Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koopwoning huren

+2
May
Nora
6 plaatsers

Ga naar beneden

Koopwoning huren Empty Koopwoning huren

Bericht  Nora do 31 mei 2012 - 22:21

Wie heeft hier ervaring mee?

Een ver familielid is overleden en haar kinderen zitten nu al twee jaar met het huis in de maag. Mijn vriend en ik hebben daarom gevraagd of wij het huis misschien kunnen huren. Daar staat ze wel voor open en dus hebben we over twee weken afgesproken. Alleen hoe gaat zo iets, stel je samen een contract op, doet een makelaar dit? En als je het zelf doet, waar moet je dan op letten? Wat zijn reële eisen?

Ik ken die familie verder niet dus ik weet ook niet of ze te vertrouwen zijn of niet. Het bedrag bepalen wat wij willen betalen is ook best lastig. Ik denk dat je normaal voor zo'n huis misschien 800€ pm betaald. Maar hoeveel lager ga je dan zitten omdat je het risico hebt dat je er twee maanden later bv uit moet zijn omdat ze het huis hebben verkocht?

Vind het zelf best moeilijk dus als iemand er wat over kan zeggen zou dat super fijn zijn!
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koopwoning huren Empty Re: Koopwoning huren

Bericht  May do 31 mei 2012 - 22:37

Een vriendin van me huurt samen met haar vriend een koophuis. Ze hebben dit via een makelaar gedaan, die bood ook het huis te huur aan. Ze hebben een huurcontract voor 2 jaar, en in die tijd is het huis ook uit de verkoop gehaald. Ze hebben gewoon een huurcontract, dus recht op huurdersbescherming. Ze kunnen ook niet zomaar uit hun huis gezet worden. Ze hebben wel iets onderhandeld over de huurprijs omdat het voor hun een voorwaarde was dat het onder de huurtoeslag grens viel. En daar ging de eigenaar mee akkoord.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rush do 31 mei 2012 - 22:46

Niet quoten graag.

Laatst aangepast door Rush op ma 4 jun 2012 - 5:11; in totaal 1 keer bewerkt
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Coco do 31 mei 2012 - 23:02

Wij huren ook een koophuis, maar deze mag niet verkocht worden zolang wij er wonen. Hij is dus van de markt af nu. Hoelang willen jullie er wonen? Willen zij het per se al verkopen? In principe verdienen ze er op deze manier toch iets aan omdat de hypotheek verder afgelost kan worden door de huur. Is het nog een optie dat jullie het in de toekomst kopen?

Als jullie er langer willen wonen zou ik een contract laten opstellen via een verhuurmakelaar die er verstand van heeft.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Blond ma 4 jun 2012 - 2:17

Je kan dat zelf regelen, je kan ook een huurcontract laten opstellen bij de makelaar waar het in de verkoop staat. Daar betalen de verkopers uiteindelijk wel voor. Bij ons geldt het zo dat het huis wel in de verkoop blijft. De huurders krijgen in de meeste gevallen een huurcontract voor een jaar. Mocht het na een jaar niet verkocht zijn, dan kan het weer verlengd worden met een jaar. Dus mocht jij het contract tekenen voor een jaar, en het huis wordt toch verkocht in de tussentijd, dan moeten de huurders er na een jaar gewoon uit. Dat is contractueel zo vast gesteld bij ons.

Overigens moet die familie het wel goed uitzoeken. De Rabo bank wil namelijk niet dat huizen die te koop staan, in de verhuur worden genomen. Zij moeten het zien te regelen met de leegstandswet (oid).
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Niekske ma 4 jun 2012 - 4:44

Vrienden van me huren een koophuis. Het huis staat al bijna 4 jaar te koop, de eigenaar wil er veel te veel geld voor hebben. Ze hebben een tijdelijk contract, maar wel voor onbekende duur. Als er kopers komen, krijgen ze 4 maanden om te vertrekken. Het huis is nog steeds in de verkoop, maar niet actief (het bord voor het huis is weg smile ) er zijn wel eens geïnteresseerden geweest, gewoon op afspraak een bezichtiging gepland, maar omdat de eigenaar gewoon niet in prijs wil zakken, is het nu al een hele tijd erg rustig. Ze verwachten dan ook er nog wel even te kunnen blijven.
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud