Particulier huren
+5
Niekske
Susan
Beachgirl
Jade
Cheesegirl
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
Particulier huren
Er is een grote (kans) dat wij een huis van iemand gaat huren die zijn huis nu in de verkoop heeft staan. Omdat het al ruim een half jaar te koop staat en hij het niet verkocht krijgt, wil hij het gaan verhuren. Volgende week hebben wij een gesprek met hem over voorwaarden etc.
Wat zijn volgens jullie handige puntjes om te bespreken?
Wat zijn volgens jullie handige puntjes om te bespreken?
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Re: Particulier huren
Hou je er wel rekening mee dat het alsnog gauw verkocht kan worden en je er dan alsnog uit moet? (neem tenminste aan dat diegene het uiteindelijk wel gewoon wil verkopen?)
Daardoor zou ik dus kijken of je een termijn af kan spreken dat er tussen moet zitten wanneer je er uit moet.
- over de servicekoten/onderhoud
- borg?
pff ben ff inspiratieloos verder.
Daardoor zou ik dus kijken of je een termijn af kan spreken dat er tussen moet zitten wanneer je er uit moet.
- over de servicekoten/onderhoud
- borg?
pff ben ff inspiratieloos verder.
Gast- Gast
Als de eigenaar geen Leegstandsvergunning heeft aangevraagd hoef je er niet zomaar meer uit...Dan geldt gewoon de normale huurbescherming. En koop breekt geen huur, dus jammer de bammer voor de verhuurder.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Als de eigenaar geen Leegstandsvergunning heeft aangevraagd hoef je er niet zomaar meer uit...Dan geldt gewoon de normale huurbescherming. En koop breekt geen huur, dus jammer de bammer voor de verhuurder.
Oh echt? Dat wist ik niet. Dan neem ik mijn woorden terug weer wat geleerd!
Gast- Gast
Dus als hij geen vergunning heeft gelden de rechten van de huurbescherming?_Leaf_ schreef:Als de eigenaar geen Leegstandsvergunning heeft aangevraagd hoef je er niet zomaar meer uit...Dan geldt gewoon de normale huurbescherming. En koop breekt geen huur, dus jammer de bammer voor de verhuurder.
Cheesegirl- Ratel
Carola589 schreef:Dus als hij geen vergunning heeft gelden de rechten van de huurbescherming?_Leaf_ schreef:Als de eigenaar geen Leegstandsvergunning heeft aangevraagd hoef je er niet zomaar meer uit...Dan geldt gewoon de normale huurbescherming. En koop breekt geen huur, dus jammer de bammer voor de verhuurder.
Ja. En als hij wel een vergunning op basis van de Leegstandswet heeft dan moeten jullie eruit zodra de vergunning afloopt, want dan loopt het huurcontract namelijk rechtswege ook automatisch af.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Carola589 schreef:Dus als hij geen vergunning heeft gelden de rechten van de huurbescherming?_Leaf_ schreef:Als de eigenaar geen Leegstandsvergunning heeft aangevraagd hoef je er niet zomaar meer uit...Dan geldt gewoon de normale huurbescherming. En koop breekt geen huur, dus jammer de bammer voor de verhuurder.
Ja. En als hij wel een vergunning op basis van de Leegstandswet heeft dan moeten jullie eruit zodra de vergunning afloopt, want dan loopt het huurcontract namelijk rechtswege ook automatisch af.
Maar meestal wordt dit toch via de makelaar geregeld? Vaak gaat dit wel met vergunningen hoor!
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Je kan het zelf doen, maar ook via een makelaar. Er moet wel een ander huurcontract opgesteld worden idd als er een Leegstandsvergunning aanwezig is, dus raadzaam is om dat door een makelaar op te laten stellen, want als het contract niet overeen komt met de vergunning gaat de gemeente (die de vergunning verstrekt) niet akkoord.
Een standaard huurcontract, zonder vergunning, kun je gewoon van internet plukken. Even op ROZ model googelen en dan vind je het.
Een standaard huurcontract, zonder vergunning, kun je gewoon van internet plukken. Even op ROZ model googelen en dan vind je het.
Gast- Gast
Bedankt voor de uitleg Leaf!
Ik vind het allemaal zo onduidelijk...
Ik vind het allemaal zo onduidelijk...
Cheesegirl- Ratel
Ik werk bij een makelaar en maak dit soort contracten
Maar hee, jij bent huurder, niet verhuurder. Dus jij bent volgens de Nederlandse wet altijd de beste partij!
Maar hee, jij bent huurder, niet verhuurder. Dus jij bent volgens de Nederlandse wet altijd de beste partij!
Gast- Gast
Ah, vandaar!
Hoezo ben ik de beste partij dan?
Hoezo ben ik de beste partij dan?
Cheesegirl- Ratel
Omdat huurders verdomd goed beschermd zijn in Nederland en je zo ongeveer alleen uit je woning gezet kan worden als je
- Huurt onder Leegstandswet
- 3 maanden je huur niet betaalt
- Verhuurder woning nodig heeft voor dringend eigen gebruik (maar dit is vrij lastig aan te tonen en houdt niet zomaar stand in de rechtszaal).
Verder is een maximaal contract alleen geldig in combinatie met een Leegstandsvergunning, anders is het altijd een 1 jarig contract wat daarna overgaat in onbepaalde tijd. 1 jarig houdt in dat jullie er pas na 1 jaar op zijn vroegst uit kunnen en de verhuurder kan dit niet opzeggen, dus als jullie blijven wordt het automatisch een contract voor onbepaalde tijd welke maandelijks opzegbaar is na dat 1e jaar.
Anyway, vragen? PM me Over jullie persoonlijke situatie etc.
- Huurt onder Leegstandswet
- 3 maanden je huur niet betaalt
- Verhuurder woning nodig heeft voor dringend eigen gebruik (maar dit is vrij lastig aan te tonen en houdt niet zomaar stand in de rechtszaal).
Verder is een maximaal contract alleen geldig in combinatie met een Leegstandsvergunning, anders is het altijd een 1 jarig contract wat daarna overgaat in onbepaalde tijd. 1 jarig houdt in dat jullie er pas na 1 jaar op zijn vroegst uit kunnen en de verhuurder kan dit niet opzeggen, dus als jullie blijven wordt het automatisch een contract voor onbepaalde tijd welke maandelijks opzegbaar is na dat 1e jaar.
Anyway, vragen? PM me Over jullie persoonlijke situatie etc.
Gast- Gast
Nogmaals bedankt voor de uitleg! Als ik nog meer vragen heb PM ik je idd wel even.
Cheesegirl- Ratel
Of je dingen mag veranderen in het huis misschien?? In in hoeverre dat mag? Verven, behangen wat dan ook...
Huisdieren?
Wie de kosten vergoed als er iets kapot gaat of gerepareerd moet worden?
Huisdieren?
Wie de kosten vergoed als er iets kapot gaat of gerepareerd moet worden?
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt mij sowieso dat je je huis niet in de verkoop kunt laten staan als je het verhuurt. Je kunt toch niet van je huurders verwachten dat zij steeds de deur uit gaan als er een bezichtiging is?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt mij sowieso dat je je huis niet in de verkoop kunt laten staan als je het verhuurt. Je kunt toch niet van je huurders verwachten dat zij steeds de deur uit gaan als er een bezichtiging is?
Vrienden van mij huren op deze manier nu een huis en zij moeten zorgen dat eventueel geinteresseerde kopers het huis kunnen zien als zij dat willen. Dat staat in hun huurcontract. Daarin staat trouwens ook dat bij een eventuele verkoop zij 4 maanden krijgen om een andere woning te zoeken, met in overleg eventueel verlenging van die termijn.
Edit: het huis staat al drie jaar te koop en de vraagprijs is gewoon veel te hoog, maar de verkoper wil niet zakken met de prijs. Zij hebben nog geen eventuele kopers over de vloer gehad, dus hoe het precies zou gaan weet ik niet.
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Ik weet niet in hoeverre dat in dit soort contracten wordt opgesteld bij een woning in de verkoop, maar ik zou wel even vragen hoe het zit wanneer er defecten aan de woning zijn en er reparaties plaatst moeten vinden. Of jullie daar voor opdraaien, of zoals normaal gesproken de verhuurder (mits het geen eigen schuld is).
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Susan schreef:Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt mij sowieso dat je je huis niet in de verkoop kunt laten staan als je het verhuurt. Je kunt toch niet van je huurders verwachten dat zij steeds de deur uit gaan als er een bezichtiging is?
Met een Leegstandswetvergunning kan dat wel en dan wordt er ook van de huurder verwacht (hij is het zelfs verplicht) dat hij meewerkt aan die bezichtigingen, omdat hij nou eenmaal weet waarom hij er maar tijdelijk kan wonen.
Gast- Gast
Wij gaan ook particulier huren bij mensen hier verder op. We hebben ons eigen huis verkocht en moeten nog tot mei 2012 wachten op ons nieuwbouwhuis.
We hebben de afspraak dat als er kijkers komen dat we het huis netjes achter laten. De kijkers mogen maar 2 dagen in de week langs komen.
We mogen niet schilderen, behangen enz maar dat maakt ons niet uit. Het is maar voor 6 maanden.
En we hebben afgesproken dat als er over 3 maanden kopers zijn wij er uit moeten.
Wel zou ik de huurprijs in de gaten houden. Wij hebben er nog 150 euro p/m af kunnen kletsen.
We hebben de afspraak dat als er kijkers komen dat we het huis netjes achter laten. De kijkers mogen maar 2 dagen in de week langs komen.
We mogen niet schilderen, behangen enz maar dat maakt ons niet uit. Het is maar voor 6 maanden.
En we hebben afgesproken dat als er over 3 maanden kopers zijn wij er uit moeten.
Wel zou ik de huurprijs in de gaten houden. Wij hebben er nog 150 euro p/m af kunnen kletsen.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Wij huren de woning van een vriendin. De bank ging alleen akkoord als het via die leegstandswet ging, maar het huis staat niet te koop en zij heeft ook niet de intentie het op korte termijn te verkopen. Ons contract is na een jaar overgegaan tot onbepaalde tijd.
Wij hebben sowieso veel vastgelegd. Als je van vrienden huurt kun je zoiets maar beter alles vooraf afspreken. Wij hebben zelfs de kleur van de gordijnen opgeschreven, alle dingen die bij de inventaris horen.
Ik vind het moeilijk om zomaar dingen te vertellen, heb je specifieke vragen?
Wij hebben sowieso veel vastgelegd. Als je van vrienden huurt kun je zoiets maar beter alles vooraf afspreken. Wij hebben zelfs de kleur van de gordijnen opgeschreven, alle dingen die bij de inventaris horen.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Nobucta schreef:Wij huren de woning van een vriendin. De bank ging alleen akkoord als het via die leegstandswet ging, maar het huis staat niet te koop en zij heeft ook niet de intentie het op korte termijn te verkopen. Ons contract is na een jaar overgegaan tot onbepaalde tijd.
Het huis moet in de verkoop staan, mag ook inactieve verkoop, maar anders is de Leegstandsvergunning niet geldig.
Gast- Gast
Het belangrijkste punt is denk ik dat er duidelijk in het contract wordt opgenomen welke termijn jullie krijgen als hij jullie eruit wil zetten.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Bedankt voor alle reacties die al gegeven zijn. Er staan een hoop punten in waar ik (nog) niet aan gedacht heb. Dit weekend ook maar even met mijn vader aan tafel zitten om wat dingen door te nemen.
Wat is volgens jullie een realistisch opzegtermijn?
Wat is volgens jullie een realistisch opzegtermijn?
Cheesegirl- Ratel
Wij hebben ook een tijd particulier gehuurd van iemand die zijn appartement wilde verkopen, maar wat niet lukte. Dit stond toen wel niet meer te koop, maar toen hij wist dat wij naar koophuizen aan het zoeken waren, heeft hij het ook terug te koop gezet. Wij hebben in ons contract toen een termijn op laten stellen dat wij 4 maanden de tijd zouden hebben om wat anders te vinden (als hij het contract zou opzeggen) en indien wij het contract zouden opzeggen, dat we er dan gelijk uitmochten zonder dat we iemand anders moesten zoeken.
Dat laatste is overigens niet heel realistisch, maar ik stelde dat voor en meneer was toen gelijk akkoord, oké dan
Maar goed, wij hadden dus een opzegtermijn van 4 maanden, hebben hier uiteindelijk gelukkig geen gebruik van moeten maken.
Dat laatste is overigens niet heel realistisch, maar ik stelde dat voor en meneer was toen gelijk akkoord, oké dan
Maar goed, wij hadden dus een opzegtermijn van 4 maanden, hebben hier uiteindelijk gelukkig geen gebruik van moeten maken.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: