Mijn Nederlands gaat achteruit
+13
Jeanette
Zonnetje
Sterre
sushigirl
Jay
_DoI
Dikkie Dik
nina
SoGood
Serena
M_as
smooch
jena
17 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Mijn Nederlands gaat achteruit
Ik merk dat mijn Nederlands gaandeweg echt steeds beter en beter wordt. Vind het ook leuk om de Nederlandse taal goed te gebruiken. Het irriteert me ook steeds meer als mensen niet de moeite doen om goed te schrijven. Ik heb ooit samen met een collega een mededelingenblad van één van m'n leidinggevenden door zitten pluizen, kwam echt de meest tenenkrommende fouten tegen.
Ik ga binnenkort de nieuwsbrief/'school'krant op m'n werk voor m'n rekening nemen, lijkt me echt ontzettend leuk als extra taak.
Alleen wil ik qua typen veel te snel waardoor er nogal veel tikfouten in datgene wat ik schrijf staan Moet dus wel meer de moeite gaan nemen dingen goed door te lezen voordat ik er wat mee doe. Of, soms maak ik hele domme fouten en typ ik blindelings 'ik wordt', dat is echteen fout waar ik me bij een ander ontzettend aan erger. Of dat mensen samengestelde woorden die aan elkaar horen ineens gaan hakken, dat vind ik ook zo erg. Zoiets als sneeuw schuiver ipv sneeuwschuiver.
Ik ga binnenkort de nieuwsbrief/'school'krant op m'n werk voor m'n rekening nemen, lijkt me echt ontzettend leuk als extra taak.
Alleen wil ik qua typen veel te snel waardoor er nogal veel tikfouten in datgene wat ik schrijf staan Moet dus wel meer de moeite gaan nemen dingen goed door te lezen voordat ik er wat mee doe. Of, soms maak ik hele domme fouten en typ ik blindelings 'ik wordt', dat is echteen fout waar ik me bij een ander ontzettend aan erger. Of dat mensen samengestelde woorden die aan elkaar horen ineens gaan hakken, dat vind ik ook zo erg. Zoiets als sneeuw schuiver ipv sneeuwschuiver.
Gast- Gast
Maple schreef:Alleen wil ik qua typen veel te snel waardoor er nogal veel tikfouten in datgene wat ik schrijf staan
Haha, ik zie dat ook vaak bij jou. Geen grammaticafouten of zo, maar jij typt dan volgens mij inderdaad heel snel en dan staat er 'ana' in plaats van 'aan' of 'ene' in plaats van 'een'
Ja! Dat vind ik ook een erg irritant.Maple schreef:
Of dat mensen samengestelde woorden die aan elkaar horen ineens gaan hakken, dat vind ik ook zo erg. Zoiets als sneeuw schuiver ipv sneeuwschuiver.
Ken je de site Signalering Onjuist Spatiegebruik? Is leuk!
http://www.spatiegebruik.nl/
Gast- Gast
Tack så mycket!_DoI schreef:Lycka tillSushi schreef:Ik ben momenteel Zweeds aan het leren!_DoI schreef:Sinds mijn emigratie naar Zweden is mijn Nederlands erg achteruit gegaan. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik spreek bijna geen Nederlands meer. Als ik wel Nederlands spreek kom ik erg moeilijk uit mijn woorden en als ik iets wil typen dan kan ik vaak de juiste woorden niet vinden. Bepaalde fouten zie ik ook niet meer. Erg vervelend. Ik ga dit topic in de gaten houden
Ik roep nu de hele dag door "varsågod" en "tack så mycket"
Gast- Gast
Waarom ben je Zweeds gaan leren als ik vragen mag?Sushi schreef:Tack så mycket!
_DoI- Fluisteraar
- Aantal berichten : 417
Punten : 435
Registratiedatum : 18-11-10
Ik ga je ff een PM sturen!_DoI schreef:Waarom ben je Zweeds gaan leren als ik vragen mag?Sushi schreef:Tack så mycket!
Gast- Gast
Tikken in plaats van typen typen vind ik ook erg irritant!
Gast- Gast
SuperGrover schreef:Werkwoorden vervoegen gaat volgens een vast schema.
1) als eerste stel je vast welke woorden persoonsvormen zijn, door de zin in een andere tijd te zetten
Jan heeft zijn akker ingezaaid -->
Jan had zijn akker ingezaaid
Alle werkwoorden die van tijd veranderen, zijn persoonsvormen.
2) Indien het wél persoonsvorm is: Is het tegenwoordige tijd of verleden tijd?
2.1) Tegenwoordige tijd?
Ik = stam (groei)
Hij, zij, jij, het = stam + t (groeit)
Wij, jullie = Infinitief, hele werkwoord (groeien)
2.2) Verleden tijd?
't ex-kofschip.
De klinkers tellen niet mee!
Laatste letter van de stam zit wél in het kofschip --> stam+te(n)
Laatste letter van de stam zit niet in het kofschip --> stam+de(n)
3) Is het werkwoord géén persoonsvorm?
Schrijf zo kort mogelijk, en verleng om laatste letter te weten te komen.
Het ongeluk is gebeurd ---> het ongeluk was gebeurd.
Gebeurd is dus geen persoonsvorm. Het gebeurd --> het gebeurde. Dus met een d!
In de Nederlandse taal zijn ook bijzondere (uitzonderings)vormen. Ik kan me voorstellen dat dit in eerste instantie al wel veel is, dit is minder belangrijk, maar ik zet het hier toch neer, omdat het wel een onderdeel van werkwoordspelling is.
Bij een gebiedende wijs: Alleen stam, nooit een t!
Kleed je warm aan i.p.v. kleedt je warm aan.
Dit is makkelijk te onthouden door: Val dood!
Bij een bijvoeglijk gebruik van het werkwoord: Schrijf het zo kort mogelijk.
De uitvergrote foto. Het afgebrande huis. Het verprutste proefwerk.
Na het woord "te" altijd het hele werkwoord.
Dat viel te verwachten.
Dat is alles in feite. Ik zag eerder in dit topic iemand zeggen dat je de zin vragend moet maken, de persoonsvorm komt dan automatisch vooraan. Dit is niet (helemaal) waar. De pv komt wel vooraan als je een zin vragend maakt, maar er kunnen meerdere persoonsvormen in één zin zitten. Dus gebruik altijd tijdverandering!
Haha, jij hebt pabo gedaan zeker?
Gast- Gast
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Dit gaat mijn behang worden op mijn zolderkamer
» Mijn oma gaat overlijden
» Mijn beste vriendin gaat 10 maanden op reis!
» help mijn bb gaat niet meer aan ??
» Mijn zusje gaat in buitenland studeren,wat voor leuk cadeau?
» Mijn oma gaat overlijden
» Mijn beste vriendin gaat 10 maanden op reis!
» help mijn bb gaat niet meer aan ??
» Mijn zusje gaat in buitenland studeren,wat voor leuk cadeau?
Pagina 4 van 4
Permissies van dit forum: