Hypotheek te hoog?
+7
Paper Crown
Kayleigh
Muurvlindertje
Woezies
Sarah1985
Tania
Didi
11 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Hypotheek te hoog?
PrinsesBo schreef:Ik vind het erg veel en zeker (voor wat ik uit de tekst opmaak) een appartement.
Mijn vriend, werkt in die wereld, zegt dat het erg veel is mbt jullie salaris.
Ja, erg veel in vergelijking met salaris? Hmm. We gaan er maar eens goed overna denken. Ja het is inderdaad een appartement, maar nogmaals, wel in Amsterdam, vlak naast het centraal station. Niet in een buurt achter, of in Friesland. (Ik noem maar wat )
Gast- Gast
Nou inderdaad wel een mooie plek!
Maar wij hebben toen gekozen voor veel minder maandelijkse lasten dan dat we eigenlijk aan konden. Juist omdat wij graag op vakantie gaan, uit eten en kleding ed kopen. Maar het is natuurlijk maar net wat jullie belangrijk vinden!
Maar wij hebben toen gekozen voor veel minder maandelijkse lasten dan dat we eigenlijk aan konden. Juist omdat wij graag op vakantie gaan, uit eten en kleding ed kopen. Maar het is natuurlijk maar net wat jullie belangrijk vinden!
Gast- Gast
PrinsesBo schreef:Nou inderdaad wel een mooie plek!
Denk toch het laatste Een prachtig huis is mooi, maar als je alleen maar binnen kunt zitten door geldgebrek word ik gek! Maar goed, met 500 euro over hoef ik niet binnen te blijven. Maar hoe is het het straks met een kindje? Allemaal dingen om goed over na te denken
Gast- Gast
Nee, ik zou het niet doen; zeker niet gezien jullie toekomstplannen. Het is jullie eerste huis, het kan echt niet minder? Straks werk je om te leven ipv leven voor te werken. En zo zou ik het toch niet voor me willen zien als er kinderen zijn...
Gast- Gast
Ik vind het ook best veel geloof ik. Ik heb zelf een hypotheek van 170.000 en betaal 590 bruto hypotheek + 90 euro aflossing per maand. Belastingteruggave is 229 per maand (maar dat probeer ik elke maand op mijn spaarrekening te zetten), dus netto hypotheek is 451. Als ik daar al mijn vaste lasten bij optel (energiekosten, internet, tv, mobiele telefoon, verzekering, belasting, enz) dan zit ik op 1000 euro netto per maand. Dat is in mijn eentje net te doen (moet ook nog overhouden voor boodschappen, tanken, uitgaan, enz. Ziektekostenverzekering gaat al van mijn salaris af).
Straks gaan we hier met zijn tweeën wonen en dan kan ik denk ik eindelijk weer een beetje ruimer leven.
Ik wil ook straks als er een keer kinderen komen minder kunnen gaan werken en nog steeds mijn huis kunnen betalen. Ik heb nu overigens een hoekhuisje van 135 m2 en een tuin van 13 meter.
Straks gaan we hier met zijn tweeën wonen en dan kan ik denk ik eindelijk weer een beetje ruimer leven.
Ik wil ook straks als er een keer kinderen komen minder kunnen gaan werken en nog steeds mijn huis kunnen betalen. Ik heb nu overigens een hoekhuisje van 135 m2 en een tuin van 13 meter.
Gast- Gast
Oh ja, wat ik ook belangrijk vind is dat ik het huis ook alleen kan betalen, voor het geval ik er alleen voor kom te staan (wat nu dus ook het geval is, dus ik weet zeker dat ik hier kan blijven wonen als het ooit mis gaat). Een vriendin van me had een hoge hypotheek met haar ex, ze gingen uit elkaar en ze hebben 2 jaar met een huis gezeten. Hij woonde er in, zij was noodgedwongen bij een vriendin gaan wonen en betaalde de helft van de hypotheek. Daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Gast- Gast
Zusje schreef:Nee, ik zou het niet doen; zeker niet gezien jullie toekomstplannen. Het is jullie eerste huis, het kan echt niet minder? Straks werk je om te leven ipv leven voor te werken. En zo zou ik het toch niet voor me willen zien als er kinderen zijn...
+1, vind het ook wel een vrij hoog maandelijks hypotheekbedrag.
Gast- Gast
Dat het hoog is is op zich natuurlijk geen ramp als je het kunt betalen maar als je in de toekomst dingen van plan bent waardoor je minder gaat verdienen en er wel kosten bij gaan komen... Dan lijkt me dit bedrag gewoon te hoog voor jullie inkomens.
Gast- Gast
Ik denk dat jullie het op dit moment makkelijk kunnen betalen (ter vergelijking: ik verdien 1700 netto en heb een netto hypotheek van 500 euro), maar in de toekomst misschien niet.
Het lijkt me beter om alvast een paar jaar vooruit te denken en te berekenen wat jullie aan hypotheek kunnen krijgen als jij minder werkt.
Het lijkt me beter om alvast een paar jaar vooruit te denken en te berekenen wat jullie aan hypotheek kunnen krijgen als jij minder werkt.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
ik denk dat je het helemaal zelf moet weten ... we kunnen hier allemaal wel gaan vertellen dat wij het te veel vinden, maar al je hebt uitgerekend dat je 500 per maand over gaat houden, en je vind dat genoeg, dan is het toch goed??
En wat betreft de kinder vraag. Ze gaan nu in een appartement wonen, en wellicht als ze kinderen willen willen ze misschien wel naar iets groters, en dan kunnen ze toch op zoek naar iets goedkopers? ...
Wij betalen netto precies 800 per maand, en we verdienen samen netto 2600. We hebben maar 1 rekening, waar al het geld op binnen komt.
En wat betreft de kinder vraag. Ze gaan nu in een appartement wonen, en wellicht als ze kinderen willen willen ze misschien wel naar iets groters, en dan kunnen ze toch op zoek naar iets goedkopers? ...
Wij betalen netto precies 800 per maand, en we verdienen samen netto 2600. We hebben maar 1 rekening, waar al het geld op binnen komt.
Aagje!- Kletskop
- Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11
XXAnnieXX schreef:ik denk dat je het helemaal zelf moet weten ... we kunnen hier allemaal wel gaan vertellen dat wij het te veel vinden, maar al je hebt uitgerekend dat je 500 per maand over gaat houden, en je vind dat genoeg, dan is het toch goed??
Natuurlijk moet ze het helemaal zelf weten maar het kan toch nooit kwaad om om andere meningen te vragen? Wellicht brengt je dat tot andere inzichten.
Het is ook nogal simpel gezegd 'dan zoek je toch iets goedkopers?' Zo makkelijk is het tegenwoordig niet om je huis te verkopen. Ik zou voor iets goedkopers gaan, dat is er vast wel te krijgen. Waarom zou je je op zo'n jonge leeftijd al helemaal vastzetten qua hypotheek?
Gast- Gast
Hartstikke bedankt voor alle reacties! Wij hebben besloten het niet te doen, heb mijn vriend dit topic ook even laten lezen Voor nu zou het wel kunnen, maar inderdaad straks met kinderen, minder werken, wordt het misschien allemaal net te krap en dan zit je daar maar mooi mee. Dat is iets wat wij niet willen.
Ons geschikte huis komt nog wel, we gaan gewoon door met zoeken. Graag voor 01-06-2012 i.v.m. de overdrachts korting haha
@ Zusje, ben het met je eens hoor! Wij gaan gewoon goedkoper zoeken, wellicht in de Frederik Hendrik buurt, ik hou echt van die buurt Maar dat wordt ook goed zoeken, goedkopere huizen zitten er zeker tussen, maar soms met energielabel K! Dan ben je heel veel kosten kwijt aan je energierekening. Maar het komt vast goed.
Gast- Gast
XXAnnieXX schreef:ik denk dat je het helemaal zelf moet weten ... we kunnen hier allemaal wel gaan vertellen dat wij het te veel vinden, maar al je hebt uitgerekend dat je 500 per maand over gaat houden, en je vind dat genoeg, dan is het toch goed??
Nee wij willen kinderen krijgen in ons volgende huis. Zie het niet zitten om dan weer te verhuizen, we gaan juist verhuizen omdat we dan binnen 2 jaar kinderen willen
Gast- Gast
Een hoge hypotheek is natuurlijk geen ramp. En 550 euro is ook te betalen als jullie beiden hetzelfde verdienen. Maar wat nu als je minder gaat werken, wordt ontslagen wegens reorganisatie, ziek wordt? Dan is een hoge hypotheek niet alleen hoog, maar ook nog een hele last. Ik zou persoonlijk een hypotheek nemen op één inkomen. Althans, zo hebben we het destijds gedaan, zodat als er iets gebeurd met één van de twee, dat het alsnog te behapstukken is.
Gast- Gast
Ik heb een half jaar geleden hetzelfde topic geopend en precies dezelfde antwoorden gekregen. Uiteindelijk hebben wij het huis wel gekocht.
Ons hypotheekbedrag is ook 1100 euro (na de belastingaftrek) en onze inkomens toen waren gezamelijk 3200. Wij hebben de hypotheek toch genomen omdat we beide nog flinke stappen in salaris zullen gaan maken en we dit met de jaren steeds gemakkelijker kunnen betalen. Inmiddels is dat ook gebeurd, ons gezamelijke inkomen is nu 3700 euro. De komende 1 a 2 jaar zal ons salaris niet meer groeien, maar in de verdere toekomst zal dit zeer zeker nog voorkomen. Ook ik wil op termijn minder gaan werken, maar ook dat zou moeten lukken. Onze totale vaste lasten zijn 2200 euro, dan blijft er nog 1500 euro over voor boodschappen, sparen en de leuke dingen.
Wat wij wel gedaan hebben is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ons beide afgesloten. Kost wel 45 euro per maand, maar zodra één van ons langdurig ziek is (gedeeltelijk of volledig) wordt vult de verzekering de uitekring aan tot 100% van het laatste verdiende loon, indien nodig tot de pensioengerechtigde leeftijd. Deze zekerheid vinden wij wel erg belangrijk, naast het redelijk hoge hypotheekbedrag. Voor werkeloosheid zijn we niet verzekerd, omdat we vrijwel zeker weten beide weer redelijk snel aan de slag te kunnen (gezien onze opleidingen en de hoge vergrijzing in het gebied waar wij wonen).
Ik zie dat jullie hebben besloten om toch voor een andere woning te kijken. Altijd verstandig, maar ik denk, zeker als de verwachting is dat jullie nog wat stappen gaan maken in jullie inkomen dat deze woning ook zeer haalbaar is met jullie inkomen.
Ons hypotheekbedrag is ook 1100 euro (na de belastingaftrek) en onze inkomens toen waren gezamelijk 3200. Wij hebben de hypotheek toch genomen omdat we beide nog flinke stappen in salaris zullen gaan maken en we dit met de jaren steeds gemakkelijker kunnen betalen. Inmiddels is dat ook gebeurd, ons gezamelijke inkomen is nu 3700 euro. De komende 1 a 2 jaar zal ons salaris niet meer groeien, maar in de verdere toekomst zal dit zeer zeker nog voorkomen. Ook ik wil op termijn minder gaan werken, maar ook dat zou moeten lukken. Onze totale vaste lasten zijn 2200 euro, dan blijft er nog 1500 euro over voor boodschappen, sparen en de leuke dingen.
Wat wij wel gedaan hebben is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ons beide afgesloten. Kost wel 45 euro per maand, maar zodra één van ons langdurig ziek is (gedeeltelijk of volledig) wordt vult de verzekering de uitekring aan tot 100% van het laatste verdiende loon, indien nodig tot de pensioengerechtigde leeftijd. Deze zekerheid vinden wij wel erg belangrijk, naast het redelijk hoge hypotheekbedrag. Voor werkeloosheid zijn we niet verzekerd, omdat we vrijwel zeker weten beide weer redelijk snel aan de slag te kunnen (gezien onze opleidingen en de hoge vergrijzing in het gebied waar wij wonen).
Ik zie dat jullie hebben besloten om toch voor een andere woning te kijken. Altijd verstandig, maar ik denk, zeker als de verwachting is dat jullie nog wat stappen gaan maken in jullie inkomen dat deze woning ook zeer haalbaar is met jullie inkomen.
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Hai Ellebel,
Bedankt voor je reactie! Gefeliciteerd met jullie huis Is het jullie 1e koopwoning?
De tip van de arbeidsongeschiktheids verzekering neem ik ter harte! Bestaat deze ook voor werkloosheid?
Mijn vriend gaat waarschijnlijk inderdaad stappen omhoog, ik ook, maar niet heel snel. Dat is aan de hand van mijn beoordelingsgesprekken. Ik kan tot 2800 bruto gaan, maar dat kan echt jaren duren. Vandaar dat we toch even op safe spelen.
Bedankt voor je reactie! Gefeliciteerd met jullie huis Is het jullie 1e koopwoning?
De tip van de arbeidsongeschiktheids verzekering neem ik ter harte! Bestaat deze ook voor werkloosheid?
Mijn vriend gaat waarschijnlijk inderdaad stappen omhoog, ik ook, maar niet heel snel. Dat is aan de hand van mijn beoordelingsgesprekken. Ik kan tot 2800 bruto gaan, maar dat kan echt jaren duren. Vandaar dat we toch even op safe spelen.
Gast- Gast
Ja het is onze eerste koopwoning en is momenteel nog in de 'maak'. Duurt nog zeker een half jaar voordat we verhuizen.
Een verzekering voor werkeloosheid bestaat ook. Hier zitten alleen allerlei kleine lettertjes aan vast, precies weet ik het ook niet meer. Maar het komt er in ieder geval op neer dat je maximaal 1 jaar aanspraak kunt maken op aanvulling van je uitkering, daarna stopt het alweer. Omdat je maar 1 jaar gebruik kunt maken van deze verzekering, vonden wij deze niet zo interesssant.
Een verzekering voor werkeloosheid bestaat ook. Hier zitten alleen allerlei kleine lettertjes aan vast, precies weet ik het ook niet meer. Maar het komt er in ieder geval op neer dat je maximaal 1 jaar aanspraak kunt maken op aanvulling van je uitkering, daarna stopt het alweer. Omdat je maar 1 jaar gebruik kunt maken van deze verzekering, vonden wij deze niet zo interesssant.
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe hoog is je/jullie hypotheek?
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Kat op 11 hoog
» Dr van der Hoog
» Dr van der Hoog gezichtsverzorging
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek