Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vanaf wanneer voorlezen?

+9
RYW
Mikki
Darius
Coccinelle
Bloem86
Parisienne
Tania
JD
Teddyaapje
13 plaatsers

Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Teddyaapje vr 21 jan 2011 - 6:13

Hoe oud was jullie kindje toen jullie begonnen met voorlezen?
En lazen/ lezen jullie steeds hetzelfde verhaaltje voor of steeds iets anders?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  JD vr 21 jan 2011 - 6:16

technisch gezien kun je al voorlezen aan een baby van 3 maanden, maar goed, snap dat weinig mensen dat doen.
je kunt beginnen met een maand of 10/11/12. met boekjes met bijvoorbeeld verschillende stofjes, of van die knisperboekjes, zodat het de zintuigen prikkelt...?

en de échte boeken met lange verhalen zijn pas leuk vanaf een jaar of 2, 2 1/2 .... zou t in t begin gewoon bij de knisperboekjes, boekjes met begrippen (dieren), en zintuiglijk uitdagende boekjes houden....

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 6:29

Ik heb heel veel boekjes die ze zelf gewoon doorbladeren. Van die knisper en voelboekjes.
Oh en natuurlijk de Ontdeugende tweeling. Maar ach, daar snappen ze nog niks van.
Maar bij de voordeelboekenshop (heet die zo?) heb ik 2 grotere boeken gekocht.
Eentje heet iets van Eendje waggel, de ander iets met kikkertjes, weet de titel zo even niet.
Maar daar zit een knopje bij die ze kunnen indrukken en dan krijg je dus eendjes geluid of kikkergeluid. Die lees ik wel voor en bij elke omslag drukken ze dan even op het knopje, dan schateren ze het uit. Dat zijn echt 4 regeltjes per bladzijde ofzo.
Maar die geluiden zijn natuurlijk het leukste. Laughing

Hele verhalen, zoals sprookjes etc. komt denk ik pas als ze 1,5/2 zijn. Begrijpen ze nu toch maar weinig van, denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Tania vr 21 jan 2011 - 6:49

Ik lees al lang voor, weet niet meer vanaf wanneer precies. 2/3 maanden ofzo denk ik. Hij vindt het helemaal grappig, bestudeert uitgebreid de plaatjes (woezel en pip is favoriet) en zit geamuseerd naar m'n mond te kijken als ik voorlees.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Parisienne vr 21 jan 2011 - 7:27

Ik heb N. ook al een paar keer voorgelezen. Ze vindt het reuze interessant om naar de plaatjes te kijken en daarbij lees ik voor. Ik heb een gewoon voorleesboek voorgelezen van "De mooiste vis van de zee". Ik denk dat het best goed is voor de ontwikkeling. Al is het alleen maar het kijken naar de mooie plaatjes of het luisteren naar je stem en de spraak. Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  JD vr 21 jan 2011 - 7:28

Parisienne schreef:Ik heb N. ook al een paar keer voorgelezen. Ze vindt het reuze interessant om naar de plaatjes te kijken en daarbij lees ik voor. Ik heb een gewoon voorleesboek voorgelezen van "De mooiste vis van de zee". Ik denk dat het best goed is voor de ontwikkeling. Al is het alleen maar het kijken naar de mooie plaatjes of het luisteren naar je stem en de spraak. Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen!

eens!
en gewoon lid worden van de bibliotheek. zo maak je van t voorlezen helemaal een feestje. wat is er leuker voor een peuter dan zelf een grote stapel boeken uit te mogen kiezen?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Bloem86 vr 21 jan 2011 - 7:29

Ik lees hier ook al wel eens voor! Vaak als we gewoon rustig op de bank zitten! Niet dat ze er al iets van snapt.. maar ze bestudeerd t boekje wel helemaal!
Als ze in bed ligt en ze is wat onrustig, dan lees ik t boekje 'raad eens hoeveel ik van je hou' voor! Gewoon omdat ik t zelf zo'n mooi boekje vind! Wink
Bloem86
Bloem86
Prater
Prater

Aantal berichten : 735
Punten : 907
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 7:32

Parisienne schreef:Ik heb N. ook al een paar keer voorgelezen. Ze vindt het reuze interessant om naar de plaatjes te kijken en daarbij lees ik voor. Ik heb een gewoon voorleesboek voorgelezen van "De mooiste vis van de zee". Ik denk dat het best goed is voor de ontwikkeling. Al is het alleen maar het kijken naar de mooie plaatjes of het luisteren naar je stem en de spraak. Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen!
+1 Daarnaast is het ontspannen een rustmomentje en quality time. Voorlezen op een vast moment van de dag kan ook een deel van een ritueel zijn. Bijvoorbeeld: na het verhaaltje moet ik gaan slapen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Coccinelle vr 21 jan 2011 - 7:43

Ik lees ook wel eens voor, uit kleine boekjes zoals dikkie dik. Ze vindt het volgens mij wel gezellig, bij mij op schoot plaatjes kijken en luisteren. En ik vind het zelf ook wel leuk.


Laatst aangepast door Coccinelle op vr 21 jan 2011 - 7:47; in totaal 1 keer bewerkt

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Darius vr 21 jan 2011 - 7:46

Vanaf de kraamweek! Maar niet elke dag hoor. Ik moet zeggen dat het vanaf zijn eerste verjaardag echt leuk werd en hij vanaf zn verjaardag ook naar mij toe komt om een boekje te lezen. Vooral boeken met foto's vindt hij erg leuk. In de bieb plunderen we nu maar de juniorinformatiekast, haha, ik heb een geleerd kind!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 8:19

Ik lees ook vanaf de geboorte voor, en ook echt elke avond, gewoon een kort verhaaltje. Wat straks als ie het leuk gaat vinden en meer gaat begrijpen langer zal worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 8:20

Ik lees ook vanaf de geboorte voor, en ook echt elke avond, gewoon een kort verhaaltje. Wat straks als ie het leuk gaat vinden en meer gaat begrijpen langer zal worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Mikki vr 21 jan 2011 - 8:22

Bij mijn oudste ben ik rond de 6 maanden begonnen met voorlezen, de jongste doet gewoon al mee sinds haar geboorte. Het is voor haar ook even een rustmomentje zo met zn allen voor het slapengaan.

Mikki
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Teddyaapje vr 21 jan 2011 - 8:34

Smikkell schreef: Voorlezen op een vast moment van de dag kan ook een deel van een ritueel zijn. Bijvoorbeeld: na het verhaaltje moet ik gaan slapen..

Hiervoor wil ik het voorlezen gaan gebruiken, T. valt na de laatste voeding heel slecht in slaap (al gaat het de goede kant op). Denken jullie dat het helpt als we elke avond hetzelfde verhaaltje gaan voorlezen? En dan denk ik dat we beter juist niet voor knisper- voelboekjes ed. kunnen gaan want dat prikkelt hem dan toch juist?

Iemand tips?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 10:18

Persoonlijk zou ik een verhaaltje voorlezen op een moment dat ze echt mee mogen doen, dus zelf pagina's om kunnen slaan, kunnen knisperen of kunnen voelen aan voelstukjes in die boekjes. Zelf zou ik dat niet voor het slapengaan doen, helemaal niet als hij zo moeilijk gaat slapen. Mij lijkt dat je z'n hersens daarmee juist gaat activeren en niet tot rust laat komen.

** Edit: op latere leeftijd kan een verhaaltje voor het slapengaan juist wel heel rustgevend werken, maar voor die kleintjes denk ik dat het juist averechts werkt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Tania vr 21 jan 2011 - 10:27

Ik ben het met dromertje eens. Ik heb ook geprobeerd om J. voor te lezen voor hij ging slapen, maar hij werd er helemaal wakker en vrolijk van. Dat was niet helemaal de bedoeling Laughing Hij wilde het boekje pakken dus kwam steeds overeind en ging helemaal mee liggen kletsen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  RYW vr 21 jan 2011 - 21:15

Ik ben er bij beide jongens rond een maand of 8 mee begonnen, maar de jongste luisterde al eerder mee als ik de oudste aan het voorlezen was. Het heeft wel resultaat, pas had hij Pride & Prejudice uit de boekenkast gepakt en zat te lezen Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast vr 21 jan 2011 - 23:08

Ik lees al verhaaltjes voor, mijn zoon vind het geweldig, vooral voelboekjes zijn favoriet.
En het is ook goed voor de ontwikkeling dus waarom pas later gaan voorlezen?
Ook lezen wij een verhaaltje van woezel en pip voor als hij gaat slapen hij luistert dan aandachtig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Nijntje za 22 jan 2011 - 0:18

@ Teddy aapje: misschien is een rustgevend muziekje dan een beter idee? Ik heb hier thuis bijvoorbeeld tingels van kinderliedjes, is alleen instrumentaal, A wordt er altijd rustig van en valt dan in slaap.
Ik doe ook altijd het muziekje van een treknijntje aan.
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Susan za 22 jan 2011 - 0:50

Ezra had nog geen geduld voor voorlezen toen hij baby/dreumes was, alleen 's avonds als hij naar bed ging en zijn laatste voeding kreeg. Op de peuterspeelzaal had hij tot voor kort ook geen geduld voor het voorleesverhaal, maar dat begint langzaam te komen. Verder is hij wel gek op boekjes, hij kan uren in een prentenboek kijken.

Yrsa heeft ook niet heel veel geduld, zij wil alle bladzijden alvast omslaan voor de tekst klaar is. Samen naar een plaatjesboek kijken vindt ze nog wel redelijk leuk, maar liedjes zingen vindt ze nóg veel leuker, liefst liedjes waar gebaren bij horen. Dus dat doe ik momenteel vaker dan voorlezen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 0:53

Susan schreef:Yrsa heeft ook niet heel veel geduld, zij wil alle bladzijden alvast omslaan voor de tekst klaar is. Samen naar een plaatjesboek kijken vindt ze nog wel redelijk leuk, maar liedjes zingen vindt ze nóg veel leuker, liefst liedjes waar gebaren bij horen. Dus dat doe ik momenteel vaker dan voorlezen.
Ja ik ook. Mijn zoon blijft met geen mogelijkheid zitten als ik een verhaal voorlees, 9 van de 10 keer luistert hij niet eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Flemy za 22 jan 2011 - 1:11

Echt voorlezen en dat ze blijft zitten, was denk ik pas rond ruim 1 jaar. Daarvoor was het vooral samen lezen en dan wilde zij alleen maar gauw de bladzijden omslaan. Vanaf dat ze die leeftijd had, zijn we voor ieder slaapje gaan voorlezen. Ze kiest dan zelf een boek uit en daar lezen we dan 1 of 2 verhaaltjes uit. Het was eigenlijk altijd het grote Jip&Janneke boek, maar tegenwoordig is het een groot sprookjesboek.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Lindsya zo 23 jan 2011 - 1:02

Mijn zoontje had er geen geduld voor toen die baby of dreumes was voor het voorlezen. Hij vond liedjes en zingen het leukste. Toen die met twee jaar na de psz ging is het langzaam gekomen en nu lees ik elke avond voor als die na bed gaat. Hij vind het ook heel erg leuk om in de bieb telkens andere boeken uit te zoeken die ik dan kan voorlezen.
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum