chocola smelten
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
chocola smelten
ik wil met kerst als nagerecht fruit gedoopt in chocola maken (naja proberen).
op internet lees ik veel verschillende manieren van het smelten van chocola; in een pan, au bain marie, of in de magnetron. hebben jullie hier ervaring mee?
op internet lees ik veel verschillende manieren van het smelten van chocola; in een pan, au bain marie, of in de magnetron. hebben jullie hier ervaring mee?
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
Re: chocola smelten
Ik heb het zowel in de magnetron als au bain marie gedaan. De laatste manier vind ik het fijnst. Juist omdat je tussendoor kan roeren en zo kan voorkomen dat er klontjes komen of dat het te hard gaat en de chocolade gaat verbranden.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Ik deed het altijd au bain marie, maar sinds ik van een banketbakker/bonbonmaker heb geleerd dat dat eigenlijk een heel slechte manier is om chocola te smelten doe ik het in de magnetron. Ik dacht juist altijd dat dát eigenlijk beter niet kon, maar kennelijk kan er met au bain marie water (door het verdampen) in de chocola terechtkomen, en dat zorgt ervoor dat het gaat klonteren en stollen. In de magnetron moet je wél zorgen dat je steeds erg kort verwarmt, dan even roeren, dan weer even kort terug, enzovoorts. Dus niet in 1x 10 minuten, maar steeds een paar seconden, even roeren, weer een paar seconden.
Gast- Gast
Lilith schreef:Ik deed het altijd au bain marie, maar sinds ik van een banketbakker/bonbonmaker heb geleerd dat dat eigenlijk een heel slechte manier is om chocola te smelten doe ik het in de magnetron. Ik dacht juist altijd dat dát eigenlijk beter niet kon, maar kennelijk kan er met au bain marie water (door het verdampen) in de chocola terechtkomen, en dat zorgt ervoor dat het gaat klonteren en stollen. In de magnetron moet je wél zorgen dat je steeds erg kort verwarmt, dan even roeren, dan weer even kort terug, enzovoorts. Dus niet in 1x 10 minuten, maar steeds een paar seconden, even roeren, weer een paar seconden.
Oh dat wist ik helemaal niet! Ik doe het ook altijd au bain marie maar vanaf nu dus alleen nog in de magnetron!
Gast- Gast
Ik smelt chocola altijd au bain marie, maar ik gebruik een kom die de pan helemaal afsluit, dus er komt geen waterdamp vrij.
Gast- Gast
Ik smelt chocolade gewoon op heel laag vuur. En genoeg in roeren. Smelten is dan zo klaar.
mn stokkies zijn klaar!
heb het uiteindelijk toch in een pan gedaan, omdat dat het enigste was wat groot genoeg was om de stokjes in te kunnen dopen! ik moet wel zeggen dat het een beetje een klierboel is. halverwege de helft begon het chocola toch wat te klonteren (stond nog steeds op heel laag vuur) maar goed.
nu vanavond nog ff kijken of ze mooi blijven als ik ze van het bord haal en het netjes op een ander bord ga opmaken! (en of het te eten is natuurlijk!)
heb het uiteindelijk toch in een pan gedaan, omdat dat het enigste was wat groot genoeg was om de stokjes in te kunnen dopen! ik moet wel zeggen dat het een beetje een klierboel is. halverwege de helft begon het chocola toch wat te klonteren (stond nog steeds op heel laag vuur) maar goed.
nu vanavond nog ff kijken of ze mooi blijven als ik ze van het bord haal en het netjes op een ander bord ga opmaken! (en of het te eten is natuurlijk!)
sanne-84- Ratel
Als je nog eens zo iets maakt, kun je de stokjes in een stuk piepschuim of aardappel prikken, zo staan ze rechtop en kunnen ze goed drogen!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
die zal ik inderdaad onthouden!
zat al te denken om mn vriend ze vast te laten houden, maar dan staat ie daar ook zo lang;)
zat al te denken om mn vriend ze vast te laten houden, maar dan staat ie daar ook zo lang;)
sanne-84- Ratel
Ik heb toevallig vandaag ook nog chocolade gesmolten. In de magnetron. Telkens 30 sec en dan even roeren..weer 30 sec en roeren etc. Tot het goed gesmolten is. Ging helemaal goed!
Gast- Gast
sanne-84 schreef:die zal ik inderdaad onthouden!
Hahaha, dat is wel een beetje zielig
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Soortgelijke onderwerpen
» Smelten chocolade vlokken in de oven?
» Je kind en chocola
» Chocola & Melk.
» Lactose in pure chocola - snel vraagje!
» Je kind en chocola
» Chocola & Melk.
» Lactose in pure chocola - snel vraagje!
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: