Contractverlenging
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Contractverlenging
Mijn contract voor bepaalde tijd loopt volgende week af. Dan werk ik er drie jaar, met 1 keer een jaarcontract en voor de rest halfjaarcontracten. Dan zou ik nu een vast contract moeten krijgen toch? En als mijn contract niet wordt verlengt, mag dat zomaar? Zonder vooraf ingelicht te worden, en terwijl ik al wel ingeroosterd sta op dagen nadat mijn contract is afgelopen?
Wie kan mij wat helderheid hierover geven?
Wie kan mij wat helderheid hierover geven?
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Re: Contractverlenging
Werkgevers kunnen op de laatste dag van je contract zeggen dat deze niet verlengd wordt.
Niet bepaald netjes maar het mag. Als je al ingeroosterd bent voor de tijd erna zou ik bij je leidinggevende navragen of je er van uit kan gaan dat je een vast contract krijgt.
Niet bepaald netjes maar het mag. Als je al ingeroosterd bent voor de tijd erna zou ik bij je leidinggevende navragen of je er van uit kan gaan dat je een vast contract krijgt.
Bay- Prater
- Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11
Ja navragen is natuurlijk wel het beste, maar dat durf ik niet
Caroow- Lady Post-a-lot
Ik vraag het altijd 2/3 maand van te voren of ze het al weten
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Het lijkt mij dat als je ingeroosterd staat dat ze er vanuit gaan dat je contract verlengd wordt, het is een beetje gek om iemand die ergens niet werkt in te roosteren. Ik weet ook niet of je aan dat rooster al rechten kunt ontlenen, misschien bij rechtsbijstand oid navragen (of inderdaad gewoon op je werk vragen wat de stand van zaken is)
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Maar heb je dan al 5 contracten gehad? (4x half jaar en 1x jaar?) want dag mag al niet.. Ze horen je na 3 contracten al een vast contract gegeven te hebben..
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
AngelNyn schreef:Maar heb je dan al 5 contracten gehad? (4x half jaar en 1x jaar?) want dag mag al niet.. Ze horen je na 3 contracten al een vast contract gegeven te hebben..
Ook met horeca cao?
Caroow- Lady Post-a-lot
Caroow schreef:AngelNyn schreef:Maar heb je dan al 5 contracten gehad? (4x half jaar en 1x jaar?) want dag mag al niet.. Ze horen je na 3 contracten al een vast contract gegeven te hebben..
Ook met horeca cao?
Dat weet ik niet, maar volgens mij wel.. Eventueel mag je 4 contracten krijgen als je onder de 28 bent geloof ik, maar dat is echt de max.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
http://www.fnvhoreca.nl/539/Arbeidsovereenkomst.html
Arbeidsovereenkomst
De arbeidsovereenkomst wordt vastgelegd voor bepaalde of voor onbepaalde tijd. De werkgever en jijzelf bepalen dit in onderling overleg.
Bepaalde tijd
Stel: je sluit een arbeidsovereenkomst met je werkgever voor bepaalde tijd. De periode die jullie bepalen mag iedere willekeurige lengte hebben: een kwartaal, een half jaar, één jaar, twee jaar; in principe is alles toegestaan en geen bepaalde duur verplicht. De arbeidsovereenkomst dient wel een begin- en einddatum te vermelden. Het dienstverband eindigt vervolgens automatisch op het moment dat de afgesproken periode om is; opzeggen van het dienstverband is dus niet nodig. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag, in een periode van vijf jaar, maximaal vijf keer worden verlengd. Na de vijfde verlenging (na afloop van je zesde contract) ontstaat automatisch een dienstverband voor onbepaalde tijd. Uiteraard ben je er als werknemer vrij in akkoord te gaan met het verlengen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt ook een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd eisen. Wanneer jouw werkgever daar niet op in gaat, kun je er voor kiezen om een andere werkgever te zoeken op het moment dat je contract afloopt.
Verlenging van een tijdelijk contract
Je werkgever mag je niet eindeloos tijdelijke contracten aanbieden. Op een gegeven moment heb je volgens de wet recht op een vast contract. In de voorlaatste cao horeca was geregeld dat je uiterlijk óf bij een vierde contract óf bij twee of meer contracten na een periode van drie jaar recht had op een vast contract (afhankelijk van welke periode zich eerder voordeed). Deze regeling geldt sinds 1 juli 2005 (ingangsdatum laatste cao) niet meer. Aangezien er geen overgangsregeling is opgenomen in de huidige cao, treedt de hieronder weergegeven ‘nieuwe’ regeling met onmiddellijke ingang in. De regeling geldt daarmee ook voor dienstverbanden die vóór 1 juli 2005 zijn begonnen.
De huidige regeling tijdelijke contracten luidt als volgt: er bestaat (afhankelijk van welke situatie zich eerder voordoet) recht op een vast contract vanaf de dag dat:
• er een zevende contract afgesloten is; of
• er twee of meer contracten zijn afgesloten die gezamenlijk betrekking hebben op een aaneengesloten periode van vijf jaar.
Voor beide situaties geldt dat er tussen de tijdelijke contracten maximaal één maand mag verstrijken. Als deze tussenperiode langer heeft geduurd, begin je weer met een eerste contract.
Op zoek naar meer informatie over werk en inkomen?
Arbeidsovereenkomst
De arbeidsovereenkomst wordt vastgelegd voor bepaalde of voor onbepaalde tijd. De werkgever en jijzelf bepalen dit in onderling overleg.
Bepaalde tijd
Stel: je sluit een arbeidsovereenkomst met je werkgever voor bepaalde tijd. De periode die jullie bepalen mag iedere willekeurige lengte hebben: een kwartaal, een half jaar, één jaar, twee jaar; in principe is alles toegestaan en geen bepaalde duur verplicht. De arbeidsovereenkomst dient wel een begin- en einddatum te vermelden. Het dienstverband eindigt vervolgens automatisch op het moment dat de afgesproken periode om is; opzeggen van het dienstverband is dus niet nodig. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag, in een periode van vijf jaar, maximaal vijf keer worden verlengd. Na de vijfde verlenging (na afloop van je zesde contract) ontstaat automatisch een dienstverband voor onbepaalde tijd. Uiteraard ben je er als werknemer vrij in akkoord te gaan met het verlengen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt ook een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd eisen. Wanneer jouw werkgever daar niet op in gaat, kun je er voor kiezen om een andere werkgever te zoeken op het moment dat je contract afloopt.
Verlenging van een tijdelijk contract
Je werkgever mag je niet eindeloos tijdelijke contracten aanbieden. Op een gegeven moment heb je volgens de wet recht op een vast contract. In de voorlaatste cao horeca was geregeld dat je uiterlijk óf bij een vierde contract óf bij twee of meer contracten na een periode van drie jaar recht had op een vast contract (afhankelijk van welke periode zich eerder voordeed). Deze regeling geldt sinds 1 juli 2005 (ingangsdatum laatste cao) niet meer. Aangezien er geen overgangsregeling is opgenomen in de huidige cao, treedt de hieronder weergegeven ‘nieuwe’ regeling met onmiddellijke ingang in. De regeling geldt daarmee ook voor dienstverbanden die vóór 1 juli 2005 zijn begonnen.
De huidige regeling tijdelijke contracten luidt als volgt: er bestaat (afhankelijk van welke situatie zich eerder voordoet) recht op een vast contract vanaf de dag dat:
• er een zevende contract afgesloten is; of
• er twee of meer contracten zijn afgesloten die gezamenlijk betrekking hebben op een aaneengesloten periode van vijf jaar.
Voor beide situaties geldt dat er tussen de tijdelijke contracten maximaal één maand mag verstrijken. Als deze tussenperiode langer heeft geduurd, begin je weer met een eerste contract.
Op zoek naar meer informatie over werk en inkomen?
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Contractverlenging
» Contractverlenging
» Contractverlenging
» Geen contractverlenging... En toen...?
» Contractverlenging
» Contractverlenging
» Geen contractverlenging... En toen...?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: