minder werken nu het kan?
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
minder werken nu het kan?
Ik werk 4 dagen in de kinderopvang. Ik heb eindelijk een plekje gezeten waar ik het super naar mijn zin heb, en waar ik niet meer weg wil.
probleem is alleen dat ik in de nabije toekomst graag een kindje zou willen. het plan is om halverwege volgend jaar met de pil te stoppen en ervoor te gaan. het enige probleem is dat ik dan 3 dagen zou willen gaan werken, maar die mogelijkheid is er tegen die tijd niet meer, wat zou betekenen dat ik dan op zoek moet gaan naar een andere baan.
nu is er in december de kans om 3 dagen te gaan werken ipv 4 dagen.... en om dan naast die 3 dagen gewoon wel in te blijven vallen, al is het niet op contract....
wat zouden jullie doen? nu voor de zekerheid gaan en die 3 dagen doen? of gewoon 4 dagen blijven werken en tegen die tijd kijken?
weet ook wel dat het natuurlijk jaren kan duren voor je zwanger raakt, of gewoon niet zwanger kunt raken....maar ik heb ook geen zin om straks op zoek te moeten naar een nieuwe baan.....
probleem is alleen dat ik in de nabije toekomst graag een kindje zou willen. het plan is om halverwege volgend jaar met de pil te stoppen en ervoor te gaan. het enige probleem is dat ik dan 3 dagen zou willen gaan werken, maar die mogelijkheid is er tegen die tijd niet meer, wat zou betekenen dat ik dan op zoek moet gaan naar een andere baan.
nu is er in december de kans om 3 dagen te gaan werken ipv 4 dagen.... en om dan naast die 3 dagen gewoon wel in te blijven vallen, al is het niet op contract....
wat zouden jullie doen? nu voor de zekerheid gaan en die 3 dagen doen? of gewoon 4 dagen blijven werken en tegen die tijd kijken?
weet ook wel dat het natuurlijk jaren kan duren voor je zwanger raakt, of gewoon niet zwanger kunt raken....maar ik heb ook geen zin om straks op zoek te moeten naar een nieuwe baan.....
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
Re: minder werken nu het kan?
Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of je/jullie het financieel redden als je er een dag vanaf zal gooien. Red(den) je/jullie dat? Want dan zou ik het serieus in overweging nemen en eigenlijk toch wel doen.
Gast- Gast
ja we zouden het redden, mits ik wel af en toe een dagje extra werk buiten mijn contracturen om, om even lekker wat extra te sparen....
JD- Ratel
Als jullie serieus willen gaan voor een kindje en het is nu nog mogelijk, al dan niet met een dag invalwerk, dan zou ik ervoor gaan. Want het kan jaren duren, maar het kan ook opeens in één keer raak zijn. Is er een mogelijkheid om deze beslissing van minder werken in een later stadium te heroverwegen, mocht het zo zijn dat het niet in één keer raak is?
Gast- Gast
Als het financieel haalbaar is zou ik het gewoon lekker doen maar bedenk wel dat het daar over vijf jaar misschien helemaal niet meer zo leuk is. Of dat je mss wel niet zo snel zwanger raakt als je hoopt. Dingen kunnen altijd heel anders lopen dan dat je had uitgestippeld... Waarom wil je tot halverwege volgend jaar wachten met het stoppen van de pil? Waarom niet nu bv?
Gast- Gast
we willen nog even wachten omdat ik hier nog niet heel erg lang werk, en ik me eerst wat wil bewijzen op t werk, voor ik meteen moet gaan vertellen dat ik zwanger ben (stel dat t wel lukt in 1x).... en we willen heeeel graag in t voorjaar nog samen een reis door amerika maken, en dat wil ik niet zwanger doen...
JD- Ratel
Ik ben vorig jaar december al gestopt met de pil, al die tijd hebben wij het gewoon veilig gedaan... En bij ons was het dan ook in 1x raak.. Maar goed, wij gingen er vanuit dat het best weleens maanden kon duren voordat ik zwanger zou raken... Dus ik zou nu nog lekker 4 dagen blijven werken, tegen die tijd zijn er vast wel weer mogelijkheden. En je verteld het neem ik aan ook niet meteen de eerste week dat je zwanger bent... Als je het optijd aangeeft, zou het zelf niet al te vroeg aangeven ivm kans van een miskraam dan kunnen hun ook even nadenken wat ze je kunnen aanbieden... Extra geld is nu wel lekker toch?
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
ja chococupcake, wat jij zegt is ook waar, en daarom zit ik ook zo te twijfelen.
de enige mogelijkheid om in de toekomst minder te gaan werken, is als 1 van mijn 2 collega's ontslag neemt....dus heel groot is die kans niet. en zou het inderdaad zeker niet snel vertellen nee, rond de 12 weken pas.... maar goed, ik wil me nu gewoon van n beste kant laten zien, zodat ze weten wat ze aan me hebben, en ze e niet gaan vertellen dat ze mijn contract niet verlengen ofzo.... al weet je dat natuurlijk ook nooit zeker
de enige mogelijkheid om in de toekomst minder te gaan werken, is als 1 van mijn 2 collega's ontslag neemt....dus heel groot is die kans niet. en zou het inderdaad zeker niet snel vertellen nee, rond de 12 weken pas.... maar goed, ik wil me nu gewoon van n beste kant laten zien, zodat ze weten wat ze aan me hebben, en ze e niet gaan vertellen dat ze mijn contract niet verlengen ofzo.... al weet je dat natuurlijk ook nooit zeker
JD- Ratel
Ik zou het nog niet doen. Als je halverwege volgend jaar gaat stoppen met de pil duurt het nog ruim een jaar voor je gaat bevallen, als het in 1x raak is. Wie weet wat er tegen die tijd allemaal al op je pad is gekomen.
Possom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11
Hoe ga je communiceren naar je werkgever dat je nu dan naar 3 dagen wilt? En wat als je contract niet wordt verlengd? Red je het ook met een uitkering? Dus 70% van 3 dagen werken... Hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat ze jou niet willen hebben, kan net zo goed iets in het bedrijf veranderen waardoor ze je niet kunnen behouden.
Gast- Gast
Ik zou het wel doen, naar 3 dagen gaan, ook al vind je je werk straks niet leuk meer, heb je iig vaste uren voor 3 dagen en die houvast. Daarnaast is er altijd wel invalwerk en als je dat duidelijk communiceert dat je wel wilt blijven invallen op je voorkeursdag, is het toch geen drama?
Gast- Gast
Lijkt me een lastige beslissing. Wat is de reden dat het volgend jaar niet meer mogelijk zou zijn om drie dagen te werken? Als ik naar mijn situatie kijk vind ik het fijn dat we de afgelopen periode hebben kunnen gebruiken om veel te sparen zodat we de dingen kunnen kopen die we leuk vinden. Ook vind ik mijn werk zo leuk dat ik dat nog niet in minder dagen zou willen doen. Wat Zusje zegt is ook waar, zou je het redden op een uitkering van een percentage van de drie dagen salaris.
Anderzijds, als je gevoel zegt dat je minder wilt gaan werken moet je dat natuurlijk gewoon doen. Jij bent de baas en als je het financieel zou kunnen redden en het is wat je wilt dan kan het natuurlijk.
Mijn vraag blijft echter wel, waarom nu wel al drie dagen en volgend jaar niet? Dat zou voor mij ook niet onbelangrijk zijn bij deze keuze....
Anderzijds, als je gevoel zegt dat je minder wilt gaan werken moet je dat natuurlijk gewoon doen. Jij bent de baas en als je het financieel zou kunnen redden en het is wat je wilt dan kan het natuurlijk.
Mijn vraag blijft echter wel, waarom nu wel al drie dagen en volgend jaar niet? Dat zou voor mij ook niet onbelangrijk zijn bij deze keuze....
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
in de kinderopvang moet je een bepaald aantal leidsters hebben per dag, op een bepaald aantal kinderen.
Aangezien mijn beide collega's niet meer willen werken, ook niet in de toekomst, zal ik niet minder kunnen gaan werken dan 4 dagen, want dan is er op 1 dag een gat. en er is dus weer de regel dat je een max aantal leidsters op de groep mag, dus iemand voor die ene dag aannemen mag ook weer niet....
dus tenzij 1 van mijn 2 collega's opstapt, kan ik nooit minder gaan werken.
maar wat zusje zegt is inderdaad waar, over die uitkering, daar had ik nog niet aan gedacht.
ik heb toch besloten om het maar even zo te houden.... het is inderdaad toch zo dat, als ik volgend jaar met de pil stop, ik op zn vroegst in begin 2013 mama zou kunnen gaan worden, dus dat is over anderhalf jaar op zn vroegst...en wie weet inderdaad wat er dan veranderd zou kunnen zijn.....
evengoed bedankt voor jullie mening!
Aangezien mijn beide collega's niet meer willen werken, ook niet in de toekomst, zal ik niet minder kunnen gaan werken dan 4 dagen, want dan is er op 1 dag een gat. en er is dus weer de regel dat je een max aantal leidsters op de groep mag, dus iemand voor die ene dag aannemen mag ook weer niet....
dus tenzij 1 van mijn 2 collega's opstapt, kan ik nooit minder gaan werken.
maar wat zusje zegt is inderdaad waar, over die uitkering, daar had ik nog niet aan gedacht.
ik heb toch besloten om het maar even zo te houden.... het is inderdaad toch zo dat, als ik volgend jaar met de pil stop, ik op zn vroegst in begin 2013 mama zou kunnen gaan worden, dus dat is over anderhalf jaar op zn vroegst...en wie weet inderdaad wat er dan veranderd zou kunnen zijn.....
evengoed bedankt voor jullie mening!
JD- Ratel
Je kunt gewoon minder gaan werken wanneer jij dat wilt, daar heb je geen toestemming van je baas voor nodig.. Wet Aanpassing Arbeidsduur.. http://www.arbeidsrecht.nl/ar.asp?ArtId=70
Gast- Gast
Ja maar binnen de kinderopvang is dat niet zo makkelijk. Natuurlijk kunnen ze me niet verplichten 4 dagen te blijven werken,maar zij kunnen mij geen 3 dagen bieden,dus zal ik op zoek moeten naar ander werk... Kan me voorstellen dat t bij een kantoorbaan ofzo makkelijker is,maar in de kinderopvang helaas niet...
JD- Ratel
JaneDoe schreef:Ja maar binnen de kinderopvang is dat niet zo makkelijk. Natuurlijk kunnen ze me niet verplichten 4 dagen te blijven werken,maar zij kunnen mij geen 3 dagen bieden,dus zal ik op zoek moeten naar ander werk... Kan me voorstellen dat t bij een kantoorbaan ofzo makkelijker is,maar in de kinderopvang helaas niet...
Wat voor contract heb je dan, jaarcontract? Als je een vast contract hebt kan je werkgever je niks maken hoor, dan hebben ze het maar te slikken, of ze het je nou 'kunnen bieden' of niet.
Gast- Gast
Amazzonia schreef:JaneDoe schreef:Ja maar binnen de kinderopvang is dat niet zo makkelijk. Natuurlijk kunnen ze me niet verplichten 4 dagen te blijven werken,maar zij kunnen mij geen 3 dagen bieden,dus zal ik op zoek moeten naar ander werk... Kan me voorstellen dat t bij een kantoorbaan ofzo makkelijker is,maar in de kinderopvang helaas niet...
Wat voor contract heb je dan, jaarcontract? Als je een vast contract hebt kan je werkgever je niks maken hoor, dan hebben ze het maar te slikken, of ze het je nou 'kunnen bieden' of niet.
jep, een jaarcontract....
JD- Ratel
Janedoe, ik zou op dit moment zelfs heel safe spelen binnen de KO en je contract zo behouden. Er is zoveel onzekerheid wbt kinderopvang, dus wat je op contract hebt is dan wel fijn... Als je eenmaal achteruit gaat wbt je contracturen, heb je nooit zekerheid dat je die als overwerkuren erbij kunt werken of later er misschien nog bij krijgt. Als je even afwacht tot januari/ februari kun je ook een beter beeld vormen. Wij merken hier in de omgeving dat ouders behoorlijk geschrokken zijn van de bezuinigingen die er weer aankomen en er zijn ook veel uitschrijvingen van kinderen. Hoewel jij zegt dat het nog groeiende is bij jullie in de omgeving/ bedrijf zou ik wel even uitkijken hiermee...
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» vraagje over nieuwe baan en minder gaan werken
» Minder werken...doen of niet doen?
» Minder werken na het krijgen van kinderen.
» aantal uren/minder werken vader
» Al minder gaan werken, of stug volhouden?
» Minder werken...doen of niet doen?
» Minder werken na het krijgen van kinderen.
» aantal uren/minder werken vader
» Al minder gaan werken, of stug volhouden?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: