Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Contractverlenging

4 plaatsers

Ga naar beneden

Contractverlenging Empty Contractverlenging

Bericht  mzcharlotte za 29 dec 2012 - 7:30

Mijn man heeft vandaag een brief ontvangen dat zijn contract met een half jaar wordt verlengd.

Het eerste contract had een termijn van een half jaar.
Het tweede contract had een verlengtermijn van één jaar.
Het derde contract is een verlenging van een half jaar.

Er staat mij iets van bij dat bij opvolgende termijnen (zonder onderbreking) de nieuwe verlenging ten minste even lang moet zijn als de voorgaande termijn. Dat zou dus betekenen dat hij nu 'recht' heeft op een contract van ten minste 1 jaar.

Zijn beroep/werk valt niet onder een CAO en met deze link (http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidscontract/verlenging-contract-bepaalde-tijd/Pages/default.aspx) word ik ook niet direct wijzer.

Wie weet meer?
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Contractverlenging Empty Re: Contractverlenging

Bericht  Gast za 29 dec 2012 - 7:37

Is de regeling eraf dat het niet meer uitmaakt hoelang de contracten zijn, maar dat de derde contract een vast contract moet zijn?

Gast
Gast

Bericht  mzcharlotte za 29 dec 2012 - 7:40

Denk het niet? Er mogen twee verlengingen worden aangeboden naar mijn weten. Dit is dus de tweede verlenging.

Oh, en de brief is gedateerd op 28 december 2012. Dus ik weet niet of daar nog een regelingsverschil in zit t.o.v. 2013? Ik zie ze wel aan voor een datum-geintje Contractverlenging 394967
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Bericht  Rovine za 29 dec 2012 - 7:45

4e contract toch Maura? 3e verlenging is vast, naar mijn weten.

Die wet van de duur weet ik niks vanaf, al heb ik vorige week getekend voor een halfjaarcontract, terwijl ik er al 9 maanden zit op 1 contract. Maar dit was vrijwillig, ik kon ook een jaarcontract krijgen maar ik gaf zelf de voorkeur aan een halfjaar.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast za 29 dec 2012 - 8:19

Dat zou ook kunnen, Rovine. Maar ik dacht dat je na twee jaar, dus twee jaarcontracten of twee half jaar contracten, onder de pannen hoorde te zijn. In hoeverre dat tegenwoordig nog 'onder de pannen' is. Maar het kan ook drie keer verlenging zijn? Nu begin ik toch te twijfelen. smile

Gast
Gast

Bericht  Gast za 29 dec 2012 - 8:24

Ik heb vandaag weer iets nieuws geleerd. Ik dacht serieus dat een werkgever bij de derde contract al een vast dienstverband moest aanbieden. Dat is dus niet het geval, lees ik net. Contractverlenging 394967

Maar ik heb nog helemaal niet ontopic gereageerd; Volgens mij mag de werkgever zelf de duur van een contract bepalen.

Gast
Gast

Bericht  ixis za 29 dec 2012 - 8:27

Wanneer een contract stilzwijgend wordt verlengd, dan is het tenminste voor dezelfde duur als het voorgaande contract. In dit geval is vooraf gecommuniceerd dat het contract verlengd wordt met de duur van een half jaar. Dit kan. Sommige cao's wijken hier vanaf. Maar dan moet er dus wel een cao van toepassing zijn.

Iemand krijgt een vast contract wanneer er 3 contracten zijn geweest óf na 36 maanden. Het kan dus zijn dat je met 3 keer een half jaar contract, bij een volgende verlenging dus na 1,5 jaar een vast contract hebt. Of dat je 2 keer een contract hebt voor 1,5 jaar bij de 2e verlenging al een vast contract hebt.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  mzcharlotte za 29 dec 2012 - 9:37

Er is dus geen overleg over geweest. Zijn contract loopt op 4 januari af en deze brief is de enige notificatie.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Bericht  Limburg85 za 29 dec 2012 - 10:37

mzcharlotte schreef:Er is dus geen overleg over geweest. Zijn contract loopt op 4 januari af en deze brief is de enige notificatie.

Dat is een geldige communicatie, ze hebben vooraf kenbaar gemaakt dat het verlengd word en met welke duur, het word dus niet stil zwijgend beëindigd (kan als het zo in het contract staat) of verlengd.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896

Bericht  ixis za 29 dec 2012 - 14:04

Limburg85 schreef:
mzcharlotte schreef:Er is dus geen overleg over geweest. Zijn contract loopt op 4 januari af en deze brief is de enige notificatie.

Dat is een geldige communicatie, ze hebben vooraf kenbaar gemaakt dat het verlengd word en met welke duur, het word dus niet stil zwijgend beëindigd (kan als het zo in het contract staat) of verlengd.

Inderdaad. En hierdoor mag het dus met wen half jaar worden verlengd ipv een jaar
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  mzcharlotte za 29 dec 2012 - 21:07

Oké. Nou ja, beter iets dan niets zeggen we dan maar Contractverlenging 561177 Hij is overigens aan het verder solliciteren, omdat hij ook wel ziet dat het aantal werkzaamheden/klanten achteruit loopt. Het is toch fijn om een zo lang mogelijke baangarantie te hebben. Bedankt voor de verheldering!
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud