel officieel was J. ook dysmatuur, maar ze is uiteindelijk niet zo aangemerkt, omdat ze zich niet zo gedroeg. Toch krijg ik deze zwangerschap wel extra groeiecho's, omdat de oorzaak lag in een te dunne navelstreng. Alle aderen waren wel aanwezig, maar veel te dun.

De kans is groot dat dit deze keer weer gebeurt, vandaar de extra echo's. We hebben immers geen garantie day baby2 zich in dat geval net zo 'gedraagt' als J.

Zij was overigens 2675 gram bij 38+5.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Marin wo 14 dec 2011 - 10:31

Ik was een dysmatuurtje met 7 maanden niet meer gegroeid en is helemaal goed gekomen ;-)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Susan wo 14 dec 2011 - 10:34

Ik denk dat je het ook niet aan een keihard getal kunt ophangen. Ik denk wel dat ze naar de gehele groei kijken gedurende de zwangerschap. Als je in de eerste 7 maanden van de zwangerschap hard groeide en flink groot leek te gaan worden en dan opeens blijft steken in je groei is het anders dan als je gedurende de hele zwangerschap keurig volgens de curve bent gegroeid, maar je bent gewoon een kleintje.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  M@niek wo 14 dec 2011 - 10:36

Een kindje met een laag geboortegewicht (±2500 gram) in verhouding met de zwangerschapsduur (40 wkn of hoger).
Dysmatuur kan samen gaan met prematuur. Maar bij een dysmatuur kindje zijn tot verhouding van een prematuur kindjes de longentjes en andere organen wel goed ontwikkeld.

Onze dochter was ook dysmatuur. Zij woog 2400 gram bij een zwangerschapsduur van 42 weken. Er werd hier niks over vermeld. Een paar dagen later is zij wel opgenomen geweest door een te laag lichaamstemepratuur wat dus weer een symptoom is van een dysmatuur kindje.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  loesje wo 14 dec 2011 - 20:06

mijn zoontje was volgens het ziekenhuis een dismatuurtje 3160 bij 41 weken. Maar daar kun je nu toch echt niks meer van zien Cool
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 20:43

loesje schreef:mijn zoontje was volgens het ziekenhuis een dismatuurtje 3160 bij 41 weken. Maar daar kun je nu toch echt niks meer van zien Cool
Dan ook een dysmatuur? Mijn zoon woog 3050gr bij bijna 42 weken maar was toch echt niks mis mee..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Darius wo 14 dec 2011 - 22:05

Ik dacht dat ze daar in het ziekenhuis een boekje voor hadden.

P.epijn is geboren met 39+4 en woog 4230 gram. De gyn deed meteen een greep in haar jaszak en haalde er een boekje uit en zei: 'Hij hoort bij de 10% dikste baby's, dus hij moet nog even in het ziekenhuis blijven om zijn bloedsuikers te controleren'. Paar dagen later hoorde ik van de VK dat als P thuis was geboren, er waarschijnlijk niets gecontroleerd zou worden aan bloedsuikers.

Dus even niets over dysmatuur, juist het tegenovergestelde, maar ik wilde even zeggen dat ik denk dat ieder ziekenhuis daar wel een tabelletje voor heeft.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  woezel wo 14 dec 2011 - 22:13

Darius schreef:Ik dacht dat ze daar in het ziekenhuis een boekje voor hadden.

P.epijn is geboren met 39+4 en woog 4230 gram. De gyn deed meteen een greep in haar jaszak en haalde er een boekje uit en zei: 'Hij hoort bij de 10% dikste baby's, dus hij moet nog even in het ziekenhuis blijven om zijn bloedsuikers te controleren'. Paar dagen later hoorde ik van de VK dat als P thuis was geboren, er waarschijnlijk niets gecontroleerd zou worden aan bloedsuikers.

Dus even niets over dysmatuur, juist het tegenovergestelde, maar ik wilde even zeggen dat ik denk dat ieder ziekenhuis daar wel een tabelletje voor heeft.

Gek he dat prikken, de oudste was 4260 en geprikt en moest een nacht blijven, omdat hij boven de 4 kilo zat.
De jongste was 4020 dus ook boven de 4 kilo, maar niets van gehoord.
En ook bij een vriendin die thuis was bevallen, was ook rond de 4260 en dan gebeurd er ook niets.

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Rush wo 14 dec 2011 - 22:14

Ik was ook klein, 2400 gram bij 43 centimeter en ben geboren met 40+ enkele dagen.

Dan was ik vast ook dysmatuur geweest? Ik ben alleen niet in het ziekenhuis geboren haha.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Susan wo 14 dec 2011 - 22:25

woezel schreef:
Darius schreef:Ik dacht dat ze daar in het ziekenhuis een boekje voor hadden.

P.epijn is geboren met 39+4 en woog 4230 gram. De gyn deed meteen een greep in haar jaszak en haalde er een boekje uit en zei: 'Hij hoort bij de 10% dikste baby's, dus hij moet nog even in het ziekenhuis blijven om zijn bloedsuikers te controleren'. Paar dagen later hoorde ik van de VK dat als P thuis was geboren, er waarschijnlijk niets gecontroleerd zou worden aan bloedsuikers.

Dus even niets over dysmatuur, juist het tegenovergestelde, maar ik wilde even zeggen dat ik denk dat ieder ziekenhuis daar wel een tabelletje voor heeft.

Gek he dat prikken, de oudste was 4260 en geprikt en moest een nacht blijven, omdat hij boven de 4 kilo zat.
De jongste was 4020 dus ook boven de 4 kilo, maar niets van gehoord.
En ook bij een vriendin die thuis was bevallen, was ook rond de 4260 en dan gebeurd er ook niets.

Yrsa woog 4090 gram en wij mochten zelfs midden in de nacht gewoon naar huis.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 22:31

Susan schreef:
woezel schreef:
Darius schreef:Ik dacht dat ze daar in het ziekenhuis een boekje voor hadden.

P.epijn is geboren met 39+4 en woog 4230 gram. De gyn deed meteen een greep in haar jaszak en haalde er een boekje uit en zei: 'Hij hoort bij de 10% dikste baby's, dus hij moet nog even in het ziekenhuis blijven om zijn bloedsuikers te controleren'. Paar dagen later hoorde ik van de VK dat als P thuis was geboren, er waarschijnlijk niets gecontroleerd zou worden aan bloedsuikers.

Dus even niets over dysmatuur, juist het tegenovergestelde, maar ik wilde even zeggen dat ik denk dat ieder ziekenhuis daar wel een tabelletje voor heeft.

Gek he dat prikken, de oudste was 4260 en geprikt en moest een nacht blijven, omdat hij boven de 4 kilo zat.
De jongste was 4020 dus ook boven de 4 kilo, maar niets van gehoord.
En ook bij een vriendin die thuis was bevallen, was ook rond de 4260 en dan gebeurd er ook niets.

Yrsa woog 4090 gram en wij mochten zelfs midden in de nacht gewoon naar huis.

Onze verloskundige had ook zo'n boekje en ze kijken naar geslacht, zwangerschapsduur, en hoeveelste kind. Onze dochter was 4120 bij 39w2d en zij had maar 60 gram meer mogen wegen en anders hadden we naar het ziekenhuis gemoeten om glucose te laten prikken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Knillis wo 14 dec 2011 - 23:00

Hoi,

Heb nog niet alles gelezen maar wilde vast reageren. Bij mijn zoontje hebben ze destijds de term dysmatuur niet gebruikt, hij was gewoon klein. Later bij het CB, de huisarts en fysiotherapie (die hij had vanwege een voorkeurshouding) werd mij wel steeds gevraagd of hij dysmatuur was geboren. Kennelijk hing hij dus wel tegen die grens aan?

Bij mijn dochtertje hebben ze de term er wel meteen ingegooid, we kwamen ook gelijk onder controle van de kinderarts te staan en ze moest dan 24 uur in het zkh blijven. Ook in de papieren voor de verloskundige, huisarts, kraamzorg etc. stond overal vermeld dat ze dysmatuur was. Wat er wel bij gezegd werd was dat ze er echt maar een paar gram onder de "grens" zat... Helaas was ik nog zo hyper van de bevalling dat ik er nooit aan gedacht heb om te vragen wat die grenzen dan precies zijn qua gewicht.

Volgens mij is het wel per ziekenhuis een beetje verschillend, op een ander forum hebben ze een speciaal gedeelte voor dysmature kindjes en daar zie ik ook gewichten e.d. langskomen die erop zouden wijzen dat mijn zoontje dus ook dysmatuur geboren is. Het is allemaal een beetje vaag en via internet kan ik er niet echt iets over vinden helaas!
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Knillis wo 14 dec 2011 - 23:05

Bruintje Beer schreef:
En wat zijn de gevolgen bij een eventuele volgende zwangerschap? Groeiecho's? Die heb ik al meerdere keren gehad bij de jongste vanwege de groeiachterstand van de oudste. En die zeggen ook niet veel want die waren goed maar toch ook weer niet bleek bij de geboorte.


Bij mij kreeg ik dus idd bij de 2e extra groeiecho's bij 28, 32 en 36 weken. Vanaf 36 weken kwam ik onder controle van de gyn te staan omdat mijn zoontje met een keizersnede geboren was. Dus kreeg ik standaard bij iedere controle alsnog een groeiecho. Bij mij zaten ze er dus ook naast, met 38 weken werd ze al ruim 3 kg geschat. Bij de nacontrole werd gezegd dat ook bij een volgende ik extra groeiecho's zou krijgen en meer konden ze eigenlijk niet doen....

Maar ja, bij mij is dit wel mijn grootste angst hoor, wat nou als bij een 3e zou blijken dat deze echt een ukkie is? Heb al hele doemscenario's in mijn hoofd, opgenomen worden in het zkh, volledige bedrust etc. etc. Maar goed, is nog niet aan de orde dus zien we tegen die tijd wel weer. Ik ga er wel vanuit dat een evt. 3e kindje dus ook klein zal zijn, kan me haast niet voorstellen dat ik nu ineens een kindje van 4 kg zou krijgen Laughing
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Knillis wo 14 dec 2011 - 23:11

[quote="Annie24"] Ze hebben hem daar toen ook dezelfde behandeling gegeven als een dysmatuur kindje. Ook gaven zij aan dat als het na de bevalling al bekend was geweest dat hij het stempeltje dysmatuur had gekregen het misschien heel anders was gelopen allemaal. Dan blijk je in ons ziekenhuis begeleiding te krijgen en dat hadden we nu dus niet gehad. Ja, op de huilpoli, toen hij al 2 maanden was. Misschien had ons dus veel leed bespaard kunnen blijven, maarja, dat is achteraf Rolling Eyes

quote]

Oh echt? Wij hebben echt 0,0 begeleiding gehad terwijl mijn dochtertje toch ook wel wat dingen had/heeft die bij dysmaturiteit (is dat een woord? smile ) horen.. Zo is de bv volledig mislukt omdat ze niet wakker te krijgen was en niet goed of eigenlijk uberhaupt niet wilde aanhappen. Na 1 dag al bloedende kloven, slechte begeleiding en ze moest gaan drinken want ze moesten urine van haar hebben voor verder onderzoek. Dus hop, fles erin... Uiteindelijk heeft ze dus fv gekregen, groeit als kool maar het drinken gaat nog steeds niet lekker. Zijn nog steeds heel erg zoekende, welke speen icm Nutriton, hoeveelheid Nutriton etc. Ze drinkt gewoon niet veel (vanochtend heeft ze bijv. maar 100cc gedronken nadat er 10 uur tussen de voeding daarvoor zat) en het blijft een beetje zoeken zo. Schijnt wel bij dysmature kindjes te horen?! Als je op Wikipedia kijkt wordt je er ook niet vrolijk van wat ze er alsnog aan kunnen overhouden. Hebben ze bij ons in het zkh nooit iets over gezegd Rolling Eyes
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  *Troela* wo 14 dec 2011 - 23:33

De gevolgen hangen natuurlijk af van de mate van de dysmaturiteit, en de oorzaak ervan. Er zijn ook gewoon kleine kindjes, en andere kindjes hebben het gewoon in de baarmoeder niet goed gehad. Zelfde als met prematuriteit, ene kindje doet het goed en merk je niks meer van, andere houd er vanalles aan over.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Happydobby wo 14 dec 2011 - 23:49

Mijn zoon was met 40 +1 3046 gr. Het gemiddelde geboortegewicht in Nederland is 3350 gr dus hij zat er niet ver onder maar hij had wel dysmature trekjes. Zo was zijn bloedsuiker te laag direct na de bevalling maar volgens de kinderarts kwam dit doordat de bevalling te lang had geduurd voor hem. Ook was hij fladderig. Gelukkig gaat nu alles goed, hij drinkt goed aan de borst.

Ik heb verder niks gehoord over een evt volgende zwangerschap, ik mag gewoon weer naar de VK voor de controles en ze hebben het niet gehad over evt groeiecho's.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Aimee do 15 dec 2011 - 0:29

Ik ben door dit topic wel heel nieuwsgierig geworden naar wat dan 'dysmature trekjes' zijn. Van ons zoontje word al vanaf de 20 weken echo gezegd dat hij aan de kleine kant is. We hebben regelmatig echo's om hem in de gaten te houden, maar hij blijft ergens onderaan het lijntje hangen...
Nou weet ik wel dat echo's niet alles zeggen, maar ik ga toch maar eens googlen wat het dysmatuur zijn in houdt.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje? Empty Re: Nav:Wanneer heb je een dysmatuur kindje?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum