Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Syndroom van T.ietze

+3
Vanilla Queen
TukTuk
Angela_1986
7 plaatsers

Ga naar beneden

Syndroom van T.ietze Empty Syndroom van T.ietze

Bericht  Angela_1986 do 1 sep 2011 - 9:49

Goedenavond!

Zijn er hier meiden die het syndroom van Ti.etze hebben/kennen?

Ik was vanmiddag bij de osteopaat, vertelde hem wat voor klachten ik de laatste weken heb, waarop hij mijn borstbeen ging onderzoeken. Hij drukte er op, naar zijn zeggen met beleid maar bij mij sprongen de tranen in m'n ogen, het was zó pijnlijk! Volgens hem is dit niet normaal en begon dus over het syndroom van Ti.etze.
Nu heb ik wat informatie opgezocht via google en inderdaad, het komt wel aardig overeen met wat ik heb maar erg duidelijk wordt het me niet.

Ik zou dit natuurlijk even met m'n HA moeten bespreken maar daar heb ik heel even geen zin in. Ik wil het wel volgende week met mijn fysiotherapeut bespeken.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Syndroom van T.ietze Empty Re: Syndroom van T.ietze

Bericht  TukTuk do 1 sep 2011 - 9:52

Mijn huisarts dacht dat ik het ook had (steken op mijn borst regelmatig) en had precies hetzelfde, toen ze op mijn borstbeen drukte verging ik van de pijn.
Hoefde er verder niks mee te doen, gewoon ibuprofen nemen als het pijn deed.

De steken zijn een tijd weggeweest tot een paar weken geleden. Volgens mij is het redelijk onschuldig.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Angela_1986 do 1 sep 2011 - 10:02

Ik heb niet met hele grote regelmatig steken op mijn borst maar wel af en toe. Waar ik voornamelijk last van heb is van mijn arm/schouder/ribben. Voor mij voelt het alsof ik last van mijn schouder heb, de pijn zit onderaan/in de buurt van mijn schouderblad maar volgens de fysio is dat mijn 2e (dacht ik) rib.

Ik heb mijn borstbeen ook al 'n paar keer flink horen knakken en dan is het daarna ook 'n paar uur erg pijnlijk. Ik dacht dat dit met mijn h.ypermob.iliteit te maken had maar het kan dus ook dit syndroom zijn.

Wat ik begrijp van de informatie die ik op internet lees is het inderdaad vrij onschuldig, gelukkig! Ik denk alleen dat het niet zo'n hele handige combinatie is met de h.ypermob.iliteit...
De afgelopen weken heb ik trouwens behoorlijk wat pijnstillers geslikt maar echt heel goed werkte die niet.

Als ik het goed begrijp heb je er dus niet altijd last van maar met periodes? Merk je dan ook dat het te maken heeft met wat je hebt gedaan?
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk do 1 sep 2011 - 10:24

Angela_1986 schreef:Ik heb niet met hele grote regelmatig steken op mijn borst maar wel af en toe. Waar ik voornamelijk last van heb is van mijn arm/schouder/ribben. Voor mij voelt het alsof ik last van mijn schouder heb, de pijn zit onderaan/in de buurt van mijn schouderblad maar volgens de fysio is dat mijn 2e (dacht ik) rib.

Ik heb mijn borstbeen ook al 'n paar keer flink horen knakken en dan is het daarna ook 'n paar uur erg pijnlijk. Ik dacht dat dit met mijn h.ypermob.iliteit te maken had maar het kan dus ook dit syndroom zijn.

Wat ik begrijp van de informatie die ik op internet lees is het inderdaad vrij onschuldig, gelukkig! Ik denk alleen dat het niet zo'n hele handige combinatie is met de h.ypermob.iliteit...
De afgelopen weken heb ik trouwens behoorlijk wat pijnstillers geslikt maar echt heel goed werkte die niet.

Als ik het goed begrijp heb je er dus niet altijd last van maar met periodes? Merk je dan ook dat het te maken heeft met wat je hebt gedaan?

Heb je ontstekingsremmers geslikt? Van wat ik begrepen heb is het kraakbeen dan ontstoken, dus vandaar dat ik aan de ibuprofen moest.
Ik heb het dus alleen puur op mijn borstbeen en verder geen andere klachten (Nouja heb ik wel maar die staan er los van)
Volgens mij is het ook wel iets waar je weer van af komt, ook al doet de naam (syndroom) wel anders overkomen.
Weet ook niet of die steken die ik nu heb weer hetzelfde zijn.. Het is een ander soort pijn, meer een beklemming op mijn borst zeg maar.

Ik zou het idd ff met je huisarts en fysio bespreken omdat je dus ook hypermobiel bent..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Angela_1986 do 1 sep 2011 - 10:46

Ik slik sowieso altijd ibruprofen als ik pijnstillers slik en ik heb laatst, toen deze klachten begonnen en de vervangend HA telefonisch een ontsteking in mijn schouder constateerde, naproxen gekregen. Dit hielp wel 'n beetje maar niet voldoende, ik bleef pijn voelen en belemmert in mijn bewegingen. Ook had ik last van tintelingen in m'n arm die doorliepen tot mijn handpalm.

Dat vind ik ook het vage eraan, het wordt 'syndroom' genoemd en 'chronisch' maar het schijnt wel over te gaan. Al schijn je het ook wel terug te kunnen krijgen.

Met de fysio bespreek ik het sowieso van de week. En de huisarts, tja, ik zal er wel 'n keer aan moeten geloven denk ik. Maar ik heb 't gevoel dat hij de h.ypermobi.liteit sowieso niet al te serieus neemt, of althans niet in de gaten heeft hoeveel last ik daar van kan hebben en hij is al helemaal geen fan van de osteopaat. Daarbij houdt hij er ook niet van als andere behandelaars (osteopaat, fysio) een 'tip' geven en ik daar mee bij hem kom. Ondanks dat hij wel standaard vraagt 'En, wat denk je dat het is?' of 'En, wat wil dat we daaraan gaan doen?' laughcry Zo, genoeg gezever over de beste man genaamd huisarts :P

Maar misschien moet jij ook even naar je HA dan? Een beklemmend gevoel op je borst lijkt me ook niet prettig!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk do 1 sep 2011 - 10:48

Angela_1986 schreef:Ik slik sowieso altijd ibruprofen als ik pijnstillers slik en ik heb laatst, toen deze klachten begonnen en de vervangend HA telefonisch een ontsteking in mijn schouder constateerde, naproxen gekregen. Dit hielp wel 'n beetje maar niet voldoende, ik bleef pijn voelen en belemmert in mijn bewegingen. Ook had ik last van tintelingen in m'n arm die doorliepen tot mijn handpalm.

Dat vind ik ook het vage eraan, het wordt 'syndroom' genoemd en 'chronisch' maar het schijnt wel over te gaan. Al schijn je het ook wel terug te kunnen krijgen.

Met de fysio bespreek ik het sowieso van de week. En de huisarts, tja, ik zal er wel 'n keer aan moeten geloven denk ik. Maar ik heb 't gevoel dat hij de h.ypermobi.liteit sowieso niet al te serieus neemt, of althans niet in de gaten heeft hoeveel last ik daar van kan hebben en hij is al helemaal geen fan van de osteopaat. Daarbij houdt hij er ook niet van als andere behandelaars (osteopaat, fysio) een 'tip' geven en ik daar mee bij hem kom. Ondanks dat hij wel standaard vraagt 'En, wat denk je dat het is?' of 'En, wat wil dat we daaraan gaan doen?' laughcry Zo, genoeg gezever over de beste man genaamd huisarts :P

Maar misschien moet jij ook even naar je HA dan? Een beklemmend gevoel op je borst lijkt me ook niet prettig!

Heb je toevallig dezelfde huisarts als dat ik had? :P Dat was ook altijd van "ja wat verwacht je nou van mij dat ik er aan doe?" "euhm ja ik heb niet jaren gestudeerd hiervoor.. Ik neem aan u wel.."
En inderdaad "wat denk je zelf dat het kan zijn?" "ja als ik dat wist zat ik niet hier.." Zucht.. Misschien toch maar eens een andere huisarts zoeken? :P

Ja ik heb er nu sinds een paar dagen geen last meer van, dus ik wacht nog wel even af :P Misschien gewoon wat stress
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Angela_1986 do 1 sep 2011 - 10:55

Zo te lezen wel :P
Ik zou wel 'n andere HA willen maar diegene zit in dezelfde praktijk en je mag binnen de praktijk niet overstappen.

Klinkt wel herkenbaar, zo doe ik dat ook altijd. 'Ik wacht nog wel even af, het is al minder.' :P
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 1 sep 2011 - 11:04

Ja, sinds een aantal jaar heb ik dit syndroom. Met name bij stress komt het weer naar boven, het is inderdaad erg pijnlijk. Zelf slik ik dan een kuurtje diclofenac en is het na een paar dagen weer over, of minder.

Gast
Gast

Bericht  Angela_1986 do 1 sep 2011 - 11:12

Mama_van2 schreef:Ja, sinds een aantal jaar heb ik dit syndroom. Met name bij stress komt het weer naar boven, het is inderdaad erg pijnlijk. Zelf slik ik dan een kuurtje diclofenac en is het na een paar dagen weer over, of minder.

Heb jij ook last van de pijn op andere plekken zoals je ribben/schouder of arm?

Ik heb niet continue een hele heftige pijn in mijn borstbeen maar sinds hij het vanmiddag onderzocht heeft doet het wel pijn en op het moment zelf was het écht héél erg pijnlijk!

Bedankt voor jullie reacties trouwens!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Vanilla Queen do 1 sep 2011 - 23:21

De dokter zei ook dat ik dit syndroom had, maar volgens mij komt het bij mij puur door hypermobiel zijn en wil mijn dokter het pijntje gewoon een naam geven. Ik heb ook regelmatig last bij mijn borstbeen (met steken etc) maar precies op de zelfde hoogte doet het bij mijn rug bij mijn wervels ook pijn. Goed, ik heb dan ook een flinke scoliose (de orthopeed zegt wel doodleuk dat ik daar geen last van kan hebben, maar volgens mij liegt die man) en naar mijn idee staan die pijntjes allemaal met elkaar in verbinding. Ik heb ook vaak last tussen mijn ribben (en af en toe moet ik mijn schouder ook weer terug stoppen) het zit eigenlijk altijd links. Ik laat mij regelmatig masseren, en dat heeft gelukkig verlichting gebracht.

Sterkte ermee!
Vanilla Queen
Vanilla Queen
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan vr 2 sep 2011 - 1:02

Dat heeft Dion ook gehad, maar dat is alweer zo'n drie jaar geleden, hij heeft er toen maar een paar weken last van gehad.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  joyce0606 vr 2 sep 2011 - 4:13

ik heb een andere tak van de ziekte van tietze. costochondritis. lijkt er heel erg op.
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902

Bericht  Angela_1986 vr 2 sep 2011 - 4:40

Vanilla Queen schreef:De dokter zei ook dat ik dit syndroom had, maar volgens mij komt het bij mij puur door hypermobiel zijn en wil mijn dokter het pijntje gewoon een naam geven. Ik heb ook regelmatig last bij mijn borstbeen (met steken etc) maar precies op de zelfde hoogte doet het bij mijn rug bij mijn wervels ook pijn. Goed, ik heb dan ook een flinke scoliose (de orthopeed zegt wel doodleuk dat ik daar geen last van kan hebben, maar volgens mij liegt die man) en naar mijn idee staan die pijntjes allemaal met elkaar in verbinding. Ik heb ook vaak last tussen mijn ribben (en af en toe moet ik mijn schouder ook weer terug stoppen) het zit eigenlijk altijd links. Ik laat mij regelmatig masseren, en dat heeft gelukkig verlichting gebracht.

Sterkte ermee!

Nog iemand met h.ypermob.iliteit. Dat is dus ook het 'dilemma' dat ik nu heb, ik heb mijn borstbeen van de week ook gewoon overstrekt. Het knakte echt hard, ben heel wat gewend qua 'knakken' maar hier schrok ik zelf van. En de osteopaat voelde ook dat mijn 'ophang-systeem' van m'n arm niet goed zat.
Maar de fysio heeft het steeds over mijn 2e rib waar iets mee is maar ze kan niet ontdekken wat. En T.ietze kan dus ook doortrekken naar je ribben, dat zou het dus wel kunnen verklaren.
Alleen zouden ontstekingsremmers moeten helpen en die helpen bij mij dus niet. Maar bij andere klachten reageer ik ook niet goed op Naproxen dus misschien ligt het aan dat medicijn.

Nou ja, ik denk dus veel maar weet niets zeker... Hopelijk kan de fysio me van de week wat wijzer maken!

Jij ook sterkte!

En alle andere natuurlijk ook bedankt voor jullie reactie!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Fiebje zo 4 sep 2011 - 16:42

Het kan idd aan het medicijn liggen.
Met rust wordt het ook minder en kunnen je klachten afnemen.
Ik heb een paar jaar terug ook de diagnose gehad daarna ook geen last meer van gehad. Nu heb ik ook fibro dus kan wezen dat ik naderhand de klachten daarop wegschreef maar kan me niet meer herinneren wanneer ik daar voor het laatst last van had.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552

Bericht  Angela_1986 ma 5 sep 2011 - 6:40

Ik ga het morgen met de fysio bespreken en heb toch maar alvast 'n afspraak met de HA gemaakt want ik vind het nu wel echt vervelend worden. Merkte vandaag tijdens mijn werk dat ik er toch wel zeer regelmatig last van heb dus ik hoop morgen andere pijnstillers/ontstekingsremmers te krijgen.

Tot donderdag had ik eigenlijk geen noemenswaardige pijn in m'n borstbeen maar sinds het onderzoek van de osteopaat voel ik het zowat de hele dag.

Met 'rust' kan ik eerlijk gezegd niet zoveel, wat is rust? Iemand heeft ooit, toen ik met mijn enkel in het gips zat, tegen mij gezegd 'Jou moeten ze van kop tot teen ingipsen, wil je rust houden!'. laughcry Ik denk altijd als ik 'rust' voorgeschreven krijg dat ik nog wel van alles kan doen, dingen waar ik op dat moment geen pijn van krijg. Maar ja, die pijn komt vaak later nog wel en ik breng mezelf dan bv. helemaal uit balans door de h.yperm.obiliteit. Als ik rust moet houden dan moet er eigenlijk gezegd worden 'Dit mag je wel, dat mag je niet.' en dan doe ik dat ook braaf angel Maar ik snap dat dit voor een (huis)arts, fysiotherapeut enz. ook lastig is.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx ma 5 sep 2011 - 6:54

@ angela valt wel mee hoor hoe moeilijk het is om te zeggen wat rust is. geef gewoon aan dat je dat moeilijk vind in te schatten en dan kunnen ze je heel goed helpen

@ ik weet niet wie klachten rug/borstkas is heel waarschijnlijk dat dat samenhangt. zodra het bij je ribben/rug niet goed beweegt ga je compenseren dus dat kan ook klachten geven.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Angela_1986 ma 5 sep 2011 - 6:59

Fairytale schreef:@ angela valt wel mee hoor hoe moeilijk het is om te zeggen wat rust is. geef gewoon aan dat je dat moeilijk vind in te schatten en dan kunnen ze je heel goed helpen

Denk je ja? Mijn HA doet daar altijd zo spastisch over! Of kan ik het beter met de fysio bespreken? Die heb ik wel 'n hele goede en prettige!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx ma 5 sep 2011 - 7:05

Angela_1986 schreef:
Fairytale schreef:@ angela valt wel mee hoor hoe moeilijk het is om te zeggen wat rust is. geef gewoon aan dat je dat moeilijk vind in te schatten en dan kunnen ze je heel goed helpen

Denk je ja? Mijn HA doet daar altijd zo spastisch over! Of kan ik het beter met de fysio bespreken? Die heb ik wel 'n hele goede en prettige!

haha dat denk ik wel, is voor een fysio niet zo heel moeilijk. Een fysio krijgt daar ook meer mee te maken dan een HA. Niet om huisartsen te degraderen hoor maar fysio's hebben gewoon meer verstand van welke bewegingen beter wel en niet kunnen. Die zijn daar de hele dag mee bezig en hebben er ook meer ervaring mee.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Angela_1986 ma 5 sep 2011 - 7:36

Fairytale schreef:
Angela_1986 schreef:

haha dat denk ik wel, is voor een fysio niet zo heel moeilijk. Een fysio krijgt daar ook meer mee te maken dan een HA. Niet om huisartsen te degraderen hoor maar fysio's hebben gewoon meer verstand van welke bewegingen beter wel en niet kunnen. Die zijn daar de hele dag mee bezig en hebben er ook meer ervaring mee.

Hier spreekt een fysio? Wink
Ik heb nogal 'n eigenwijze HA en die mag best gedegradeert worden hoor, dat doet hij t.o.v. de fysio's en osteopaten... Rolling Eyes
Maar ik ga het morgen bespreken met mijn fysio en ik zal eens niet zo eigenwijs doen en gewoon zeggen dat ik niet zo goed kan omgaan met alleen de mededeling 'rust'.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx ma 5 sep 2011 - 8:43

nee angel duurt nog een half jaar
Minx