Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mijn Nederlands gaat achteruit

+13
Jeanette
Zonnetje
Sterre
sushigirl
Jay
_DoI
Dikkie Dik
nina
SoGood
Serena
M_as
smooch
jena
17 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Mijn Nederlands gaat achteruit - Pagina 3 Empty Re: Mijn Nederlands gaat achteruit

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:33

Jen_ schreef:
June schreef:
Jen_ schreef:

Ik snap de regel van 'gebeurd' nu wel denk ik ja. Maarrrr hoe weet ik nou bij voorbaat, wanneer ik een woord schrijf dat het zowel met een d als een t geschreven kan worden afhankelijk van tegenwoordige tijd of verleden tijd? En dat ik dus moet 'uitzoeken' welke van de 2 juist is?

Het is niet afhankelijk van tegenwoordige of verleden tijd. Gebeurd met een 'd' is een voltooid deelwoord en zal dus nooit veranderen wanneer je de zin in een andere tijd zet. Gebeurt met een 't' is altijd een persoonsvorm en verandert wel mee. Wanneer je dus weet dat het een persoonsvorm is, dan weet je ook dat het met een 't' moet.

Ok! Dus eerst even die persoonsvormen onder de knie krijgen, en dan de rest Very Happy Ik heb dat schema uitgeprint, geweldig haha!

Dat lijkt me wel handig. Er is een reden dat zinsontleding altijd begint bij de persoonsvorm Wink

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn Nederlands gaat achteruit - Pagina 3 Empty Re: Mijn Nederlands gaat achteruit

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:35

June schreef:
Jen_ schreef:
June schreef:
Jen_ schreef:

Ik snap de regel van 'gebeurd' nu wel denk ik ja. Maarrrr hoe weet ik nou bij voorbaat, wanneer ik een woord schrijf dat het zowel met een d als een t geschreven kan worden afhankelijk van tegenwoordige tijd of verleden tijd? En dat ik dus moet 'uitzoeken' welke van de 2 juist is?

Het is niet afhankelijk van tegenwoordige of verleden tijd. Gebeurd met een 'd' is een voltooid deelwoord en zal dus nooit veranderen wanneer je de zin in een andere tijd zet. Gebeurt met een 't' is altijd een persoonsvorm en verandert wel mee. Wanneer je dus weet dat het een persoonsvorm is, dan weet je ook dat het met een 't' moet.

Ok! Dus eerst even die persoonsvormen onder de knie krijgen, en dan de rest Very Happy Ik heb dat schema uitgeprint, geweldig haha!

Dat lijkt me wel handig. Er is een reden dat zinsontleding altijd begint bij de persoonsvorm Wink

Ok, ja dan is het zeker handig dat ik begin bij de basis, anders wordt het lastig.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:36

Jen_ schreef:
Ok, ja dan is het zeker handig dat ik begin bij de basis, anders wordt het lastig.

Precies, komt vast goed.

Ik vind het trouwens wel heel leuk en positief dat je het zo graag goed wilt doen! Ik vind het echt heel naar als mensen het gewoon niets interesseert, omdat ik het wel heel belangrijk vind.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:45

June schreef:
Jen_ schreef:

Precies, komt vast goed.

Ik vind het trouwens wel heel leuk en positief dat je het zo graag goed wilt doen! Ik vind het echt heel naar als mensen het gewoon niets interesseert, omdat ik het wel heel belangrijk vind.

Haha ja dat vind ik ook heel naar! Ik snap het ook niet als het mensen niks interesseerd, en het zelfs verkeerd blijven doen nadat je het hebt uitgelegd. Zoals 'me vriend' zoals een vriendin van me blijft doen, brr.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:46

Ik was als kind al heel slecht in het onthouden van de termen persoonsvorm, voltooid deelwoord, zelfstandig naamwoord etc. etc. Dat sprak gewoon niet tot me. De trucjes spreken mij wel aan.

Ik heb het in mijn hoofd dus nooit over 'het voltooid deelwoord', want dat zegt me niets. Nee, ik kijk in een zin naar de (vervoegingen van de) werkwoorden 'hebben', 'zijn' en 'worden'. Dan weet ik: oh, ik mag nu 't ex-kofschip gebruiken I love you. Dat is nu eigenlijk zo'n tweede natuur geworden, dat ik er zelden nog over na moet denken.

Overigens vond ik dat je 't ex-kofschip heel goed uitlegde in je verkeerde voorbeeld met het woord 'werkwoord'. Dat woord was niet goed, maar het systeem dat je gebruikte klopt helemaal. Zo doe ik het ook altijd.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:48

Jen_ schreef:Haha ja dat vind ik ook heel naar! Ik snap het ook niet als het mensen niks interesseerd, en het zelfs verkeerd blijven doen nadat je het hebt uitgelegd. Zoals 'me vriend' zoals een vriendin van me blijft doen, brr.
Ok, mooi praktijkvoorbeeld. Welk werkwoord heb je in deze zinnen niet goed geschreven?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:51

Jen_ schreef:Ok dus even of ik het goed begrijp. Bijvoorbeeld het woord 'werkwoord' ik wil weten of het met een 'd' of 't' moet. Dan pak ik 'werkwoor' en dan de laatste letter voor de 'd' of de 't'. de 'r' dus. Deze 'r' komt niet voor in 't kofschip, dus is 'werkwoord' met een 'd' op het eind. Doe ik het zo goed?
Dit bedoelde ik. Je systeem klopt. Je begrijpt het. Je moet alleen wel een werkwoord gebruiken dat je wilt vervoegen. Nu gebruikte je een zelfstandig naamwoord = een 'ding'.

Gast
Gast

Bericht  Caro do 23 dec 2010 - 23:54

Serena schreef:Het is 'Hij bedoelt'
Het is nml tegenwoordige tijd, dus hier geldt de regel van loopt/smurft

't kofschip geld geldt voor de woorden die op deze letters eindigen, dan weet je of je in de verleden tijd er een t achter moet zetten of niet. Als de laatste letter dus een van deze letters is, moet er een "t" achter het werkwoord komen.

Misschien moet je niet te perfect willen, dat je het gewoon vooral op je gevoel moet doen en er niet te veel over nadenken. meestal klopt je gevoel al aardig (mijn ervaring)

Edit: ik zie dat het er al staat...

Very Happy
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:00

Ik ben ook geen Nederlands wereldwonder. En "T Kofschip" en 'T Fokschaap" zegt mij al jaren niets meer. Ik smurf en loop me er een weg doorheen. Alleen dan om te bepalen of het D of DT is.

Twee jaar geleden heb ik een cursus "Schrijf goed Nederlands" gevolgd en verder dan het eerste hoofdstuk ben ik niet gekomen. Maar toen heb ik wel geleerd wanneer je T of D gebruikt. Heel vroeger schreef ik alles met een D als ik een D hoorde in de verlening, helaas ging die regel niet op.

Maar het is nog niet 100%. Dat zal het waarschijnlijk ook nooit meer worden. Vind het ook goed zoals het is, omdat ik heb gemerkt dat de tonatie van de email belangrijker is dan deze foutloos schrijven. Ook al ga ik meer voor foutloos dan tonatie en als de tonatie dan toch in de brief moet staan.... Dan ga ik voor perfect foutloos met juiste tonatie. :P

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:03

_Donnaa schreef:Ik heb het pas sinds kort geleerd, want op school snapte ik er nooit een zak van.. En ineens zag ik het licht angel

Dat had ik juist met rekenen en dan voornamelijk breuken en procenten scratch

Dat moest ook wel, voor de rekentoets van de pabo study
Met spelling en taal heb ik nooit moeite gehad, al vind ik het soms moeilijk om anderen de regels uit te leggen omdat het allemaal al zo geïntegreerd in mijn hoofd zit. Ik 'zie' in de meeste gevallen of het klopt of niet..

Gast
Gast

Bericht  Serena vr 24 dec 2010 - 0:06

Caro schreef:
Serena schreef:Het is 'Hij bedoelt'
Het is nml tegenwoordige tijd, dus hier geldt de regel van loopt/smurft

't kofschip geld geldt voor de woorden die op deze letters eindigen, dan weet je of je in de verleden tijd er een t achter moet zetten of niet. Als de laatste letter dus een van deze letters is, moet er een "t" achter het werkwoord komen.

Misschien moet je niet te perfect willen, dat je het gewoon vooral op je gevoel moet doen en er niet te veel over nadenken. meestal klopt je gevoel al aardig (mijn ervaring)

Edit: ik zie dat het er al staat...

Very Happy
Embarassed zit ik hier alles helemaal uit te leggen doe ik het zelf weer verkeerd =P

(ik let er meestal ook niet heel erg op, ga er vanuit dat ik het wel goed doe.... Embarassed )
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:12

Gloria schreef:
Jen_ schreef:Haha ja dat vind ik ook heel naar! Ik snap het ook niet als het mensen niks interesseerd, en het zelfs verkeerd blijven doen nadat je het hebt uitgelegd. Zoals 'me vriend' zoals een vriendin van me blijft doen, brr.
Ok, mooi praktijkvoorbeeld. Welk werkwoord heb je in deze zinnen niet goed geschreven?

Ehhmmm...

Ik denk 'interesseerd'? Ik deed het zo: 'interesseerde' De r zit niet in 't kofschip, dus met een d. Maar zal wel weer met die persoonsvormen te maken hebben dat ik het verkeerd deed Sad :P

Interesseert. Hmm...

Edit: oh wacht, interesseert! Want het is een werkwoord net als lopen. Hij loopt, hij interesseerT! Whoehoe!

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:31

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

So proud of you! cheers

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:34

En zie je, die 't ex-kofschip kun je dus niet overal gebruiken: niet als je in de tegenwoordige tijd schrijft.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 0:58

Gloria schreef:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

So proud of you! cheers

Thank you, thank you! Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Caro vr 24 dec 2010 - 2:20

Jen_ schreef:
Gloria schreef:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

So proud of you! cheers

Thank you, thank you! Very Happy

10 punten voor jou!! ;-)

Nee het is wel wat Gloria zegt: je kan kofschip en dat gekke schaap alleen maar in de verleden tijd gebruiken :-). Voor de rest ben je denk ik veel te streng voor jezelf want je NL is echt wel goed.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Zininzon za 25 dec 2010 - 7:12

smooch schreef:Op de MBO en HBO heb ik ook helemaal geen Nederlands meer gehad. Dus maar tot de middelbare school, echt slecht!

Dat zijn toch ook genoeg jaren om het Nederlands een beetje onder de knie te krijgen? Elk niveau onderwijs doceert natuurlijk verschillende niveaus van de Nederlandse taal, maar de basis moet in die jaren prima kunnen.

Met ezelsbruggetjes kom je inderdaad ver, maar helaas gaan ze niet altijd op Sad
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138

Bericht  Gast za 25 dec 2010 - 12:38

_DoI schreef:Sinds mijn emigratie naar Zweden is mijn Nederlands erg achteruit gegaan. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik spreek bijna geen Nederlands meer. Als ik wel Nederlands spreek kom ik erg moeilijk uit mijn woorden en als ik iets wil typen dan kan ik vaak de juiste woorden niet vinden. Bepaalde fouten zie ik ook niet meer. Erg vervelend. Ik ga dit topic in de gaten houden Wink
Ik ben momenteel Zweeds aan het leren!
Ik roep nu de hele dag door "varsågod" en "tack så mycket" Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast za 25 dec 2010 - 21:10

Dit is er bij mij op de pabo zo ingestampt dat ik geen trucjes meer hoef te gebruiken. Maar op de middelbare school zeiden de regeltjes me ook weinig. En op de basisschool was het al helemaal wirwar voor me.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 26 dec 2010 - 1:15

Werkwoorden vervoegen gaat volgens een vast schema.

1) als eerste stel je vast welke woorden persoonsvormen zijn, door de zin in een andere tijd te zetten

Jan heeft zijn akker ingezaaid -->
Jan had zijn akker ingezaaid

Alle werkwoorden die van tijd veranderen, zijn persoonsvormen.

2) Indien het wél persoonsvorm is: Is het tegenwoordige tijd of verleden tijd?

2.1) Tegenwoordige tijd?
Ik = stam (groei)
Hij, zij, jij, het = stam + t (groeit)
Wij, jullie = Infinitief, hele werkwoord (groeien)

2.2) Verleden tijd?
't ex-kofschip.
De klinkers tellen niet mee!

Laatste letter van de stam zit wél in het kofschip --> stam+te(n)
Laatste letter van de stam zit niet in het kofschip --> stam+de(n)

3) Is het werkwoord géén persoonsvorm?
Schrijf zo kort mogelijk, en verleng om laatste letter te weten te komen.
Het ongeluk is gebeurd ---> het ongeluk was gebeurd.
Gebeurd is dus geen persoonsvorm. Het gebeurd --> het gebeurde. Dus met een d!

In de Nederlandse taal zijn ook bijzondere (uitzonderings)vormen. Ik kan me voorstellen dat dit in eerste instantie al wel veel is, dit is minder belangrijk, maar ik zet het hier toch neer, omdat het wel een onderdeel van werkwoordspelling is.

Bij een gebiedende wijs: Alleen stam, nooit een t!
Kleed je warm aan i.p.v. kleedt je warm aan.
Dit is makkelijk te onthouden door: Val dood!

Bij een bijvoeglijk gebruik van het werkwoord: Schrijf het zo kort mogelijk.
De uitvergrote foto. Het afgebrande huis. Het verprutste proefwerk.

Na het woord "te" altijd het hele werkwoord.
Dat viel te verwachten.

Dat is alles in feite. Ik zag eerder in dit topic iemand zeggen dat je de zin vragend moet maken, de persoonsvorm komt dan automatisch vooraan. Dit is niet (helemaal) waar. De pv komt wel vooraan als je een zin vragend maakt, maar er kunnen meerdere persoonsvormen in één zin zitten. Dus gebruik altijd tijdverandering!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 1:42

Ik snap echt geen reet van die stammen, ik doe het gewoon volgens ezelsbruggetjes.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 26 dec 2010 - 2:02

Storm schreef:Ik snap echt geen reet van die stammen, ik doe het gewoon volgens ezelsbruggetjes.
De stam is niets anders dan "en" van het werkwoord afhalen.

De stam van groeien is groei.
De stam van proeven is proev.
De stam van spieken is spiek.
De stam van grazen is graz.

Ik ben benieuwd wat voor ezelsbruggetjes jij gebruikt. Mijn ervaring is namelijk dat alle ezelsbruggetjes door elkaar gehaald worden (zoals "smurfen" invullen bij voltooid deelwoorden).
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 2:04

Ik gebruik voor als ik d+t niet weet: Ik LOOP, of jij LOOPT. Dan weet ik weer of er nou een t achter de d moet of niet. Werkt voor mij prima smile

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 3:31

SuperGrover schreef:
Storm schreef:Ik snap echt geen reet van die stammen, ik doe het gewoon volgens ezelsbruggetjes.
De stam is niets anders dan "en" van het werkwoord afhalen.

De stam van groeien is groei.
De stam van proeven is proev.
De stam van spieken is spiek.
De stam van grazen is graz.

Ik ben benieuwd wat voor ezelsbruggetjes jij gebruikt. Mijn ervaring is namelijk dat alle ezelsbruggetjes door elkaar gehaald worden (zoals "smurfen" invullen bij voltooid deelwoorden).
Ik heb een vriendin die beweert dat de stam van het werkwoord de ik-vorm is. Ik heb haar al zo vaak uitgelegd dat dat niet zo is. Bij veel werkwoorden gaat het wel goed als je de ik-vorm neemt, maar als je bijvoorbeeld verhuizen of verven neemt, weer niet. En zij schrijft dus dingen als: "Hij is verhuist." En ze denkt dat ik ongelijk heb en gelooft me gewoon niet.
Nou ja, dan moet ze het maar gewoon fout blijven doen denk ik dan...

Gast
Gast

Bericht  _DoI zo 26 dec 2010 - 5:04

Sushi schreef:
_DoI schreef:Sinds mijn emigratie naar Zweden is mijn Nederlands erg achteruit gegaan. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik spreek bijna geen Nederlands meer. Als ik wel Nederlands spreek kom ik erg moeilijk uit mijn woorden en als ik iets wil typen dan kan ik vaak de juiste woorden niet vinden. Bepaalde fouten zie ik ook niet meer. Erg vervelend. Ik ga dit topic in de gaten houden Wink
Ik ben momenteel Zweeds aan het leren!
Ik roep nu de hele dag door "varsågod" en "tack så mycket" Very Happy
Lycka till smile
_DoI
_DoI
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 417
Punten : 435

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: