kat voor het eerst naar buiten
+3
Minx
Aziraphale
aniet
7 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
kat voor het eerst naar buiten
Ik heb sinds een paar maanden een jonge kat.
Het gaat heel goed met hem maar het beste is toch om hem ook buiten te laten gaan.
Dit heb ik al een paar keer met hem geoefend aan een tuigje en dat ging op zich prima.
Maar het beste is hem los te laten zodat ie zelf de buurt kan gaan verkennen.
Ik heb vorig jaar een andere kat gehad en die is toen ie 10 dagen los naar buiten ging aangereden
Dus nu durf ik niet zo goed,ik weet niet,het is iets psychisch bij me denk ik.
Bij het idee dat ie los de tuin in gaat krijg ik al tranen al in mn ogen.
Nu hebben de buren ook een jong katje wat veel korter binnen heeft gezeten dan de mijne en die dartelt al vrolijk bij mij in de tuin.
Nu wil ik dat ook heel graag maar ben gewoon bang,bang dat ik met deze kat in de herhaling val als met mn vorige kat.
Wie wil me even bemoedigend toespreken en misschien wat tips.
Want ik werk 40 uur in de week en ben dus ook hele dagen niet thuis.
Hoe kan ik dit langzaam opbouwen?!
En dat ik zeker weet dat ie terugkomt en hem hopelijk niks overkomt.
Dit klinkt allemaal erg stom om hier een topic over te openen maar ik moet het gewoon even delen ofzo..[strike]
Het gaat heel goed met hem maar het beste is toch om hem ook buiten te laten gaan.
Dit heb ik al een paar keer met hem geoefend aan een tuigje en dat ging op zich prima.
Maar het beste is hem los te laten zodat ie zelf de buurt kan gaan verkennen.
Ik heb vorig jaar een andere kat gehad en die is toen ie 10 dagen los naar buiten ging aangereden
Dus nu durf ik niet zo goed,ik weet niet,het is iets psychisch bij me denk ik.
Bij het idee dat ie los de tuin in gaat krijg ik al tranen al in mn ogen.
Nu hebben de buren ook een jong katje wat veel korter binnen heeft gezeten dan de mijne en die dartelt al vrolijk bij mij in de tuin.
Nu wil ik dat ook heel graag maar ben gewoon bang,bang dat ik met deze kat in de herhaling val als met mn vorige kat.
Wie wil me even bemoedigend toespreken en misschien wat tips.
Want ik werk 40 uur in de week en ben dus ook hele dagen niet thuis.
Hoe kan ik dit langzaam opbouwen?!
En dat ik zeker weet dat ie terugkomt en hem hopelijk niks overkomt.
aniet- Kletskop
- Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10
Re: kat voor het eerst naar buiten
Begrijpelijk dat je je zo voelt! Ik heb verder geen advies, want onze katten blijven in de (afgezette) tuin. Zo kunnen ze heerlijk rondrennen en op insecten jagen, zonnebaden en zich verstoppen maar blijven veilig op onze eigen grond. Geen idee of jij dit wilt/kunt realiseren. Maar anders kun je ook een kattenren maken?
Bij onze buren zijn ook een aantal katten overreden vlak voor in de straat. En een straat verderop is het niet zo prettig, nogal aso. Je hoort van die rare verhalen tegenwoordig met kattenhaters etc. Plus ik wil niet dat onze katten overlast veroorzaken bij anderen, het zijn tenslotte onze dieren.
Bij onze buren zijn ook een aantal katten overreden vlak voor in de straat. En een straat verderop is het niet zo prettig, nogal aso. Je hoort van die rare verhalen tegenwoordig met kattenhaters etc. Plus ik wil niet dat onze katten overlast veroorzaken bij anderen, het zijn tenslotte onze dieren.
Laatst aangepast door Aziraphale op za 10 sep 2011 - 0:59; in totaal 1 keer bewerkt
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Natuurlijk is het ontzettend eng om een kat naar buiten te laten, als de vorige kat zich na tien dagen in de vrije natuur liet scheppen door een auto. Maar probeer de angst van verliezen van je af te zetten en denk aan jouw kat. Het is voor de kat niet gezond om altijd maar binnen te zitten. Sommige hebben er natuurlijk geen last van, maar ik geloof van harte dat een kat graag buiten door het gras willen dartelen. Laat het los en het komt goed!
Maar ik snap je gevoel heel erg goed hoor, dat zou ik zelf ook hebben.
Maar ik snap je gevoel heel erg goed hoor, dat zou ik zelf ook hebben.
Gast- Gast
Aziraphale,mag ik vragen hoe jij je tuin hebt afgezet?!
Of misschien foto's laten zien,mag ook via PM.
Mijn achtertuin is een terras vanaf de deur een tegelpaadje naar de poort,daar is een steeg.
Waar wel auto's doorheen rijden en soms ook flink hard.
De rest van de tuin is een flink stuk gras en 2 bloemen bakken op de grond met erom heen schuttingen aan beide kanten.
Langs de poort zitten wilgentakken gevlochten aan een rasterwerk van ijzer.
De schuttingen en de poort zijn allemaal ongeveer 1.80 tot 2.00 meter hoog.
Ik kan me herinneren dat mn vorige kat ook eerst gewoon in de tuin bleef,vooral in het gras maar later toch via de schuttingen omhoog klom.
Of misschien foto's laten zien,mag ook via PM.
Mijn achtertuin is een terras vanaf de deur een tegelpaadje naar de poort,daar is een steeg.
Waar wel auto's doorheen rijden en soms ook flink hard.
De rest van de tuin is een flink stuk gras en 2 bloemen bakken op de grond met erom heen schuttingen aan beide kanten.
Langs de poort zitten wilgentakken gevlochten aan een rasterwerk van ijzer.
De schuttingen en de poort zijn allemaal ongeveer 1.80 tot 2.00 meter hoog.
Ik kan me herinneren dat mn vorige kat ook eerst gewoon in de tuin bleef,vooral in het gras maar later toch via de schuttingen omhoog klom.
aniet- Kletskop
Ik heb net even twee foto's gemaakt!
Mijn vriend heeft de schuine driehoekjes langs de schutting getimmerd, daarlangs de balk. Dit was precies de breedte van een rol met 10x5 gaas. Dit gaas afgerold en vastgezet met sterk ijzerdraad. Onze poes is uiterst lenig en kan als een aapje zichzelf omhoogtrekken en hangen en heeft na een poosje ontdekt hoe ze er tóch overheen kon, dit gebeurt zelden maar wij hadden pech haha. Daarom lopen er nu nog drie draadjes zwakstroom langs de afzetting. Onze kater komt niet eens in de buurt van de panelen, dat lukt hem niet i.v.m. zijn bouw en hij is niet zo lenig.
Mijn vriend heeft de schuine driehoekjes langs de schutting getimmerd, daarlangs de balk. Dit was precies de breedte van een rol met 10x5 gaas. Dit gaas afgerold en vastgezet met sterk ijzerdraad. Onze poes is uiterst lenig en kan als een aapje zichzelf omhoogtrekken en hangen en heeft na een poosje ontdekt hoe ze er tóch overheen kon, dit gebeurt zelden maar wij hadden pech haha. Daarom lopen er nu nog drie draadjes zwakstroom langs de afzetting. Onze kater komt niet eens in de buurt van de panelen, dat lukt hem niet i.v.m. zijn bouw en hij is niet zo lenig.
Aziraphale- Ratel
Als je het zo eng vind zeg ik lekker niet doen. Af en toe lekker met je kat naar buiten gaan aan een riempje. Je kat zelf zou niet beter weten.
Daarbij vind ik een kat binnen houden grote voordelen hebben. De kans dat ze in huis aangereden worden is erg klein . Buiten lopen ook mensen rond die katten haten en er rare dingen mee doen. Mensen hebben geen overlast van jou kat. Jij hebt er voor gekozen de buren niet. De kans op ziekten word er een stuk kleiner door.
Mensen met raskatten laten de katten ook niet buiten en dat is heel normaal maar een rasloze kat moet dan wel buiten kunnen en daar is het zielig voor als dat niet kan. Ik snap dat nooit zo goed. Ik zou zeggen hou je kat gewoon lekker binnen. Of zet je tuin af zoals azi.... gedaan heeft. Dat scheelt je een hoop stress.
Daarbij vind ik een kat binnen houden grote voordelen hebben. De kans dat ze in huis aangereden worden is erg klein . Buiten lopen ook mensen rond die katten haten en er rare dingen mee doen. Mensen hebben geen overlast van jou kat. Jij hebt er voor gekozen de buren niet. De kans op ziekten word er een stuk kleiner door.
Mensen met raskatten laten de katten ook niet buiten en dat is heel normaal maar een rasloze kat moet dan wel buiten kunnen en daar is het zielig voor als dat niet kan. Ik snap dat nooit zo goed. Ik zou zeggen hou je kat gewoon lekker binnen. Of zet je tuin af zoals azi.... gedaan heeft. Dat scheelt je een hoop stress.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
En ik maar ongeduldig zijn;)zit jij hardstikke lief foto's voor mij te maken:)
Ik vind het er supergoed uitzien en dat zou dus bij mij ook wel kunnen.
Je hebt het hardstikke leuk versierd met van die lampionnen dat is inderdaad een goeie.
Bedankt voor het laten zien van jou tuin dan heb ik een beter beeld.
Aan de ene schutting zou dit mij mij wel kunnen,want die is recht bovenaan.
De andere schutting is heel leuk met van die halve bogen dus dan zou het al lager moeten omdat het daar dan wel recht is om deze constructie er tegenaan te bouwen.
Het zal wel een werk zijn,of viel het mee?!
Ik vind het er supergoed uitzien en dat zou dus bij mij ook wel kunnen.
Je hebt het hardstikke leuk versierd met van die lampionnen dat is inderdaad een goeie.
Bedankt voor het laten zien van jou tuin dan heb ik een beter beeld.
Aan de ene schutting zou dit mij mij wel kunnen,want die is recht bovenaan.
De andere schutting is heel leuk met van die halve bogen dus dan zou het al lager moeten omdat het daar dan wel recht is om deze constructie er tegenaan te bouwen.
Het zal wel een werk zijn,of viel het mee?!
aniet- Kletskop
Maura bedankt voor je reactie,maar het gevoel van angst zit dieper denk ik..
Ik denk dat ik rijp ben voor een psycholoog wat mn kat betreft
Fairytale: ik ben het met je eens wat betreft het wel en niet niet naar buiten gaan van een kat.
Ik heb nu al zo vaak geoefend aan het tuigje dat als we naar binnengaan hij nog zeker een half uur bij de deur zit te miauwen omdat ie dus,denk ik,weer naar buiten wil.
Dus in zekere zin denk ik dat hij het naar buiten gaan en buiten zijn ergens wel fijn vindt.
Ondanks dat ik hem beloon met een snoepje als we weer naar binnengaan.
Fairytale: ik ben het met je eens wat betreft het wel en niet niet naar buiten gaan van een kat.
Ik heb nu al zo vaak geoefend aan het tuigje dat als we naar binnengaan hij nog zeker een half uur bij de deur zit te miauwen omdat ie dus,denk ik,weer naar buiten wil.
Dus in zekere zin denk ik dat hij het naar buiten gaan en buiten zijn ergens wel fijn vindt.
Ondanks dat ik hem beloon met een snoepje als we weer naar binnengaan.
aniet- Kletskop
Graag gedaan hoor!
Het is wel even wat werk. Mijn vriend is timmerman geweest dus voor hem was het prima te doen. Hij heeft bijv al die driehoekjes in de werkplaats van zijn vader gemaakt, gaat veel sneller dan met bijv. een handzaag. Maar misschien ken je wel een handig persoon die je kan helpen, dan moet het prima te doen zijn! Hij is een weekendje bezig geweest, niet non-stop maar ik herinner me bijv. dat hij het gaas er pas de volgende dag op heeft gezet.
Je kunt bij het stukje met de bogen ook eerst een recht paneel eraan vast maken met gaas ertussen zodat de bovenkant ook recht wordt. Je moet namelijk qua hoogte van de panelen wel aan 1.80 denken, anders klimmen ze er zo overheen.
Het is wel even wat werk. Mijn vriend is timmerman geweest dus voor hem was het prima te doen. Hij heeft bijv al die driehoekjes in de werkplaats van zijn vader gemaakt, gaat veel sneller dan met bijv. een handzaag. Maar misschien ken je wel een handig persoon die je kan helpen, dan moet het prima te doen zijn! Hij is een weekendje bezig geweest, niet non-stop maar ik herinner me bijv. dat hij het gaas er pas de volgende dag op heeft gezet.
Je kunt bij het stukje met de bogen ook eerst een recht paneel eraan vast maken met gaas ertussen zodat de bovenkant ook recht wordt. Je moet namelijk qua hoogte van de panelen wel aan 1.80 denken, anders klimmen ze er zo overheen.
Aziraphale- Ratel
Nou misschien wil mijn vader wel even naar jou foto's kijken zodat ie kan kijken of hij dit ook kan fixen.
Die schutting met die halve bogen is een beetje een probleem,ik denk dat als ik zo'n scherm ertegen aan schroef dat de buren dan ook een deel te zien krijgen,omdat het dan boven de schutting uitsteekt.
Is het echt nodig om er dan ook stroom op te zetten?
Ik begrijp dat het alleen voor de poes nodig was,maar voor je kat niet?!
Die schutting met die halve bogen is een beetje een probleem,ik denk dat als ik zo'n scherm ertegen aan schroef dat de buren dan ook een deel te zien krijgen,omdat het dan boven de schutting uitsteekt.
Is het echt nodig om er dan ook stroom op te zetten?
Ik begrijp dat het alleen voor de poes nodig was,maar voor je kat niet?!
aniet- Kletskop
Die stroomdraden zijn niet nodig als je een normale kat hebt en geen wannabe aapje . Zeker katers zijn een stuk zwaarder en daardoor minder behendig. Voor 9 vd 10 poezen is de afzetting voldoende, wij hebben gewoon een klein tijgertje als poes. Best tenger en heel lenig dus. Gelukkig helpen de stroomdraden heel goed, al vind ik 't wel jammer dat het nodig was. Maar nog veel meer jammer als onze lieverd wordt doodgereden o.i.d.!
Ik hoop dat je vader er wat mee kan. Als je meer foto's of tips nodig hebt, dan hoor ik 't wel
Je kunt ook denken aan een langwerpige ren met kattenluik. Een stuk makkelijker te realiseren maar minder leuk voor je kat vind ik.
Ik hoop dat je vader er wat mee kan. Als je meer foto's of tips nodig hebt, dan hoor ik 't wel
Je kunt ook denken aan een langwerpige ren met kattenluik. Een stuk makkelijker te realiseren maar minder leuk voor je kat vind ik.
Aziraphale- Ratel
Ik laat het je wel weten als ik meer foto's nodig heb.
Super bedankt!
Zo'n ren voor op de grond vind ik helemaal niks en ook niet zoiets wat ze ook voor vogels gebruiken,voliere ofzo.
Veelste zielig voor mijn kattebeest.
Ik wil hem wel de volledige tuin laten benutten maar ben gewoon superbang dat ie dan wegvlucht.
Laat jij je katten ook buiten als je de hele dag weg bent?!
Want dat zou ik dan wel willen gaan doen. Als ik deze stellage ook gebouwd heb, dan kan mn kat via het kattenluikje ,wat al in de deur zit van mn vorige kat,naar binnen om te eten en eventueel zn kattenbak te gebruiken.
Schijten jou katten dan ook in de tuin of doen ze dat nog keurig op de bak binnen?!
Ik heb dus een kat van nu bijna 4 maanden oud en hij is nu nog lenig en slank.
Maar denk wel dat het een dikzak kan gaan worden.
Je vergist je erin als je hem optilt hoe zwaar ie is.
Hij oogt slank maar zn kont daar zit lood in;)
Super bedankt!
Zo'n ren voor op de grond vind ik helemaal niks en ook niet zoiets wat ze ook voor vogels gebruiken,voliere ofzo.
Veelste zielig voor mijn kattebeest.
Ik wil hem wel de volledige tuin laten benutten maar ben gewoon superbang dat ie dan wegvlucht.
Laat jij je katten ook buiten als je de hele dag weg bent?!
Want dat zou ik dan wel willen gaan doen. Als ik deze stellage ook gebouwd heb, dan kan mn kat via het kattenluikje ,wat al in de deur zit van mn vorige kat,naar binnen om te eten en eventueel zn kattenbak te gebruiken.
Schijten jou katten dan ook in de tuin of doen ze dat nog keurig op de bak binnen?!
Ik heb dus een kat van nu bijna 4 maanden oud en hij is nu nog lenig en slank.
Maar denk wel dat het een dikzak kan gaan worden.
Je vergist je erin als je hem optilt hoe zwaar ie is.
Hij oogt slank maar zn kont daar zit lood in;)
aniet- Kletskop
Oh ja,hoeveel kosten dit al met al om te bouwen?
Even een prijs indicatie is wel handig,hahaha!
aniet- Kletskop
Wij hebben geen kattenluikje, onze katten gaan elke ochtend de tuin in voor ons werk en elke avond (als ze willen). Maar een vriendin van mij heeft haar tuin ook afgezet en haar katten blijven daar bijv. ook 's nachts. Dus het moet kunnen hoor. Wij durven het nog niet aan ivm Bella en haar klimkunsten. Eerst zeker weten dat ze echt niet meer eruit komt.
Die van ons poepen/plassen nooit in de tuin. Ze laten het duidelijk merken naar binnen te willen voor de kattenbak .
Goed dat je het zegt, want ik neem aan dat jouw kater van 4 mnd nog niet gecastreerd is? Dan moet je 'm sowieso nog niet los buiten laten hoor. Hij kan dan gaan zwerven ivm z'n hormonen en dan ben je hem kwijt. Of juist gaan vechten met andere katers en vergrote kans op dodelijke ziektes, ook ivm hormonen. Advies is om kittens pas na 6 mnd en na de castratie buiten te laten.
Die van ons poepen/plassen nooit in de tuin. Ze laten het duidelijk merken naar binnen te willen voor de kattenbak .
Goed dat je het zegt, want ik neem aan dat jouw kater van 4 mnd nog niet gecastreerd is? Dan moet je 'm sowieso nog niet los buiten laten hoor. Hij kan dan gaan zwerven ivm z'n hormonen en dan ben je hem kwijt. Of juist gaan vechten met andere katers en vergrote kans op dodelijke ziektes, ook ivm hormonen. Advies is om kittens pas na 6 mnd en na de castratie buiten te laten.
Aziraphale- Ratel
aniet schreef:Oh ja,hoeveel kosten dit al met al om te bouwen?
Onze tuin is 6x12 en het kostte in totaal zo'n €300 aan hout/gaas.
Aziraphale- Ratel
Ik begrijp het dus goed als dat je zegt dat als jullie op je werk zijn dat jullie katten in de tuin zijn?!
Of bedoel je dat je ze even voordat je naar je werk gaat nog buiten laat en dan weer binnen doet als je weggaat?!
Mijn tuin is een stuk kleiner, precieze afmeting weet ik ff niet.dus dan ben ik sowieso goedkoper uit als ik het besluit te laten maken.. :-)
Of bedoel je dat je ze even voordat je naar je werk gaat nog buiten laat en dan weer binnen doet als je weggaat?!
Mijn tuin is een stuk kleiner, precieze afmeting weet ik ff niet.dus dan ben ik sowieso goedkoper uit als ik het besluit te laten maken.. :-)
aniet- Kletskop
Wij laten ze (nog) niet alleen buiten, dus echt alleen als wij thuis zijn mogen ze in de tuin spelen. Maar dat deden we ook al voordat Bella over de afzetting heen klom. We zijn gewoon extreem voorzichtig met onze beestjes. Het moet in de praktijk gewoon kunnen hoor, dat ze alleen in de tuin spelen, maar wij doen dit zo Ik wil liever geen kattenluik dus dan houdt het ook op.
Dit bevalt prima zo en de katten komen elke dag buiten, ze willen niet eens altijd haha. Nu staat de deur bijv. open, het is prachtig weer, maar liggen ze allebei vlakbij ons in de computerkamer
Dit bevalt prima zo en de katten komen elke dag buiten, ze willen niet eens altijd haha. Nu staat de deur bijv. open, het is prachtig weer, maar liggen ze allebei vlakbij ons in de computerkamer
Aziraphale- Ratel
Oke nu begrijp ik het.
Superbedankt voor alle info,Aziraphale en als ik je hulp nog nodig heb dan pm ik je wel.
Tot die tijd ga ik nog wel door met mn kat aan het tuigje buiten totdat ie gecastreerd is.
Mn kat is van 23 mei dus eind van de maand is ie pas 4 maanden oud.
Superbedankt voor alle info,Aziraphale en als ik je hulp nog nodig heb dan pm ik je wel.
Tot die tijd ga ik nog wel door met mn kat aan het tuigje buiten totdat ie gecastreerd is.
Mn kat is van 23 mei dus eind van de maand is ie pas 4 maanden oud.
aniet- Kletskop
Aziraphale schreef:Ik heb net even twee foto's gemaakt!
Wow! Dit is echt DE oplossing waar ik naar opzoek was. Hoeveel was je kwijt aan materiaalkosten?
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Je hoeft het niet perse zo te doen als je al een schutting hebt. Je kunt gaas dan schuin omhoog oprollen aan de bovenkant van je schutting. Daar klimmen ze dan niet overheen. Ik zal even voor een foto kijken als ik die heb.
Gast- Gast
die foto wil ik graag zien!Lorna mercedez schreef:Je hoeft het niet perse zo te doen als je al een schutting hebt. Je kunt gaas dan schuin omhoog oprollen aan de bovenkant van je schutting. Daar klimmen ze dan niet overheen. Ik zal even voor een foto kijken als ik die heb.
aniet- Kletskop
Ik kan hem niet vinden. Ik heb hem van google. Zoek morgen even aangezien ik er niet meer woon.aniet schreef:die foto wil ik graag zien!Lorna mercedez schreef:Je hoeft het niet perse zo te doen als je al een schutting hebt. Je kunt gaas dan schuin omhoog oprollen aan de bovenkant van je schutting. Daar klimmen ze dan niet overheen. Ik zal even voor een foto kijken als ik die heb.
Gast- Gast
Oh oke dan wacht ik even,hahaha!
aniet- Kletskop
Dat is de reden dat wij nu onze tuin tot volledige ren hebben omgebouwd.
Als je zo bang bent, zou ik gewoon zorgen dat je kat de tuin niet uit kan.
Als je zo bang bent, zou ik gewoon zorgen dat je kat de tuin niet uit kan.
Gast- Gast
Tazz schreef:
Wow! Dit is echt DE oplossing waar ik naar opzoek was. Hoeveel was je kwijt aan materiaalkosten?
Zo'n €300, zonder de stroom. Ik vind het ook ideaal en wat netter ogen dan los gaas.
Aziraphale- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Kat voor het eerst naar buiten laten...
» Kat naar buiten, eng!
» Voor het eerst naar de kapper
» Ik kijk naar buiten en zie...
» Voor het eerst naar school-cadeautjes
» Kat naar buiten, eng!
» Voor het eerst naar de kapper
» Ik kijk naar buiten en zie...
» Voor het eerst naar school-cadeautjes
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: