Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat voor het eerst naar buiten laten...

+4
Pompoen
CCC
Rush
Jerry
8 plaatsers

Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Jerry zo 11 maa 2012 - 23:31

Wij hebben sinds augustus een kat, die in mei 1 jaar wordt. We hadden van tevoren bedacht dat we haar binnen wilden houden, maar veranderen nu langzaamaan geloof ik onze mening :P Ook omdat we in de zomer gewoon de ramen en deuren open willen zetten enzo...

Alleen ik vind 't een beetje spannend om haar naar buiten te laten... Eigenlijk wil ik haar alleen naar buiten laten als we zelf ook buiten zijn (of in ieder geval thuis) en dat ze weer naar binnen komt als wij dat willen (dus haar niet naar buiten laten als wij aan het werk zijn of 's nachts).

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Hoe bouw je zoiets op? Vorige week ging ze per ongeluk naar buiten en heb ik haar een beetje gelaten en ben achter haar aan gelopen zonder haar te 'vangen' (want als ze eenmaal buiten is, neemt ze 't ervan en wil ze niet meer naar binnen). Ik wilde haar toen weer naar binnenlokken met natvoer (vind ze HEUL lekker), maar zelfs dat liet ze staan..!

Hoe moet ik dit doen?!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Rush zo 11 maa 2012 - 23:32

Jerry schreef:

Alleen ik vind 't een beetje spannend om haar naar buiten te laten... Eigenlijk wil ik haar alleen naar buiten laten als we zelf ook buiten zijn (of in ieder geval thuis) en dat ze weer naar binnen komt als wij dat willen (dus haar niet naar buiten laten als wij aan het werk zijn of 's nachts).

Zo doen wij het ook en onze kat is liever binnen, dus na een korte wandeling springt ze door het raam zo weer naar binnen! Geen tips voor je dus. :-)
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 23:39



Ik roep mij diva met een belletje. Ik heb haar getraind hier op te reageren (eerste keren dat ze buiten was heb ik staan bellen met een stukje speelgoed waar ze graag mee speelde en zo heeft ze geleerd op het geluid te reageren)
Maar dat was echt mazzel, want als een kat er geen zin in heeft...
Maar goed de eerste keren reageerde ze ook nergens op. Tot ze een keer buiten vast zat en naar binnen wilde.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Jerry zo 11 maa 2012 - 23:51

ik gok dat onze kat wél graag buiten is (als ik zie hoe ze op vogeltjes reageert als die in de tuin zitten Rolling Eyes )...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Rush zo 11 maa 2012 - 23:53

Jerry schreef:ik gok dat onze kat wél graag buiten is (als ik zie hoe ze op vogeltjes reageert als die in de tuin zitten Rolling Eyes )...
Ja, dan zit die van ons ook tegen het raam geplakt en idioot te doen, haha.

Buiten blijven vindt ze alleen niet leuk denk ik. :shock:
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  CCC ma 12 maa 2012 - 0:42

Ik roep haar altijd met een fluitje... Ik heb haar dit ook aangeleerd met speeltjes en snoepjes binnen.... Wat wij vooral in het begin deden toen ze zo jong waren, geen eten geven voordat ze naar buiten gaan... Als ik dan even met wat brokjes rammelde zaten ze zo weer binnen omdat ze honger hadden. Wij laten onze kat ook alleen maar buiten als we in de buurt zijn en overdag.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Pompoen ma 12 maa 2012 - 2:00

Je kunt ook als het een keer miezert de deur open zetten. Dan wil je kat waarschijnlijk vrij makkelijk weer naar binnen. Verder zijn die eerste keren buiten natuurlijk heel leuk en spannend, best kans dat je kat dan minder graag naar binnen wil. Verder zou ik met je kat naar buiten gaan en er een beetje bij blijven. Maar je zult 'm toch moeten laten gaan op een gegeven moment.
Ik denk zelf persoonlijk niet echt dat je een kat heel goed kunt leren naar je te luisteren in die zin dat ze uiteindelijk toch doen wat ze zelf willen. Maar ik ken iemand die op 3 hoog woont en haar kat geeft gewoon aan wanneer ze naar buiten wil, dan brengt ze de kat naar beneden en een aantal uren later roept ze haar weer en dan komt ze meestal direct. Die kat heeft ook heel goed door wanneer ze weg gaat, als ze dan echt heel lang weg gaat mag de kat niet naar buiten, maar als het wat korter is of echt gewoon heel mooi weer wel. Maar goed ze woont in een portiekflat en alle buren kennen die kat en laten de kat binnen als ze voor de deur zit. Dus dan kan ze gewoon in het portiek zitten en ze heeft daar ook een mandje, water en voer.

Ik heb zelf een kattenluikje maar mijn kat is ook liever binnen. Buiten vind ie erg eng, hij komt er wel, maar meestal gewoon voor een frisse neus. Wel wil hij altijd heel graag naar buiten als ik daar ben, dan loopt ie achter me aan en vangt het onkruid wat ik aan het wieden ben en dat soort onhandige dingen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Jerry ma 12 maa 2012 - 4:15

nou, we hebben een poging gedaan. Ik had 'n zakje natvoer mee en n beetje achter dr aangelopen. Alleen gaat ze telkens bij de buren in de achtertuin (geen slechte band met die buren, maar ook geen goede, mensen doen altijd 'n beetje uit de hoogte). Heb haar daar 3x weggeplukt, de buurman zat wel 'n beetje moeilijk te kijken Embarassed .

Op zich kwam ze wel toen ik 't zakje natvoer openmaakte, om toch vervolgens weer weg te sprinten...

Geloof dat we maar even een gesprekje met de buren moeten voeren ofzo Rolling Eyes
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  redd ma 12 maa 2012 - 4:38

Wij hebben onze katten laten 'wennen'buiten dmv n riempje met n lange lijn eraan&zo de buurt goed verkent met ze.Owk het ziet r niet uit je gaat wandelen met je kat,maar t werkt perfect!

redd
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 201
Punten : 222
Registratiedatum : 24-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Snoes ma 12 maa 2012 - 5:05

Rush schreef:
Jerry schreef:

Alleen ik vind 't een beetje spannend om haar naar buiten te laten... Eigenlijk wil ik haar alleen naar buiten laten als we zelf ook buiten zijn (of in ieder geval thuis) en dat ze weer naar binnen komt als wij dat willen (dus haar niet naar buiten laten als wij aan het werk zijn of 's nachts).

Zo doen wij het ook en onze kat is liever binnen, dus na een korte wandeling springt ze door het raam zo weer naar binnen! Geen tips voor je dus. :-)
En wij ook!

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 6:38

Hier zijn ze ruim 3 jaar binnen de poort gebleven en ineens wilde ze op ontdekking uit.
Eerst Jul en we waren vooral bij haar bang dat ze niet meer terug zou komen.
Na 100 dingen aan de schutting gehad te hebben (van katten-schrikdraad tot bloembakken) en niks werkte hebben we haar een riempje gedaan.
Vervolgens ging Jut op pad maar zij kwam en komt terug zodra we haar roepen!

Inmiddels hebben we Jul van de winter los gelaten. Ze kon namelijk nogal gaan zitten mauwen op het irritante af als ze in een tuin zat en dacht niet meer weg te kunnen. En aangezien in de winter iedereen binnen zit....
Ze kwam ook meteen, net als haar zus, terug toen we haar riepen.

Nu gaat het super goed.
Ze komen meteen als we roepen en gaan ook niet ver weg. Meestal lopen ze een rondje door het paadje of zitten ze in de tuin van de buren. (maar daar woont al een hele tijd niemand meer)
Overigens poepen ze alleen bij ons in de tuin of op de bak.
Nou ja, of dat altijd zo is weet ik natuurlijk niet maar meestal zie ik ze aan komen rennen over het dak van de schuur om in de tuin hun behoefte te doen en weer weg te gaan.

Dat vind ik wel heel fijn, want dat was mijn grootste angst. Dat iemand ze wat aan zou doen omdat ze daar in de tuin zouden poepen ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Plien84 ma 12 maa 2012 - 6:41

Ik denk dat je niet kan verwachten dat je kat binnenkomt als je met eten schudt of hem roept oid. Er zullen ongetwijfeld katten zijn waarbij dit lukt maar dat is eerder uitzondering dan regel. Het blijven toch katten. Wij hebben onze eerste kat ook aan een lijntje gehad maar dit is echt niet nodig. Als ze lang genoeg binnen zijn geweest vinden ze de weg wel terug.

Wij houden er ook niet van dat de katten buiten zijn als we lang weg zijn of snachts. Daarom hebben wij een kattenluik gemaakt. Dit werkt echt geweldig! Als ze naar binnen moeten zetten we die op 'in' en als ze dan binnen zijn kunnen ze er niet uit. Ze zijn eigenlijk altijd max 2 uur weg ofzo dus snachts ook gewoon lekker binnen.

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Jerry ma 12 maa 2012 - 8:05

Misschien moeten we haar maar 'gewoon' laten gaan...
De buurman vanmiddag even gesproken. Gezegd dat als ze bij hen in de tuin zit, hij er maar een bak water achteraan moet gooien. Dat zou ie wel doen :P

Zou 't inderdaad ook heel erg vervelend vinden als ze bij iemand anders in de tuin zou poepen, wil ook niet dat andere katten dat bij ons doen!
Een kattenluikje in de deur lijkt me geen goed plan: we hebben al een luikje van de keuken naar de bijkeuken. Als we dan ook nog een luikje naar buiten maken, hebben we straks 't huis vol katten uit de buurt :P (tenzij we zo'n heule dure kopen met 'n halsbandje met 'n chipje, dat ie alleen voor je eigen kat opengaat...)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Plien84 ma 12 maa 2012 - 8:55

Jerry schreef:Misschien moeten we haar maar 'gewoon' laten gaan...
De buurman vanmiddag even gesproken. Gezegd dat als ze bij hen in de tuin zit, hij er maar een bak water achteraan moet gooien. Dat zou ie wel doen :P

Zou 't inderdaad ook heel erg vervelend vinden als ze bij iemand anders in de tuin zou poepen, wil ook niet dat andere katten dat bij ons doen!
Een kattenluikje in de deur lijkt me geen goed plan: we hebben al een luikje van de keuken naar de bijkeuken. Als we dan ook nog een luikje naar buiten maken, hebben we straks 't huis vol katten uit de buurt :P (tenzij we zo'n heule dure kopen met 'n halsbandje met 'n chipje, dat ie alleen voor je eigen kat opengaat...)

Bij ons is dat maar 1 keer voor gekomen! ze bewaken hun eigen territorium wel en voorkomen wel dat andere binnen gaan.

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 21:32

Nou, dat hebben de katten van een vriendin en de katten van mijn zus niet gedaan hoor.
Bij beide de gordijnen helemaal vernield door andermans katten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Jerry vr 23 maa 2012 - 2:31

Nou, we zijn een poosje verder. Ze kan op n muurtje van 2meter hoog springen, dus ook de andere buren maar ingelicht... vandaag ook even buiten gelaten. Wist op een gegeven moment niet waar ze zat en dat maar zo gelaten:p Toen ik haar vervolgens even later riep, kwam ze aangerend! Zo blij mee:D
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  TukTuk vr 23 maa 2012 - 3:04

Plien84 schreef:
Jerry schreef:Misschien moeten we haar maar 'gewoon' laten gaan...
De buurman vanmiddag even gesproken. Gezegd dat als ze bij hen in de tuin zit, hij er maar een bak water achteraan moet gooien. Dat zou ie wel doen :P

Zou 't inderdaad ook heel erg vervelend vinden als ze bij iemand anders in de tuin zou poepen, wil ook niet dat andere katten dat bij ons doen!
Een kattenluikje in de deur lijkt me geen goed plan: we hebben al een luikje van de keuken naar de bijkeuken. Als we dan ook nog een luikje naar buiten maken, hebben we straks 't huis vol katten uit de buurt :P (tenzij we zo'n heule dure kopen met 'n halsbandje met 'n chipje, dat ie alleen voor je eigen kat opengaat...)

Bij ons is dat maar 1 keer voor gekomen! ze bewaken hun eigen territorium wel en voorkomen wel dat andere binnen gaan.

Nou hier gebeurd het wel.. Vorige week stond het raam open, mijn vriend had net een bakje met natvoer voor onze poes neer gezet, hij is ff boven, hoort wat beneden, gaat kijken, zit de poes van de buren bij ons binnen dat bakje leeg te eten :shock: en mijn katten zaten beide van een afstandje te kijken, want die durfde die andere kat niet weg te jagen..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat voor het eerst naar buiten laten... Empty Re: Kat voor het eerst naar buiten laten...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum