consultatiebureau
+5
Darius
Flower_L
PapillonRose
kwak
Liadan
9 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: consultatiebureau
Als ouder zijnde vind ik het ook belachelijk.
Maar in mijn werk vind ik het wel prettig als ik informatie krijg van een arts. En die informatie kan soms niet leuk zijn. Zo kan ik te horen krijgen dat een arts 'niets kan met een kind' of 'ouders werken niet mee'. Dan ben ik al wel ingelicht als ik naar de thuissituatie ga. En deze informatie moet ik ook in een dossier vermelden, stel dat een collega het dossier overneemt. Maar je kunt je voorstellen dat je niet wilt dat ouders dit lezen.
Maar in mijn werk vind ik het wel prettig als ik informatie krijg van een arts. En die informatie kan soms niet leuk zijn. Zo kan ik te horen krijgen dat een arts 'niets kan met een kind' of 'ouders werken niet mee'. Dan ben ik al wel ingelicht als ik naar de thuissituatie ga. En deze informatie moet ik ook in een dossier vermelden, stel dat een collega het dossier overneemt. Maar je kunt je voorstellen dat je niet wilt dat ouders dit lezen.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
dan kun je er ook voor kiezen om het politiek correct te verwoorden. Ik moet soms ook wel eens dingen in een dossier zetten die niet leuk zijn om terug te lezen voor de cliënt, maar ik let altijd op mijn woorden en probeer het altijd zo te verwoorden dat het er netjes in staat. Mijn cliënt mag ook best lezen wanneer ik vind dat iemand niet mee wilde werken. Ik zal er dan iets inzetten als: Dhr wees hulp resoluut af o.i.d. en niet: meneer wilde niet meewerken.
Gast- Gast
Darius schreef:Als ouder zijnde vind ik het ook belachelijk.
Dat vind ik dan nog geen reden om het weg te laten. Ik bedoel, ik neem aan dat een arts wel slim genoeg is om het iets anders te kunnen verwoorden als hij 'echt niets kan met een kind' en dat zoiets vervolgens ook nog wel toegelicht kan worden. Het 'even' uit een dossier halen om het er later weer in te stoppen omdat je als hulpverlener de confrontatie met een boze ouder te moeilijk vindt, vind ik eigenlijk echt schandalig.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Darius: uit welke onderdelen bestaat zo'n dossier? Ik kan altijd meekijken op een scherm en daar staan alleen dingen in als eten/drinken, ontwikkeling, groei e.d. Ik neem aan dat er ook dingen in staan als hoe de ouder overkomt, manier van opvoeden e.d.?
Gast- Gast
Susan schreef:Darius schreef:Als ouder zijnde vind ik het ook belachelijk.
Dat vind ik dan nog geen reden om het weg te laten. Ik bedoel, ik neem aan dat een arts wel slim genoeg is om het iets anders te kunnen verwoorden als hij 'echt niets kan met een kind' en dat zoiets vervolgens ook nog wel toegelicht kan worden. Het 'even' uit een dossier halen om het er later weer in te stoppen omdat je als hulpverlener de confrontatie met een boze ouder te moeilijk vindt, vind ik eigenlijk echt schandalig.
Het komt echt maandelijks voor. Het zijn hoofdzakelijk artsen en psychologen die dit doen.
Darius- Ratel
Ik vind het echt heel vreemd dat er dingen in een dossier genoteerd worden en dit vervolgens gauw veranderd kan worden voordat een ouder het dossier zou inzien. Dat geeft mij toch het gevoel dat de professional die dat noteert of dingen verbergt, of bewoordingen verandert die in de eerste plaats al niet heel erg professioneel gekozen waren. Maar dat kan aan mij liggen.. door wat medische missers in de omgeving ben ik sowieso wat wantrouwig als het om dit soort dingen gaat.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik vind sowieso dat er alleen problemen in het dossier vastgelegd mogen worden die voortijds al met de ouder zijn besproken. Als er genoteerd wordt: 'kan niets met ouder', dan zou ik dat toch wel erg graag persoonlijk uit iemands mond hebben gehoord voordat het op schrift werd gesteld, zodat ik mijn kant van het verhaal ook had kunnen toelichten.
Gast- Gast
*
Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:45; in totaal 1 keer bewerkt
Susan- Lady Post-a-lot
Darius schreef:
Het komt echt maandelijks voor. Het zijn hoofdzakelijk artsen en psychologen die dit doen.
Dan moeten die artsen en psychologen misschien eens leren om e.e.a. wat anders te formuleren. Zo moeilijk is dat niet.
Susan- Lady Post-a-lot
Rejoy. schreef:Darius: uit welke onderdelen bestaat zo'n dossier? Ik kan altijd meekijken op een scherm en daar staan alleen dingen in als eten/drinken, ontwikkeling, groei e.d. Ik neem aan dat er ook dingen in staan als hoe de ouder overkomt, manier van opvoeden e.d.?
Ik weet het niet. Ik heb namelijk zelf geen toegang tot het systeem. Ik heb o.a. overleg met artsen en zij sturen mij dingen uit het dossier via de mail of via de post. En daarnaast sturen ze mij zelf ook wel eens een mail met uitleg over een situatie. Deze mails stop ik weer in mijn dossier. De arts verzoekt mij dan om deze mail niet te tonen aan ouders.
Darius- Ratel
Weg.
Laatst aangepast door Twellie op ma 21 nov 2011 - 12:38; in totaal 2 keer bewerkt
Gast- Gast
Darius schreef:Als ouder zijnde vind ik het ook belachelijk.
Belachelijk en ik vraag me ook af of dat wettelijk wel mag want je hebt toch gewoon het recht om je dossier volledig in te zien?
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
*
Laatst aangepast door Rejoy. op wo 12 jun 2013 - 6:33; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Zal ik het voor je nakijken? mn vriend is toch aan het werk hier naast mij
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Ik vind het echt heel, heel, heel raar dat dat kan. Van mij mogen ze een regel invoeren dat je tijdens ieder willekeurig bezoek je dossier in mag zien. Gewoon om dit soort achterlijkheid te voorkomen.
Susan- Lady Post-a-lot
Flower_L schreef:Zal ik het voor je nakijken? mn vriend is toch aan het werk hier naast mij
je bedoelt welke onderdelen er in een dossier staan? Graag!
Gast- Gast
weg
Laatst aangepast door Flower_L op ma 21 nov 2011 - 9:23; in totaal 1 keer bewerkt
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Bij Y. zijn dossier zal er vast instaan dat mama erg meegaan is en overal 'ja' op zegt.
Ik zeg namelijk altijd ja en amen zodat ik zo snel mogelijk weer buiten sta en trek verder mijn eigen plan
Ik zeg namelijk altijd ja en amen zodat ik zo snel mogelijk weer buiten sta en trek verder mijn eigen plan
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Ik zou het echt heel naar vinden als ze bepaalde informatie achterhouden, wanneer ik het in wil zien.
Ik denk dat als ik daar achter kom(maar dat kom je toch niet ) het de laatste keer is geweest dat ze me daar zullen zien.
Ik denk dat als ik daar achter kom(maar dat kom je toch niet ) het de laatste keer is geweest dat ze me daar zullen zien.
RiLiJu- Prater
- Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11
Annie24 schreef:Bij Y. zijn dossier zal er vast instaan dat mama erg meegaan is en overal 'ja' op zegt.
'Ouder is te meegaand, geen eigen inbreng in opvoeding. Zorgwekkend.'
Gast- Gast
Dit doet me trouwens denken aan vorig jaar. In Mara haar dossier stond toen dat de arsten dachten dat Mara gewoon schrok in haar slaap en dat ouders dachten aan epilepsie maar hier geen gegronde reden voor hadden. Een paar maanden later na haar diagnose stond er in haar dossier dat moeder te angstig was en soms overtrokken kon reageren. Zie waar we nu voor staan.
Gast- Gast
Mama_van2 schreef:Dit doet me trouwens denken aan vorig jaar. In Mara haar dossier stond toen dat de arsten dachten dat Mara gewoon schrok in haar slaap en dat ouders dachten aan epilepsie maar hier geen gegronde reden voor hadden. Een paar maanden later na haar diagnose stond er in haar dossier dat moeder te angstig was en soms overtrokken kon reageren. Zie waar we nu voor staan.
Inderdaad, maar goed, als je dit topic leest is het al heel wat dat ze zo eerlijk zijn geweest om dat aan jullie te laten lezen.
Susan- Lady Post-a-lot
Wij kunnen ook dingen veranderen in de dossiers en als cliënten hun dossier in willen zien, wordt dat eerst bekeken door de hoofdbehandelaar om te zien of alles wel geschikt is voor de ogen van de cliënt.
Dit heeft mij er wel bewust van gemaakt van mijn rapportages. Ik ben me er nu altijd van bewust dan een cliënt zijn dossier zou willen lezen en dat ik dus zo min mogelijk interpretaties erin zet en eigenlijk alleen maar feitelijk waarnemingen.
Van C.iske heb ik zijn ziekenhuisdossier nog, dat vonden ze wel wat vreemd maar ik mocht het gewoon kopiëren. Sowieso lag het daar altijd onder zijn bedje zodat ik altijd kon lezen wat er over hem en ons geschreven was.
Zo stond er op de dag van mijn ontslag uit het ziekenhuis dat ik erg emotioneel ben vertrokken.....
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het dossier van het cb...
Dit heeft mij er wel bewust van gemaakt van mijn rapportages. Ik ben me er nu altijd van bewust dan een cliënt zijn dossier zou willen lezen en dat ik dus zo min mogelijk interpretaties erin zet en eigenlijk alleen maar feitelijk waarnemingen.
Van C.iske heb ik zijn ziekenhuisdossier nog, dat vonden ze wel wat vreemd maar ik mocht het gewoon kopiëren. Sowieso lag het daar altijd onder zijn bedje zodat ik altijd kon lezen wat er over hem en ons geschreven was.
Zo stond er op de dag van mijn ontslag uit het ziekenhuis dat ik erg emotioneel ben vertrokken.....
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het dossier van het cb...
Gast- Gast
Susan schreef:Mama_van2 schreef:Dit doet me trouwens denken aan vorig jaar. In Mara haar dossier stond toen dat de arsten dachten dat Mara gewoon schrok in haar slaap en dat ouders dachten aan epilepsie maar hier geen gegronde reden voor hadden. Een paar maanden later na haar diagnose stond er in haar dossier dat moeder te angstig was en soms overtrokken kon reageren. Zie waar we nu voor staan.
Inderdaad, maar goed, als je dit topic leest is het al heel wat dat ze zo eerlijk zijn geweest om dat aan jullie te laten lezen.
Daar heb je gelijk in.
Gast- Gast
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Consultatiebureau
» Consultatiebureau
» Het consultatiebureau
» afspraken consultatiebureau
» Huisbezoek consultatiebureau
» Consultatiebureau
» Het consultatiebureau
» afspraken consultatiebureau