Ziek uit dienst, hoe werkt dat?
+4
Supertalentje
Antibes
PluDan
Jasmine
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Ziek uit dienst, hoe werkt dat?
Ik ben aan het eind van mijn Latijn ondertussen, ik kan niet meer. Mijn contract loopt de 21e af en gezien de situatie van het bedrijf, wordt deze of niet verlengd vermoed ik, of ik krijg een nulurencontract.
Ik overweeg nu serieus om ziek uit dienst te gaan en even mijn tijd te gaan nemen voor het verwerken van alles wat er gebeurd is. Mijn lichaam doet pijn, mijn hart huilt en echt vrolijk ben ik ook niet meer. Ik begin een behoorlijke dip te krijgen.
Sinds papa's dood heb ik 32 uur per week gewerkt. 2 weken geleden was ik een week ziek en ik was zo op...De rust deed me zo goed.
Maar hoe werkt dat dan? Als ik zo uit dienst ga krijg ik dan meteen een ziektewetuitkering of moet ik daar dan nog op wachten? Want dan weet ik dat ik nu mijn spaargeld voor de huur moet gebruiken....Als ik erop moet wachten.
Ik vind dit zo erg, om mijn 'verlies' toe te geven. Voel me echt een faler...
Ik overweeg nu serieus om ziek uit dienst te gaan en even mijn tijd te gaan nemen voor het verwerken van alles wat er gebeurd is. Mijn lichaam doet pijn, mijn hart huilt en echt vrolijk ben ik ook niet meer. Ik begin een behoorlijke dip te krijgen.
Sinds papa's dood heb ik 32 uur per week gewerkt. 2 weken geleden was ik een week ziek en ik was zo op...De rust deed me zo goed.
Maar hoe werkt dat dan? Als ik zo uit dienst ga krijg ik dan meteen een ziektewetuitkering of moet ik daar dan nog op wachten? Want dan weet ik dat ik nu mijn spaargeld voor de huur moet gebruiken....Als ik erop moet wachten.
Ik vind dit zo erg, om mijn 'verlies' toe te geven. Voel me echt een faler...
Gast- Gast
Re: Ziek uit dienst, hoe werkt dat?
Meid wat erg om te lezen dat je er nog zo enorm onder lijd. Maar ergens ook wel logisch want je hebt je zelf totaal geen rust gegeven om het grote verlies te verwerken. Logisch dat je lichaam je nu tot een halt gaat roepen.
Even los van of je contract af loopt of niet. Ik zou er nu aan toe geven. Meld je ziek en werk aan je verwerking. Dat is nu even belangrijker dan wel of niet werken.
Hoe het dan zit weet ik niet precies maar volgens mij mogen ze je niet ontslaan als je ziek bent maar neem het niet van me aan want ik kan ernaast zitten.
Heel veel sterkte en zet jezelf nu op nr 1 !
Even los van of je contract af loopt of niet. Ik zou er nu aan toe geven. Meld je ziek en werk aan je verwerking. Dat is nu even belangrijker dan wel of niet werken.
Hoe het dan zit weet ik niet precies maar volgens mij mogen ze je niet ontslaan als je ziek bent maar neem het niet van me aan want ik kan ernaast zitten.
Heel veel sterkte en zet jezelf nu op nr 1 !
Gast- Gast
Ik wil eerst zeggen dat ik je absoluut geen faler vind, omdat je je verlies toegeeft. Soms is voor toegeven veel meer kracht nodig dan voor gewoon maar doorgaan. Wat jij hebt meegemaakt is geen kleinigheid, en het is dan ook heel logisch dat je aan het eind van je Latijn bent. Je mag huilen, je mag je totaal op en gebroken voelen en je mag (moet) aan jezelf denken. Het lijkt mij geen onverstandige keuze om tijd te nemen alles te verwerken.
Nu antwoord op je vraag, al kan ik niet overal exact antwoord op geven, omdat mijn werkgever destijds ontzettend moeilijk deed.
Wanneer je ziek uit dienst gaat, moet je werkgever jou ziek melden bij het UWV, dus daar aangeven dat je ziek uit dienst bent gegaan. Je krijgt dan een ziektewetuitkering via de WW. Hoeveel dit is hangt af van je inkomen van de afgelopen jaren. Volgens mij gaat er, als jouw werkgever meewerkt, hooguit een paar weken overheen. Je zult je dan wel bij de UWV-arts moeten melden, maar daar verwacht ik in jouw geval geen negatieve uitkomst van en dat je gewoon recht hebt op een uitkering, i.p.v. dat ze je gelijk weer aan het werk willen hebben.
Ik heb er zelf heel lang (bijna 4 maanden) op moeten wachten, omdat mijn werkgever mij niet ziek wou melden. Ik moest dus zelf een brief sturen met een verklaring dat mijn werkgever mij weigerde ziek te melden.
Verder kan ik me zó goed indenken hoe je je voelt. Wil je dan ook héél veel sterkte wensen de komende tijd. Ik hoop echt dat je het verlies van je vader en alles wat eraan vooraf ging zo snel een plaatsje kunt geven.
Nu antwoord op je vraag, al kan ik niet overal exact antwoord op geven, omdat mijn werkgever destijds ontzettend moeilijk deed.
Wanneer je ziek uit dienst gaat, moet je werkgever jou ziek melden bij het UWV, dus daar aangeven dat je ziek uit dienst bent gegaan. Je krijgt dan een ziektewetuitkering via de WW. Hoeveel dit is hangt af van je inkomen van de afgelopen jaren. Volgens mij gaat er, als jouw werkgever meewerkt, hooguit een paar weken overheen. Je zult je dan wel bij de UWV-arts moeten melden, maar daar verwacht ik in jouw geval geen negatieve uitkomst van en dat je gewoon recht hebt op een uitkering, i.p.v. dat ze je gelijk weer aan het werk willen hebben.
Ik heb er zelf heel lang (bijna 4 maanden) op moeten wachten, omdat mijn werkgever mij niet ziek wou melden. Ik moest dus zelf een brief sturen met een verklaring dat mijn werkgever mij weigerde ziek te melden.
Verder kan ik me zó goed indenken hoe je je voelt. Wil je dan ook héél veel sterkte wensen de komende tijd. Ik hoop echt dat je het verlies van je vader en alles wat eraan vooraf ging zo snel een plaatsje kunt geven.
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Yasmine schreef:Ik wil eerst zeggen dat ik je absoluut geen faler vind, omdat je je verlies toegeeft. Soms is voor toegeven veel meer kracht nodig dan voor gewoon maar doorgaan. Wat jij hebt meegemaakt is geen kleinigheid, en het is dan ook heel logisch dat je aan het eind van je Latijn bent. Je mag huilen, je mag je totaal op en gebroken voelen en je mag (moet) aan jezelf denken. Het lijkt mij geen onverstandige keuze om tijd te nemen alles te verwerken.
Dik mee eens. Wat jij meegemaakt hebt is niet niks!
Soms dan kun je niet alleen maar doorgaan, soms ben je gewoon op en dan word het echt tijd om aan jezelf te gaan denken meid! En idd, huilen mag, daar is niks verkeerd aan. Probeer eerst maar eens te verwerken wat er allemaal gebeurd is voor zover dat kan. Daar is niks mis mee .
En een faler....dat ben jij al helemaal niet.
PluDan- Kletskop
- Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10
allereerst een dikke voor je het is ook een hele zware periode geweest.
Als je ziet uit dienst wil gaan dan moet je je nu al ongeveer ziek melden. Jou werkgever meld dit dat bij het UWV (als het goed is) dat zodra je contract niet verlengd word je doorgestuurd word naar het UWV hun kijken dan of je recht hebt op een ziektewetuitkering en hun kijken dan ook hoelang je die krijgt door regelmatig daar langs te moeten. Als hun weer vinden dat je aan het werk kan word je ziektewet uitkering stopgezet en eventueel omgezet in een WW uitkering. Ik weet niet meer precies hoe het bij mij toen allemaal gegaan is maar geloof ongeveer zo. Maar ik was al een half jaar ziek thuis voordat mijn contract niet werd verlengt en ben ook enkele keren bij de arboarts van het bedrijf geweest die vond dat ik niet terug aan het werk kon.
Als je ziet uit dienst wil gaan dan moet je je nu al ongeveer ziek melden. Jou werkgever meld dit dat bij het UWV (als het goed is) dat zodra je contract niet verlengd word je doorgestuurd word naar het UWV hun kijken dan of je recht hebt op een ziektewetuitkering en hun kijken dan ook hoelang je die krijgt door regelmatig daar langs te moeten. Als hun weer vinden dat je aan het werk kan word je ziektewet uitkering stopgezet en eventueel omgezet in een WW uitkering. Ik weet niet meer precies hoe het bij mij toen allemaal gegaan is maar geloof ongeveer zo. Maar ik was al een half jaar ziek thuis voordat mijn contract niet werd verlengt en ben ook enkele keren bij de arboarts van het bedrijf geweest die vond dat ik niet terug aan het werk kon.
Gast- Gast
Had het in mijn post niet gezegd, maar wat Lily zegt: je moet je wel ziekmelden vóór de datum dat je contract afloopt.
Jasmine- Ratel
Ik weet totáál niet hoe het werkt, maar ik wil alleen even iets tegen je zeggen:
Meld je gewoon ziek, je loopt al veel te lang door te modderen en het gaat ook niet veel langer zo. Spaargeld of uitkering, dat moment gaat er toch komen. Want jij kunt zo niet door en vriendjelief zal niet morgen opeens een diploma en een baan hebben. Neem nu je rust voor het verder gaat. Ik weet niet hoe het gaat met een uitkering in dit geval, maar ik denk dat je met depressieverleden + deze schok + gewoon huidige oververmoeide situatie echt wel op wat begrip kunt rekenen daar.
Meld je gewoon ziek, je loopt al veel te lang door te modderen en het gaat ook niet veel langer zo. Spaargeld of uitkering, dat moment gaat er toch komen. Want jij kunt zo niet door en vriendjelief zal niet morgen opeens een diploma en een baan hebben. Neem nu je rust voor het verder gaat. Ik weet niet hoe het gaat met een uitkering in dit geval, maar ik denk dat je met depressieverleden + deze schok + gewoon huidige oververmoeide situatie echt wel op wat begrip kunt rekenen daar.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik ben net zelf (deels) ziek uit dienst gemeld. Mijn wg had me ziekgemeld bij het UWV (dit kun je na je ziekmelding controleren door even te bellen met het UWV) en de dag dat ik uit dienst ging dienden zij een formulier op te sturen naar het UWV waaruit bleek dat ik ziek uit dienst gegaan was. Als je wg al weet dat jouw contract niet verlengd wordt kan hij zorgen dat dat formulier een paar dagen eerder bij het UWV is. Je kunt dan weer het UWV bellen om te vragen of zij het formulier ontvangen hebben. Ik diende wel zelf mijn rekeningnummer door te geven, maar dit had mijn werkgever uiteindelijk gedaan, dus daar zou ik wel achteraan bellen met het UWV. Het UWV heeft een aantal weken om vast te stellen dat je inderdaad ziek bent, ik heb een telefonisch consult gehad en ben gelijk na mijn uitdiensttreding wekelijks uitbetaald, dus dat zou ik ook even navragen als ik jou was.
Sowieso val je terug in inkomen, volgens mij 70% van je laatstverdiende loon, maar het kan ook 70% van de afgelopen zoveel maanden zijn. Als je hierover zekerheid wilt zou ik gewoon even bellen, ze kunnen je daar alles uitleggen en berekenen. Sterkte!
Sowieso val je terug in inkomen, volgens mij 70% van je laatstverdiende loon, maar het kan ook 70% van de afgelopen zoveel maanden zijn. Als je hierover zekerheid wilt zou ik gewoon even bellen, ze kunnen je daar alles uitleggen en berekenen. Sterkte!
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Ik heb geen tips, ik weet niet hoe het werkt, maar wil je wel sterkte wensen Leaf. En je bent absoluut geen faler!!!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Dankjewel voor jullie lieve woorden.
Ik weet dat ik terugval in inkomen, dat is niet erg. Als er maar iets van inkomen binnenkomt want anders wordt het heel krap allemaal.
Ik heb voor mezelf al besloten dat ik het ga doen, me ziekmelden. Alleen ben ik er nog niet uit of ik dat telefonisch of in een persoonlijk gesprek ga doen. Ik neig meer naar het laatste, dat kan ik dan nog doen vandaag, telefonisch ziekmelden kan ik maandag pas weer want ik ben morgen vrij....
Ik weet dat ik terugval in inkomen, dat is niet erg. Als er maar iets van inkomen binnenkomt want anders wordt het heel krap allemaal.
Ik heb voor mezelf al besloten dat ik het ga doen, me ziekmelden. Alleen ben ik er nog niet uit of ik dat telefonisch of in een persoonlijk gesprek ga doen. Ik neig meer naar het laatste, dat kan ik dan nog doen vandaag, telefonisch ziekmelden kan ik maandag pas weer want ik ben morgen vrij....
Gast- Gast
Dat lijkt mij een verstandige keuze Leaf, ik denk echt dat je daar goed aan doet als ik je verhaal zo lees.
Persoonlijk zou ik dat dan ook meteen vandaag doen. Dan hoef je er ook niet meer het hele weekend tegenaan te hikken en ga je een stuk rustiger je weekend in.
Persoonlijk zou ik dat dan ook meteen vandaag doen. Dan hoef je er ook niet meer het hele weekend tegenaan te hikken en ga je een stuk rustiger je weekend in.
Jasmine- Ratel
ha leaf, wat een dappere beslissing. Ben je vandaag nog naar het werk gegaan?
Ik hoop dat deze ziekmelding je oplevert wat je zoekt. Sterkte!
Ik hoop dat deze ziekmelding je oplevert wat je zoekt. Sterkte!
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
De hele ziekmelding verliep absoluut niet zoals verwacht. Ze weigerden me ziek te melden, ik kon nu 2 weken vakantie krijgen van mijn eigen vakantiedagen, want anders zou ik mijn loon volgens hen ook niet meer uitbetaald krijgen volgens mijn contract. Het leek mij sterk, maar goed, ik had 2 man tegenover me zitten die me gewoon onder de tafel veegden. Wel was het gister meteen mijn laatste dag, maar dus mixed feelings...
Mijn moeder was woest hoe ze met me omgegaan zijn en zij heeft ze vandaag dan ook gebeld om te zeggen dat ik ziek ben, niet met vakantie en dat ze dit gewoon netjes zoald de wet het stelt moeten oplossen. Ziekmelding nu wel geaccepteer. Nu maar hopen dat ze voor de rest ook nog meewerken...maar pffff. Zo vermoeiend! Was heel blij dat mijn moeder het heeft opgelost want zelf zit ik er echt helemaal doorheen...
Ik heb overigens een contract van 32 uur dus dat moeten ze me gewoon uitbetalen...
Mijn moeder was woest hoe ze met me omgegaan zijn en zij heeft ze vandaag dan ook gebeld om te zeggen dat ik ziek ben, niet met vakantie en dat ze dit gewoon netjes zoald de wet het stelt moeten oplossen. Ziekmelding nu wel geaccepteer. Nu maar hopen dat ze voor de rest ook nog meewerken...maar pffff. Zo vermoeiend! Was heel blij dat mijn moeder het heeft opgelost want zelf zit ik er echt helemaal doorheen...
Ik heb overigens een contract van 32 uur dus dat moeten ze me gewoon uitbetalen...
Gast- Gast
wowww dat is echt super ***!
Inderdaad, ze moeten je gewoon ziekmelden, misschien als ze nog moeilijk doen aan afspraak met de arbodienst eisen. Anders heb je straks misschien geen poot om op te staan en ben je nog verwijtbaar werkloos (=geen uitkering!).
Echt zo rot voor je dat ze zo gereageerd hebben. Snap goed dat je helemaal murw geslagen was met twee man tegenover je!
Gelukkig hoef je er nooit meer terug!!
Sterkte, en neem nu je welverdiende rust!
Inderdaad, ze moeten je gewoon ziekmelden, misschien als ze nog moeilijk doen aan afspraak met de arbodienst eisen. Anders heb je straks misschien geen poot om op te staan en ben je nog verwijtbaar werkloos (=geen uitkering!).
Echt zo rot voor je dat ze zo gereageerd hebben. Snap goed dat je helemaal murw geslagen was met twee man tegenover je!
Gelukkig hoef je er nooit meer terug!!
Sterkte, en neem nu je welverdiende rust!
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Je kan altijd voor de zekerheid het UWV nog even bellen om te vragen of ze je ziekmelding hebben doorgekregen. Zo niet, dan kan je je zelf bij het UWV nog ziekmelden.
Veel sterkte en jammer dat je werkgever het zo speelt.
Veel sterkte en jammer dat je werkgever het zo speelt.
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
Heb je rechtsbijstand? Wellicht zou je die nog kunnen inschakelen als ze moeilijk blijven doen. Het lijkt me sterk dat ze je niet ziek kunnen melden, wat een onzin en wat slecht dat ze zo met je omgaan. Helaas werkt het zo bij sommige bedrijven, weet ik inmiddels uit ervaring. Heel veel sterkte meis en zoals anderen ook al zeggen; jij bent absoluut geen faler, je hebt een moeilijke tijd en dat lijkt me meer dan logisch .
Gast- Gast
Jeetje meid wat rot !
Ik weet waarom ze weigeren je ziek te melden. Dat is alleen puur om het feit dat je contract af loopt. Op het moment dat jij ziek word mogen ze je niet ontslaan. En ik denk dat ze er daarom een stokje voor proberen te steken.
Maar ziek is ziek jij hebt verdorie een goede reden. Ik vind het echt belachelijk hoe ze met je om zijn gegaan en dan ook nog met 2 man !
Ik zou idd rechtsbijstand erbij betrekken wat zusje schrijft.
Hopelijk krijg je nu meer rust zodat je aan je verwerking kan gaan werken !
Ik weet waarom ze weigeren je ziek te melden. Dat is alleen puur om het feit dat je contract af loopt. Op het moment dat jij ziek word mogen ze je niet ontslaan. En ik denk dat ze er daarom een stokje voor proberen te steken.
Maar ziek is ziek jij hebt verdorie een goede reden. Ik vind het echt belachelijk hoe ze met je om zijn gegaan en dan ook nog met 2 man !
Gast- Gast
Stuiterbal schreef:Jeetje meid wat rot !
Maar ontslaan is toch iets anders dan een aflopend contract? Ze zijn toch niet verplicht je contract te verlengen als je ziek bent?
En idd buiten dat, ziek is ziek hoor.. Zeker gezien jou situatie zouden ze toch begrip er voor moeten hebben! Ze moeten juist blij zijn dat je al die tijd gewoon door gegaan bent! Dat is al meer dan wat je ze verschuldigd bent.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Een aflopend contract is iets anders als ontslaan. Als je contract afloopt als je ziek bent, hoeven ze deze idd. niet te verlengen. Zodoende ga je ziek uit dienst.
Maar wat een eikels dat ze je in eerste instantie niet ziek wilden melden zeg. Ik begrijp dat dat nu wel gedaan is? Ik neem aan dat dit bij de Arbo-dienst van je werkgever gedaan is? Zodra je contract daadwerkelijk afloopt, moet je werkgever je ook ziek melden bij het UWV. Dan krijg je een ziektewetuitkering via de WW. Deze is idd. 70% van je loon van de afgelopen zoveel maanden.
En jij bent gewoon ziek hoor. Ik vind het heel kinderachtig dat je werkgever daar geen begrip voor op kan brengen en je met twee man onderuit probeert te kletsen. En dan vakantie opnemen. Das lekker makkelijk. Zo hebben zij én geen werk aan je, omdat ze je niet ziek hoeven te melden én hoeven ze je openstaande vakantiedagen niet meer uit te betalen. Zijn ze nu helemaal...
Maar wat een eikels dat ze je in eerste instantie niet ziek wilden melden zeg. Ik begrijp dat dat nu wel gedaan is? Ik neem aan dat dit bij de Arbo-dienst van je werkgever gedaan is? Zodra je contract daadwerkelijk afloopt, moet je werkgever je ook ziek melden bij het UWV. Dan krijg je een ziektewetuitkering via de WW. Deze is idd. 70% van je loon van de afgelopen zoveel maanden.
En jij bent gewoon ziek hoor. Ik vind het heel kinderachtig dat je werkgever daar geen begrip voor op kan brengen en je met twee man onderuit probeert te kletsen. En dan vakantie opnemen. Das lekker makkelijk. Zo hebben zij én geen werk aan je, omdat ze je niet ziek hoeven te melden én hoeven ze je openstaande vakantiedagen niet meer uit te betalen. Zijn ze nu helemaal...
Jasmine- Ratel
Wat een nare gang van zaken zeg. Wel 'fijn' dat je nu uiteindelijk bent ziekgemeld, met hulp van je moeder. Ik hoop dat de rest wel soepel verloopt.
Gast- Gast
Nee, wat ontzettend schofterig is dit zeg!
Ik zou ook even contact opnemen met rechtsbijstand of juridisch loket. Ik weet niet of ze moeilijk doen, maar zelf zou ik bang zijn dat ze toch niet akkoord gaan met je ziekmelding en deze dan willen aanvechten (=niet betalen de laatste 2 weken). Dit kun je iig voorkomen door zelf een afspraak te maken met de Arbo binnen nu en 2 weken. Als zij je ook 'ziek vinden' heb je daar iig 'bewijs' van.
Ik zou ook even contact opnemen met rechtsbijstand of juridisch loket. Ik weet niet of ze moeilijk doen, maar zelf zou ik bang zijn dat ze toch niet akkoord gaan met je ziekmelding en deze dan willen aanvechten (=niet betalen de laatste 2 weken). Dit kun je iig voorkomen door zelf een afspraak te maken met de Arbo binnen nu en 2 weken. Als zij je ook 'ziek vinden' heb je daar iig 'bewijs' van.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Mijn werk heeft geen arbodienst
Wel heb ik ze vandaag per mail om een bevestiging van mijn ziekmelding gevraagd en deze heb ik gekregen, dus gelukkig heb ik dan tenminste nog iets....
Ben zo blij dat ik niet meer terughoef!! Wat een ellende...
Wel heb ik ze vandaag per mail om een bevestiging van mijn ziekmelding gevraagd en deze heb ik gekregen, dus gelukkig heb ik dan tenminste nog iets....
Ben zo blij dat ik niet meer terughoef!! Wat een ellende...
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» ziek, maar niet ziek
» Dienst aanbieden
» Oudjaarsavond dienst ruilen?
» Geen datum uit dienst op loonstrook
» Werkt dat zo?
» Dienst aanbieden
» Oudjaarsavond dienst ruilen?
» Geen datum uit dienst op loonstrook
» Werkt dat zo?
Pagina 1 van 1