fooi en pinnen in een restaurant..
+14
Susan
minoessepoes
Prosecco
blondje1313
Zora
CarpeDiem
SarahKey
Bliss
Shisha
mzcharlotte
studiebol
Gigi_
Nora
Monte
18 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: fooi en pinnen in een restaurant..
Als ik pin, geef ik eigenlijk standaard geen fooi..
CarpeDiem- Fluisteraar
- Aantal berichten : 275
Punten : 1298
Registratiedatum : 20-04-11
Het is heel erg lief, Mzcharlotte, maar de foois zijn meestal niet voor henzelf. Mijn broer deelt als kok regelmatig gerechten zelf uit en ondanks dat hij weleens fooi krijgt, gaat dit gewoon in een pot, waar eigenlijk niemand iets mee kan. Zal niet voor iedereen gelden, maar hij heeft er bv niets aan.
Gast- Gast
Ik wist niet eens dat je met pinnen ook een fooi kunt geven. Daarom neem ik dus meestal vantevoren geld op, zodat ik contant kan betalen en een fooi kan geven, dat scheelt dus weer nu ik dit weet. Ik houd geen vast percentage fooi aan, ik rond gewoon af naar boven als het eten lekker was en de service goed.
Gast- Gast
Ik pin gewoon altijd meer dan hoor. Ik voel me ook heel schuldig als ik het een keer vergeten ben. Wat mij betreft hoor je in de horeca gewoon fooi te geven.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Bij ons in de zaak kan er idd gewoon fooi bij gepind worden, ik haal het daarna uit de kassa en doe het in de fooienpot.
Bij ons in de fooi wel voor het personeel ook voor de koks en de afwas.
Het uurloon ligt inderdaad niet heel hoog in de horeca en is die fooi ook wel erg fijn. Het is overigens heel verschillend wat je krijgt, merk wel dat de fooi omgerekend hoger ligt bij mensen die alleen drinken dan die komen eten.
Laatst ook echt 2 uiterste gehad, een rekening van geloof rond de 300 euro kreeg ik 1 euro fooi en bij een andere tafel hadden ze een rekening van 50 euro en kreeg ik 15 euro fooi.
Bij ons in de fooi wel voor het personeel ook voor de koks en de afwas.
Het uurloon ligt inderdaad niet heel hoog in de horeca en is die fooi ook wel erg fijn. Het is overigens heel verschillend wat je krijgt, merk wel dat de fooi omgerekend hoger ligt bij mensen die alleen drinken dan die komen eten.
Laatst ook echt 2 uiterste gehad, een rekening van geloof rond de 300 euro kreeg ik 1 euro fooi en bij een andere tafel hadden ze een rekening van 50 euro en kreeg ik 15 euro fooi.
Gast- Gast
Zo laag zijn de lonen in de horeca toch niet?
Ik geef meestal wel fooi, maar niet veel, gewoon de rekening iets omhoog afronden om een mooi rond getal, maar eigenlijk vind ik het ook maar onzin.
In een winkel liggen de lonen een stuk lager en is het ook niet gewoon om fooi te geven.
Ik geef meestal wel fooi, maar niet veel, gewoon de rekening iets omhoog afronden om een mooi rond getal, maar eigenlijk vind ik het ook maar onzin.
In een winkel liggen de lonen een stuk lager en is het ook niet gewoon om fooi te geven.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
blondje1313 schreef:Zo laag zijn de lonen in de horeca toch niet?
+ 1
Prosecco- Kletskop
- Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10
Ik rond het bedrag naar boven af maar meestal denk ik erom en neem ik wat muntgeld mee om als fooi te geven.
Gast- Gast
Fooi is echt een raar woord als je dat zo vaak achter elkaar leest.
Als ik pin denk ik er niet eens aan om fooi te geven, als ik cash betaal rond ik het naar boven af maar meer dan een paar euro geef ik nooit. Zoveel hebben we niet te besteden.
Als ik pin denk ik er niet eens aan om fooi te geven, als ik cash betaal rond ik het naar boven af maar meer dan een paar euro geef ik nooit. Zoveel hebben we niet te besteden.
Gast- Gast
Ik geef eigenlijk alleen fooi als ik het ook echt goed vond. En niet als we alleen maar 2 kopjes koffie op hebben of zo, maar wel als we lekker gegeten hebben bijvoorbeeld. Soms rond ik het pinbedrag af en soms kijk ik of ik nog wat kleingeld bij me heb, maar net hoe het uitkomt!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Ik rond het ook naar boven af als ik pin, dan is het bijvoorbeeld 13,75 en dan zeg ik: 'Doe maar 15 euro.' Zoiets.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ik rond het ook naar boven af als ik pin, dan is het bijvoorbeeld 13,75 en dan zeg ik: 'Doe maar 15 euro.' Zoiets.
+1!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Susan schreef:Ik rond het ook naar boven af als ik pin, dan is het bijvoorbeeld 13,75 en dan zeg ik: 'Doe maar 15 euro.' Zoiets.
+1!
Gisteren hadden we een rekening van 62,nog iets en daar hebben we 65 van gemaakt en dat dus gepind. Daarna haalde de ober de fooi uit de kassa en deed dat in de fooienpot (spaarvarkentje op de bar).
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Ik vind fooi ook echt onzin, wat mij betreft wordt het afgeschaft.. Gaat toch nergens over als je er over nadenkt?
Ringling- Fluisteraar
- Aantal berichten : 393
Punten : 646
Registratiedatum : 28-12-10
Het is dan gelukkig ook niet verplicht.Ringling schreef:Ik vind fooi ook echt onzin, wat mij betreft wordt het afgeschaft.. Gaat toch nergens over als je er over nadenkt?
Gast- Gast
Nou het is echt niet waar dat gepinde fooi in 95% van de gevallen bij het personeel terecht komt hoor!
ik heb in verschillende horecagelegenheden gewerkt..en de gepinde fooi was gewoon extra omzet! Dat ging niet naar ons.
Ik geef dan als ik pin ook altijd wat fooi los aan de bediening i.p.v. dat ik het erbij pin.
ik heb in verschillende horecagelegenheden gewerkt..en de gepinde fooi was gewoon extra omzet! Dat ging niet naar ons.
Ik geef dan als ik pin ook altijd wat fooi los aan de bediening i.p.v. dat ik het erbij pin.
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10
Ik geef het altijd contant omdat fooi heel vaak niet bij het personeel terecht komt bij pinnen, en dat vind ik zonde!
Gast- Gast
Maura schreef:Het is heel erg lief, Mzcharlotte, maar de foois zijn meestal niet voor henzelf. Mijn broer deelt als kok regelmatig gerechten zelf uit en ondanks dat hij weleens fooi krijgt, gaat dit gewoon in een pot, waar eigenlijk niemand iets mee kan. Zal niet voor iedereen gelden, maar hij heeft er bv niets aan.
Maura, daarom zeg ik ook - ik vraag wel altijd na of het bij het personeel terecht komt.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Eerst gaf ik wel altijd fooi maar de laatste tijd doe ik het niet meer. Ik heb nu ook erg weinig te besteden en alle beetjes wat ik kan besparen doe ik dan ook. Als je erover nadenkt is het ook gewoon raar, er zijn beroepsgroepen waar je minder verdient en daar geef je ook geen fooi. Bij de kassa in de supermarkt zeg je toch ook niet als het 13.75 is maak er maar 15 euro van?
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Geef jij fooi aan de bar?
» Storing pinnen ING
» Pinnen buiten Europa
» Restaurant Delft
» Restaurant Maastricht
» Storing pinnen ING
» Pinnen buiten Europa
» Restaurant Delft
» Restaurant Maastricht