Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zuid Dalmatië

2 plaatsers

Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Zuid Dalmatië

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 1:20

Jeej! Mijn vriend en ik hebben een vakantie geboekt naar Zuid Dalmatië!
We vliegen (via Geneve, waar we eerst een korte stedentrip doen) naar Dubrovnik en zitten dan een week in een appartement in een plaatsje aan de kust even boven Dubrovnik. Het is pas in mei volgend jaar, dus het duurt nog wel even..

Wie wil haar ervaringen alvast met mij delen?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Re: Zuid Dalmatië

Bericht  Pomodori wo 12 okt 2011 - 1:46

Leuk! Wij zijn er ooit eens geweest tijdens een vakantie waarbij we heel Kroatië rond reden. Zijn er dus niet heel lang geweest, maar het heeft indruk gemaakt. Het oude stadsdeel van Dubrovnik is zo mooi. Allemaal witte huizen met rode daken.
Je kunt een stadwandeling maken over de oude stadmuur. Prachtige vergezichten heb je dan over de stad.
Wat wij ook indrukwekkend vonden was een museum/tentoonstelling in de muur ergens. Tijdens de oorlog in het toenmalige Joegoslavië is geloof ik 70% van Dubrovnik vernield en daar is een tentoonstelling van. Je ziet er niets meer van, maar we vonden het wel indrukwekkend.

Verder hebben we er op een camping op het schiereiland gestaan, maar we hebben niet zo heel veel andere zaken bezocht daar in de buurt. Hadden maar een paar dagen de tijd. Ik geloof dat we nog op Korcula zijn geweest, maar dat was een stuk minder spectaculair. Je hebt daar een zwaarddansmuseum. Korcula staat bekend om het speciale zwaarddansen (raar woord...)

Heel veel plezier in ieder geval!
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Re: Zuid Dalmatië

Bericht  Bimbam wo 12 okt 2011 - 2:53

Leuk BOD, Zuid-Dalmatië is erg mooi! Wij zijn afgelopen september daar geweest, zijn net 2 weken terug.

Dubrovnik is erg mooi en indrukwekkend, vooral de oude stad. Je kunt idd een wandeling maken over de stadsmuur, dat vind ik echt een aanrader. Binnen de stadsmuren vond ik het erg mooi en erg gezellig.

Ik weet niet precies waar je heengaat, maar in Ston (geloof ik) staat een muur van ca. 7 km, na de Chinese muur is dat de langste muur ter wereld. Deze muur kun je ook bewandelen.

Verder zijn wij op Korcula geweest, en in tegenstelling tot Pomodori vond ik dat geweldig. Op Korcula heb je de stad Korcula, en het oude deel daarvan is erg mooi. Wij hebben een rondleiding gevolgd door de stad, dat was erg interessant. Verder heeft het eiland een mooie natuur en er zijn overal kleine (bijna) verlaten baaien, echt fantastisch!

Wij zijn trouwens met de auto geweest, en hebben de kustroute gereden van Zadar naar Dubrovnik. Het eerste stuk totaan Split was niet heel bijzonder (gewoon mooi), maar vanaf Split totaan Dubrovnik is het echt een ontzettend mooie route om te rijden.

3 op reis heeft hier ooit eens een stukje over uitgezonden (over Dubrovnik, de kustroute en Korcula), dat is nog wel terug te vinden op hun site. Veel plezier!
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Re: Zuid Dalmatië

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 3:27

Bedankt Pomodori en Bimbam voor jullie reacties! Klinkt erg goed!
Wij zitten in Orasac, ongeveer 15 km boven Dubrovnik, in een appartement.
We hebben de hele week een huurauto, dus we zijn vrij mobiel.
We gaan zeker een bezoek brengen aan Dubrovnik en we willen ook het schiereiland op en misschien nog naar Korcula.

Wat ik me afvraag, zijn er nog duidelijk sporen van de oorlog te zien? Van kennissen hoorde ik dat het aan de kust wel meevalt, maar dat het in het binnenland toch nog wel zichtbaar is. (bijv. ruines van huizen die nooit weer zijn opgebouwd enzo)

Mijn vriend en ik houden heel erg van wandelen, maar ik heb nu al op diverse sites gelezen dat je heel erg moet oppassen als je (in de bergen) wilt gaan wandelen, ivm onontplofte mijnen. Jeetje, ja, tuurlijk weet ik wel dat er zich een oorlog heeft afgespeeld, maar de impact ervan dringt dan toch wel weer even tot me door. En ook dat de gevolgen zich tot in het heden uitstrekken..

Gelukkig zijn er genoeg andere dingen te doen en aangezien we niet heel lang hebben (een weekje) zullen we ons toch niet gaan vervelen denk ik Wink

Edit: en ik ga dat stukje van 3 op reis ook ff opzoeken, leuk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Re: Zuid Dalmatië

Bericht  Pomodori wo 12 okt 2011 - 3:45

Aan de kust valt de oorlogsschade inderdaad reuze mee. Je merkt er daar eigenlijk niets van (behalve dan dus dat wat ik in Dubrovnik beschreef). Als je echt de binnenlanden in gaat trekken, dan zie je er inderdaad nog wel het nodige van. Wij zijn dit jaar weer naar Kroatië geweest, maar dan naar de Plitvice meren. Daarvoor moet je een groot stuk door de binnenlanden rijden en dan zie je inderdaad wel een hoop kapotte huizen, echt met kogelgaten er nog in. Dat vond ik ook wel een naar iets om te zien, past voor je gevoel niet helemaal bij een vakantiegevoel. Maar aan de kust zie je er nauwelijks tot niets van.

Dat wandelen zal vast reuze meevallen als je gewoon op de paden blijft wandelen. Daarbuiten zal het misschien niet helemaal veilig zijn. Wij hebben niet echt gewandeld daar (te warm in juli/augustus, maar mei zal beter te doen zijn).

Als je gaat zwemmen kun je het beste wel waterschoentjes meenemen. Stranden bestaan er uit kiezelstenen of rotsplateaus en kiezels op de bodem. Dat loopt niet echt lekker.

En die kustroute is inderdaad prachtig om een stuk langs te rijden! Aan de ene kant bergen en aan de andere kant een prachtige blauwe zee. Heel erg mooi. Als je naar boven gaat (noordelijker) kom je op een gegeven moment langs een stukje kust wat ineens van Bosnië is. Handig om even te weten m.b.t. je paspoort bij je hebben.
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zuid Dalmatië Empty Re: Zuid Dalmatië

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum