Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huisbezoek verloskundige en extra echo

4 plaatsers

Ga naar beneden

Huisbezoek verloskundige en extra echo Empty Huisbezoek verloskundige en extra echo

Bericht  Mirror ma 27 dec 2010 - 21:41

Ik heb vaag iets meegekregen over een aantal veranderingen in de zorg, waarbij de verloskundige thuis komt kijken en je standaard een extra echo in het derde trimester kunt krijgen. Weet iemand daar meer over? Dat zal vanaf 1 januari 2011 ingaan geloof ik. En dat alles om de babysterfte hier in nederland aan te pakken toch?
Mirror
Mirror
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 194
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huisbezoek verloskundige en extra echo Empty Re: Huisbezoek verloskundige en extra echo

Bericht  Gast ma 27 dec 2010 - 22:55

Het enige wat ik ervan weet is dat dit idd in zou gaan per 1-1-2011.

Maar het fijne ervan weet ik verder ook niet. Het lijkt mij dat de vk er meer vanaf zou moeten weten. Misschien daar even na vragen

Gast
Gast

Huisbezoek verloskundige en extra echo Empty Re: Huisbezoek verloskundige en extra echo

Bericht  CareBear ma 27 dec 2010 - 23:39

Ik heb er ook iets over gehoord ja, maar zou het gewoon even navragen bij de vk over hoe en wat.

CareBear
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 52
Punten : 60
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Mirror ma 27 dec 2010 - 23:56

Oja haha, moet donderdag toch naar de vk, zal het eens vragen!
Mirror
Mirror
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 194

Bericht  Susan di 28 dec 2010 - 0:31

Ik vraag me wel af waar de verloskundige dan thuis naar komt kijken. Een standaard controle door een gynaecoloog lijkt me dan nuttiger.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Famke di 28 dec 2010 - 0:52

Maar wat doet een gyn dan meer bij een standaardcontrole dan de VK?

Ik heb vorige week even gevraagd naar die extra maatregelen, de echo in het laaste trimester is eerst een proef, dus waarschijnlijk krijg ik die niet. Vanaf de 34 weken moeten ze een huisbezoek doen, eigenlijk niet zo goed gevraagd wat daar nou het nut van is Embarassed . Volgend de VK had het bij mij ook niet zoveel nut, omdat ik de vorige keer ook onder hun leiding thuis ben bevallen en zou het dus niet heel veel extra informatie opleveren. Maar het nut ervan moet ik je dus schuldig blijven.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268

Bericht  Famke di 28 dec 2010 - 0:55

Dit staat trouwens op de site van de KNOV:

Uit onderzoek van het Nivel blijkt dat 53% van de verloskundigen extra tilcapaciteit, vaak van de brandweer, nodig heeft gehad voor vervoer van een zwangere vrouw naar het ziekenhuis per ambulance. In bijna 80% werd deze tilassistentie pas geregeld als de ambulance al aanwezig was. De KNOV (beroepsvereniging van verloskundigen) en Ambulancezorg Nederland hebben vandaag uitgesproken deze problematiek snel op te lossen. Uitgangspunt is dat het ambulancepersoneel bij een melding van de verloskundige een zwangere vrouw direct vervoert, omdat dit altijd een acute situatie is. De verloskundige beoordeelt, tijdens een huisbezoek rond de 34e week van de zwangerschap of een thuisbevalling mogelijk en verantwoord is, ook gezien de mogelijke transportproblemen.

Hier is de volledige link: http://www.knov.nl/voor-anderen/pers/persberichten/ambulancepersoneel-en-verloskundigen-maken-afspraken-om-zwangere-vrouw-sneller-te-vervoeren/

Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Susan di 28 dec 2010 - 1:09

Famke schreef:Maar wat doet een gyn dan meer bij een standaardcontrole dan de VK?

Ik heb vorige week even gevraagd naar die extra maatregelen, de echo in het laaste trimester is eerst een proef, dus waarschijnlijk krijg ik die niet. Vanaf de 34 weken moeten ze een huisbezoek doen, eigenlijk niet zo goed gevraagd wat daar nou het nut van is Embarassed . Volgend de VK had het bij mij ook niet zoveel nut, omdat ik de vorige keer ook onder hun leiding thuis ben bevallen en zou het dus niet heel veel extra informatie opleveren. Maar het nut ervan moet ik je dus schuldig blijven.

Wat ik ervan begrepen heb zijn verloskundigen soms nogal terughoudend zijn met overdragen aan een gynaecoloog, dus het lijkt mij niet onverstandig als een gynaecoloog zelf ook kan beoordelen of het toch niet beter is als de zwangere wordt overgedragen.

Bij mij was het wel zo dat ik niet boven in de slaapkamer mocht bevallen omdat wij een erg steile trap hebben waar je moeilijk met de brancard vanaf kan, dus ik moest een bed beneden in de kamer zetten. Ik vroeg daar toevallig zelf naar, maar als ik dat niet had gedaan was het wel handig geweest als een verloskundige ons huis had gezien, al kun je dan ook gewoon een folder maken met alle struikelblokken die zich thuis kunnen voordoen (te steile trap of wenteltrap, huis te afgelegen of te ver van het ziekenhuis, et cetera).
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Famke di 28 dec 2010 - 1:20

Oke zit wat in. Ik dacht dat een gyn misschien ook keek naar andere zaken wat de verloskundige niet doet, bijv bekkenstand of baarmoedermond. Om complicaties tijdens het bevallen eerder te ontdekken.

Hier heeft de verloskundige in het gesprek over de bevalling (bij 36 weken) gevraagd naar de thuissituatie en toen heeft ze aangeven dat ik inderdaad beneden moet bevallen.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: