Hypotheek te hoog?
+7
Paper Crown
Kayleigh
Muurvlindertje
Woezies
Sarah1985
Tania
Didi
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Hypotheek te hoog?
Mijn vriend en ik gaan ons eerste huis kopen.
En wij zijn echt leken daarin! Nu hebben we woensdag een informatief gesprek voor een nieuwbouwwoning welke in juni 2012 wordt opgeleverd.
Dit huis is eigenlijk iets boven ons budget, maar we gaan er toch heen, praten kost niks.
Nu is mijn vraag, is 550 euro per persoon per maand veel om te betalen voor een hypotheek? Hier zitten de servicekosten al bij in. Mijn vriend en ik verdienen beiden 1800 euro netto. De norm is toch zo’n beetje dat je huur/hypotheek 1 derde van je salaris mag bedragen? Dan kan 550 euro dus wel. Wat vinden jullie?
En hoe is de verhouding bij jullie als je dat wilt vertellen?
Ik houd voor mezelf na alle vaste lasten, sparen, boodschappen, enz rond de 500 euro over per maand gewoon voor mezelf. Later willen we kinderen en als dat lukt ga ik minder werken, dus ook minder verdienen. Mijn vriend gaat als we verhuisd zijn een nieuwe baan zoeken en waarschijnlijk meer verdienen dan 1800 netto, maar daar gaan we nu natuurlijk nog niet van uit.
En wij zijn echt leken daarin! Nu hebben we woensdag een informatief gesprek voor een nieuwbouwwoning welke in juni 2012 wordt opgeleverd.
Dit huis is eigenlijk iets boven ons budget, maar we gaan er toch heen, praten kost niks.
Nu is mijn vraag, is 550 euro per persoon per maand veel om te betalen voor een hypotheek? Hier zitten de servicekosten al bij in. Mijn vriend en ik verdienen beiden 1800 euro netto. De norm is toch zo’n beetje dat je huur/hypotheek 1 derde van je salaris mag bedragen? Dan kan 550 euro dus wel. Wat vinden jullie?
En hoe is de verhouding bij jullie als je dat wilt vertellen?
Ik houd voor mezelf na alle vaste lasten, sparen, boodschappen, enz rond de 500 euro over per maand gewoon voor mezelf. Later willen we kinderen en als dat lukt ga ik minder werken, dus ook minder verdienen. Mijn vriend gaat als we verhuisd zijn een nieuwe baan zoeken en waarschijnlijk meer verdienen dan 1800 netto, maar daar gaan we nu natuurlijk nog niet van uit.
Gast- Gast
Re: Hypotheek te hoog?
Dus als ik het goed begrijp is de hypotheek 1100,-. Is dit zonder het belastingvoordeel?
Volgens mij is 1100,- wel te doen als je een inkomen hebt van 3600,-. Maar ik weet ook niet
hoe de rest allemaal is, maar het klinkt niet verkeerd.
Volgens mij is 1100,- wel te doen als je een inkomen hebt van 3600,-. Maar ik weet ook niet
Didi- Prater
- Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10
Didi schreef:Dus als ik het goed begrijp is de hypotheek 1100,-. Is dit zonder het belastingvoordeel?
Met belasting voordeel bedoel je belasting teruggave, toch? Zo ja, dan is dit na de teruggave.
Gast- Gast
Ja ik bedoel de teruggave idd. Het is altijd een beetje jammer dat ze vaak het hypotheekbedrag noemen met de teruggaaf er al vanaf.
Het kan soms een paar honderd euro zijn, en ik zou zelf gaan kijken of je het bruto bedrag op kan brengen per maand. Dus zonder de teruggaaf.
Mocht er ooit iets zijn waardoor je dit niet krijgt ofzo, dan weet je in ieder geval dat je het ook zonder de teruggaaf redt.
Weet je het bedrag ook zonder de teruggaaf?
Het kan soms een paar honderd euro zijn, en ik zou zelf gaan kijken of je het bruto bedrag op kan brengen per maand. Dus zonder de teruggaaf.
Mocht er ooit iets zijn waardoor je dit niet krijgt ofzo, dan weet je in ieder geval dat je het ook zonder de teruggaaf redt.
Weet je het bedrag ook zonder de teruggaaf?
Didi- Prater
Nu zal het wel op te brengen zijn. Maar als je minder gaat werken als je kinderen hebt. En je gaat bijv. 1000 euro verdienen en je vriend verdient dan nog hetzelfde, dan lijkt het me wel wat krap worden eerlijk gezegd.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Tania schreef:Nu zal het wel op te brengen zijn. Maar als je minder gaat werken als je kinderen hebt. En je gaat bijv. 1000 euro verdienen en je vriend verdient dan nog hetzelfde, dan lijkt het me wel wat krap worden eerlijk gezegd.
+1. Dit ook idd.
Didi- Prater
+1 onze hypotheek is maar 500 per maand in totaalWeetjewel schreef:Ik vind het een behoorlijke hypotheek moet ik zeggen.
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Sarah1985 schreef:+1 onze hypotheek is maar 500 per maand in totaalWeetjewel schreef:Ik vind het een behoorlijke hypotheek moet ik zeggen.
Ik weet nog niet precies wat we uiteindelijk netto gaan betalen, maar zal rond de 700 euro liggen.
Gast- Gast
Weetjewel schreef:Sarah1985 schreef:+1 onze hypotheek is maar 500 per maand in totaalWeetjewel schreef:Ik vind het een behoorlijke hypotheek moet ik zeggen.
Ik weet nog niet precies wat we uiteindelijk netto gaan betalen, maar zal rond de 700 euro liggen.
Dat valt heel erg mee ja. Jullie krijgen toch een nieuwbouw woning?
Didi- Prater
Phoeh ik vind het ook veel geld!
Heb je echt álle vaste lasten eraf gehaald zodat je zeker weet 500€ over te houden voor leuke dingen?
Heb je echt álle vaste lasten eraf gehaald zodat je zeker weet 500€ over te houden voor leuke dingen?
Woezies- Fluisteraar
- Aantal berichten : 162
Punten : 276
Registratiedatum : 26-11-10
.
Laatst aangepast door Muurvlindertje op di 27 dec 2011 - 13:53; in totaal 1 keer bewerkt
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Woezies schreef:Phoeh ik vind het ook veel geld!
Ja ik geloof het wel, alles, verzekeringen, gemeente heffing, WOZ, water, Eneco, sparen, nouja ik geloof wel alles
Iemand vroeg hoeveel de hypotheek bruto is, dat is rond de 1300 euro. Maar ik wil eerst uitzoeken en zeker weten dat wij die belasting terugkrijgen, anders teken ik sowieso niks. Hmm maar lees hier toch wel aan de hoge kant?
500 euro gaan wij sowieso never nooit redden aan hypotheek per maand. Waar we nu wonen zijn de huizen al vrij duur, maar wij willen naar Amserdam verhuizen. En dat is nog duurder. De reden dat we twijfelen wat boven het budget te gaan zitten wat we aanvankelijk in ons hoofd hadden, is omdat het een nieuwbouwproject is op een toplocatie, echt 4 minuutjes lopen vanaf het Centraal station. Oplevering is medio 2011. En wij denken dat wanneer we het weer verkopen we veel winst kunnen maken.
Gast- Gast
Muurvlindertje schreef:Ik vind het goed te doen!
Onze verhouding is trouwens 40-60. Als ik over 2 jaar hopelijk een kind heb en minder ga werken, wordt de verhouding 30-70 of weer anders.
Dit hebben we ook vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden. Dat het huishouden altijd naar rato van inkomen wordt betaald.
Ik heb een goede baan, maar groei daar niet veel meer in qua inkomen. Mijn vriend groeit steeds door en door en verdient dus steeds meer.
Onze hypotheek bedraagt 1700 netto per maand. Met belastingteruggaaf er al af ja. Wel incl polis levensverzekeringen. Als mijn vriend meer gaat verdienen gaan we de hypotheek bruto betalen, zodat we elk jaar een lekker bedrag terug krijgen (52% van de hypotheekrente).
Daar komen dan nog onze autokosten bij, ziektekostenverzekering, g/w/l/ziggo (internet, tv, huistelefoon), boodschappen, sparen, kleding, etc. Oh ja, en nog de inboedelverzekering/opstalverzekering, etc.
Ik denk dat jullie met 3600 euro per maand die 1100 netto makkelijk kunnen betalen. Dan heb je nog 2500 euro over voor kleren, sparen, auto, boodschappen, etc. Lijkt me meer dan genoeg!
Ik snap niet wat je bedoelt met de verhouding 40/60. Betaal jij 40% en je man 60%, bedoel je dat? Wow jullie hypotheek is ook veel, en nog wel netto!
Gast- Gast
.
Laatst aangepast door Muurvlindertje op di 27 dec 2011 - 13:53; in totaal 1 keer bewerkt
Muurvlindertje- Prater
ik vind het ook best veel, wij gaan straks netto rond de 410 euro betalen aan hypotheek,
Kayleigh- Fluisteraar
- Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11
.
Laatst aangepast door Muurvlindertje op di 27 dec 2011 - 13:54; in totaal 1 keer bewerkt
Muurvlindertje- Prater
Zoo voor dat geld kun je hier een groot vrijstaand huis krijgen, maar dan zit er wel alles derop en deraan , zo zie je maar wat een verschil overal, gelukkig liggen de prijzen hier een stuk lager, anders hadden wij nooit iets kunnen kopen haha
Kayleigh- Fluisteraar
- Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11
Wellicht moet je even een gesprek met een hypotheekadviseur aanvragen en kijken welke hypotheekvormen er voor jullie zijn,
misschien komen je lasten bij een andere hypotheekvorm wel een stuk lager te liggen. Ook kan hij jullie maximale bedrag om te lenen bekijken, bij ons was dat geloof ik 278000 en wij zijn daar zeker 50000 onder gaan zitten. Het is maar net wat jullie fijn vinden.
En idd als je straks kinderen wilt, en minder wilt gaan werken moet je dat nu al incalculeren.
En bekijk goed je verzekeringen, want die krengen zijn echt best duur!
misschien komen je lasten bij een andere hypotheekvorm wel een stuk lager te liggen. Ook kan hij jullie maximale bedrag om te lenen bekijken, bij ons was dat geloof ik 278000 en wij zijn daar zeker 50000 onder gaan zitten. Het is maar net wat jullie fijn vinden.
En idd als je straks kinderen wilt, en minder wilt gaan werken moet je dat nu al incalculeren.
En bekijk goed je verzekeringen, want die krengen zijn echt best duur!
Gast- Gast
Ons hypotheek op ons nieuwe huis is €460.000 (dit is incl bouwrente) Wij betalen straks €2600,-(of was het €2900.- weet niet meer!) bruto aan hypotheek en krijgen niets terug omdat mijn man zzp'er is dan wordt eind van het jaar met zijn verschuldigde belasting verrekend. Wel vielen wij in een hoger tarief qua rentes, omdat man zzp'er is. Wij hebben een hypotheek van de Westland Utrecht bank.
Soms zit ik wel even zo Maar anderszijds je bouwt wel een behoorlijk vermogen op voor over 30 jaar (laten we het hopen!)
Ik zou zeker wel naar dat gesprekje gaan want jullie verdienen goed genoeg om een degelijk huis te kunnen kopen. Ik zal even de formule opzoeken waarmee gerekend wordt wat je kan lenen.
NIET QUOTEN!
Soms zit ik wel even zo Maar anderszijds je bouwt wel een behoorlijk vermogen op voor over 30 jaar (laten we het hopen!)
Ik zou zeker wel naar dat gesprekje gaan want jullie verdienen goed genoeg om een degelijk huis te kunnen kopen. Ik zal even de formule opzoeken waarmee gerekend wordt wat je kan lenen.
NIET QUOTEN!
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Wij zijn al bij de hypotheker geweest en alles, wij kunnen 317.000 lenen aan hypotheek.
Wij wilden daar dus onder gaan zitten, inc kosten koper op 250.000 nu wordt het misschien dus 270.000.
Ik ga nu naar huis reageer vanvond nog even!
Wij wilden daar dus onder gaan zitten, inc kosten koper op 250.000 nu wordt het misschien dus 270.000.
Ik ga nu naar huis reageer vanvond nog even!
Gast- Gast
Kayleigh schreef:ik vind het ook best veel, wij gaan straks netto rond de 410 euro betalen aan hypotheek,
Voor dat geld heb je waar ik woon een 2kamer appartementje in een flat op 6 hoog :S Voor een normaal rijtjeshuis zit je hier ook echt wel boven de 220.000 euro :S
Gizmo- Prater
- Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind het erg veel en zeker (voor wat ik uit de tekst opmaak) een appartement.
Mijn vriend, werkt in die wereld, zegt dat het erg veel is mbt jullie salaris.
Mijn vriend, werkt in die wereld, zegt dat het erg veel is mbt jullie salaris.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe hoog is je/jullie hypotheek?
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Kat op 11 hoog
» Dr van der Hoog
» Dr van der Hoog gezichtsverzorging
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Kat op 11 hoog
» Dr van der Hoog
» Dr van der Hoog gezichtsverzorging