Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mijn Nederlands gaat achteruit

+13
Jeanette
Zonnetje
Sterre
sushigirl
Jay
_DoI
Dikkie Dik
nina
SoGood
Serena
M_as
smooch
jena
17 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Mijn Nederlands gaat achteruit - Pagina 2 Empty Re: Mijn Nederlands gaat achteruit

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:26

sushigirl schreef:Hey Jen

Je moet het zo zien..bijvoorbeeld werkwoord niezen
In tegenwoordige tijd gebruik je dan de lopen vervoeging, hij loopT dus ook hij niesT
In de verleden tijd gebruik je het kofschip. Niesen min -en is nies, de laatste letter, de S, zit in het Kofschip, dus zeg je hij niesde....

Niesen/niezen is nu niet echt een goed voorbeeld, niesen/niezen is namelijk een speciaal geval. Hierbij is zowel niezen als niesen goed. En zowel nieste als niesde.

En het kofschip staat niet voor de d, maar juist voor de t, woorden die dus eindigen met een letter uit het kofschip, daarbij gebruik je de t.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn Nederlands gaat achteruit - Pagina 2 Empty Re: Mijn Nederlands gaat achteruit

Bericht  Sterre do 23 dec 2010 - 22:30

In je openingspost moet het trouwens zijn:

Mijn Nederlands wordt steeds slechter. Ik vul altijd 'lopen' in, en dan hoor je er een t achter. Het onderwerp is hier Nederlands.
Als je had gezegd: Ik word slechter in Nederlands was het wel met alleen een d, omdat 'ik' hier het onderwerp is (Ik loop slechter...)

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:31

Oh ik haal dan van alles door elkaar. Als ik bedoeld wil opschrijven. Denk ik eerst ik bedoel de L komt niet voor in 't kofschip dus wordt het bedoelD.
Maar dat is dus fout hahaha.. Verleden tijd is voor het kofschip en tegenwoordige tijd is gewoon stam +t

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:32

Jen_, wat ik vaak doe als ik bijv. een essay moet schrijven, dan check ik vaak dingen op www.beterspellen.nl als ik heel erg twijfel. Ik vind het een erg fijne site en zo kan ook niemand anders je het verkeerd uitleggen, zoals hier soms wel gebeurt, waardoor je alsnog fouten gaat maken.

Laatst aangepast door Coco op do 23 dec 2010 - 22:33; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:33

Sterre schreef:In je openingspost moet het trouwens zijn:

Mijn Nederlands wordt steeds slechter. Ik vul altijd 'lopen' in, en dan hoor je er een t achter. Het onderwerp is hier Nederlands.
Als je had gezegd: Ik word slechter in Nederlands was het wel met alleen een d, omdat 'ik' hier het onderwerp is (Ik loop slechter...)

Alleen in de ik vorm komt er geen t achter. In dit geval gaat het om Mijn Nederlands, dus komt er een T achter.
Ik vraag mezelf altijd, wat wordt er? Ik of iets/iemand anders. In de meeste gevallen is het altijd iemand of iets anders. Dus komt er een T achter.

Gast
Gast

Bericht  sushigirl do 23 dec 2010 - 22:34

danielledeliefste schreef:
sushigirl schreef:Hey Jen

Ik had vroeger ook altijd zoiets van Question tot ik ook het licht zag haha

Je moet het zo zien..bijvoorbeeld werkwoord bedoelen
In tegenwoordige tijd gebruik je dan de lopen vervoeging, hij loopT dus ook hij bedoelT
In de verleden tijd gebruik je het kofschip. Bedoelem min -en is bedoel, de laatste letter, de D, zit in het Kofschip, dus zeg je hij bedoelde en hij heeft bedoeld..

na ja weet niet of dit zo'n goed voorbeeld is maar goed :-d

In de tegenwoordige tijd gebruik je dus het lopen/smurfen verhaal
Alleen in de verleden tijd gebruik je het kofschip

Hoop dat dit een beetje helpt...

x
Haha smurfen is echt van de methode 'nieuw nederlands'
Maar je maakt helaas een fout, wil het niet ingewikkelder maken maar de D zit juist niet in het kofschip.. en bij bedoelen min -en is de laatste letter een L en die zit er ook niet in

Meiden sorry en Jen sorry voor de verwarring, ik heb 2 x iets fouts getypt Embarassed
Niezen moet idd met de Z zijn en bij "Bedoelen" bedoelde ik de L..
die komen beiden niet in Kofschip voor dus die schrijf je met een d

sorry ging steeds mis bij het editen..
ga denk ik maar mijn mond houden verder voordat ik nog meer typefouten maak :P

Laatst aangepast door sushigirl op do 23 dec 2010 - 22:40; in totaal 1 keer bewerkt
sushigirl
sushigirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 26
Registratiedatum : 20-12-10

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:36

Ja die had ik kunnen weten, en dié regel snap ik wel! Dus stom foutje van me smile

Gast
Gast

Bericht  Dikkie Dik do 23 dec 2010 - 22:37

Ik ben docente Nederlands.
En het is gewoon waar, Nederlands is gewoon een erg lastige taal. Honderdduizend regeltjes en vergeet vooral al de uitzonderingen niet silent
Je kunt beter een moderne vreemde taal aanleren, dan Nederlands.

Dat is ook vaak het probleem bij de leerlingen die ik lesgeef, ze denken er veel te makkelijk over.
Zij denken vaak dat het makkelijk is, omdat het de taal is die ze spreken.

Helaas pindakaas..

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat niet wist met dat niesen/niezen. Het is inderdaad waar, weer wat geleerd.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:37

sushigirl schreef:
Meiden sorry en Jen sorry voor de verwarring, ik heb 2 x iets fouts getypt
Niezen moet idd met de Z zijn

Nee hoor, zo fout is het niet. Niezen en niesen is allebei goed. Laughing

Gast
Gast

Bericht  Zonnetje do 23 dec 2010 - 22:37

Ik vind het altijd overzichtelijk om het in rijtjes te zetten, zeker dingen die vaak fout worden gedaan:

ik word
jij wordt
hij/zij/het wordt
word jij

ik werd
jij werd
hij/zij/het werd
werd jij

En zo gaat bijvoorbeeld ook het werkwoord 'vinden':

ik vind
jij vindt
hij/zij/het vindt
vind jij

ik vond
jij vond
hij/zij/het vond
vond jij

Deze gaat ook vaak fout:

het gebeurt (dit is de tegenwoordige tijd)
er is gebeurd (hier in het een voltooid deelwoord)

Het gaat vaak fout als er veel woorden tussen staan in de zin, maar ik vind het helpen om dan terug te gaan naar de basis, dus alle andere woorden even weg te laten en de vraag te stellen: gaat het hier om een tegenwoordige tijd of om een voltooid deelwoord?

De regel die jij gebruikt, namelijk het langer maken om te weten of het met een -t of -d op het einde moet, mag je alleen bij zelfstandige naamwoorden gebruiken. Het is 'woord' met een d op het einde, want als je het langer maakt, wordt het 'woorden'.

Laatst aangepast door zonnetje op do 23 dec 2010 - 22:38; in totaal 1 keer bewerkt
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:38

Coco schreef:Jen_, wat ik vaak doe als ik bijv. een essay moet schrijven, dan check ik vaak dingen op www.beterspellen.nl als ik heel erg twijfel. Ik vind het een erg fijne site en zo kan ook niemand anders je het verkeerd uitleggen, zoals hier soms wel gebeurt, waardoor je alsnog fouten gaat maken.

Ik zal eens kijken op die site, dank je! Ik kijk ook vaak op www.onzetaal.nl. Ik vind Nederlands echt hartstikke leuk, vandaar dat ik het ook goed wil kunnen. Ik wil juist graag verbeterd worden. En ik ben secretaresse dus mag echt geen fouten maken.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:39

Jen_ schreef:

Ja die had ik kunnen weten, en dié regel snap ik wel! Dus stom foutje van me smile
Als je dat snapt, zit je al heel goed en daar kan je best goed op voort borduren om het zo maar te zeggen. Zo ben ik ook begonnen smile

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 22:41

zonnetje schreef:Ik vind het altijd overzichtelijk om het in rijtjes te zetten, zeker dingen die vaak fout worden gedaan:

ik word
jij wordt
hij/zij/het wordt
word jij

ik werd
jij werd
hij/zij/het werd
werd jij

En zo gaat bijvoorbeeld ook het werkwoord 'vinden':

ik vind
jij vindt
hij/zij/het vindt
vind jij

ik vond
jij vond
hij/zij/het vond
vond jij

Deze gaat ook vaak fout:

het gebeurt (dit is de tegenwoordige tijd)
er is gebeurd (hier in het een voltooid deelwoord)

Het gaat vaak fout als er veel woorden tussen staan in de zin, maar ik vind het helpen om dan terug te gaan naar de basis, dus alle andere woorden even weg te laten en de vraag te stellen: gaat het hier om een tegenwoordige tijd of om een voltooid deelwoord?

De regel die jij gebruikt, namelijk het langer maken om te weten of het met een -t of -d op het einde moet, mag je alleen bij zelfstandige naamwoorden gebruiken. Het is 'woord' met een d op het einde, want als je het langer maakt, wordt het 'woorden'.

Al die rijtjes die je typt snap ik. Maar dan begin je over gebeurd/gebeurt en dan raak ik weer in de war smile Ik schrijf het gewoon op mijn briefje erbij. Gebeurt met een t is tegenwoordig, met een d verleden tijd.

Gast
Gast

Bericht  sushigirl do 23 dec 2010 - 22:41

Coco schreef:
sushigirl schreef:
Meiden sorry en Jen sorry voor de verwarring, ik heb 2 x iets fouts getypt
Niezen moet idd met de Z zijn

Nee hoor, zo fout is het niet. Niezen en niesen is allebei goed. Laughing

haha ow ja das waar na ja komt iig beetje dom over van mij dat fout getyp iedere x hahaha
sushigirl
sushigirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 26
Registratiedatum : 20-12-10

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:06

Jen_ schreef:
Coco schreef:Jen_, wat ik vaak doe als ik bijv. een essay moet schrijven, dan check ik vaak dingen op www.beterspellen.nl als ik heel erg twijfel. Ik vind het een erg fijne site en zo kan ook niemand anders je het verkeerd uitleggen, zoals hier soms wel gebeurt, waardoor je alsnog fouten gaat maken.

Ik zal eens kijken op die site, dank je! Ik kijk ook vaak op www.onzetaal.nl. Ik vind Nederlands echt hartstikke leuk, vandaar dat ik het ook goed wil kunnen. Ik wil juist graag verbeterd worden. En ik ben secretaresse dus mag echt geen fouten maken.

Op www.beterspellen.nl is ook een zelftest die je elke dag kunt krijgen in je mailbox. Dat is best wel een aanrader. Daarnaast vind ik de website www.taaladvies.nl echt heel fijn. Wat het belangrijkste is om te leren, is dat je weet wanneer iets een persoonsvorm is. Jij haalt op dit moment namelijk twee dingen door elkaar.

Hij bedoelt dat ik te laat ben.
Hij bedoelde dat ik te laat was.

Door een zin in de verleden tijd te zetten, zie je welke woorden mee veranderen. Dit geeft dan aan dat dit de persoonsvormen zijn. Als je dat weet, kun je gemakkelijk de regel van 'lopen' toepassen. In dit geval zijn bedoelt en ben dus allebei persoonsvormen. Wanneer je dan nog niet zeker weet hoe je het schrijft, ga dus met het werkwoord 'lopen' aan de slag:

Hij loopt dat ik te laat ben.
Dus, stam + t = bedoelt (ben hoef je in dit geval natuurlijk niet te testen, je weet vast hoe je dat schrijft Wink)

Mocht je in de war raken van al die stomme persoonsvormen.. op de basisschool hadden wij een persoonsvormkaart en dat is eigenlijk best wel handig. Ik ken dat ding gewoon uit mijn hoofd, maar juist als je het allemaal niet meer weet, is dat een fijn geheugensteuntje.

http://www.bsdevijverberg.nl/afbeeldingen/leerlingenwerk/pvkaart.JPG

De ikvorm is dus de stam.. het is wel een beetje in baby-taal, sorry!

Hopelijk heb je hier ook nog iets aan en heb ik niets dubbel gezegd. Ik zag vooral veel reacties over dingen als 't kofschip.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:14

Heel erg bedankt June! In baby/Jip en Janneke taal vind ik juist erg handig. Dat van die persoonvormen snap ik inderdaad geen kont van smile Dus ik ga ook jouw tip uitprinten en de site's die je gaf lezen. Super!

Gast
Gast

Bericht  Zonnetje do 23 dec 2010 - 23:15

[/quote]

Al die rijtjes die je typt snap ik. Maar dan begin je over gebeurd/gebeurt en dan raak ik weer in de war smile Ik schrijf het gewoon op mijn briefje erbij. Gebeurt met een t is tegenwoordig, met een d verleden tijd.[/quote]

Ik zal hier een paar voorbeelden bij geven:
Op de hoek van de straat is vrijdagavond om half 10 een ernstig verkeersongeluk gebeurd.
Er is een reden dat er op vrijdagavond regelmatig een ongeluk gebeurt.

In de eerste zin is 'gebeurd' een voltooid deelwoord. Het is een zin met 1 persoonsvorm, namelijk 'is', en 1 voltooid deelwoord, namelijk 'gebeurd'.
In de tweede zin is 'is' de persoonsvorm en is 'gebeurt' ook een persoonsvorm, namelijk de persoonsvorm van de bijzin. Die begint vanaf 'dat'. Daarom schrijf je in de tweede zin 'gebeurt' met een -t.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Jeanette do 23 dec 2010 - 23:16

Het is er bij mij vroeger zo erg ingestampt, maar soms vergeet ik het weleens en dan denk ik 'o jaa dat kofschip/fokschaap weer! :P Maar foutloos kan ik het ook niet haha.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Yzma do 23 dec 2010 - 23:18

smooch schreef:Daarom ben ik blij met spellingcontrole smile
Ik zou niet teveel op de spellingscontrole vertrouwen wat betreft de spelling van werkwoorden. Want hij keurt bedoelt en bedoeld allebei goed, omdat woord op beide manieren bestaat, dus dan heb je er nog niets aan.
Yzma
Yzma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 392

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:21

zonnetje schreef:Het gaat vaak fout als er veel woorden tussen staan in de zin, maar ik vind het helpen om dan terug te gaan naar de basis, dus alle andere woorden even weg te laten en de vraag te stellen: gaat het hier om een tegenwoordige tijd of om een voltooid deelwoord?

Al die rijtjes die je typt snap ik. Maar dan begin je over gebeurd/gebeurt en dan raak ik weer in de war smile Ik schrijf het gewoon op mijn briefje erbij. Gebeurt met een t is tegenwoordig, met een d verleden tijd.[/quote]

Ik zal hier een paar voorbeelden bij geven:
Op de hoek van de straat is vrijdagavond om half 10 een ernstig verkeersongeluk gebeurd.
Er is een reden dat er op vrijdagavond regelmatig een ongeluk gebeurt.

In de eerste zin is 'gebeurd' een voltooid deelwoord. Het is een zin met 1 persoonsvorm, namelijk 'is', en 1 voltooid deelwoord, namelijk 'gebeurd'.
In de tweede zin is 'is' de persoonsvorm en is 'gebeurt' ook een persoonsvorm, namelijk de persoonsvorm van de bijzin. Die begint vanaf 'dat'. Daarom schrijf je in de tweede zin 'gebeurt' met een -t. [/quote]

Ik snap de regel van 'gebeurd' nu wel denk ik ja. Maarrrr hoe weet ik nou bij voorbaat, wanneer ik een woord schrijf dat het zowel met een d als een t geschreven kan worden afhankelijk van tegenwoordige tijd of verleden tijd? En dat ik dus moet 'uitzoeken' welke van de 2 juist is?

Gast
Gast

Bericht  Dikkie Dik do 23 dec 2010 - 23:22

Het is overigens tegenwoordig:

'T eX KoFSCHiP.

Neem bijvoorbeeld het werkwoord: faxen
stam van het werkwoord (is nooit de ik-vorm) is:

faxen

fax --> x staat in 'T eX KoFSCHiP dus in de verleden tijd: ik faxte
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Zonnetje do 23 dec 2010 - 23:26

In de tegenwoordige tijd schrijf je bij de jij/hij/zij/het-vorm altijd een t achter de stam. De stam van het werkwoord is de ik-vorm. In de tegenwoordige tijd voeg je nooit zelf een d aan het werkwoord toe. Je ziet in de tegenwoordige tijd alleen een d als die in de stam van het werkwoord voorkomt, bijvoorbeeld bij vinden, worden, verbranden.
Dan krijg je dus een jij/hij/zij/het-vorm die eindigt op -dt. Bij werkwoorden waar geen d inzit, kan dit nooit, bijvoorbeeld gebeuren of . gebeurdt kan nooit.

In de verleden tijd komt de regel van 't kofschip erbij, die verschillende meiden hier al uitgelegd hebben. Een voltooid deelwoord kan zowel op een t als op een d eindigen, afhankelijk van 't kofschip.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:27

Jen_ schreef:

Ik snap de regel van 'gebeurd' nu wel denk ik ja. Maarrrr hoe weet ik nou bij voorbaat, wanneer ik een woord schrijf dat het zowel met een d als een t geschreven kan worden afhankelijk van tegenwoordige tijd of verleden tijd? En dat ik dus moet 'uitzoeken' welke van de 2 juist is?

Het is niet afhankelijk van tegenwoordige of verleden tijd. Gebeurd met een 'd' is een voltooid deelwoord en zal dus nooit veranderen wanneer je de zin in een andere tijd zet. Gebeurt met een 't' is altijd een persoonsvorm en verandert wel mee. Wanneer je dus weet dat het een persoonsvorm is, dan weet je ook dat het met een 't' moet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:32

June schreef:
Jen_ schreef:

Het is niet afhankelijk van tegenwoordige of verleden tijd. Gebeurd met een 'd' is een voltooid deelwoord en zal dus nooit veranderen wanneer je de zin in een andere tijd zet. Gebeurt met een 't' is altijd een persoonsvorm en verandert wel mee. Wanneer je dus weet dat het een persoonsvorm is, dan weet je ook dat het met een 't' moet.

Ok! Dus eerst even die persoonsvormen onder de knie krijgen, en dan de rest Very Happy Ik heb dat schema uitgeprint, geweldig haha!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 23:32

zonnetje schreef:In de tegenwoordige tijd schrijf je bij de jij/hij/zij/het-vorm altijd een t achter de stam. De stam van het werkwoord is de ik-vorm. In de tegenwoordige tijd voeg je nooit zelf een d aan het werkwoord toe. Je ziet in de tegenwoordige tijd alleen een d als die in de stam van het werkwoord voorkomt, bijvoorbeeld bij vinden, worden, verbranden.
Dan krijg je dus een jij/hij/zij/het-vorm die eindigt op -dt. Bij werkwoorden waar geen d inzit, kan dit nooit, bijvoorbeeld gebeuren of . gebeurdt kan nooit.

In de verleden tijd komt de regel van 't kofschip erbij, die verschillende meiden hier al uitgelegd hebben. Een voltooid deelwoord kan zowel op een t als op een d eindigen, afhankelijk van 't kofschip.

Bedankt en Dikkie Dik ook!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: