Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gemakzuchtige collega

+4
bolus26
Susan
Marin
Bliss
8 plaatsers

Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Gemakzuchtige collega

Bericht  Bliss do 1 sep 2011 - 8:48

Ik ben leerkracht op een basisschool en met mijn parallelcollega (ook groep 7) kan ik op zich prima opschieten, maar vandaag zit me toch echt even iets dwars. Hij is namelijk EXTREEM gemakzuchtig en laat het liefste alles voor zich doen. Nu heeft hij laatst ook wel een keer een heel antwoordboekje voor ons staan kopiëren, maar meestal kopieer ik alles en dan ook meteen voor hem. Ook komt ie vaak bij mij binnen of ik nog even dit of dat voor hem heb. Collega's weten ook al wel dat hij zo is en zelfs de kinderen hebben het in de gaten. Vanmiddag had ik toevallig een gesprek met een kind uit mijn klas en haar moeder en die moeder zei dat haar dochter het zo fijn vond dat ik regelmatig rondliep in de klas, zodat ze makkelijker wat kon vragen. (Mijn collega waar het hier over gaat had mijn groep vorig jaar en hij deed dat kennelijk nooit.) Waarop dat kind zegt: "Meester [naam] is te lui om dat te doen." Maar goed, dit even terzijde.

Nu heb ik op de eerste dag van dit schooljaar samen met mijn groep regels opgesteld. Ze hebben deze regels zelf bedacht, een stuk of 15, en deze heb ik later uitgewerkt op de computer, gelamineerd en voorin de klas gehangen. Erboven staat ook: samengesteld door de leerlingen van groep 7a. Vandaag hingen ze er op een gegeven moment niet meer, waarop een kind zei dat mijn collega ze had gepakt. Hij heeft ook een stagiaire en die gaf ze 's middags weer terug. Eind vd dag was mn collega al naar huis, maar hij had alle ramen open laten staan. Ik deed ze dicht en toen viel mijn oog op twee gemaakte posters; de één met daarop vijf regels en de ander met precies al mijn regels overgetypt! Echt exact hetzelfde, alleen nu stond erboven: samengesteld door de leerlingen van groep 7b!! Nouuuuu ik was echt pissig joh! Jezus, kan hij nou werkelijk NIKS zelf bedenken? Ik ben daar echt voor gaan zitten met mn klas toen en hebben het uitgebreid besproken en hij laat het zn stagiaire (want ik weet zeker dat ie het niet zelf gedaan heeft) allemaal overtypen. Het gaat er juist om dat het van de kinderen uit komt, op deze manier heeft het ook totaal geen zin.

Vinden jullie dit nou ook stom of stel ik me aan? Ik ben echt een beetje pissed off en ga er morgenochtend wel wat van zeggen!

(niet quoten)

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Marin do 1 sep 2011 - 8:57

Nee ik geef jou groot gelijk. Dat vind ik ook stom. Natuurlijk is het makkelijk en soms ook heel handig om materiaal te delen, zeker wanneer je hetzelde leerjaar les geeft. Maar dat betekent niet dat het een one way street is, en jij doet jouw werk, niet het zijne.
Kan je dit met hem bespreken?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Susan do 1 sep 2011 - 9:10

Ja, belachelijk, maar goed, hij komt zichzelf nog wel tegen, want bij hem gaat dit lang niet zo goed werken als bij jou inderdaad. Ik zou er ook wel iets van zeggen en ik zou ook niet meer zoveel voor hem doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  bolus26 do 1 sep 2011 - 9:12

heel stom! helaas lopen er veel zulke juffen en meesters rond
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Bliss do 1 sep 2011 - 9:18

Oh gelukkig, ik was al bang dat ik me aanstelde. Ik vind het zelf ook wel makkelijk als iemand iets voor me doet (wie niet?), maar zorg dan wel dat ik de volgende keer weer wat doe. Hij staat er gewoon om bekend dat ie alles loopt te delegeren, maar zoals ik al zei, ik mag hem wel, maar dit met die regels schoot me echt ff in t verkeerde keelgat! Ik ga morgenochtend echt zeggen dat ik dit niet tof vind en dat ie wel érg gemakzuchtig is.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  RYW do 1 sep 2011 - 10:14

De balans moet er wel zijn, ja, en het klinkt alsof dat niet het geval is. Goed dat je het gaat aankaarten.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gast do 1 sep 2011 - 21:08

Ik zou het ook tegen hem zeggen. Lekker makkelijk zo op deze manier. Je kunt best ideeën uitwisselen maar vervolgens moet je het gewoon zelf uitvoeren. Dat is ook het beste om het goed te laten werken.

Wel een fijn complimentje van die moeder en dochter!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Dani do 1 sep 2011 - 23:36

Inderdaad erg vervelend dat hij zoiets gewoon overneemt. Goed dat je hem gaat aanspreken, dat zou ik ook doen. Ik ben alleen bang dat zo iemand niet snel veranderd..
Dani
Dani
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 199
Punten : 224
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gast do 1 sep 2011 - 23:49

Oei, dat is niet zo netjes van hem.. Ik zou hem er ook zeker op aanspreken! Vervelend dat je moet samenwerken met zo'n collega.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gast vr 2 sep 2011 - 2:39

Groot gelijk dat je er wat van gaat zeggen! Ben benieuwd hoe hij het opvat en reageert.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Kaboutertje vr 2 sep 2011 - 6:15

En hoe reageerde je collega?
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gast vr 2 sep 2011 - 6:27

Heel goed dat je het aangeeft. Dingen met elkaar delen, en elkaar helpen, prima, maar het gewoon pakken zonder overleg, dat vind ik echt sneu.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Middleme vr 2 sep 2011 - 8:30

Kaboutertje schreef:En hoe reageerde je collega?
Daar ben ik ook welbenieuwd naar.
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Bliss vr 2 sep 2011 - 22:39

Had gisteren geen tijd om iets te typen, dus even een update. Gisterochtend toen ik op school kwam ben ik meteen naar hem toe gegaan en ik zei zo: "ik heb even een appeltje met jou te schillen" en hij was helemaal verbaasd. Dus ik begon over die regels, zegt ie: "Ja, dat moest toch?" We hadden namelijk een mailtje van de directeur gekregen dat we binnenkort allemaal regels in de klassen moeten hebben, die de kinderen zelf hebben opgesteld. Dus ik was echt geïrriteerd en heb gezegd dat je die zelf met de kinderen moet opstellen en dat ik t echt belachelijk vind dat hij die van mij gewoon letterlijk heeft gekopieerd. En dat ik daar een hele tijd mee bezig ben geweest met de kinderen en het er uitgebreid over heb gehad enzo, want hij zei ook nog dat ie niet wist dat mijn kinderen die regels zelf hadden bedacht, terwijl dat er gewoon boven staat en hij het nog heeft veranderd in zijn groep!! Vond het dus echt achterlijk hoe hij reageerde. Vervolgens zegt ie ook nog: "ja ik wil het met jou ook nog wel even ergens over hebben". Waarop ik vroeg waarover dan, maar toen deed ie vaag en dat dat nog wel kwam. Ja dahaaag, begin er dan niet over. Dus ik heb aangedrongen, zegt ie ineens dat ie vindt dat er bij mij in de klas te veel herrie is en dat zijn kinderen daar last van hebben. Die muurtjes tussen de lokalen zijn érg dun, toen ik hier vorig jaar kwam werken vond ik dat eerst ook irritant, want je hoort soms gewoon letterlijk wat er in de andere klas gezegd wordt. Maar ik ben er nu wel aan gewend en hij werkt hier al jaren, dus zou dit ook moeten weten. Hij heeft dus vorig jaar mijn klas gehad en zei dat ze toen altijd zo stil konden werken en dat het bij mij nu veel onrustiger is ofzo. Pfff dat schoot me dus ook ff in t verkeerde keelgat en ik zei ook: "trek je mijn capaciteiten als leerkracht nou in twijfel??". Want hij is gewoon heel streng in de klas, maar bij mij mogen ze best af en toe wat zeggen, het blijft wel een school en geen strafkamp. Dus toen was ik helemaal geïrriteerd en er wel ff klaar mee.
Maar later kwam hij naar me toe en had er helemaal spijt van, het laatste wat hij wilde was ruzie met mij en hij wilde gewoon een leuk jaar ervan maken en hij wilde mijn capaciteiten niet in twijfel trekken en die poster met die regels moest ik maar verscheuren en weggooien, daarvoor zei hij ook sorry. Toen begon school en even later stuurde hij ook nog een mailtje met daarin excuses en ook dat hij niet zo'n leuke week thuis had gehad, want zijn vriendin had te horen gekregen dat ze een vervelende aandoening heeft (soort reuma) etc. etc.''

Ik kan dan ook niet lang boos blijven, helemaal niet als iemand sorry zegt. Het is gewoon een rare en zo staat ie ook wel bekend in t team, maar verder kan ik t altijd goed met m vinden en ik zeg ook gewoon alles tegen m als ik ergens iets van vind. We schelen ook maar ruim anderhalf jaar in leeftijd. Ben ook al een paar keer bij hem en zijn vriendin gaan eten, wel gezellig. Ik heb soms wel mn twijfels bij zijn manier van lesgeven, aangezien hij gewoon echt lui is en zo weinig mogelijk van zn stoel af komt. Maar ik probeer me daar maar niet mee te bemoeien. Ik kijk nu dus even aan hoe het gaat, als hij weer steeds bij me komt van 'heb je dit of dat voor me?', dan zal ik ook niet schromen er wat van te zeggen, maar voor nu is het wel weer even ok.

In elk geval bedankt voor de reacties, toch altijd fijn, zo'n forum waar je even je verhaal kwijt kunt! smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gast vr 2 sep 2011 - 23:32

Ooww wat irritant zeg, dat hij juist dan ineens ook iets over jou wil zeggen en het dan toch niet wil zeggen en dat jij hem moest pushen.

Goed dat je voor jezelf bent opgekomen! smile En nu volhouden he? Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Marin za 3 sep 2011 - 8:31

Ik vind jou altijd zo goed he, dat je voor jezelf op durft te komen! Dat is me al wel vaker aan jou opgevallen, een goede eigenschap die ik totaal mis. Dus top!

Maar wat ik uit je verhaal niet haal, is of hij nou wel de essentie heeft begrepen. Namelijk dat hij niet klakkeloos dingen van jou over kan nemen, en af en toe van z'n luie gat moet komen en energie in z'n eigen werk moet steken. Heeft ie die poster nou inderdaad weggegooid? En gaat hij nieuwe regels met z'n eigen klas maken? Denk je dat hij de boodschap begrepen heeft? Want ik snapte niet echt of ie nou z'n excuses heeft aangeboden voor het feit dat hij tegen je uit viel, of ook om die poster en achterliggende boodschap?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Bliss ma 5 sep 2011 - 6:29

Haha, bedankt smile De regels heb ik nog steeds onderin mn kast liggen, moet ik nog weggooien. Ik weet ook niet zeker of hij nu de essentie heeft begrepen, ik had misschien nog iets explicieter kunnen zeggen dat het niet alleen hierom gaat, maar in t algemeen. Nou ja, als hij binnenkort weer zo doet, zeg ik er nog wel een keer wat van!

In elk geval bedankt voor de reacties!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gemakzuchtige collega Empty Re: Gemakzuchtige collega

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum