Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ligt dit aan mij?

+5
Tullow
Antibes
Spring
Sugarfall
TGR
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:37

Vriendin van mij gaat binnenkort reizen en haar eerste bestemming zal ergens in India zijn; de stad waar ik ben geboren. In het verleden is ze al eens in India geweest, maar dan een geheel ander gedeelte, wat voor Indiase maatstaven nog best welvarend en vooral schoon is. Ik kom zelf uit een stad die verre van schoon is, erg hectisch en met veel stank op straat door de open riolen etc etc. Anyway, het is mijn geboortestad, dus ik heb er wel een speciaal gevoel bij en kan me er ook niet aan ergeren. De stad heeft ook heel veel moois te bieden en ik voelde me er echt wel, tot op zekere hoogte, thuis.

M'n vriendin wil er alleen maar naartoe zodat ze kan zeggen er te zijn geweest. Dit is wat ze zelf tenminste aangeeft. Het is een wereldstad, dus moet je er echt wel een keer zijn geweest en vervolgens laat ze zich in mijn ogen vrij neerbuigend uit over hoe deze stad dan zogenaamd is. Ze is er dus nog nooit eerder geweest, maar ik merk ook dat het me stoort dat ze spreekt over een grote vuilnisbelt, overal superranzig en 3 dagen checken hoe smerig het daar is ook meer dan genoeg is. Ondertussen wil ze wel graag tips van mij. Ligt het aan mij dat ik hier wat moeite mee heb? Ik zou zelf namelijk nooit naar een bestemming gaan waar ik eigenlijk geen positief woord voor overheb, maar alleen maar naartoe ga, omdat ik er dan (zogenaamd?) over mee kan praten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  TGR ma 28 nov 2011 - 23:40

Maak je je hier zo druk om omdat het jouw geboorteland is? Laat haar die reis maken, dan kan ze zeggen dat ze er is geweest. Veel mensen maken een reis met die reden.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Sugarfall ma 28 nov 2011 - 23:44

Ik denk dat het ook wel meespeelt dat het jouw geboorteland/stad is, dat je je hier meer aan ergert. Had je het bijvoorbeeld ook gehad als ze naar een ander land (in haar ogen vies) wilde gaan, alleen om er geweest te zijn? Dan had je er misschien veel luchtiger over gedacht. Ik vind het eigenlijk niet echt netjes van haar, ik neem aan dat zij weet dat het jouw geboortestad is, en ook al woon je hier, daar blijf je toch altijd een gevoel bij houden. Vind het dus een beetje raar dat zij er dan zo over spreekt naar jou toe.

Ik kan me je gevoel wel voorstellen, ik vind het ook minder leuk als mensen zeggen nooit naar Iran te willen omdat het een ongastvrij land is en niet bezienswaardig, (kan ik zelfs een beetje pissed om worden Wink ) terwijl als het over een ander land gaat, het me niet veel uitmaakt.
Sugarfall
Sugarfall
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Spring ma 28 nov 2011 - 23:46

Ik begrijp je wel hoor.
Ik vind dat soort mensen vaak een beetje jammer. Omdat ze dan kunnen zeggen dat ze er geweest zijn. Maar het ze ondertussen geen reet boeit. Geef je geld dan uit aan iets wat jij wel leuk vindt denk ik dan.

Maar had je je er ook aan gestoord als het om stad in een ander land ging?

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:50

TGR schreef:Maak je je hier zo druk om omdat het jouw geboorteland is? Laat haar die reis maken, dan kan ze zeggen dat ze er is geweest. Veel mensen maken een reis met die reden.

Ik denk idd dat dit de "zere" plek is. Ik vind dat ze met heel weinig respect praat over hoe de bevolking daar samenleeft (volgens haar), zonder dat ze er feitelijk ooit eerder is geweest en het puur kent van televisie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Antibes ma 28 nov 2011 - 23:50

Je kan dit tegen een vriendin toch gewoon uitspreken lijkt me? "Luister, ik wil je graag tips geven, maar zoals je weet betekent die stad emotioneel veel voor me, dus zou hem niet zo willen afkraken?"
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:51

Antibes schreef:Je kan dit tegen een vriendin toch gewoon uitspreken lijkt me? "Luister, ik wil je graag tips geven, maar zoals je weet betekent die stad emotioneel veel voor me, dus zou hem niet zo willen afkraken?"
Precies.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:52

Sugarfall: Iran lijkt me prachtig en zou daar heel graag eens naartoe willen.smile Een collega van me heeft er veel over verteld, hij komt er vandaan en gaat nog jaarlijks familie opzoeken. Als ik de foto's zie en zijn verhalen hoor, lijkt het me echt heel bijzonder. Ik kan me goed indenken dat het je stoort als iemand jouw geboorteland 'afzeikt', zonder er ooit te zijn geweest.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:53

Spring schreef:Ik begrijp je wel hoor.
Ik vind dat soort mensen vaak een beetje jammer. Omdat ze dan kunnen zeggen dat ze er geweest zijn. Maar het ze ondertussen geen reet boeit. Geef je geld dan uit aan iets wat jij wel leuk vindt denk ik dan.

Maar had je je er ook aan gestoord als het om stad in een ander land ging?


Als ik eerlijk ben had ik me er dan waarschijnlijk minder aan gestoord, maar dat is meer omdat de kans groot is dat ik er zelf dan ook nog nooit ben geweest, want heb in dat opzicht niet heeeeel veel van de wereld gezien, op veel Europese steden na. Ze mag van mij geheel zelf weten waar ze d'r geld aan uitgeeft, maar ik denk wel dat ze beter kan nadenken tegen wie ze wat zegt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:55

Maar dat kun je toch wel tegen haar zeggen dat het je stoort? Erg tactisch van haar is het niet, maar goed, mensen hebben al heel snel een vooroordeel over een land waar ze nog nooit zijn geweest. Dat zul je toch altijd wel blijven houden.
Als het een echte vriendin is zal ze echt wel begrijpen dat het je stoort dat ze zo oneerbiedig over jouw geboortestad praat.


Laatst aangepast door Zelda op ma 28 nov 2011 - 23:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:58

Antibes schreef:Je kan dit tegen een vriendin toch gewoon uitspreken lijkt me? "Luister, ik wil je graag tips geven, maar zoals je weet betekent die stad emotioneel veel voor me, dus zou hem niet zo willen afkraken?"

Dat zou ik idd moeten doen, dat is ook mijn fout hierin. Ik ben niet zo van de confrontatie aangaan met vriendinnen/vrienden, omdat ik al snel denk: "Nah, laat maar."

Ik heb iig doorgegeven in welke wijk ik een aantal jaren geleden verbleef en welke wijk ik geboren ben en dat dit de wijken zijn die ik zelf het beste ken, maar als ze geen idee heeft wat ze er eigenlijk wil doen/bezichtigen, dat het me handig lijkt dat ze dat eerst uitzoekt, zodat ik haar concreter advies kan geven. Dat is misschien wel wat ik jammer vind; ik vraag wat ze wil gaan doen in die paar dagen en er komt eigenlijk geen antwoord, behalve dat ze het een keer gezien moet hebben, omdat het er zo ranzig is. Tja, dan weet ik niet zo goed waarom ze dan wel wil weten waar ze precies kan verblijven. Als je bang bent voor het leven daar, zou ik lekker in het Taj Mahal hotel gaan zitten, dan weet je zeker dat het schoon is. Maar dat is natuurlijk geen optie.;-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast ma 28 nov 2011 - 23:59

Zelda schreef:Maar dat kun je toch wel tegen haar zeggen dat het je stoort? Erg tactisch van haar is het niet, maar goed, mensen hebben al heel snel een vooroordeel over een land waar ze nog nooit zijn geweest. Dat zul je toch altijd wel blijven houden.
Als het een echte vriendin is zal ze echt wel begrijpen dat het je stoort dat ze zo oneerbiedig over jouw geboorteland praat.

Ze is wel in India geweest, maar in het zuiden en vrij afgeschermd van de buitenwereld. Een familielid van haar heeft daar een villa, waar ze toen is verbleven in een buitenwijk.

Ik moet er ook iets van zeggen, want alleen dan kan ze er rekening mee houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 0:02


Ik weet niet echt of ik er wat van zou zeggen. Ik denk, dat als ik haar zou horen spreken tegen andere over dat die stad vies is en het zou toch mijn stad zijn, ik iets zou zeggen van; 'Dat is nu het verschil tussen een toerist en een reiziger. Toeristen kunnen schoonheid niet zien als het ze niet op de neus wordt gedrukt'.

Ik heb emotioneel veel met Rio de Janeiro, maar als iemand anders het een stinkende rotstad zou vinden haal ik mijn schouders op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 0:04

Zero schreef:
Ik weet niet echt of ik er wat van zou zeggen. Ik denk, dat als ik haar zou horen spreken tegen andere over dat die stad vies is en het zou toch mijn stad zijn, ik iets zou zeggen van; 'Dat is nu het verschil tussen een toerist en een reiziger. Toeristen kunnen schoonheid niet zien als het ze niet op de neus wordt gedrukt'.

Ik heb emotioneel veel met Rio de Janeiro, maar als iemand anders het een stinkende rotstad zou vinden haal ik mijn schouders op.
Wat bagatelliserend.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Sugarfall di 29 nov 2011 - 0:06

Nour, het is ook een heel mooi land en daarom vind ik het ook moeilijk als er zo negatief over wordt gedaan, als iemand er inderdaad nog nooit geweest is. Al kan ik ook wel weer goed begrijpen dat het voor mij heel anders is, dan voor iemand die er nog nooit geweest is + geen band heeft met het land. Dus ik laat het meestal ook wel gewoon gaan. Ik zou er ook wel iets van zeggen tegen je vriendin, misschien is een kleine opmerking al genoeg. Als vriendin zijnde moet het toch niet zo moeilijk zijn voor haar om er dan ook iets mee te doen, en te begrijpen dat dit voor jou niet leuk is + dat je haar zo heel moeilijk advies en tips kunt geven.
Sugarfall
Sugarfall
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  TGR di 29 nov 2011 - 0:08

Zelda schreef:
Zero schreef:
Ik weet niet echt of ik er wat van zou zeggen. Ik denk, dat als ik haar zou horen spreken tegen andere over dat die stad vies is en het zou toch mijn stad zijn, ik iets zou zeggen van; 'Dat is nu het verschil tussen een toerist en een reiziger. Toeristen kunnen schoonheid niet zien als het ze niet op de neus wordt gedrukt'.

Ik heb emotioneel veel met Rio de Janeiro, maar als iemand anders het een stinkende rotstad zou vinden haal ik mijn schouders op.
Wat bagatelliserend.

Ik vind het wel een treffende opmerking. Een toerist gaat in de bus van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en de reiziger trekt er zelf op uit.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 0:16

TGR schreef:
Zelda schreef:
Zero schreef:
Ik weet niet echt of ik er wat van zou zeggen. Ik denk, dat als ik haar zou horen spreken tegen andere over dat die stad vies is en het zou toch mijn stad zijn, ik iets zou zeggen van; 'Dat is nu het verschil tussen een toerist en een reiziger. Toeristen kunnen schoonheid niet zien als het ze niet op de neus wordt gedrukt'.

Ik heb emotioneel veel met Rio de Janeiro, maar als iemand anders het een stinkende rotstad zou vinden haal ik mijn schouders op.
Wat bagatelliserend.

Ik vind het wel een treffende opmerking. Een toerist gaat in de bus van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en de reiziger trekt er zelf op uit.

Ik had per ongeluk over je reactie heen gelezen, Zero. Het is alleen zo dat ze een aantal maanden gaat backpacken, dus in die zin gaat ze er zelf op uit in de steden/landen die ze gaat bezoeken. Ik wil haar ook niet zozeer de mond snoeren, maar ik zou het domweg prettig vinden als haar insteek naar mij toe anders zou zijn en ik denk dat ik dit moet gaan aangeven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Tullow di 29 nov 2011 - 0:37

TGR schreef:
Zelda schreef:
Zero schreef:
Ik weet niet echt of ik er wat van zou zeggen. Ik denk, dat als ik haar zou horen spreken tegen andere over dat die stad vies is en het zou toch mijn stad zijn, ik iets zou zeggen van; 'Dat is nu het verschil tussen een toerist en een reiziger. Toeristen kunnen schoonheid niet zien als het ze niet op de neus wordt gedrukt'.

Ik heb emotioneel veel met Rio de Janeiro, maar als iemand anders het een stinkende rotstad zou vinden haal ik mijn schouders op.
Wat bagatelliserend.

Ik vind het wel een treffende opmerking. Een toerist gaat in de bus van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en de reiziger trekt er zelf op uit.

Eens met TGR. Zie mijn onderschrift Wink

Ik zou er denk ik wel wat van zeggen. Zij weet waarschijnlijk niet wat jouw gevoel/band met de stad is, maar dat kun je haar natuurlijk wel vertellen.
Tullow
Tullow
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2518
Punten : 2617
Registratiedatum : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Susan di 29 nov 2011 - 0:38

Op zich vind ik het niet eens zo verkeerd om, als je aan het rondreizen bent door een land, ook naar plekken te gaan die je op het eerste gezicht eigenlijk niet zo aanspreken. Op die manier geef je jezelf wel de kans om echt een goed beeld te krijgen en laat je je niet alleen maar leiden door de verhalen die rondgaan en de foto's die je hebt gezien.

Overigens vind ik haar daardoor juist eerder een reiziger dan een toerist.

Ik snap wel dat je het niet zo leuk vindt dat ze tegen jou die woorden gebruikt om de stad te beschrijven waar je bent geboren en die heel speciaal voor je is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Smaragdje di 29 nov 2011 - 0:42

Als ik jou was zou ik gewoon aangeven dat jij er moeite mee hebt dat ze er zo over praat.

Na de reis draait ze misschien wel bij. Ben zelf ook daar geweest en dan niet bepaald op de toeristische plekken. Het is echt een prachtig land, alleen gaat het er anders aan toe dan hier en is het misschien niet altijd zo schoon al wat wij "schoon" vinden. Dat doet verder niets te niet aan het land vind ik persoonlijk.

Ben eigenlijk wel benieuwd over welke stad het gaat Embarassed

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 1:00

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga me er of niet meer druk om maken of er iets van zeggen als ze er weer over begint.smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Marin di 29 nov 2011 - 1:19

Ik snap je gevoel wel. Ik ben ook heel gevoelig voor 'kritiek' op de plekken die mij dierbaar zijn. Dat voelt toch als thuis en een deel van mij, en natuurlijk zijn er slechte dingen op elke plek aan te merken (denk aan Sofia waar ik m'n hart verloren heb maar zeker geen fantastische plek is). Ik zou datzelfde gevoel hebben als jij en me haast enorm willen verdedigen. Zeker omdat zij het al op voorbaat zegt. Maar ik zou het idd een beetje laten gaan. Ze komt er vanzelf wel achter of de plek wat voor haar is of niet.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 2:40

Joy_ schreef:Ik snap je gevoel wel. Ik ben ook heel gevoelig voor 'kritiek' op de plekken die mij dierbaar zijn. Dat voelt toch als thuis en een deel van mij, en natuurlijk zijn er slechte dingen op elke plek aan te merken (denk aan Sofia waar ik m'n hart verloren heb maar zeker geen fantastische plek is). Ik zou datzelfde gevoel hebben als jij en me haast enorm willen verdedigen. Zeker omdat zij het al op voorbaat zegt. Maar ik zou het idd een beetje laten gaan. Ze komt er vanzelf wel achter of de plek wat voor haar is of niet.

Ik bedoel het echt niet vervelend, maar ik denk niet dat ik me kan voorstellen hoe jij je erbij voelt of jij hoe ik me erbij voel, het is in die zin niet te vergelijken. Mijn vriendin gaat naar de stad waar mijn roots liggen, waar ik een stukje (h)erkenning en rust vind die ik in NL niet altijd kan vinden, een plek waar ik opeens bepaalde trekjes zie van mensen die ik nooit kon plaatsen (hoe ik uit een flesje water drink, hoe ik mijn kamer opruim; dit zijn dingen die ik exact hetzelfde blijk te doen als vrouwen daar en daar kwam ik pas achter toen ik er een aantal jaren geleden was). Het is de stad waar mijn leven begon, eventueel nog familie woont etc etc. Dus vandaar denk ik dat we hooguit elkaars gevoelens tot op zekere hoogte kunnen herkennen van je ergens thuis kunnen voelen, maar dat het niet hetzelfde is of überhaupt te vergelijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Marin di 29 nov 2011 - 2:44

Oké dan niet hoor, ik bedoel het alleen maar goed, dat ik me kan voorstellen dat een dierbare plek je raakt en dat wanneer iemand anders daar negatief over praat je datzelfde in je thuisgevoel raakt. Natuurlijk zal ik dat minder diep ervaren dan jij omdat mijn roots gewoon in NL liggen maar ik denk dat als er iemand is hier op het forum die waarde hecht aan plekken en z'n identiteit daaraan verleent ik het wel ben en dus zeker wel zo'n beetje snapt wat je voelt. Maar als jij daar anders over denkt, ook goed.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gast di 29 nov 2011 - 2:47

Ehm ok, ik begon meteen al met dat ik het niet vervelend bedoel, maar klaarblijkelijk heb ik je beledigd. Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ligt dit aan mij? Empty Re: Ligt dit aan mij?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum