Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kussenhoesjes zelf maken...

+3
Prosecco
CCC
SleepingBeauty
7 plaatsers

Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  SleepingBeauty wo 28 sep 2011 - 8:22

Kussenhoesen maken.
Iemand een idee/voorbeeld hoe je hieraan begint?

Ik heb wel een naaimachine, maar niet echt ervaring met stofjes kopen en patronen enz.
Welke stof kan je het best hebben?
Zijn er speciale patronen voor?
WAar haal je 'goedkoop' goede stof?
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  CCC wo 28 sep 2011 - 8:45

Ik lees mee, ik heb dit zelf ook nog op mijn to-do list staan... Geen nuttige tips dus nog...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  Prosecco wo 28 sep 2011 - 9:24

In principe kun je het wel van elke stof maken, maar meubelstof is het sterkst waardoor het minder snel zal slijten.

Dat knip je de maat van je kussens uit, plus 2 cm naad. Dan naai je ze in elkaar op de maat van je kussen, en laat je een stukje open. Hoesje omkeren, kussen erin en het laatste gedeelte met de hand dicht maken. Of je kunt er een rits inzetten maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  minoessepoes wo 28 sep 2011 - 19:38

Ik heb bijna alle kussenhoesjes op de bank zelf gemaakt. Wij hebben alles zwart wit in huis en ik heb zowel meubel stof gebruikt als een restje stof wat ik nog had liggen van een gala jurk en van een rokje bijvoorbeeld. Sier kussentjes hoeven helemaal niet sterk te zijn, die hebben weinig te verduren, dus daar kan je alle stoffen voor gebruiken. Voor hoofdkussens is het misschien weer een ander verhaal

Als je nog een ander hoesje hebt liggen kan je die heel goed gebruiken als mal, leg die op de stof en knip er dan omheen, zo'n 1,5 cm van de rand voor de zoom en uiteraard de ovenkant niet doorknippen, vouw dan de stof dubbel en knip hem verder uit. Zo niet dan moet je even het kussen opmeten en dat uitknippen, met ook weer een ruime rand erom heen. Dan is het alleen nog maar een kwestie van alles zigzaggen en dicht stikken. Laat op het laatste stukje een klein stukje open, zodat je nog net het kussen erin kan proppen en stik dat laatste stukje met de hand dicht. Klaar.

Hou wel rekening met het knippen met eventuele strepen op de stof of een patroon, zodat dat niet helemaal schreef loopt.

Je kan er natuurlijk ook een rits in zetten maar dan wordt het wat duurder en ingewikkelder, of verschillende soorten stof gebruiken of dingen erop maken. Zo heb ik een kussen met een zwarte kant en een witte kant, een wit kussen met een soort van doolhof erop gestikt met zwart draad enz. Overigens heb ik ook een gebreid kussen, maar dat is weer een hele andere disipline.

Stoffen haal ik zelf het liefst op de markt, daar zijn ze vaak heel betaalbaar, doe zelf eerst een schatting van hoeveel je nodig hebt en als je er niet uitkomt kunnen de mensen in de kraam je eigenlijk altijd wel mee helpen denken. Ik heb ook wat meubelstoffen van de Ikea, zijn ook heel mooi. Je kan natuurlijk ook gewoon naar een stoffen winkel gaan, maar dat is vaak net wat duurder.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  VeryCherry wo 28 sep 2011 - 19:41

Ik maak ook zelf kussenhoesjes en ik maak ze weer op een andere manier, ik neem een lap stof met een breedte van het kussen + 2cm en 2/5 keer de lengte van het kussen, ik vouw het met de binnenkant van de stof naar binnen in zo'n formaat dat het kussen er goed inpast. Een beetje zoals een kussensloop. Dichtnaaien met een lockmachine. Kussenhoes omdraaien, kussen er in en klaar.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  Makamba wo 28 sep 2011 - 20:17

chococupcake schreef:Ik lees mee, ik heb dit zelf ook nog op mijn to-do list staan... Geen nuttige tips dus nog...

Ik ook.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  SleepingBeauty wo 28 sep 2011 - 21:00

bedankt voor de tips
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  Serena wo 28 sep 2011 - 21:16

Ik zou trouwens zelf voor een katoenen stof gaan, Als je een stretchstof koopt dan kan het op een gegeven moment gaan lubberen.

Hoe ik het maak is als een soort kussensloop die je op je bed hebt. Dus met een flap aan de binnenkant, zo kan je hem ook gemakkelijk wisselen voor een ander/wassen. Dit maak je dan zo:
Eerst de maat je van kussen opmeten en dit aan 3 kanten met 2cm extra uitknippen. Aan 1 kant dan met ong 10 cm extra uitknippen. Eerst die extra flap met de verkeerde kanten op elkaar leggen. Dan het andere vierkant (met dus 2 cm extra rand) met doe goede kant op de goede kant van de ander leggen en dicht stikken. En vergeet inderdaad niet alles te zigzaggen (ivm rafelen).
Bij de flap van 10cm kan je nog een zoompje maken, dit moet je dan wel doen voor je hem in elkaar zet.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kussenhoesjes zelf maken... Empty Re: Kussenhoesjes zelf maken...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum